Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
0

Όταν ο Τζουζέπε Βέρντι ανέλαβε το 1861 (έτος κατά το οποίο η Ιταλία ανακηρύχθηκε ελεύθερο βασίλειο) να συνθέσει μια καινούργια όπερα για το Αυτοκρατορικό Θέατρο της Αγίας Πετρούπολης, ήταν ήδη ένας από τους διασημότερους συνθέτες της Ευρώπης και ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ρωσία. Για τη σχετική ανάθεση, μετά από συζητήσεις και περιορισμούς που του έθεσαν, όπως ότι δεν θα μπορούσε η πλοκή να αναφέρεται σε βασιλείς και βασίλισσες, κατέληξε στο θεατρικό έργο του Άνχελ δε Σααβέρδα «Δον Άλβαρο ή Η δύναμη του πεπρωμένου».

Επρόκειτο για ένα έργο του ρομαντισμού, τεράστια επιτυχία στην Ισπανία το 1835, το οποίο ωστόσο είχε ενοχλήσει σφόδρα την Εκκλησία και τον στρατό, καθώς μέσα από μια ερωτική ιστορία κατάφερνε να καταδείξει τόσο τη φαυλότητα των εκκλησιαστικών κύκλων όσο και τις δυσλειτουργίες των στρατιωτικών τακτικών στο πεδίο της μάχης.

Πάνω απ’ όλα όμως επικεντρωνόταν στην τραγική ιστορία δύο ερωτευμένων, του Λατινοαμερικανού νεαρού ευγενή Άλβαρο και της Ελεονόρας, κόρης ενός καρδινάλιου, που τους χωρίζει ο θάνατος του πατέρα της, τον οποίο προκάλεσαν άθελά τους, η εκδικητική μανία των δύο αδελφών της και, τέλος, ένας πολύχρονος πόλεμος. Όταν μετά από χρόνια συναντιούνται, ντυμένοι και οι δυο με ράσα, η επανασύνδεσή τους έχει τραγική κατάληξη.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποδεικνύεται ένα σπουδαίο μουσικό έργο της ωριμότερης περιόδου του Βέρντι, ένα σχεδόν χαοτικό έπος, το οποίο διανθίζεται από αποκαλυπτικά επεισόδια. Μέσα σε ένα τέτοιο φόντο μεγάλων και μικρότερων συγκρούσεων, ο άνθρωπος στέκει ανήμπορος απέναντι στη μεγάλη αφήγηση της Ιστορίας αλλά κυρίως απέναντι στις τραγικές συγκυρίες και τη μοίρα που τού επιφυλάσσουν.  

Ωστόσο η διαδρομή του έργου ξεκινάει πολύ πίσω, όταν ο Φρίντριχ Σίλερ έγραψε τη θεατρική τριλογία «Βάλενσταϊν» (1799), από το πρώτο μέρος της οποίας ο Σααβέρδα δανείστηκε στοιχεία για να χτίσει το δικό του έργο, το οποίο εκτός από τον απελπισμένο έρωτα διέθετε και ένα τέλος αντάξιο ενός Ουγκό ή ενός Μπάιρον. Ο τραγικός ήρωας έπεφτε από τα βράχια μετά τον θάνατο της αγαπημένης του, ένα φινάλε το οποίο πληρούσε όλες τις προδιαγραφές ώστε να γίνει η μεγάλη επιτυχία που έγινε στη χώρα καταγωγής του αλλά και να περάσει τα σύνορά της.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1970, Βασίλης Γιαννουλάκος (Ντον Κάρλο) Γιολάντα ντι Τάσσο (Πρετσιοζίλλα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Ο Βέρντι ανέθεσε το ποιητικό κείμενο στον μόνιμο συνεργάτη του, Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, λιμπρετίστα επιτυχιών όπως οι «Ερνάνης», «Ριγκολέτο», «Τραβιάτα» και άλλων, οπότε η μεταφορά του έργου του Σααβέρδα σε λιμπρέτο από εκείνον ήταν αυτονόητη. Ο ίδιος ήθελε να δώσει έμφαση στις ιδέες και στα κρυφά νοήματα πίσω από τις σχέσεις των χαρακτήρων, υπογραμμίζοντας τη μηδαμινότητα του ανθρώπου μπροστά στη μοίρα του και απέναντι στο αναπάντεχο. Άλλωστε, αυτό δεν είναι και το κυρίαρχο μοτίβο όλων των μεγάλων έργων της λογοτεχνίας του δυτικού πολιτισμού;

Όχι βέβαια ως μεταφυσική δαιμονοποίηση του πεπρωμένου αλλά ως μια ανθρώπινη και αναπόδραστη κατάσταση.

Η πλοκή του συγκεκριμένου έργου είχε όλα τα εχέγγυα ώστε να αποτελέσει την ιδανική βάση για ένα δραματικό λυρικό αποτέλεσμα.

Οι προτάσεις του Πιάβε ήταν καταρχάς τα δύο αδέλφια της Ελεονόρας να συμπτυχθούν σε έναν ήρωα, τον Ντον Κάρλο, από το χέρι του οποίου πεθαίνει η Ελεονόρα για να «ξεπλύνει» την «ντροπή» της οικογένειας, ενώ ο εραστής της θα γινόταν, κατά το ιταλικότερο, Αλβάρο, και από την απελπισία του θα έπεφτε στα βράχια.  

Η πρεμιέρα είχε οριστεί για τον Ιανουάριο του 1862, ενώ η αμοιβή που θα εισέπραττε ο Βέρντι ανερχόταν στο εξωφρενικό για τη εποχή ποσό των 60.000 χρυσών φράγκων. Ο χρόνος δεν ήταν αρκετός, η δράση περιλάμβανε πολλές σκηνές πλήθους τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους, μάχες, ταβέρνες, νοσοκομείο, μοναστήρι, πλιάτσικο, ενώ η περιπλοκότητα της δράσης απαιτούσε μεγάλο δημιουργικό οίστρο και εμβάθυνση.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Μ. Πουέντε, Δ. Πλατανιάς. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Ο συνθέτης ταξίδεψε μέχρι την αρκτικών θερμοκρασιών –ειδικά για ανθρώπους της Μεσογείου– αυτοκρατορική πόλη του βορρά για να παρακολουθήσει την προετοιμασία της όπερας. Από την αρχή όμως διαπίστωσε ότι η Ιταλίδα υψίφωνος που είχε αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Λεονόρας δεν τα έβγαζε πέρα. Μετά από μια σειρά διενέξεων, προφασίστηκαν ασθένειά της και ανέβαλαν την πρεμιέρα για τον Νοέμβριο του ίδιου έτους. Αυτό φυσικά του έδωσε όλο τον χρόνο να ξαναδουλέψει τα βασικά μουσικά μέρη, κάτι στο οποίο αφιερώθηκε καθ’ όλη την καλοκαιρινή περίοδο, απομονωμένος στη βίλα του στη Sant’Agata της επαρχίας της Πλακεντίας.  

Επέστρεψε στην Αγία Πετρούπολη των απαγορευτικών θερμοκρασιών με τη σύζυγό του, υψίφωνο Τζουζεπίνα Στρεπόνι, αυτήν τη φορά με ενισχύσεις από δεκάδες φιάλες κρασί Μπορντό, σαμπάνιες, ταλιατέλες, τυριά και αλλαντικά, για να τους κρατούν ζεστούς εν όψει της πολυαναμενόμενης πρεμιέρας. Και μόνο η ανάληψη του ρόλου της Λεονόρας από τη Γαλλίδα Καρολίν Μπαρμπό ήταν μια εγγύηση για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος. Παρά τη σκανδαλωδώς υψηλή αμοιβή που εξόργισε τους πάντες και το γεγονός ότι λόγω ασθένειας δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στην πρεμιέρα ο τσάρος, η παγκόσμια πρώτη του «La forza del destino» αποτέλεσε θρίαμβο. Από εκείνη τη στιγμή, η πορεία του στις μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου ήταν εξασφαλισμένη.  

Πρώτος σταθμός η Μαδρίτη, τον Γενάρη του 1863, κι αμέσως μετά η Ρώμη, όπου με μικρές επεμβάσεις λογοκρισίας η όπερα ανέβηκε με τον τίτλο «Ντον Αλβάρο». Δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε η Νέα Υόρκη, κι ύστερα η απαιτητική Βιέννη, όπου δεν ικανοποίησε τους φανατικούς μουσικόφιλους. Αυτό προβλημάτισε, όπως ήταν φυσικό, τον συνθέτη και μετά την πρεμιέρα του Λονδίνου αποφάσισε να καθυστερήσει την παριζιάνικη πρεμιέρα του.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1970, Γενική άποψη Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Ανέβασε πρώτα, τον Μάρτιο του 1867, το «Ντον Κάρλος» στα γαλλικά και καταπιάστηκε ξανά με τη «Δύναμη του πεπρωμένου», δουλεύοντας εκ νέου το αμφιλεγόμενο φινάλε. Λόγω των προβλημάτων υγείας του Πιάβε προσέλαβε τον πολύ νεότερο λιμπρετίστα –μεταξύ πολλών άλλων ιδιοτήτων– και μέλος του αντικομφορμιστικού καλλιτεχνικού κινήματος του Μιλάνο Scapigliatura, Αντόνιο Γκισλαντσόνι.

Εκείνος πρότεινε στον συνθέτη να απαλλάξουν το φινάλε από τους υπερβολικά πολλούς θανάτους, να απομακρυνθούν από το υπερβολικό μίσος και να προβάλουν στη θέση του τη συγχώρεση.

Ο Ντον Αλβάρο δεν πέφτει πια από τα βράχια αλλά επιβιώνει. Έτσι, αλλάζοντας το φινάλε και γράφοντας μια συναρπαστική εισαγωγή, η πρεμιέρα στη Σκάλα του Μιλάνου στις 27 Φεβρουαρίου του 1869 ήταν ένας πραγματικός θρίαμβος: του Βέρντι, της ιταλικής όπερας και της μουσικής.

Το 1882 έγραψε και μια απλουστευμένη εκδοχή στα γαλλικά, και έτσι συμπληρώθηκαν είκοσι χρόνια ενασχόλησης του σπουδαίου συνθέτη με τη «Δύναμη του πεπρωμένου». Μπορούμε σήμερα να πούμε με σχετική βεβαιότητα ότι όλα τα γεγονότα που καθόρισαν εκείνη την εικοσαετία, είτε πολιτικά και κοινωνικά είτε σε προσωπικό επίπεδο, δεν μπορεί παρά να επηρέασαν την τελική μορφή του λιμπρέτου και της μουσικής.  

Οι μεγάλες όπερες της εποχής μας σαφώς και προτιμούν την εκδοχή του Μιλάνου, με τη διάσημη οβερτούρα που περιγράφει μουσικά όλο το δράμα που πρόκειται να εξελιχθεί. Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποδεικνύεται ένα σπουδαίο μουσικό έργο της ωριμότερης περιόδου του Βέρντι, ένα σχεδόν χαοτικό έπος, το οποίο διανθίζεται από αποκαλυπτικά επεισόδια.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1998, Γκένα Ντιμιτρόβα (Λεονόρα), Δημήτρης Καβράκος (Ηγούμενος) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Stefanos
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1983 (επανάληψη 1981), Μαρίνα Κρίλοβιτς (Λεονόρα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Μέσα σε ένα τέτοιο φόντο μεγάλων και μικρότερων συγκρούσεων, ο άνθρωπος στέκει ανήμπορος απέναντι στη μεγάλη αφήγηση της Ιστορίας αλλά κυρίως απέναντι στις τραγικές συγκυρίες και τη μοίρα που τού επιφυλάσσουν. Το αρχικό δίλημμα της Λεονόρα, μεταξύ τού να ακολουθήσει τον αγαπημένο της Αλβάρο ή να υποταχθεί στην ηθική απαίτηση του πατέρα της, γίνεται η αφετηρία μιας τραγικής μοίρας που την ακολουθεί στη σύντομη ζωή της και από την οποία απελευθερώνεται μόνο με το άδικο αλλά εξιλεωτικό τέλος της.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» ανέβηκε για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή το 1954, μετά από πολύμηνη αναστολή της λειτουργίας της λόγω διακοπής της κρατικής επιχορήγησης. Δεκαέξι χρόνια μετά, το καλοκαίρι του 1970, ανέβηκε στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, το 1981 στο Θέατρο Ολύμπια, και τελευταία φορά το 1998 ξανά στο Ηρώδειο. Έχουν περάσει είκοσι επτά χρόνια από την τελευταία φορά και τώρα επιστρέφει με μια νέα, εξαιρετικά φιλόδοξη παραγωγή, σε μουσική διεύθυνση του σημαντικού Ιταλού αρχιμουσικού Πάολο Καρινιάνι και σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Τσ. Κοστέα, Π. Μαγουλάς. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Η δράση τοποθετείται στις αρχές του 20ού αιώνα, με αναφορές στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους και το μεταξύ τους διάστημα. Η σκηνοθέτις κρατάει τον αναγκαίο ρεαλισμό, επιλέγοντας την αισθητική του κιαροσκούρο, ενώ η έννοια του «πεπρωμένου» ερμηνεύεται σκηνικά μέσα από την ανάδειξη της αποτρόπαιης φύσης του πολέμου και της δραματικής επίδρασής του στους ανθρώπους, μέσα από αναφορές στον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Ιερώνυμο Μπος. 

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Γιώργος Σουγλίδης, την κινησιολογία η Δήμητρα Καστέλλου, τους φωτισμούς ο Τζουζέπε ντι Ιόριο και τα βίντεο ο Ντικ Στρέικερ. Τους ρόλους του πρωταγωνιστικού τρίο κρατούν τρεις διεθνώς καταξιωμένοι μονωδοί: η Τσέλια Κοστέα έχει τον ρόλο της Λεονόρα, ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς εκείνον του Ντον Κάρλο, ο διακεκριμένος Αργεντίνος τενόρος Μαρσέλο Πουέντε τον ρόλο του Ντον Αλβάρο, ενώ τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύουν οι Πέτρος Μαγουλάς, Οξάνα Βόλκοβα, Γιάννης Γιαννίσης, Ιωάννα- Βασιλική Κοράκη, Γιώργος Παπαδημητρίου, Γιάννης Καλύβας και Μαξίμ Κλονόφσκι. Διευθυντής χορωδίας ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δράση τοποθετείται στις αρχές του 20ού αιώνα, με αναφορές στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους και το μεταξύ τους διάστημα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1954, Πέτρος Χοϊδάς (Hγούμενος), Άννα Ρεμούνδου (Λεονόρα) © Αρχείο ΕΛΣ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Μ. Πουέντε, Τσ. Κοστέα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1981-82, Τζων Μοδινός (Ντον Κάρλο), Γιολάντα ντι Τάσσο (Πρετσιοζίλλα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Π. Μαγουλάς, Μ. Πουέντε, Τσ. Κοστέα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Πηγή: «Η δύναμη της εξέλιξης» του Γιάννη Φίλια / Πρόγραμμα παράστασης «Η δύναμη του πεπρωμένου», ΕΛΣ 

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την όπερα Η «Δύναμη του πεπρωμένου» εδώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ