Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
0

Όταν ο Τζουζέπε Βέρντι ανέλαβε το 1861 (έτος κατά το οποίο η Ιταλία ανακηρύχθηκε ελεύθερο βασίλειο) να συνθέσει μια καινούργια όπερα για το Αυτοκρατορικό Θέατρο της Αγίας Πετρούπολης, ήταν ήδη ένας από τους διασημότερους συνθέτες της Ευρώπης και ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ρωσία. Για τη σχετική ανάθεση, μετά από συζητήσεις και περιορισμούς που του έθεσαν, όπως ότι δεν θα μπορούσε η πλοκή να αναφέρεται σε βασιλείς και βασίλισσες, κατέληξε στο θεατρικό έργο του Άνχελ δε Σααβέρδα «Δον Άλβαρο ή Η δύναμη του πεπρωμένου».

Επρόκειτο για ένα έργο του ρομαντισμού, τεράστια επιτυχία στην Ισπανία το 1835, το οποίο ωστόσο είχε ενοχλήσει σφόδρα την Εκκλησία και τον στρατό, καθώς μέσα από μια ερωτική ιστορία κατάφερνε να καταδείξει τόσο τη φαυλότητα των εκκλησιαστικών κύκλων όσο και τις δυσλειτουργίες των στρατιωτικών τακτικών στο πεδίο της μάχης.

Πάνω απ’ όλα όμως επικεντρωνόταν στην τραγική ιστορία δύο ερωτευμένων, του Λατινοαμερικανού νεαρού ευγενή Άλβαρο και της Ελεονόρας, κόρης ενός καρδινάλιου, που τους χωρίζει ο θάνατος του πατέρα της, τον οποίο προκάλεσαν άθελά τους, η εκδικητική μανία των δύο αδελφών της και, τέλος, ένας πολύχρονος πόλεμος. Όταν μετά από χρόνια συναντιούνται, ντυμένοι και οι δυο με ράσα, η επανασύνδεσή τους έχει τραγική κατάληξη.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποδεικνύεται ένα σπουδαίο μουσικό έργο της ωριμότερης περιόδου του Βέρντι, ένα σχεδόν χαοτικό έπος, το οποίο διανθίζεται από αποκαλυπτικά επεισόδια. Μέσα σε ένα τέτοιο φόντο μεγάλων και μικρότερων συγκρούσεων, ο άνθρωπος στέκει ανήμπορος απέναντι στη μεγάλη αφήγηση της Ιστορίας αλλά κυρίως απέναντι στις τραγικές συγκυρίες και τη μοίρα που τού επιφυλάσσουν.  

Ωστόσο η διαδρομή του έργου ξεκινάει πολύ πίσω, όταν ο Φρίντριχ Σίλερ έγραψε τη θεατρική τριλογία «Βάλενσταϊν» (1799), από το πρώτο μέρος της οποίας ο Σααβέρδα δανείστηκε στοιχεία για να χτίσει το δικό του έργο, το οποίο εκτός από τον απελπισμένο έρωτα διέθετε και ένα τέλος αντάξιο ενός Ουγκό ή ενός Μπάιρον. Ο τραγικός ήρωας έπεφτε από τα βράχια μετά τον θάνατο της αγαπημένης του, ένα φινάλε το οποίο πληρούσε όλες τις προδιαγραφές ώστε να γίνει η μεγάλη επιτυχία που έγινε στη χώρα καταγωγής του αλλά και να περάσει τα σύνορά της.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1970, Βασίλης Γιαννουλάκος (Ντον Κάρλο) Γιολάντα ντι Τάσσο (Πρετσιοζίλλα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Ο Βέρντι ανέθεσε το ποιητικό κείμενο στον μόνιμο συνεργάτη του, Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, λιμπρετίστα επιτυχιών όπως οι «Ερνάνης», «Ριγκολέτο», «Τραβιάτα» και άλλων, οπότε η μεταφορά του έργου του Σααβέρδα σε λιμπρέτο από εκείνον ήταν αυτονόητη. Ο ίδιος ήθελε να δώσει έμφαση στις ιδέες και στα κρυφά νοήματα πίσω από τις σχέσεις των χαρακτήρων, υπογραμμίζοντας τη μηδαμινότητα του ανθρώπου μπροστά στη μοίρα του και απέναντι στο αναπάντεχο. Άλλωστε, αυτό δεν είναι και το κυρίαρχο μοτίβο όλων των μεγάλων έργων της λογοτεχνίας του δυτικού πολιτισμού;

Όχι βέβαια ως μεταφυσική δαιμονοποίηση του πεπρωμένου αλλά ως μια ανθρώπινη και αναπόδραστη κατάσταση.

Η πλοκή του συγκεκριμένου έργου είχε όλα τα εχέγγυα ώστε να αποτελέσει την ιδανική βάση για ένα δραματικό λυρικό αποτέλεσμα.

Οι προτάσεις του Πιάβε ήταν καταρχάς τα δύο αδέλφια της Ελεονόρας να συμπτυχθούν σε έναν ήρωα, τον Ντον Κάρλο, από το χέρι του οποίου πεθαίνει η Ελεονόρα για να «ξεπλύνει» την «ντροπή» της οικογένειας, ενώ ο εραστής της θα γινόταν, κατά το ιταλικότερο, Αλβάρο, και από την απελπισία του θα έπεφτε στα βράχια.  

Η πρεμιέρα είχε οριστεί για τον Ιανουάριο του 1862, ενώ η αμοιβή που θα εισέπραττε ο Βέρντι ανερχόταν στο εξωφρενικό για τη εποχή ποσό των 60.000 χρυσών φράγκων. Ο χρόνος δεν ήταν αρκετός, η δράση περιλάμβανε πολλές σκηνές πλήθους τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους, μάχες, ταβέρνες, νοσοκομείο, μοναστήρι, πλιάτσικο, ενώ η περιπλοκότητα της δράσης απαιτούσε μεγάλο δημιουργικό οίστρο και εμβάθυνση.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Μ. Πουέντε, Δ. Πλατανιάς. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Ο συνθέτης ταξίδεψε μέχρι την αρκτικών θερμοκρασιών –ειδικά για ανθρώπους της Μεσογείου– αυτοκρατορική πόλη του βορρά για να παρακολουθήσει την προετοιμασία της όπερας. Από την αρχή όμως διαπίστωσε ότι η Ιταλίδα υψίφωνος που είχε αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Λεονόρας δεν τα έβγαζε πέρα. Μετά από μια σειρά διενέξεων, προφασίστηκαν ασθένειά της και ανέβαλαν την πρεμιέρα για τον Νοέμβριο του ίδιου έτους. Αυτό φυσικά του έδωσε όλο τον χρόνο να ξαναδουλέψει τα βασικά μουσικά μέρη, κάτι στο οποίο αφιερώθηκε καθ’ όλη την καλοκαιρινή περίοδο, απομονωμένος στη βίλα του στη Sant’Agata της επαρχίας της Πλακεντίας.  

Επέστρεψε στην Αγία Πετρούπολη των απαγορευτικών θερμοκρασιών με τη σύζυγό του, υψίφωνο Τζουζεπίνα Στρεπόνι, αυτήν τη φορά με ενισχύσεις από δεκάδες φιάλες κρασί Μπορντό, σαμπάνιες, ταλιατέλες, τυριά και αλλαντικά, για να τους κρατούν ζεστούς εν όψει της πολυαναμενόμενης πρεμιέρας. Και μόνο η ανάληψη του ρόλου της Λεονόρας από τη Γαλλίδα Καρολίν Μπαρμπό ήταν μια εγγύηση για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος. Παρά τη σκανδαλωδώς υψηλή αμοιβή που εξόργισε τους πάντες και το γεγονός ότι λόγω ασθένειας δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στην πρεμιέρα ο τσάρος, η παγκόσμια πρώτη του «La forza del destino» αποτέλεσε θρίαμβο. Από εκείνη τη στιγμή, η πορεία του στις μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου ήταν εξασφαλισμένη.  

Πρώτος σταθμός η Μαδρίτη, τον Γενάρη του 1863, κι αμέσως μετά η Ρώμη, όπου με μικρές επεμβάσεις λογοκρισίας η όπερα ανέβηκε με τον τίτλο «Ντον Αλβάρο». Δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε η Νέα Υόρκη, κι ύστερα η απαιτητική Βιέννη, όπου δεν ικανοποίησε τους φανατικούς μουσικόφιλους. Αυτό προβλημάτισε, όπως ήταν φυσικό, τον συνθέτη και μετά την πρεμιέρα του Λονδίνου αποφάσισε να καθυστερήσει την παριζιάνικη πρεμιέρα του.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1970, Γενική άποψη Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Ανέβασε πρώτα, τον Μάρτιο του 1867, το «Ντον Κάρλος» στα γαλλικά και καταπιάστηκε ξανά με τη «Δύναμη του πεπρωμένου», δουλεύοντας εκ νέου το αμφιλεγόμενο φινάλε. Λόγω των προβλημάτων υγείας του Πιάβε προσέλαβε τον πολύ νεότερο λιμπρετίστα –μεταξύ πολλών άλλων ιδιοτήτων– και μέλος του αντικομφορμιστικού καλλιτεχνικού κινήματος του Μιλάνο Scapigliatura, Αντόνιο Γκισλαντσόνι.

Εκείνος πρότεινε στον συνθέτη να απαλλάξουν το φινάλε από τους υπερβολικά πολλούς θανάτους, να απομακρυνθούν από το υπερβολικό μίσος και να προβάλουν στη θέση του τη συγχώρεση.

Ο Ντον Αλβάρο δεν πέφτει πια από τα βράχια αλλά επιβιώνει. Έτσι, αλλάζοντας το φινάλε και γράφοντας μια συναρπαστική εισαγωγή, η πρεμιέρα στη Σκάλα του Μιλάνου στις 27 Φεβρουαρίου του 1869 ήταν ένας πραγματικός θρίαμβος: του Βέρντι, της ιταλικής όπερας και της μουσικής.

Το 1882 έγραψε και μια απλουστευμένη εκδοχή στα γαλλικά, και έτσι συμπληρώθηκαν είκοσι χρόνια ενασχόλησης του σπουδαίου συνθέτη με τη «Δύναμη του πεπρωμένου». Μπορούμε σήμερα να πούμε με σχετική βεβαιότητα ότι όλα τα γεγονότα που καθόρισαν εκείνη την εικοσαετία, είτε πολιτικά και κοινωνικά είτε σε προσωπικό επίπεδο, δεν μπορεί παρά να επηρέασαν την τελική μορφή του λιμπρέτου και της μουσικής.  

Οι μεγάλες όπερες της εποχής μας σαφώς και προτιμούν την εκδοχή του Μιλάνου, με τη διάσημη οβερτούρα που περιγράφει μουσικά όλο το δράμα που πρόκειται να εξελιχθεί. Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποδεικνύεται ένα σπουδαίο μουσικό έργο της ωριμότερης περιόδου του Βέρντι, ένα σχεδόν χαοτικό έπος, το οποίο διανθίζεται από αποκαλυπτικά επεισόδια.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1998, Γκένα Ντιμιτρόβα (Λεονόρα), Δημήτρης Καβράκος (Ηγούμενος) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Stefanos
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1983 (επανάληψη 1981), Μαρίνα Κρίλοβιτς (Λεονόρα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Μέσα σε ένα τέτοιο φόντο μεγάλων και μικρότερων συγκρούσεων, ο άνθρωπος στέκει ανήμπορος απέναντι στη μεγάλη αφήγηση της Ιστορίας αλλά κυρίως απέναντι στις τραγικές συγκυρίες και τη μοίρα που τού επιφυλάσσουν. Το αρχικό δίλημμα της Λεονόρα, μεταξύ τού να ακολουθήσει τον αγαπημένο της Αλβάρο ή να υποταχθεί στην ηθική απαίτηση του πατέρα της, γίνεται η αφετηρία μιας τραγικής μοίρας που την ακολουθεί στη σύντομη ζωή της και από την οποία απελευθερώνεται μόνο με το άδικο αλλά εξιλεωτικό τέλος της.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» ανέβηκε για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή το 1954, μετά από πολύμηνη αναστολή της λειτουργίας της λόγω διακοπής της κρατικής επιχορήγησης. Δεκαέξι χρόνια μετά, το καλοκαίρι του 1970, ανέβηκε στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, το 1981 στο Θέατρο Ολύμπια, και τελευταία φορά το 1998 ξανά στο Ηρώδειο. Έχουν περάσει είκοσι επτά χρόνια από την τελευταία φορά και τώρα επιστρέφει με μια νέα, εξαιρετικά φιλόδοξη παραγωγή, σε μουσική διεύθυνση του σημαντικού Ιταλού αρχιμουσικού Πάολο Καρινιάνι και σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Τσ. Κοστέα, Π. Μαγουλάς. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Η δράση τοποθετείται στις αρχές του 20ού αιώνα, με αναφορές στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους και το μεταξύ τους διάστημα. Η σκηνοθέτις κρατάει τον αναγκαίο ρεαλισμό, επιλέγοντας την αισθητική του κιαροσκούρο, ενώ η έννοια του «πεπρωμένου» ερμηνεύεται σκηνικά μέσα από την ανάδειξη της αποτρόπαιης φύσης του πολέμου και της δραματικής επίδρασής του στους ανθρώπους, μέσα από αναφορές στον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Ιερώνυμο Μπος. 

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Γιώργος Σουγλίδης, την κινησιολογία η Δήμητρα Καστέλλου, τους φωτισμούς ο Τζουζέπε ντι Ιόριο και τα βίντεο ο Ντικ Στρέικερ. Τους ρόλους του πρωταγωνιστικού τρίο κρατούν τρεις διεθνώς καταξιωμένοι μονωδοί: η Τσέλια Κοστέα έχει τον ρόλο της Λεονόρα, ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς εκείνον του Ντον Κάρλο, ο διακεκριμένος Αργεντίνος τενόρος Μαρσέλο Πουέντε τον ρόλο του Ντον Αλβάρο, ενώ τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύουν οι Πέτρος Μαγουλάς, Οξάνα Βόλκοβα, Γιάννης Γιαννίσης, Ιωάννα- Βασιλική Κοράκη, Γιώργος Παπαδημητρίου, Γιάννης Καλύβας και Μαξίμ Κλονόφσκι. Διευθυντής χορωδίας ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δράση τοποθετείται στις αρχές του 20ού αιώνα, με αναφορές στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους και το μεταξύ τους διάστημα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1954, Πέτρος Χοϊδάς (Hγούμενος), Άννα Ρεμούνδου (Λεονόρα) © Αρχείο ΕΛΣ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Μ. Πουέντε, Τσ. Κοστέα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1981-82, Τζων Μοδινός (Ντον Κάρλο), Γιολάντα ντι Τάσσο (Πρετσιοζίλλα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Π. Μαγουλάς, Μ. Πουέντε, Τσ. Κοστέα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Πηγή: «Η δύναμη της εξέλιξης» του Γιάννη Φίλια / Πρόγραμμα παράστασης «Η δύναμη του πεπρωμένου», ΕΛΣ 

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την όπερα Η «Δύναμη του πεπρωμένου» εδώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT