«Hackney Diamonds»: Είναι το κύκνειο άσμα των Rolling Stones;

Είναι το «Hackney Diamonds» το κύκνειο άσμα των Rolling Stones; Facebook Twitter
Και μόνο το γεγονός ότι πρόκειται για καινούργιους Stones είναι είδηση, άσχετα με το πόσοι θα ακούσουν τον δίσκο. 
0

Ένα από τα μεγαλύτερα –κυριολεκτικά και από όλες τις απόψεις– συγκροτήματα στον πλανήτη κυκλοφόρησε καινούργιο άλμπουμ μετά από 18 χρόνια. Ακούει και ενδιαφέρεται κανείς, εκτός από το φανατικό κοινό τους; 

Είναι μια ερώτηση που στριφογυρίζει στο μυαλό μου από τη στιγμή που αποφάσισα να γράψω για το «Hackney Diamonds». Δεν νομίζω να ασχολιόμασταν τόσο αν δεν επρόκειτο για ένα τόσο εμβληματικό συγκρότημα. Και μόνο το γεγονός ότι πρόκειται για καινούργιους Stones είναι είδηση, άσχετα με το πόσοι θα ακούσουν τον δίσκο. 

Το «Hackney Diamonds» είναι το δεύτερο άλμπουμ με πρωτότυπο υλικό που έχουν κυκλοφορήσει σε αυτόν τον αιώνα και το 26ο γενικά στην συνολική δισκογραφία τους. Το προηγούμενο ήταν το «A Bigger Bang» του 2005. Το «Blue & Lonesome» που έβγαλαν το 2016 δεν πιάνεται επειδή έκαναν μόνο μπλουζ διασκευές. Οι λόγοι που άργησαν τόσο, ήταν, εν μέρει, ήταν η αρθρίτιδα που ταλαιπωρεί τον Keith Richards, η οποία τον ανάγκασε να προσαρμόσει το παίξιμό του και η έλλειψη ενθουσιασμού του Mick Jagger για να γράψει καινούργια τραγούδια. 

Είναι κάπως ανατριχιαστικό όταν ακούς να κλείνουν τον δίσκο με μια διασκευή του «Rolling Stone Blues», του θρυλικού κομματιού που έγραψε ο Muddy Waters το 1950. Από αυτό ξεκίνησαν όλα. Είναι σαν να κλείνει ένα μεγάλο κεφάλαιο της ιστορίας του ροκ και αυτό κάπως δικαιολογεί την κυκλοφορία του άλμπουμ.

Δυστυχώς, όμως, όπως τα έφερε η μοίρα, το «Hackney Diamonds» είναι το πρώτο τους άλμπουμ χωρίς την παρουσία του Charlie Watts στα ντραμς, ο οποίος για αρκετούς θεωρείται η ψυχή του γκρουπ και έφυγε ξαφνικά το καλοκαίρι του 2021. 

Τη θέση του έχει πάρει o Steve Jordan, που έπαιζε χρόνια ζωντανά στην τηλεόραση για τις μπάντες των εκπομπών «Saturday Night Live» και «Late Night with David Letterman». Στους Stones δεν τον έφερε ο Keith Richards, με τον οποίο συνεργάζεται στα σόλο και στα side-project του από τη δεκαετία του ’80, αλλά ο παραγωγός του άλμπουμ, ο Andrew Watt. 

ROLLING STONES
Το εξώφυλλο του άλμπουμ.

O 33χρονος Watt δεν είναι διόλου τυχαίος. Είναι η μεγάλη έκπληξη του «Hackney Diamonds». Η προσέγγισή του είναι καθοριστική για τον ήχο της μπάντας. Όταν γεννήθηκε, οι Stones είχαν ήδη 21 άλμπουμ στο ενεργητικό τους. Αναδείχθηκε κυρίως μέσα από τη δουλειά του με ποπ σταρ όπως ο Justin Bieber, η Miley Cyrus και ο Post Malone, αλλά το βιογραφικό του περιέχει συνεργασίες με τον Ozzy Osbourne, τους Pearl Jam και τον Iggy Pop. Έχει μάθει, επομένως, να δουλεύει με ροκ μεγαθήρια και δεν τρομάζει από την τεράστια ιστορία του συγκροτήματος. Τουναντίον, σε ορισμένα σημεία κάνει τον ήχο τους να ακούγεται πιο μεστός και όχι τόσο παλιομοδίτικος. Δεν το πετυχαίνει σε όλα τα κομμάτια –το «Whole Wide World», π.χ., θα μπορούσε άνετα να μην υπάρχει στον δίσκο και δεν θα έσκαγε κανείς–, αλλά όταν συμβαίνει τα αποτελέσματα είναι τουλάχιστον αξιοπρεπή («Angry»). Είναι σαν να ακούς φρέσκους και κλασικούς Stones ταυτόχρονα. 

Στα πλεονεκτήματα είναι το γεγονός ότι φωνή του Mick Jagger ακούγεται πιο νεανική από ποτέ. Από την άλλη, δεν μπορείς να πεις τα καλύτερα και για τους στίχους, όπως π.χ. στο «Live by the Sword», όπου τραγουδάει «If you wanna get rich, better sit on the board/If you wanna be poor, better pay the landlord». Δεν τους λες και εμπνευσμένους. 

Live By The Sword Feat. Elton John

Για αυτό το τραγούδι γίνεται ο μεγαλύτερος ντόρος, χωρίς να είναι κάτι το ιδιαίτερο, επειδή επανασυνδέεται για τελευταία φορά στα χρονικά η βασική πεντάδα του συγκροτήματος – τουλάχιστον αυτή από το ’74 και μετά. Ο Bill Wyman επιστρέφει στο μπάσο μετά από 39 χρόνια. Είχε αποχωρήσει στα ‘90s από την μπάντα και είχε να ξαναπαίξει επίσημα μαζί τους από τότε – δεν πιάνονται μια-δυο live εμφανίσεις. Επιπλέον, το «Live by the Sword» είναι το ένα από τα δύο τελευταία κομμάτια στα οποία παίζει ντραμς ο Watts –  το άλλο είναι το «Mess It Up»

Κάπου διάβασα ότι καταλαβαίνεις από τα πρώτα δευτερόλεπτα, σε ποια συμμετέχει ο αείμνηστος και είναι κάτι που ισχύει 100%. Ακόμη και αν δεν είσαι ο πιο πιστός ακροατής της μουσικής τους, είναι τόσο μοναδικό και ιδιοφυές το παίξιμό του που δεν γίνεται να μην το πιάσεις αμέσως, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο Jordan δεν κάνει καλή δουλειά. Τέλος, κάνει ένα πέρασμα στο συγκεκριμένο κομμάτι και ο Elton John.

Μιλώντας για guest, στο δίσκο παίζουν, επίσης, η Lady Gaga μαζί με τον Stevie Wonder στο επτάλεπτο «Sweet Sounds of Heaven» –στο οποίο μπορεί να ακούγεται συγκρατημένη, αλλά κλέβει την παράσταση– και ο Paul McCartney στο «Bite My Head Off».

Sweet Sounds Of Heaven, Feat. Lady Gaga & Stevie Wonder

«Είχαμε αρκετό υλικό, αλλά δεν ήμασταν πολύ ευχαριστημένοι από τα αποτελέσματα. Ορισμένα κομμάτια ήταν εντάξει, αλλά δεν ήταν και σπουδαία. Έτσι είπαμε με τον Keith Richards: "Θα δουλέψουμε περισσότερο και θα θέσουμε ένα deadline". Και τότε άρχισε να συμβαίνει κάτι μαγικό. Ηχογραφήσαμε ολόκληρο τον δίσκο σε 3 με 4 εβδομάδες. Θέλαμε να φτιάξουμε το άλμπουμ στα γρήγορα για να αισθανόμαστε ενθουσιασμένοι όλη την ώρα. Νομίζω πετύχαμε τον στόχο μας», δήλωσε ο Jagger. Αρκετοί θεωρούν ότι είναι η καλύτερη δουλειά τους από το «Tattoo You» του 1981. Fun fact: το Pitchfork έθαψε το άλμπουμ, λέγοντας ότι μοιάζει σαν να προσπαθούν να ακουστούν άνοστοι οι Eagles και σαν μια μεγάλη διαφήμιση τοποθέτησης προϊόντος. 

Είναι, πάντως, κάπως ανατριχιαστικό όταν ακούς να κλείνουν τον δίσκο με μια διασκευή του «Rolling Stone Blues», του θρυλικού κομματιού που έγραψε ο Muddy Waters το 1950. Από αυτό ξεκίνησαν όλα. Είναι σαν να κλείνει ένα μεγάλο κεφάλαιο της ιστορίας της σύγχρονης μουσικής και αυτό κάπως δικαιολογεί την κυκλοφορία του άλμπουμ. Πλέον στα 80 τους, μάλλον μας αποχαιρετούν με τον τρόπο τους, υποθέτω όχι αμέσως και όχι χωρίς να έχουν μια μεγάλη περιοδεία στα σκαριά. Ακόμη, όμως, κι αν δεν έχουν, τι πιο ιδανικό αντίο από ένα από τα μακροβιότερα και σημαντικότερα συγκροτήματα του ροκ;

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT