Mick ή Keith: Τι είδους άτομο είσαι;

Τι είδους άτομο είσαι; Mick ή Keith? Facebook Twitter
Οι Keith Richards και Mick Jagger στην ευρωπαϊκή περιοδεία Urban Jungle Tour, 1990. Φωτ.: Claude Gassian
0

ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΠΟΥ μας πέρασε ο Mick Jagger γιόρτασε τα 80ά γενέθλιά του στο Λονδίνο με ένα πάρτι σε νυχτερινό κέντρο του Τσέλσι. Ο αιώνιος μουσικός σύντροφός του, Keith Richards –ο οποίος κλείνει τα 80 στις 18 Δεκεμβρίου– δεν παρευρέθηκε, αλλά εξέφρασε τις ευχές του μέσω Instagram: «Να περάσεις ωραία και μετά πάρε με τηλέφωνο να μου πεις πώς είναι [να κλείνεις τα ογδόντα]».

Το πιο πιθανό είναι πως αυτό το τηλεφώνημα δεν έγινε ποτέ. Το να είσαι 80 ετών δεν μοιάζει με θέμα που ο Mick θα ήθελε να συζητήσει, και οι δυο τους βρίσκονται σε απόσταση εδώ και δεκαετίες, εκτός από αυστηρά επαγγελματικούς λόγους – όπως φερ’ ειπείν πριν από μερικές μέρες, όταν έδωσαν συνέντευξη Τύπου ανακοινώνοντας την επικείμενη κυκλοφορία του Hackney Diamonds, του πρώτου τους άλμπουμ με νέο υλικό εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.

Οι ρίζες του ανταγωνισμού τους λέγεται ότι βρίσκονται αρχικά στα γυρίσματα της ταινίας Performance το 1968, όπου οι ερωτικές σκηνές του Mick με τη σύντροφο του Keith, Anita Pallenberg, παραήταν αληθοφανείς και αργότερα στην –όχι και τόσο επιτυχημένη– καριέρα του Jagger ως σόλο καλλιτέχνη κατά τη δεκαετία του 1980.

Στην αυτοβιογραφία του, που είχε τίτλο Life, ο Keith δήλωνε ότι, παρόλο που δεν ήταν πλέον φίλοι λόγω «υπερβολικής φθοράς και πολλών δακρύων», οι δύο τους παρέμεναν ωστόσο «τα πιο κοντινά αδέρφια». Αλλά ο Mick δεν έμοιαζε να είναι τόσο σίγουρος ούτε γι' αυτό. «Έχω έναν πραγματικό αδελφό», είχε σχολιάσει, «και η σχέση μας δεν μοιάζει καθόλου μ’ αυτή που έχω με τον Keith».

Τι είδους άτομο είσαι; Mick ή Keith? Facebook Twitter
Jagger και Richards κατά τη διάρκεια συναυλίας στη Φιλαδέλφεια το 1975. Φωτ.: Annie Leibovitz

Οι ρίζες του ανταγωνισμού τους λέγεται ότι βρίσκονται αρχικά στα γυρίσματα της ταινίας Performance το 1968, όπου οι ερωτικές σκηνές του Mick με τη σύντροφο του Keith, Anita Pallenberg, παραήταν αληθοφανείς και αργότερα στην –όχι και τόσο επιτυχημένη– καριέρα του Jagger ως σόλο καλλιτέχνη κατά τη δεκαετία του 1980. Τότε ο Keith είχε δηλώσει σχετικά με το πρώτο σόλο άλμπουμ του Mick, που είχε τίτλο She's The Boss: «Είναι σαν το Mein Kampf [«Ο Αγών μου»] του Χίτλερ. Πολλοί είχαν από ένα αντίτυπο, αλλά κανείς δεν το άκουσε».

Ο Keith θεωρούσε ότι ο Mick αστόχως «πίστευε ότι οι Stones γίνονταν παλιομοδίτες» – και κάπου εκεί έγκειται το ρήγμα μεταξύ των δύο. Ενώ στη δεκαετία του 1960 ήταν και οι δύο στην αιχμή της ποπ νεοτερικότητας, μόνο ο Mick προσπάθησε να παραμείνει εκεί. Εκείνος ήταν που ενσάρκωσε τη νωχελική παρακμή της δεκαετίας του 1970 («αυτή την τζετ-σετ αηδία», όπως την είχε χαρακτηρίσει ο Keith), ενώ αργότερα, στη δεκαετία του 1980, ντυνόταν σαν γυμναστής αεροβικής στη σκηνή, με τον νεκροζώντανο Κιθ να καπνίζει αρειμανίως πίσω του.

Ο Keith Richards δεν συμπαθεί τις σύγχρονες τάσεις, ούτε και την τεχνολογία. Το 2011, ο έτερος κιθαρίστας των Stones, ο Ron Wood, είχε αποκαλύψει ότι ο Keith εξακολουθούσε να επικοινωνεί μέσω fax. «Γι' αυτό δεν ακούω ποτέ πολλά νέα του», συνέχισε ο Ron, «από τη στιγμή που δεν έχω εδώ και δεκαετίες μηχανή του fax». Ο λογαριασμός του Keith στο Twitter (πλέον X) έχει την προμετωπίδα "Keith does not tweet, dig?" [Ο Keith δεν τουϊτάρει, εντάξει;»], οπότε προφανώς δεν θέλει να νομίζουμε ότι ασχολείται ο ίδιος με τα «προσωπικά» του social media.

Τι είδους άτομο είσαι; Mick ή Keith? Facebook Twitter
Ο Keith και ο Mick στο Candlestick Park, στο Σαν Φρανσίσκο, το 1981.

Ο Mick Jagger, αντίθετα, σε μια συνέντευξή του στην Washington Post κλήθηκε να απολογηθεί για την «εμμονή του με το Instagram». Η αλήθεια είναι ότι ποστάρει διαρκώς με έναν αβίαστα μοντέρνο τρόπο, απεικονίζοντας τον εαυτό του σε ιδανικές τοποθεσίες ανά τον πλανήτη, χρησιμοποιώντας θαυμαστικά και emoji και γενικά θυμίζει τις επιδεικτικές υπερβολές εκείνου του φίλου που όλοι έχουμε στο Facebook που θέλει να δείχνει συνέχεια ότι περνά καλύτερα από εσένα.

Αντίθετα από τον Keith και την αυτοβιογραφία του, ο Mick δεν κοιτάζει ποτέ πίσω. Είναι σαν να πιστεύει ότι ο χρόνος θα σταματούσε αν έκανε κάτι τέτοιο – και ο χρόνος ήταν πάντα με το μέρος του Mick όπως λέει και το τραγούδι των Stones [Time is On My  Side]. Μια συνέντευξη που είχε δώσει στο NME το 2021 δείχνει μια απροθυμία να θυμηθεί ακόμη και τη στιγμή που εγκατέλειψε την προσπάθεια να ανακαλέσει το παρελθόν για ένα βιβλίο απομνημονευμάτων: «Νομίζω ότι [ήταν] στη δεκαετία του '80 που το ξεκίνησα. Επέστρεψα όμως την προκαταβολή, καθώς δεν μου άρεσε η ιδέα να ξαναζήσω την ζωή μου – προτιμώ να ζω στο τώρα».

Με στοιχεία από The Financial Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT
Αlex Kapranos : «Η κουζίνα και το rock 'n' roll είναι δυο κόσμοι που μοιάζουν»

Μουσική / Αlex Kapranos : «Η φήμη είναι πολύ γελοία. Όσο λιγότερο τη σκέφτεσαι, τόσο το καλύτερο»

Οι Franz Ferdinand έρχονται τον Σεπτέμβριο στην Αθήνα και ο Ελληνοβρετανός frontman τους, από την κορυφή ενός ελβετικού βουνού, βρίσκει χρόνο να μιλήσει για την ελληνικότητα, τις ανησυχίες του, το φαγητό και την αγάπη του για το ska.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ