Ακούστε το χαμένο έργο του Βαγγέλη Παπαθανασίου για νευροχειρουργεία!

Ακούστε το χαμένο έργο του Βαγγέλη Παπαθανασίου για νευροχειρουργεία! Facebook Twitter
Τα τελευταία δύο χρόνια, το υλικό επεξεργασμένο άρχισε να εμφανίζεται στο διαδίκτυο με το όνομα The Tegos Tapes. Αυτά τα edits είναι η μουσική από τις ταινίες χωρίς την ιατρική αφήγηση.
7

Είναι γνωστή και τεράστια η αγάπη και μανία των ξένων για το έργο του Βαγγέλη Παπαθανασίου και για τον ίδιο φυσικά. Γι’ αυτούς αποτελεί ένα σχεδόν μυθικό πρόσωπο. Ειδικά όσον αφορά τους μουσικούς και τους καλλιτέχνες που τον έχουν σαν θεό.

 

Θυμάμαι έναν γνωστό μου μουσικό από το Βέλγιο που μας έτρεχε όλη μέρα στο Θησείο μέχρι να ανακαλύψουμε το σπίτι στο οποίο υπήρχε η φήμη πώς έμενε ο Vangelis. Βρήκαμε ένα σπίτι κάτω από την Ακρόπολη,  κοιταζόμαστε με ένα χαζό βλέμμα όλο αμφιβολία μεταξύ μας για το αν ήταν όντως αυτό αλλά ο Βέλγος ατάραχος δεν είχε καμιά αμφιβολία και έκανε σαν μικρό παιδί από τη χαρά του επειδή όπως μας είπε μπορούσε να αισθανθεί το πνεύμα του και την παρουσία του Vangelis εκεί.  Άντε βγάλε άκρη!

Για να προσφερθεί μια πλέον ευχάριστη, χαλαρή και λιγότερο μονότονη εμπειρία ακόμη και στους ώριμους νευροχειρουργούς, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου συνέθεσε μουσική για κάθε μια επέμβαση χωριστά.

Οπότε καταλαβαίνω την μανία συλλεκτών σαν τον Αμερικανό Don Fennimore που έψαχνε σαν τρελός για άγνωστες ηχογραφήσεις του αγαπημένου του μουσικού.  Σε ένα κείμενο του εξιστορεί πώς επειδή είχε χάσει μια συναυλία του Παπαθανασίου, το 2001 και βαρέθηκε να περιμένει 10 χρόνια για να τον πετύχει ζωντανά κάπου αλλού έτσι, μάζεψε λεφτά και μαζί με την γυναίκα του πήραν την απόφαση να συνδυάσουν το χόμπι του με τις διακοπές και να δουν από κοντά τον τόπο καταγωγής του ειδώλου τους. 

 

Ακούστε το χαμένο έργο του Βαγγέλη Παπαθανασίου για νευροχειρουργεία! Facebook Twitter
Οι βιντεοταινίες περιείχαν χειρουργικές επεμβάσεις και διαρκούσαν περίπου 12 ώρες. Εξαιτίας του ιδιαίτερου περιεχομένου των βίντεο, το υλικό παρέμεινε στην αφάνεια για πάνω από μια δεκαετία.

Αυτό που έψαχναν τελικά μετά από πολύ επιμονή και ένα "ταξίδι" με το μετρό σε ένα δισκοπωλείο στους Αμπελόκηπους - που το περιγράφει λες και πήγε στην εξωτική Χαβάη - το ξετρύπωσαν σε ένα παλαιοβιβλιοπωλείο στην Πλάκα με την αναιδέστερη υπάλληλο που μπορούσαν ποτέ να πετύχουν. Αυτή, λέει, η κακιασμένη δεν ήθελε να του το στείλει ταχυδρομικά και έτσι αναγκάστηκε να σκάσει αρκετά για το αποκτήσει και να το πάρει μαζί του πίσω στο σπίτι του - γύρω στα 350 ευρώ όπως μας πληροφορεί αλλά φτηνότερα από ότι περίμενε. Αυτό που βρήκε ήταν άγνωστες ηχογραφήσεις του μεγάλου συνθέτη που πλέον είναι γνωστές με το όνομα The Tegos Tapes.

Την δεκαετία του '90,  ο νευροχειρουργός ο Δρ. Στέργιος Τέγος είχε προσεγγίσει τον Παπαθανασίου με σκοπό να του ζητήσει να συνθέσει μουσική για μια σειρά από βιντεοταινίες που απευθύνονταν στους Έλληνες φοιτητές της Ιατρικής. Και ο Παπαθανασίου δέχτηκε. Ο Τέγος ήθελε οι βιντεοταινίες που χρησιμοποιούσε για την εκπαίδευση των νέων χειρουργών να είναι λιγότερο μονότονες. 

 

Είχε γράψει σχετικά στις σημειώσεις της έκδοσης των ταινιών: «Για να προσφερθεί μια πλέον ευχάριστη, χαλαρή και λιγότερο μονότονη εμπειρία ακόμη και στους ώριμους νευροχειρουργούς, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου συνέθεσε μουσική για κάθε μια επέμβαση χωριστά.»

Οι βιντεοταινίες περιείχαν χειρουργικές επεμβάσεις και διαρκούσαν περίπου 12 ώρες. Εξαιτίας του ιδιαίτερου περιεχομένου των βίντεο, το υλικό παρέμεινε στην αφάνεια για πάνω από μια δεκαετία.

 

Ακούστε το χαμένο έργο του Βαγγέλη Παπαθανασίου για νευροχειρουργεία! Facebook Twitter
Οι βιντεοταινίες

Στο αυθεντικό VHS box set υπάρχει ένα βιβλίο που ξεκινάει με τα λόγια του Παπαθανασίου:

«Κάθε ανθρώπινο ον, ζώο, φυτό ή ορυκτό κουβαλάει το σημάδι της Δημιουργίας.  O ήχος πάντοτε ακολουθούσε την αλληλουχία της αλλαγής αυτού του κύκλου, σαν κώδικας της λειτουργίας και της διάστασης του διαστήματος ενώ λειτουργούσε ταυτόχρονα σαν ο δημιουργός του. Ας ψάξουμε βαθιά στην μνήμη μας (και να θυμηθούμε) ότι κάνοντας αυτό, θα μπορέσουμε να σπάσουμε τον κώδικα της Δημιουργίας του διαστήματος και συνεπώς τον δικό μας. Τι εκπληκτικό και θεϊκό κλειδί είναι η μουσική!»

Σύμφωνα με το Fact, τα τελευταία δύο χρόνια, το υλικό επεξεργασμένο άρχισε να εμφανίζεται στο διαδίκτυο με το όνομα The Tegos Tapes. Αυτά τα edits είναι η μουσική από τις ταινίες χωρίς την ιατρική αφήγηση. Ο Neville Dorington από την Αυστραλία το ανέβασε στο soundcloud και οι χρήστες έχουν την δυνατότητα να το κατεβάσουν δωρεάν.

Όπως γράφει το site Synthopia, o Παπαθανασίου έχει ηχογραφήσει ένα τεράστιο αριθμό από σάουντρακ που έχει μείνει στο μεγαλύτερο μέρος του ακυκλοφόρητο. Αν και είναι δύσκολο τα Tegos Tapes να κυκλοφορήσουν ποτέ επίσημα αποτελούν ένα δώρο για τους φαν του πρωτοπόρου μουσικού και των μοναδικών συνθέσεων του. Και το αν είναι τελικά μονότονες ή όχι αυτό πάει καθαρά στην κρίση του ακροατή!

  

Μουσική
7

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

σχόλια

5 σχόλια
Αισιοδοξο γεγονος το οτι οι νεοι επιτελους ανακαλυπτουν τους χαμενους θησαυρους .Η εποχη που η μουσικη φτιαχνοταν απο ανθρωπους που ηξεραν να φτιαχνουν μουσικη...οχι να κλεβουν και να παρουσιαζουν σαν δικα τους εργα αλλων,ουτε να καταφευγουν σε εγκληματικες ενεργειες για να καταξιωθουν σαν καλλιτεχνες !!(κατι αγραμματα βλασταρια μισογυνιδες και διεστραμμενοι καθε ειδους,χιπχοπαδες,και αλλοι τετοιοι που νομιζουν οτι αμα πιασεις ενα μικροφωνο και βρισεις εισαι και καλα καλλιτεχνης!..Ασε αυτους τους στιχους!!!ολοι μου εγιναν στιχουργοι και καλα εκφραστες του κινηματος της νεολαιας ,μπροσταρηδες στον αγωνα υπερ χρηματος και τραπεζων ....Βλασταρια που αντι να ειναι νεοι ,επαναστατημενοι και με εβνεργεια,εχουν καταντησει παπουδες και γριουλες συντηριτικουρες που αντι να ζηλευουν και να θελουν να φτασουν κοντα σε μια κοινωνια οπως την ονειρευτηκαν οι χιπις ,καθονται και υποστηριζουν συμφεροντακια και σκεφτονται και καλα το μελλον τους!!!!ασε μας νεε μου!!...ναι ταχω πρωι πρωι με την αηδιια που εχει βασιλεψει επι χρονια σε αυτη τη χωρα ,οπου ολοι οι αταλαντοι ημιμαθεις,ολοι οι κομπλεξικοι βλαχομαγκες και οι καλοπληρωμενες πορνες ηταν τα προτυπα,ηταν αυτοι που ζηλευατε.Πρωτο τραπεζι πιστα.Η τιποτα κοκες και δηθεν φιλοσοφι.Οσο για το μονοτονο της ιστοριας,απορω απο που προεκυψε αυτος ο χαρακτηρισμος για την μουσικη του βαγγελη,απο τους μη μονοτονους που ακουνε νταμπα ντουμπα νταμπα ντουμπα τσιφτετελι και το εχουν για μουσικη ε῞..καλα...δεν θα σκασουμε κιολας....Ελπιζω να αφυπνισουν καποιοι εστω....μπας και δεν βουλιαξετε(ουμε?) ολοι μαζι σε 5-10 χρονια σε μια κοινωνια θανατου και πολεμου.Ναι απο την μουσικη ξεκινησα ,το ξερω.Αλλα ολα σε αυτη τη γη ειναι αλληλενδετα,αμφιβαλλει κανεις?Οποιος καταλαβε τρεχει.
Οντως, οι μουσικες του Παπαθανασιου δεν ειναι καθολου "μονοτονες". Οποιος εχει ακουσει τουλαχιστον την επισημη δισκογραφια του ξερει οτι εχει παιξει τα παντα, απο ProgRock, πειραματικη ηλεκτρονικη και Free Jazz μεχρι Ambient και Κλασσικη. Οσοι επισης ασχολουντε με synths ξερουν οτι ο Παπαθανασιου ειναι ισως ο μοναδικος πληκτρας που συνθετει/ενορχηστρωνει/παιζει και ηχογραφει ταυτοχρονα. Το custom (MIDI) συστημα που εχει φτιαξει σε συνδυασμο με την τεχνικη παιξιματος που εχει τελειοποιησει τις τελευταιες δεκαετιες του δινουν την δυνατοτητα να γραφει σχεδον παντα live και με ελαχιστα ως καθολου overdubs. Οταν οι περισσοτεροι synth μουσικοι "βγαζουν τα ματια τους" μπροστα σε μια οθονη υπολογιστη με τις ωρες/μερες προγραμματιζοντας tracks, ο Βαγγελης απλα καθεται στο στουντιο του και αρχιζει και παιζει οτιδηποτε σε δευτερολεπτα. Ενα δειγμα της ιδιοφυιας του στο παρακατω βιντεο. Οτι ακουτε ειναι απλα ακομα μια συνθεση της στιγμης, ενορχηστρωμενη και παιγμενη live χωρις τη βοηθεια pc/sequencer και προσθετα back tracks. Το αποσπασμα ειναι απο το DVD "Vangelis and the Journey to Ithaka" που κυκλοφορησε το 2013. Highly Recommended αγορα! http://vimeo.com/80936319
Καταπληκτικο link/υλικο...μου τσιγκλισε την αποφασιστικοτητα να βρω σπιτι/χωρο να στησω το studio μου...(δεν ξερω και εγω να παιζω οργανα, απλα εχω πολλες ακουστικες ιδεες μαλλον).Ευχαριστω !
Υπέροχο άρθρο... Μπράβο!Μια μικρή παρατήρηση μόνο: Χειρουργός και όχι χειρούργος!"Όλα τα σύνθετα σε –ουργός (δηλ. οι σύνθετες με δεύτερο συνθετικό το ουσ. ἔργον) τονίζονται στην λήγουσα: δημιουργός, οπλουργός, ξυλουργός, μηχανουργός, πυροτεχνουργός, σιδηρουργός, υφαντουργός, αυτουργός, θαυματουργός, λειτουργός, στιχουργός, κ.ά.Εξαιρούνται και παροξύνονται (δηλ. σε -ούργος) ΜΟΝΟ τα κακόσημα: κακούργος, πανούργος και το νεότερο, ραδιούργος. Ας σημειωθεί ότι ο χειρουργός είναι λέξη της αρχαίας ελληνικής (χείρα + ἔργω/ἔργον) και αρχικά είχε τη σημασία: ὁ ἐργαζόμενος, ὁ πράττων, ὁ ἐκτελῶν τι διά τῶν χειρῶν, ὁ ἐξασκῶν χειρωνακτικόν τι ἐπάγγελμα."Ας δώσουμε λίγη προσοχή στην όμορφη γλώσσα μας!
και το minimal techno η οποιαδηποτε αλλο ειδος ηλεκρονικης μουσικης μπορει να ειναι εξισου μονοτονο αυτο δεν το κανει κακο η βαρετο , ειναι σε τι στιγμη εισαι και τι θελεις να ακουσεις , αν δεν σου αρεσει το minimal σαν ειδος απλα δεν επιλεγεις να το ακουσεις, περα απο την πλακα ο vangelis ειναι genius, δεν ειχε ποτε την αναγνωριση και την αποδοχη στην ελλαδα γιατι εκανε ηλεκτρονικη μουσικη απο πολυ παλια πριν γινει trend , σημειο αναφορας στο εξωτερικο απο παραγωγους , dj's μουσικοφιλους respect ..
Πολύ ενδιαφέρον Μαρία. Και οι μουσικές του Vangelis δεν είναι καθόλου «μονότονες». Αυτοί που το λένε δεν έχουν ακούσει, ας πούμε, το «Music With Changing Parts» του Philip Glass (και άλλα μινιμαλιστικά) για να δουν τι σημαίνει μονοτονία. Το συλλεκτικό ενδιαφέρον για τις δουλειές του Βαγγέλη Παπαθανασίου ξεκίνησε στα μέσα του ’90. Τότε ο Βρετανός Mark J.T. Griffin έριξε στην αγορά το πρώτο βιβλίο για τον Vangelis, το «V-A-N-G-E-L-I-S, The Unknown Man» (1994), κυκλοφόρησε fanzine αφιερωμένο στον Vangelis, το «A-L-B-E-D-O» (δεν ξέρω πότε ακριβώς βγήκε, αλλά έχω το τεύχος 3 από τον Μάιο/Ιούνιο του 1998), ίδρυσε την «Vangelis Appreciation Society», ενώ έγραψε και το πρώτο ας πούμε εμπεριστατωμένο άρθρο στο περιοδικό Record Collector μαζί με τον Don Fennimore («Vangelis, The Unknown Man») τον Σεπτέμβριο του ’97. Επειδή το Record Collector διαβάζεται σε όλο τον κόσμο, ξαφνικά όλοι (και από παντού) άρχισαν να ψάχνουν τα 45άρια των Forminx, τις ηχογραφήσεις του Γιώργου Ρωμανού με τον Παπαθανασίου, και άλλα διάφορα ελληνικά του ’60 (στα οποία είχε παρουσία ο Vangelis) και που, μέχρι τότε, αγνοούνταν παντελώς στο εξωτερικό. Συνέπεια αυτού ήταν οι σχετικές τιμές να σκαρφαλώσουν στα ύψη…