Την πρώτη φορά που συνάντησα τον Gxhan ήταν 16 χρονών, μαθητής της Β’ Λυκείου, στη χειρότερη περίοδο για έναν έφηβο, μέσα στην καραντίνα. Μόλις είχε βγάλει το «Xans», ένα single που άφηνε πολλές υποσχέσεις ότι ο δημιουργός του είναι κάτι φρέσκο στο ελληνικό ραπ· και η πορεία του έδειξε ότι όντως ήταν. Το 2025, πλέον, ο Gxhan είναι 21 χρονών, με το πρώτο του άλμπουμ, το APOPSI να έχει μόλις κυκλοφορήσει, μια δουλειά που του πήρε χρόνια να την ολοκληρώσει – παράλληλα μεγάλωνε και ο ίδιος.
Στα πέντε αυτά χρόνια που μεσολάβησαν έχει ζήσει σημαντικές καλλιτεχνικές εμπειρίες: από συνεργασίες με ράπερ και παραγωγούς που πάντα ονειρευόταν και τη συμμετοχή στο concert στο «Σαλό» που ανέβασε ο Άρης Μπινιάρης στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής μέχρι τη δημιουργία του ντεμπούτου άλμπουμ, που είναι από τις πιο δυνατές κυκλοφορίες στο νέο ελληνικό ραπ.
Με το «Άποψη» ο Gxhan φέρνει έναν νέο ήχο που συνδυάζει παραδοσιακές hip-hop επιρροές με σύγχρονα μουσικά στοιχεία όπως synthleads, hardbass και σύγχρονη electronica. Είναι μια τολμηρή μουσική δήλωση, όπου το old school rap παντρεύεται με το νέο κύμα της urban μουσικής, δημιουργώντας ένα φρέσκο και ξεχωριστό ύφος.
«Θέλω να πιστεύω πως από τον επόμενο χρόνο θα δούμε πολύ μεγάλη άνοδο στους ράπερ που ενδιαφέρονται πιο πολύ για τη μουσική και για την κουλτούρα παρά για τη μόστρα».
«Σίγουρα έχω αλλάξει αρκετά σαν άνθρωπος από τότε που είχαμε συναντηθεί το 2021», λέει. «Είχαμε και καραντίνα, οπότε σκέψου ότι καλά-καλά δεν είχα βγει από το σπίτι. Νιώθω πως σχεδόν όλες μου οι εμπειρίες ξεκινάνε από εκείνη την περίοδο. Έχω απομυθοποιήσει άπειρα πράγματα και ξέρω πολύ καλύτερα ποιος είμαι και το πού θέλω να πάει όλο αυτό».
GXHAN, Stolou - ULTRA+ (Official Music Video)
Ο Gxhan έχει μεγαλώσει, έχει άποψη για όλα όσα αφορούν τη δουλειά του, έχει άποψη για τη φωτογράφιση, για την εμφάνισή του, τον τρόπο που θα προμοτάρει τον δίσκο. «Ο Gxhan του “Xans” και ο σημερινός Gxhan έχουν πολύ κοινό mindset, απλώς τώρα είμαι πολύ πιο skilled, έχω βρει τη φωνή μου, το style μου και έχω σίγουρα παραπάνω πράγματα να πω», λέει. «Δεν θα έλεγα πως έχω διαφορετικές προτεραιότητες, νομίζω ότι ακόμα ξυπνάω με την ίδια τρέλα και την ίδια πείνα να φτιάξω μουσική και να τη δώσω στον κόσμο με τον καλύτερο τρόπο που μπορώ να σκεφτώ. Ίσως να έχω και λιγότερα ενδιαφέροντα από τότε, επειδή πήγαινα και σχολείο. Τώρα πια έχω 100% εμμονή με το ραπ και αυτό το πρότζεκτ.
Το ραπ, δυστυχώς, είναι ένα είδος μουσικής που δεν μπορείς να το ζεις από το σπίτι, που σημαίνει ότι προκύπτει από πολλές εμπειρίες. Τα τελευταία χρόνια ήταν ίσως τα πιο τρελά που έχω ζήσει. Γνώρισα άπειρο κόσμο που γίναμε στενοί συνεργάτες, πήγα σε άπειρα πάρτι, άλλαξα παρέες, έκανα μαγικά sessions με φίλους με τους οποίους δημιουργήσαμε απίστευτα κομμάτια, έφαγα ξενέρες, έκανα live, είχα μόνιμα μάχες με τον εγωισμό μου, τσακωμούς και πολλά άλλα! Αλλά σε γενικές γραμμές αυτό που έζησα ήταν τέρμα fun και ενδιαφέρον. Πιστεύω θα έχω αναμνήσεις από αυτό το era βαθιά χαραγμένες στο μυαλό μου.
Στα highlights της καριέρας μου θα έβαζα με τη σειρά το κομμάτι “Nea Grammh” με το feat. του Kareem. Είναι η πρώτη φορά που βγήκα στο spotlight με έναν καλλιτέχνη που παρακολουθούσα από μικρός και γούσταρα τόσο. Επίσης, ήταν ένα track που για τα δεδομένα της Ελλάδας το πιο πιθανό ήταν ότι δεν θα πήγαινε καλά, αλλά έκανε buzz. Με το “Ultrasport” νιώθω πως ξεκίνησε στην πραγματικότητα το προσωπικό μου brand, για άλλη μια φορά έγινε ψιλο-viral ένα track που ένιωθα μόνο εγώ και ο Stolou. Άλλη φοβερή εμπειρία ήταν το “Salo, the Concert” στην Εναλλακτική Λυρική Σκηνή, όπως και η “Άποψη”, η πρώτη μου ολοκληρωμένη δουλειά.
Μου πήρε τόσο καιρό να ολοκληρώσω το άλμπουμ, γιατί είχα πολύ συγκεκριμένα standard για το πόσο προσεγμένο θέλω να είναι όταν κυκλοφορήσει. Επίσης, κάθε μήνα ο ήχος μου άλλαζε τελείως, κι αυτό κάπως με είχε σκαλώσει. Πολλές φορές είχα δεύτερες σκέψεις για το τι θα μπορούσε να είναι το “Άποψη” και για το αν τα tracks που είχα γράψει ήταν στο επίπεδο που πρέπει. Με το που σταμάτησα να σκέφτομαι το τι θα πει ο κόσμος, η διαδικασία έγινε πολύ πιο γρήγορη. Τα πρώτα demos, όπως το “Wesley”, το “Jiggy” και το “Gara Stin Athina”, γράφτηκαν κοντά δυο χρόνια πριν. Π.χ. στο “Gara Stin Athina” λέω “Στα 19 μου δεν έχει καν πλάκα”, και τώρα, σκέψου, είμαι 21.

Δεν έχω κάποια συγκεκριμένη άποψη που ήθελα να περάσω μέσα από το πρότζεκτ, κυρίως ήθελα “να πουλήσω άποψη” γιατί νιώθω πως αυτό λείπει από τον χώρο. Καλή ή κακή δεν με ενδιαφέρει, απλώς στόχευα σε ένα μικρό μουσικό σοκ, είτε με τα beat switches, είτε με τις περίεργες μπάρες, είτε με τον τρόπο που έπαιζα με τη φωνή μου σε όλο τον δίσκο.
Η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν η υπομονή που έπρεπε να κάνω μέχρι να βγάλει ο δίσκος το 100% του potential του, μέχρι να μιξαριστεί όπως έπρεπε από τον XIX, αλλά και το ότι έπρεπε να βρίσκω χρόνο να γράφουμε με τον Stolou μουσική παράλληλα με τη δουλειά του. Έγραφα tracks που νόμιζα πως ήταν τελειωμένα και ερχόταν ο Karus και μου έλεγε: “Κοίτα, καλό είναι, αλλά θέλει πολλή δουλειά”. Έπρεπε να κάνω τρελή υπομονή. Είχα από πάντα όνειρο να βγάλω τον δίσκο μου και, μήνα με τον μήνα, όσο έτρωγε postpone, με έπιανε τρελό stress.
Αλήθεια, τόσο που άλλαξαν τα tracks από τις πρώτες ιδέες που είχα μέχρι το τελικό αποτέλεσμα δεν θυμάμαι καν τι αναφορές είχα. Αυτό που μου αρέσει είναι ότι αυτό το πρότζεκτ δεν είναι τόσο “type tracks”, είναι απλώς εγώ, ο Stolou, ο XIX και ο Karus σε φάση δημιουργίας να βγάζουμε αυτό το αποτέλεσμα, με τον χαρακτήρα του καθενός σε όλον τον δίσκο.
Ο ήχος του άλμπουμ νομίζω ότι συμπυκνώνει όλα τα eras της ως τώρα καριέρας μου: από το “Xans” / “Lowkey” / “Import export” era, στο “AXS” era, στο “Wakenbake” era και τέλος στο “Νea Grammh”, “Ultrasport”, “Standards” era. Όλες αυτές οι φάσεις είναι αυτό που είμαι στην πραγματικότητα, οπότε προσπάθησα το “Άποψη” να τα περιλαμβάνει όλα.
Ό,τι λέω στα κομμάτια του άλμπουμ είναι βιωματικό, πράγματα που αλήθεια έχω νιώσει. Κανένα κομμάτι δεν δυσκολεύτηκα να το γράψω, όποιο track έχει μπει στον δίσκο μού βγήκε τέρμα αβίαστα, λες και πίνω νερό· συνήθως αυτά βγαίνουν στο τέλος της ημέρας για κάποιον λόγο. Ούτε συναισθηματικά με δυσκόλεψε κάποιο μέχρι να βγει. Ανυπομονούσα να βγουν τα tracks, να δει ο κόσμος πως έχω κι άλλες πτυχές εκτός από αυτές που έχω δείξει».
Εκτός από τον Stolou και τον XIX, στο άλμπουμ συνεργάζεται με κορυφαίους καλλιτέχνες της ελληνικής σκηνής που εκτιμάει, όπως ο Saske, ο $ulee, ο Μικρός Κλέφτης, ο Kidd, ο DDS και ο Twelvee, «συνεργασίες πολύ στοχευμένες», όπως λέει. «Είναι άτομα που έχουν δείξει χαρακτήρα μέσα στο game, κανένας τους δεν ήταν αδιάφορος και ο καθένας έπαιξε τον ρόλο του μέσα στον δίσκο με τον καλύτερο τρόπο. Shout-out σε όλους!».
Στο εξώφυλλο του δίσκου αναβιώνει με τον δικό του τρόπο το κλασικό εξώφυλλο του Taki Tsan για το «Ρίμα για χρήμα» ως φόρο τιμής στην ιστορία του ελληνικού ραπ. Ο Gxhan εμπνέεται από το ντεμπούτο του θρυλικού Taki Tsan που έθεσε τις βάσεις για την underground σκηνή στα ’90s και αναδημιουργεί με λεπτομέρεια τη θρυλική συνέντευξη του Taki Tsan και του Χρήστου Φερεντίνου.
«Νιώθω πως τότε ο Τάκης ήταν τέρμα αντιδραστικός», λέει ο Gxhan, «από τον τρόπο που “έσκαγε” στα street interviews με το δικό του style και ο interviewer τον ψιλο-χλεύαζε, αλλά αυτός δεν μασούσε καθόλου και ζούσε αυτό που αγαπούσε. Έβγαινε σε clips σαν το “Stin Athina” στο κέντρο του Μοναστηρακίου με τέρμα attitude και έκανε γκριμάτσες μπροστά στην κάμερα με φαρδιά, άνετα ρούχα. Γενικά, το “Ρίμα για χρήμα” για μένα ήταν λες και άκουγα ένα storyline, το πώς είναι να είσαι ράπερ στην Αθήνα με τη δικιά σου ταυτότητα και να μη σε νοιάζει κανείς και τίποτα. Δεν ήμουν ποτέ τρελός φαν του δίσκου, παρ’ όλα αυτά ήμουν πολύ μεγάλος φαν του χαρακτήρα και της εικόνας του Τάκη, οπότε έμπαινα στο YouTube και έβλεπα clips και video από εκείνη την εποχή.

Ο ρόλος κάθε ράπερ είναι διαφορετικός, κάποιοι είναι εδώ για να σε κάνουν να περάσεις καλά, άλλοι για να σε σοκάρουν, άλλοι για να σε κάνουν να σκεφτείς, άλλοι να θυμηθείς την πρώην σου και άλλοι απλώς για να σου δώσουν ένα vibe. Eμένα τυχαίνει, όσο μεγαλώνω, να μου αρέσουν αυτοί που σε κάνουν να σκεφτείς, που είναι σημαντικός ο ρόλος τους στην κοινωνία.
Το περιβάλλον όπου μεγάλωσα ήταν πολύ νορμάλ, τίποτα τρελό, δεν ήμουν σε κάποιο γκέτο, ούτε μου έλειπε και κάτι τρομερό. Με μεγάλωσε το internet και πάντα έψαχνα να βρω τους πιο τρελούς ανθρώπους να κάνω παρέα. Οι εμπειρίες μου και οι παρέες μου μετά τα δεκάξι καθόρισαν τη ματιά μου στη ζωή.
Δεν ξέρω ποια είναι η θέση μου στη ραπ σκηνή, ούτε και με ενδιαφέρει να μάθω. Δεν έχω κάνει ποτέ κομμάτι για να ταιριάξω στη σημερινή ραπ, έχω τις επιρροές μου, έχω τον χαρακτήρα μου και απλώς δημιουργώ. Δεν προσπάθησα ποτέ να γράψω ερωτικό κομμάτι για να πιάσω ένα συγκεκριμένο κοινό, ούτε έγραψα γκανγκστεριλίκια για να με ακούσουν οι κάγκουρες. Δεν με ενδιαφέρει να διαφέρω ούτε να ανήκω, αυτό που με ενδιαφέρει είναι να βλέπω κάτω, στο live, το κοινό μου και να είμαι περήφανος γι’ αυτούς που ακούνε τη μουσική μου.
GXHAN,STOLOU - ULTRASPORT (Dir. By Mosquito)
Θεωρώ πως τέλειωσε η φάση του εντυπωσιασμού. Ζούμε με τη ραπ σκηνή να είναι στο peak της τα τελευταία 6-7 χρόνια, έχουμε ακούσει χίλιες φορές ότι όλοι είναι οι καλύτεροι, ποιος έχει το καλύτερο αμάξι και ποιος είναι ο πιο μάγκας στον δρόμο. Θέλω να πιστεύω πως από τον επόμενο χρόνο θα δούμε πολύ μεγάλη άνοδο στους ράπερ που ενδιαφέρονται πιο πολύ για τη μουσική και για την κουλτούρα παρά για τη μόστρα.
Ο μόνος που θαυμάζω πια πολύ είναι ο αδερφός μου· δεν με εντυπωσιάζουν τόσο τα επιτεύγματα των ράπερ, βλέπω πώς δουλεύουν κι άλλες σκηνές και βρίσκω έμπνευση και από κει. Ο αδελφός μου (σ.σ. ο αδερφός του είναι γνωστός μουσικός) είναι πολύ πιο επιλεκτικός από μένα στα κομμάτια που του αρέσουν. Στα περισσότερα απλώς με κοιτάει, ανοίγει το κινητό του, κουνάει λίγο το κεφάλι του και φεύγει. Σπάνια γράφω κάτι που να γουστάρει, αλλά, όταν συμβαίνει, είναι ωραίο reward! Δεν είναι στη ραπ σκηνή, δεν είμαι βυσματίας! Δεν ακούω τόσο τη μουσική του, αλλά γουστάρω στα lives του.
Ήδη ασχολούμαι με τον επόμενο δίσκο, δεν με ενδιαφέρει πώς θα πάει η καριέρα μου από monthly listeners, streams κ.λπ. Αυτό που θέλω είναι να γίνεται πανικός όποτε έχω live, λείπει πολύ αυτό από την πιο new age ραπ σκηνή και εκεί θέλω να το φτάσω».
— Αν σε έβλεπε ο 15χρονος εαυτός σου σήμερα τι θα σου έλεγε;
Πήγε ακριβώς όπως ήθελες και φανταζόσουν. Σπέκια!
Το άλμπουμ "APOPSI" του Gxhan κυκλοφορεί από την Wake & Bake σε διανομή της Stay Indendent. Ακούστε τo στο Spotify.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το live του Gxhan εδώ.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.