Ξενάγηση σε σπίτι που «κρύβει» τον Τζούλιαν Ασάνζ

Ξενάγηση σε σπίτι που «κρύβει» τον Τζούλιαν Ασάνζ Facebook Twitter
Από τον Μάιο μέχρι τον Αύγουστο του 2020 στη Sala Fontana του Palazzo delle Esposizioni της Ρώμης φιλοξενήθηκε μια έκθεση 40 πορτρέτων του Ασάνζ που δημιούργησε ο Μίλτος Μανέτας.
0

«H συμμετοχή του Ιάσονα Καραΐνδρου ήταν αυτή με την οποία ολοκληρώθηκε το πρότζεκτ και πραγματικά απογείωσε την έννοια της διαδικτυακής παρουσίασής του. Εννοώ ότι απογείωσε και αυτό καθαυτό το σκεπτικό του αλλά και το επιμελητικό έργο, γιατί ο πραγματικός επιμελητής σε αυτές τις παρουσιάσεις ήταν ο εκάστοτε οικοδεσπότης που υποδεχόταν στον χώρο του έργα του Μίλτου Μανέτα για τον Ασάνζ. Εκείνος επέλεγε ποια έργα θα φιλοξενούσε, με ποια μορφή θα τα παρουσίαζε (π.χ. τυπωμένα ή ψηφιακά), πού θα τα τοποθετούσε μέσα στο σπίτι του και πώς θα ξεναγούσε τους διαδικτυακούς επισκέπτες του» λέει η επιμελήτρια της δράσης Δωροθέα Κοντελεζίδου, ιστορικός και θεωρητικός Τέχνης στο MΟΜus της Θεσσαλονίκης.  

Από τον Μάιο μέχρι τον Αύγουστο του 2020, στη Sala Fontana του Palazzo delle Esposizioni της Ρώμης φιλοξενήθηκε μια έκθεση 40 πορτρέτων του Ασάνζ που δημιούργησε ο Μίλτος Μανέτας στο διάστημα από τον Φεβρουάριο, οπότε, λόγω της πανδημίας, άρχισαν και στην Ευρώπη οι περιορισμοί κυκλοφορίας του πληθυσμού μέχρι τον Απρίλιο του 2020. Η έκθεση εκείνη διετίθετο μόνο διαδικτυακά, ακόμα και τις περιόδους που επιτρεπόταν η παρουσία κοινού στους εκθεσιακούς χώρους. Δεν αποτελούσε απλώς μία ακόμα αφορμή για την ανάδειξη του μείζονος ζητήματος της αδικίας εις βάρος του «Ασάνζ, ο οποίος έδρασε υπέρ της διαφάνειας και της αποκάλυψης πληροφοριών που κρατιόντουσαν μυστικές, παρότι ήταν πολύ σημαντικές για να μπορέσει να κρίνει σωστά και ελεύθερα τις περιστάσεις η κοινή γνώμη. Ούτε ήταν μια έκθεση που γινόταν για να υπογραμμιστεί ότι το πρόσωπο αυτό, ο Ασάνζ, κινδυνεύει από την επιβολή θανατικής ποινής, αν τελικά εκδοθεί στις ΗΠΑ. Όπως, επίσης, δεν έγινε για να θαυμάσουν οι θεατές τις δεξιότητες του Μίλτου Μανέτα στην προσωπογραφία, επειδή το θέμα του είναι μια τόσο "ατίθαση" προσωπικότητα περίπλοκου ψυχισμού, όσο είναι ο Ασάνζ». 

Σε θεωρητικό επίπεδο, είχε ενδιαφέρον το ότι ο Ιάσονας Καραΐνδρος, με τον τρόπο που διαχειρίστηκε τα έργα του Μίλτου Μανέτα στον χώρο του δημιούργησε ένα είδος «παλίμψηστου»: έκρυψε εικόνες, έβαλε άλλες στη θέση τους, ασχολήθηκε πολύ με τη διάσταση των έργων, ώστε να τα προσαρμόσει σε προϋπάρχουσες κορνίζες του χώρου του.

Ο κυριότερος λόγος για τον οποίον διοργανώθηκε εκείνη η έκθεση ήταν να τοποθετηθούν σε ένα πλαίσιο όλες οι αναλογίες μεταξύ της μακροχρόνιας φυλάκισης, της απομόνωσης και της φίμωσης εκείνου και της συνθήκης του πρωτόγνωρου εγκλεισμού όλων μας για υγειονομικές σκοπιμότητες.

manetas assange Facebook Twitter
Assange, Μάρτιος 2018.

«Μπήκα σε αυτό το παιχνίδι του Μίλτου χωρίς να έχω κάτι κατά νου», λέει η κ. Κοντελεζίδου, «γρήγορα όμως έφτασε η στιγμή που του είπα ότι ήθελα αυτό το πρότζεκτ στο MΟΜus. Κι εκείνος μας έστειλε στο Πειραματικό Κέντρο Τεχνών έναν ψηφιακό φάκελο με 280 πορτρέτα του Ασάνζ. Από αυτά, ο κάθε συμμετέχων στο πρότζεκτ επέλεγε τα πορτρέτα που επιθυμούσε να φιλοξενήσει. Το Κέντρο, δηλαδή, λειτούργησε μόνο ως “ταχυδρομείο”: παρέλαβε τα έργα του Μανέτα και τα διένειμε σε αυτούς που θα συμμετείχαν στο πρότζεκτ. Θα γινόταν και έκθεση των πορτρέτων στο Κέντρο μετά την ολοκλήρωση της διαδικτυακής δράσης, αλλά, λόγω της εξέλιξης της πανδημίας, αναβλήθηκε επ’ αόριστον και μάλλον διαπαντός. Στη δράση έλαβαν μέρος μόλις 13 άτομα, παρότι είχε δοθεί ένα ικανό διάστημα δύο μηνών, ώστε να εκδηλώσουν ενδιαφέρον όσοι το επιθυμούσαν. Δεν ήταν, όμως, κάτι απλό αυτό που ζητούσαμε. Περιλάμβανε μια αναστάτωση σε πρακτικό επίπεδο, απαιτούσε επίσης πολιτική τοποθέτηση και μια δημόσια έκθεση ενός ιδιωτικού, εντελώς προσωπικού χώρου, όπως είναι το σπίτι όπου ζούμε. Οπότε, για μας δεν ήταν απροσδόκητη η περιορισμένη συμμετοχή στη δράση. Ωστόσο, αποτελεί και ένα θέμα προς ανάλυση και ερμηνεία. Σε θεωρητικό επίπεδο, είχε ενδιαφέρον το ότι ο Ιάσονας Καραΐνδρος, με τον τρόπο που διαχειρίστηκε τα έργα του Μίλτου Μανέτα στον χώρο του, δημιούργησε ένα είδος “παλίμψηστου”: έκρυψε εικόνες, έβαλε άλλες στη θέση τους, ασχολήθηκε πολύ με τη διάσταση των έργων, ώστε να τα προσαρμόσει σε προϋπάρχουσες κορνίζες του χώρου του, δηλαδή σε σταθερά σημεία αναφοράς της καθημερινότητάς του. Επίσης, δούλεψε πολύ με τις έννοιες του κρυμμένου και του φανερού, του τι υπάρχει και τι βλέπουμε και του τι υπάρχει και δεν βλέπουμε». 

Πράγματι, όπως θα διαπιστώσει κάποιος βλέποντας το βίντεο, ο Ιάσων Καραΐνδρος όχι μόνο έβαλε τον Ασάνζ στον προσωπικό του χώρο αλλά και τον ενέταξε με τρόπο ώστε να αφομοιώνεται ως κάτι το εξαρχής οικείο. 

Miltos Manetas Assange cat Facebook Twitter
O Mίλτος Μανέτας με εικόνα της γάτας του Ασάνζ.

«Είναι πάρα πολύ ωραίο το έργο που έκανε ο Ιάσονας με το δικό μου έργο, που είναι υλικό πρόσφορο για να γίνονται άλλα έργα τέτοιου είδους. Αυτό είναι άλλωστε το πρότζεκτ: ο Ασάνζ βάζει το πρόσωπό του, εγώ βάζω το πινέλο και το έργο το βάζουν όσοι εμπλέκονται στο πρότζεκτ. Έστειλα, λοιπόν, έναν πολύ καλό φωτογράφο για να καταγράψει το έργο του Ιάσονα» λέει ο Μίλτος Μανέτας, που μένει μόνιμα στην Μπογκοτά της Κολομβίας, και συμπληρώνει, αναφερόμενος στο πώς ξεκίνησε να ασχολείται με τον Ασάνζ: «Κάποιοι φίλοι μου στο Λονδίνο ασχολούνταν με το θέμα Ασάνζ και ομολογώ ότι ζήλεψα. Θέλω να πω ότι ξεκίνησα με κάποια αυταρέσκεια. Κι ας διευκρινίσω ότι σε αυτού του είδους τις περιπτώσεις η αυταρέσκεια μεταφράζεται ως μια επιθυμία του καλλιτέχνη να συμμετέχει σε κάτι σχετικό με ζητήματα που αφορούν τους πολλούς. Αυτό μας διασώζει εμάς τους καλλιτέχνες, που είμαστε ιδιαιτέρως προνομιούχοι, από τη μομφή ότι είμαστε καθάρματα. Όλα αυτά, βέβαια, συμβαίνουν θεωρητικά, γιατί είναι πάντα θεωρητικός ο τρόπος που εμείς οι καλλιτέχνες προσεγγίζουμε τους πολλούς. Τέτοια είναι, λοιπόν, και η περίπτωση με τον Ασάνζ. Εκείνος ήταν ο πρώτος που άνοιξε μια πόρτα κι έτσι έμπλεξε τους πολλούς σε αυτό που ξεκίνησε. Ταυτόχρονα, ο Ασάνζ, που ανοίγει την πόρτα και πλησιάζει τους πολλούς, είναι σαν να ανοίγει την πόρτα της φυλακής του. Ο ίδιος όμως μένει μέσα στη φυλακή, ενώ είναι ένας ελεύθερος άνθρωπος και θα μπορούσε να βγει όποια στιγμή θα ήθελε. Εμένα μου κεντρίζει το ενδιαφέρον ακριβώς αυτό: μπορεί να φύγει από τη φυλακή του όποια στιγμή θέλει, αλλά παραμένει σ’ αυτήν, με τον τρόπο που κι εγώ παραμένω σε μια υποθετική πιθανή φυλακή που προδιαγράφεται ως ένα μέλλον το οποίο δεν θα ορίζω, επειδή συμβιβάζομαι με το παρόν».

Πράγματι, όπως θα διαπιστώσει κάποιος βλέποντας το βίντεο, ο Ιάσων Καραΐνδρος όχι μόνο έβαλε τον Ασάνζ στον προσωπικό του χώρο αλλά και τον ενέταξε με τρόπο ώστε να αφομοιώνεται ως κάτι το εξαρχής οικείο. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ