Το τοπίο καθαρίζει

Το τοπίο καθαρίζει Facebook Twitter
0

Τι μπορείς να πεις για τα φθινοπωρινά προσεχώς της Τέχνης σε μια χώρα με αβέβαιo μέλλον; Αν το δεις έτσι, είναι λιγάκι τραγικό, όσο τραγικό είναι οποιοδήποτε ενδιάμεσο πέρασμα μεταξύ της αφετηρίας και της επιθυμίας. Ακόμη, όμως, κι αν ο προορισμός είναι τόσο μακριά που ούτε καν φαίνεται, το παν είναι να καταφέρεις να ισορροπήσεις στην κίνησή σου, διότι αλλιώς βούλιαξες. Αυτό το πέρασμα μπορεί να είναι κάτι που δεν υπολογίσαμε, αλλά η φαντασίωση των ξεκαθαρισμάτων, ακόμα κι αν αργεί πολύ, αρκεί για να μας προτρέψει να κάνουμε το ενδιάμεσο διάστημα όσο πιο εποικοδομητικό γίνεται. Όπως και στα άλλα, έτσι και στην Τέχνη, τα δυο τελευταία χρόνια της κρίσης έχουμε πάψει να βλέπουμε τα φύκια ως μεταξωτές κορδέλες. Οι πολιτικές φανφαρολογίες από υποτιθέμενους καλλιτέχνες που θα ήθελαν να περνιούνται για πολιτικοί ή κοινωνικοί επιστήμονες τείνουν να λήξουν διά παντός! Οι ψευτοακτιβισμοί, μαζί με τις δήθεν πολιτικές χειρονομίες για κατανάλωση -αντί έργου- μέσα σε προστατευμένους χώρους τέχνης μοιάζει να μην εντυπωσιάζουν κανέναν πια. Αυτό ήταν μια μόδα.

Η επικαιρότητα κι οι αντιδράσεις σ’ αυτήν, οι οποίες ξεκινούν από πραγματικές ανάγκες, δεν αφήνουν χώρο στην καλλιτεχνική εμπορευματοποίηση του αληθινού συμβάντος. Όταν το ίδιο το έργο απορρέει από πραγματική ανάγκη, βασίζεται σε πραγματική έρευνα και δίνει φως σε κάτι καινούργιο, μόνο τότε έχει νόημα στην αυστηρά πολιτική τέχνη που βασίζεται σε ντοκουμέντα. Το ενδιαφέρον μοιάζει να επιστρέφει με μεγαλύτερο πάθος στις πραγματικές ιδιότητες της τέχνης της εικαστικής κουλτούρας, αν μη τι άλλο. Η ποιητικότητα μιας πιο αφηρημένης σημειολογίας από αυτή μιας σειράς καλλιτεχνικών «έργων» που βασιζόταν στη μίμηση της ειδησεογραφίας, οι έννοιες της φόρμας, του χρώματος, της σύνθεσης, είναι τα εργαλεία -ξανά σε αυτήν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή- μέσω των οποίων όχι μόνο εκφράζεται αλλά και σχολιάζεται ο περίπλοκος πραγματικός κόσμος.

Είτε πρόκειται για βίντεο, πειραματικό φιλμ, εικαστική φωτογραφία, εγκαταστάσεις, για τα πιο παραδοσιακά μέσα της γλυπτικής και της ζωγραφικής, είτε για ό,τι άλλο μπορεί κανείς να φανταστεί, η Τέχνη, ευτυχώς, ξαναγυρίζει σε μια πιο εποικοδομητικά αυθαίρετη προσέγγιση που βασίζεται σε μια περισσότερο υποκειμενική πραγματικότητα, γεμάτη εύλογες ερωτήσεις και ζητήματα, μακριά από διδακτικές απαντήσεις. Καλά ξεκαθαρίσματα, λοιπόν, για τον τομέα μας και καλή επιστροφή στις βασικές αρχές… Διότι οι αβέβαιοι καιροί έχουν και τα καλά τους. Λιγότερα λόγια, καταρχάς.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ