Τι είδε στην Αθήνα ο Μaurizio Cattelan και το Νew York Magazine

Τι είδε στην Αθήνα ο Μaurizio Cattelan και το Νew York Magazine Facebook Twitter
0
Τι είδε στην Αθήνα ο Μaurizio Cattelan και το Νew York Magazine Facebook Twitter
Φωτό: Myriam Ben Salah

  

Ο διάσημος Ιταλός καλλιτέχνης Maurizio Cattelan και η συνεγάτις του Myriam Ben Salah βρέθηκαν πριν από λίγο καιρό στην Αθήνα, με στόχο να εξερευνήσουν από κοντά την πρωτεύουσα της κρίσης και το πώς αυτή έχει επηρεάσει την εγχώρια καλλιτεχνική κίνηση. Από τις εμπειρίες τους, έγραψαν ένα μακροσκελές "ημερολογιακό" άρθρο για το Vulture του New York Magazine, για τις ανάγκες του οποίου μίλησαν με αρκετούς εκπροσώπους της τέχνης ώστε να δημιουργήσουν έναν "καλλιτεχνικό χάρτη" της σημερινής αθηναϊκής πραγματικότητας.

Ξεκινούν το άρθρο τους για την πόλη μας χαρακτηρίζοντάς τη "μια παράδοξη μεγαλούπολη που συνδυάζει, εν μέσω τσιμέντου και λάσπης, ένα ευρωπαϊκό σοφιστικέ στοιχείο άλλων εποχών και μια μεσογειακή γλυκύτητα μαζί με το πιο άναρχο τριτοκοσμικό χάος" και συνεχίζουν συνοψίζοντας στην εισαγωγή τους την κατάσταση στην οποία έχει επέλθει η χώρα την τελευταία πενταετία: "Η ίδια η λέξη "Κρίση" έχει αναμασηθεί τόσο πολύ που έχει πρακτικά αδειάσει από οποιαδήποτε σημασία. Από την ύφεση μέχρι τα μέτρα λιτότητας και τις διαδηλώσεις, η Ελλάδα έχει σαρωθεί από ένα κύμα που φέρει μαζί του συνεχείς κοινωνικές και ανθρωπιστικές αποτυχίες. Συνήθως στον κόσμο της τέχνης, ο άνεμος φυσά λιγότερο και τα κύματα είναι πιο μικρά. Στην πραγματικότητα αυτό δεν ισχύει πια και ο "φτωχός αλλά σέξι" μύθος σταδιακά έχει ξεφτίσει, αφήνοντας τους Έλληνες με το έξυπνο, μαύρο χιούμορ τους, ίσως το τελευταίο τους στήριγμα και μέσο ηθικής αντίστασης σε μια κατάσταση που διαιωνίζεται. Το πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς πουλά τσάντες με μότο "Fuck crisis, Let's dance", μια διακήρυξη αυτο-αποδοκιμασίας και ταυτόχρονα μια σύνοψη της ρομαντικής προκατάληψης που φέρουν οι ξένοι για τη χώρα". 

Τι είδε στην Αθήνα ο Μaurizio Cattelan και το Νew York Magazine Facebook Twitter
Άγγελος Πλέσσας - Mirage Machines / Τhe Breeder

Ο «δείκτης της πίπας»

Οι πρώτες ώρες του Cattelan και της Ben Salah στην Αθήνα περνούν από το Μεταξουργείο και οι περιγραφές τους είναι εντυπωσιακά γλαφυρές: "Η πρώτη μας επίσκεψη στην Αθήνα φέτος πραγματοποιήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου, ύστερα από πρόσκληση του συλλέκτη, μακροχρόνιου συνεργάτη μας και ακρογωνιαίου λίθου της ελληνικής και διεθνούς σκηνής της μοντέρνας τέχνης, Δάκη Ιωάννου. Ο οδηγός διέκοπτε συχνά τη διαδρομή με το ταξί από το αεροδρόμιο για να εξηγήσει λεπτομερώς πώς να αποφύγουμε τις διαδηλώσεις στον δρόμο μας για το Σύνταγμα. Άμα τη αφίξει μας, η έφορος Νάντια Αργυροπούλου μας πήγε σε μια διονυσιακή γιορτή για την ημέρα του αγίου Βαλεντίνου που ακολουθήθηκε από εξερεύνηση της σαββατιάτικης τελετουργίας του αθηναϊκού nightlife.

Ξεκινήσαμε με ποτό στο Μεταξουργείο, μια γειτονιά που διατηρεί τον ισχυρό αβάν-γκάρντ χαρακτήρα της χάρη στις πόρνες και τους ντίλερς που δραστηριοποιούνται εκεί. Ανάμεσα στα μπουρδέλα βρίσκεται η Breeder, μια από τις πιο μοδάτες ελληνικές γκαλερί που "παίζει" και διεθνώς, εκπροσωπώντας κυρίως νέους Έλληνες καλλιτέχνες. "Μπορεί να γίνουμε Kunsthalle σύντομα" λέει, μεταξύ αστείου και σοβαρού, η διευθύντρια της Breeder, Νάντια Γεραζούνη καθώς μας ξεναγεί στο τριώροφο κτίριο που στεγάζει την ατομική έκθεση του Άγγελου Πλέσσα. "Κανείς δεν αγοράζει στην Αθήνα, όπως και να'χει, οπότε γιατί να μας νοιάζει;".

Εφοδιασμένοι με μπίρες των δύο ευρώ και αναζωογονημένοι από τον παλμό της πόλης, πήραμε μαζί μας τον καλλιτέχνη Βασίλη Καρούκ και η παρέα μας περιπλανήθηκε στα κατάμεστα μπαρ και τους πολυσύχναστους δρόμους της, όπου ορδές νέων ανθρώπων κυκλοφορούσαν με μια έκδηλη ανάγκη να αδράξουν τη μέρα.

Όμως ούτε τα παραπλήσια μπουρδέλα τα πάνε καλύτερα. Ο συνιδρυτής της γκαλερί, Στάθης Παναγούλης, μας πήγε μια βόλτα σε αυτά και μείναμε εκστασιασμένοι από τις ανταγωνιστικές ταρίφες. Όπως το "Big Mac Index" του Economist χρησιμοποιείται από τους οικονομολόγους ως δείκτης σύγκρισης του κόστους ζωής μέσω της τιμής του δημοφιλούς μπέργκερ των McDonald's, η τιμή που κοστίζει ένα τσιμπούκι μπορεί να αποδειχθεί ένας αρκετά αποτελεσματικός ανεπίσημος τρόπος για να εκτιμήσεις την ισοτιμία της αγοραστικής ικανότητας. Η πίπα είναι διαθέσιμη -όπως και το Big Mac- σε πολλές χώρες με σταθερή θεωρητική τιμή.

Στη συνέχεια προσπεράσαμε το μιρκό τρανς καμπαρέ που είναι talk of the town και βρεθήκαμε κατεθυείαν στο ιστορικό τρίγωνο όπου το γκρουπ των Λάκη και Άρη Ιωνά, οι The Callas, θα έδιναν συναυλία. Το ανήσυχο πλήθος είχε μαζευτεί στο μικροσκοπικό τετραώροφο διαμέρισμά τους που είχε μετατραπεί σε καλλιτεχνικό σποτ γεμάτο καπνό. Κάποιοι περίμεναν εμφάνιση από το πρώην μέλος των Sonic Youth, Λι Ρενάλτο, που γράφει μουσική για τη νέα ταινία των Ιωνά, όμως σύντομα το βλέμμα όλων κατευθύνθηκε προς τα πάνω. Οι The Callas είχαν ετοιμάσει μια ομαδική έκθεση με όλα τα εκθέματα -που περιλάμβαναν έργα των Παναγιώτη Λουκά, Νίκου Καναρέλη, Νατάσας Παπαδοπούλου και Τάσου Βρεττού, μεταξύ άλλων- να κρέμονται από το ταβάνι. Το κοινό ήταν μια διασκεδαστική σύνθεση από καλλιτέχνες, εφόρους, γκαλερίστες, μουσικούς, σκηνοθέτες και σπουδαστές τέχνης, ενώ εκεί βρίσκονταν και μέλη της Documenta που προετοιμάζουν την άφιξή της στην Αθήνα το 2017: ο Βασίλης Ζηδιανάκης της Atopos και ο Poka-Yio της αθηναϊκής Μπιενάλε.

Εφοδιασμένοι με μπίρες των δύο ευρώ και αναζωογονημένοι από τον παλμό της πόλης, πήραμε μαζί μας τον καλλιτέχνη Βασίλη Καρούκ και η παρέα μας περιπλανήθηκε στα κατάμεστα μπαρ και τους πολυσύχναστους δρόμους της, όπου ορδές νέων ανθρώπων κυκλοφορούσαν με μια έκδηλη ανάγκη να αδράξουν τη μέρα. Καταλήξαμε στο six d.o.g.s., ένα μοδάτο στέκι για τους Αθηναίους λάτρεις της μουσικής". 

Τι είδε στην Αθήνα ο Μaurizio Cattelan και το Νew York Magazine Facebook Twitter
Πάολα Παλαβίδη - Common Knowledge / Q Box

Το νέο Βερολίνο;

"Το 2011 οι New York Times δημοσίευσαν ένα άρθρο που έφερε τίτλο "Το μεγάλο δράμα του χρέους της Ελλάδας είναι μούσα για τους καλλιτέχνες της". Η κεντρική ιδέα ήταν ότι υπήρχε έξαρση καλλιτεχνικής δραστηριότητας ως απάντηση στην εθνική κρίση ταυτότητας. Σημειωνόταν μάλιστα ότι το χαμηλό κόστος ζωής και το χαλαρό λαϊφστάιλ έχουν κάνει την Αθήνα artistic friendly και η πόλη απειλεί να κλέψει το τρόπαιο του coolness από το Βερολίνο.

"Ο κόσμος της τέχνης στην Ελλάδα έχει γίνει πολύ πιο ενεργός τα τελευταία χρόνια" επιβεβαιώνει η Έλλη Κανάτα της γκαλερί Elika. "Εξαιτίας της κρίσης υπάρχει ανάγκη δημιουργίας, έκφρασης, συνεργασίας αναφορικά με τα κοινωνικά ζητήματα". Κατά την επίσκεψή μας στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης παρατηρήσαμε όντως ένα ισχυρό πνεύμα συνεργασίας και μια τάση δημιουργίας πολλών πρότζεκτ χωρίς χρηματοδότηση. Περάσαμε από την πολλά υποσχόμενη γκαλερί Q Box που βρίσκεται πάνω από τη Βαρβάκειο, ανάμεσα σε πανέρια με φρέσκιες ελιές και τελάρα με ψάρια. Φιλοξενούσε την προσωπική έκθεση της νεαρής καλλιτέχνιδος Πάολας Παλαβίδη. Αναρωτηθήκαμε πώς μια νεοσύστατη, δυναμική γκαλερί που υποστηρίζει κυρίως εκκολαπτόμενους καλλιτέχνες, μπορεί να επιβιώσει. "Ποτέ δεν βασίστηκα σε δημόσιες επιχορηγήσεις" εξηγεί η ιδρύτρια της γκαλερί Μυρτιά Νικολακοπούλου. "Το δίκτυό μου από το εξωτερικό με στηρίζει πολύ".

Η κατάρρευση των μηχανισμών υποστήριξης της ελληνικής κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει οδηγήσει σε έξαρση ιδιωτικών πρωτοβουλιών από καλλιτεχνικές κολλεκτίβες που δραστηριοποιούνται ακόμα και σε εφήμερες τοποθεσίες. "Σήμερα, για να δεις μια έκθεση τέχνης δεν χρειάζεται απαραιτήτως να επισκεφθείς μια γκαλερί" σχολιάζουν οι Παναγιώτα Θεοφιλάτου και Τάσος Παπαϊωάννου, ιδρυτές της νομαδικής Athens Zine Bibliothèque. "Υπάρχουν παντού, από τα σπίτια των καλλιτεχνών μέχρι τα στούντιό τους, τις καφετέριες και τους δημόσιους χώρους. Η ελληνική τέχνη έχει απελευθερωθεί".

"Μια ενδιαφέρουσα διπλή βουλιμία μπορεί να παρατηρηθεί" σημειώνει η Αργυροπούλου. "Πολλή τέχνη και πολλοί γαστρονομικοί χώροι παντού. Λίγοι θα επιβιώσουν". Η αλήθεια είναι ότι πολλοί από τους χώρους που σχεδιάζαμε να επισκεφθούμε ήταν κλειστοί. "Μερικές δυναμικές γκαλερί όπως οι Gazon Rouge, Appartment, AMP, Els Hannape Underground, Xippas Athens, για να αναφέρουμε μερικές, έκλεισαν, μεταμορφώθηκαν ή μετακόμισαν αλλού" λέει η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη, ιδιοκτήτρια της CAN gallery όπου βρεθήκαμε για την ατομική έκθεση του Κωνσταντίνου Λαδιανού. Η Έλενα Παπαδοπούλου, για παράδειγμα, έκλεισε την Melas Papadopoulos Gallery και ίδρυσε το Radio Athènes, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που διοργανώνει εκθέσεις, διαλέξεις και ομιλίες σε διάφορες τοποθεσίες. Η Παπαδοπούλου δείχνει να το διασκεδάζει καθώς έχει πολλή περισσότερη ελευθερία και πιο σαφή επιθυμία πειραματισμού χωρίς την εμπορική πίεση μιας κανονικής γκαλερί".

Τι είδε στην Αθήνα ο Μaurizio Cattelan και το Νew York Magazine Facebook Twitter
Πίνακας του Παναγιώτη Λουκά. Φωτό: Myriam Ben Salah

Η οικογένεια μετράει

Στη συνέχεια, οι συντάκτες του άρθρου επιχειρούν έναν παραλληλισμό ανάμεσα στον θεσμό της ελληνικής οικογένειας και στον τρόπο που στηρίζουν οι μεγάλοι ιδιωτικοί φορείς και τα ιδρύματα την ελληνική τέχνη, καταλήγοντας σε εκτενή αναφορά στο έργο του Δάκη Ιωάννου, στενού συνεργάτη του Cattelan: "Ο κόσμος της ελληνικής τέχνης βασίζεται ιδιαίτερα στους νονούς, όπως και οι κανονικές οικογένειες. Αυτοί εμφανίζονται διακριτικά κάτω από μικρά ελλειπτικά ονόματα όπως "NEON", "Ωνάσης" ή "Νιάρχος", όμως στην πραγματικότητα καθοδηγητές είναι ισχυροί και αφοσιωμένοι συλλέκτες ή οικογένειες που έχουν διατηρήσει με κάποιο τρόπο ανοσία στην οικονομική κατάρρευση. Παρά τις πολλές διαφορές ανάμεσα σε αυτούς τους ευεργέτες, και το διεθνές τους εκτόπισμα, η τοπική καλλιτεχνική σκηνή είναι το πνευματικό τους παιδί. Δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την ανατροφή του και την εξέλιξή του και είναι σε ετοιμότητα για ό,τι προκύψει.

Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ του Δάκη Ιωάννου ξεχωρίζει ανάμεσά τους. Κάποιος έγραψε κάποτε ότι "Ο Ιωάννου είναι ξεχωριστός επειδή δεν συλλέγει τέχνη για να κολακέψει το εγώ του ή επειδή είναι καλή επένδυση. Το κάνει για την πλάκα του αλλά το παίρνει σοβαρά". Αυτό όντως ισχύει. Όχι μόνο υποστηρίζει καλλιτέχνες μέσω της προσωπικής του συλλογής αλλά συμβάλλει και στην αναζωογόνηση άλλων ιδρυμάτων της Αθήνας αυτή την περίοδο. Το ΔΕΣΤΕ ξεκινά μια πολυπρόσωπη συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το Μουσείο Μπενάκη αυτό το καλοκαίρι. Η έκθεση της Κιμ Γκόρντον έρχεται στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, η Amertia του Roberto Cuoghi στο κτίριο της οδού Πειραιώς, ενώ οι υποψηφιότητες για το βραβείο ΔΕΣΤΕ εκτίθενται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συνεχίζοντας την πολιτική του ιδρύματος να υποστηρίζει και να προωθεί τη σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα. Το βραβείο έχει στόχο την ανάδειξει της δουλειάς της νέας γενιάς Ελλήνων καλλιτεχνών που επαναπροσδιορίζουν ενεργά τις παραμέτρους της πολιτισμικής παραγωγής και συμβάλλουν με νέα οπτική στον καλλιτεχνικό διάλογο". 

Τι είδε στην Αθήνα ο Μaurizio Cattelan και το Νew York Magazine Facebook Twitter
Η Πάολα Παλαβίδη στο στούντιό της

Η τέχνη της κρίσης

"Ένας από τους φετινούς υποψήφιους για το βραβείο ΔΕΣΤΕ, ο Σωκράτης Σωκράτους, παρουσίαζε την εγκατάσταση "Έξι Ανοιχτές Πόρτες και Μία Κλειστή" που αναφέρεται στον Εθνικό Κήπο της Αθήνας. Ο κήπος ενέχει για τον Σωκράτους πολιτικό παραλληλισμό. Είναι ένας αλληγορικός μικρόκοσμος της σύγχρονης αθηναϊκής κοινωνίας όπου οι γηγενείς Έλληνες ζουν μαζί με τους ξένους μετανάστες. Υπό μία έννοια, αυτή η νέα (βιο)ποικιλότητα μπορεί να ειδωθεί ως ένα εμπλουτιστικό στοιχείο πολυπολιτισμικότητας, μοντερνισμού και προόδου ή ως οικονομική και πολιτισμική απειλή.

Χωρίς να υποπίπτουμε σε κλισέ του τύπου "εξαναγκασμένη arte povera" δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε για την ύπαρξη της "τέχνης της κρίσης". "Πιστεύω ότι η τέχνη πρέπει να είναι πάντα... της κρίσης", υποστηρίζει η Νάντια Αργυροπούλου, συμπληρώνοντας ότι "όταν μια ταμπέλα σαν αυτή εμφανίζεται, τότε ξέρεις ότι έχουμε όλοι πραγματικό πρόβλημα". "Θα μπορούσα να θεωρήσω κάθε καλλιτέχνη που είναι ενεργός στην Αθήνα αυτή την περίοδο ως εκπρόσωπο της τέχνης της κρίσης" λέει ο Σαχπάζης. "Έχουμε πόλεμο χωρίς βόμβες! Δεν γίνεται οι καλλιτέχνες να μην ανταποκριθούν στην κατάσταση" λέει ο Ρουπέν Καλφαγιάν, διευθυντής των Kalfayan Galleries. Συνειδητά ή όχι, οι καλλιτέχνες στην πραγματικότητα προσεγγίζουν τα ορατά σημάδια της κατάστασης. "Θα ήταν ενδιαφέρον να αναγνωρίσουμε τα χαρακτηριστικά αυτού του κύματος, πέρα από την πρόθεση του καθενός να το εκφράσει ή να το οπτικοποιήσει" συνεχίζει ο Σαχπάζης".

Τι είδε στην Αθήνα ο Μaurizio Cattelan και το Νew York Magazine Facebook Twitter
Ο Δάκης Ιωάννου (χορηγός, συλλέκτης και φίλος του Cattelan) φωτογραφίζεται κρατώντας ένα δίσκο του Δάκη. Φωτό: Myriam Ben Salah

Καμια πατρίδα για τους νέους ανθρώπους

"Η Αργυροπούλου που είχε επιμεληθεί το "Hell As Pavillion" στο παριζιάνικο Palais de Tokyo το 2013, προσεγγίζει τη ρομαντική προσδοκία μιας καλλιτεχνικής σωτηρίας ως κομμάτι μιας ολοένα και πιο επικίνδυνης "φολκλόρ καταστροφής". "Έχοντας επιλέξει να έχω ως βάση μου την Αθήνα, πρακτικά δεν μπορώ να ταξιδέψω και να κάνω έρευνα. Είναι δύσκολο να διοργανώσεις εκθέσεις, πολλοί καλλιτέχνες παλεύουν για να επιβιώσουν και, το χειρότερο από όλα, η ζωή είναι πολύ δύσκολη για τους περισσότερους από εμάς. Ο όποιος ρομαντισμός που θα ακούσεις γύρω από την κατάσταση προέρχεται από ανθρώπους που δεν έχουν πραγματικά ως βάση τους την Ελλάδα".

Το 2014 η Ελληνίδα curator Κατερίνα Γρέγου διοργάνωσε το "No Country for Young Men" στο μουσείο Bozar των Βρυξελλών. Ο τίτλος είναι αναφορά στη βραβευμένη ταινία των Κοέν "Καμία Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους" και στο ομώνυμο βιβλίο του Κόρμακ Μακ Κάρθι και αναφέρεται στη δυσάρεστη κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι νέοι στην Ελλάδα του σήμερα, με τις καταστροφικές συνέπειες της ανέχειας αλλά και της δημιουργικής αντίστασης που παράγεται. Η αίσθηση πειραματισμού που έφερε η κρίση δεν προσφέρει όμως τα προς το ζην στους καλλιτέχνες. "Η τοπική αγορά έχει καταρρέυσει και η πλειοψηφία των μεσαίων συλλεκτών έχει εξαλειφθεί" σημειώνει ο Ρουπέν Καλφαγιάν.

Λίγες εβδομάδες μετά το ταξίδι μας στην Αθήνα, συναντήσαμε την καλλιτέχνιδα Μαρία Παπαδημητρίου μπροστά στο ελληνικό περίπτερο στη Μπιενάλε της Βενετίας. "Οι Έλληνες είναι ηλίθιοι, αυτή είναι η γνώμη μου. Ζούμε ένα ηθικό δράμα. Όταν δεν έχεις ιδέα για το μέλλον σου, ξεχνάς και το παρελθόν σου". Η Παπαδημητρίου δεν είχε διάθεση να ξορκίσει την κρίση. "Υπάρχει μια όμορφη και σχεδόν αμετάφραστη ελληνική λέξη που περιγράφει τέλεια τη διάθεσή μας. Χαρμολύπη".

Επιμέλεια για το LiFO.gr: Αλέξανδρος Διακοσάββας

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ