Θοδωρής Γκόνης: «Θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα...»

Θοδωρής Γκόνης: «Θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα...» Facebook Twitter
0
 
Ποια είναι η κεντρική ιδέα πίσω από την υλοποίηση του φετινού Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου; Ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα;

Το φετινό μας Φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στην πόλη της Καβάλας -την Καβάλα του σήμερα- και στον Κ. Π. Καβάφη. Στην πόλη λόγω των 100 χρόνων από την απελευθέρωσή της και στον Ποιητή για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του. Στο αφιέρωμα για τον Καβάφη, η Καβάλα έχει κι ένα λόγο παραπάνω αν αναλογιστεί κανείς ότι ο Μεχμέτ Αλή είναι ο γενάρχης του σύγχρονου αιγυπτιακού κράτους, αυτός που άνοιξε τις πύλες της Αιγύπτου στους Ευρωπαίους και φυσικά σε όλους τους Έλληνες.

Διεκδικούμε, θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα, διαφορετικό κάθε χρόνο, ανοιγόμαστε, διακινδυνεύουμε, προσκαλούμε, παραγγέλνουμε, δεχόμαστε, είμαστε λιμάνι, γινόμαστε πιο τολμηροί, πιο πλούσιοι, πιο δραστικοί κάθε χρόνο. Μέχρι τώρα αναδείξαμε καινούργιους χώρους, συζητήσαμε, ενθουσιαστήκαμε, διαφωνήσαμε, πήραμε ρίσκα, αποφύγαμε τις μασημένες συνταγές, ζωντανέψαμε την πόλη και το αίσθημά μας. Είδαμε το Κάστρο, το λιμάνι, το αρχαίο θέατρο, το Ιμαρέτ, την Παλιά Μουσική, τα λασπόλουτρα, είδαμε τον κόσμο να ανεβαίνει.

Σε μια εποχή κρίσης και δυσκολιών πως καταφέρατε να συμπεριλάβετε στο φεστιβάλ τόσους πολλούς και σημαντικούς ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων; Τι θεωρείτε πως τους ελκύει να συμμετέχουν;

Η δυσκολία είναι ευλογημένο πράγμα αν κανείς την κοιτάξει κατάματα και δεν φοβηθεί το ραντεβού μαζί της. Το Φεστιβάλ έχει την ιστορία του, την αίγλη του. Είμαι ευγνώμων προς τους συναδέλφους μου που έρχονται με τα ελάχιστα, «τον άρτο και τον οίνο», στηρίζουν την τέχνη τους, το επάγγελμά τους, ξέρουν αυτοί, είναι παλιοί φίλοι της δυσκολίας.

Πως πιστεύετε ότι συνεισφέρει το Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου στην τοπική κοινωνία; Οι άνθρωποι της περιοχής πως αντιμετωπίζουν την όλη διοργάνωση; Τι ακούτε να σας λένε;

Το Φεστιβάλ επιθυμεί-διεκδικεί μια ιδιαίτερη σχέση με τους θεατές. Δεν θέλει να έρχονται μόνο να δουν θεάματα, αλλά και να συναντήσουν καλλιτέχνες, να συμμετέχουν σε συζητήσεις, να δουν εκθέσεις, να έχουν έναν πιο ενεργό ρόλο στη ζωή του φεστιβάλ. Να είναι ένα πραγματικό ραντεβού με το σήμερα. Είναι η δική τους στιγμή, η δική τους γιορτή. Το έχουν έγνοια, το νοιάζονται, το αγαπούν. Ακούμε και το μπράβο και το παράπονο, και τα δυο τα χρειαζόμαστε.

Στις 11, 12 και 13 Αυγούστου σκηνοθετείτε στο «Ιμαρέτ» το έργο «Ο γηραιός πατήρ μου» του Κώστα Ακρίβου. Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση.

Είναι μια σημαντική στιγμή του φετινού μας Φεστιβάλ. Είναι μια παραγγελία του ΦΦΘ στον συγγραφέα Κώστα Ακρίβο. Έχουμε στα χέρια μας ένα εξαιρετικό κείμενο, έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε με τη Μάγια Λυμπεροπούλου, έχουμε τον θεατρικό συγγραφέα Αντώνη Κούφαλη στο ρόλο του Κ. Π. Καβάφη, έχουμε την αυλή του Ιμαρέτ, την σκιά του, έχουμε την υποψία: άφησε απόγονο ο Κ. Π. Καβάφης; Ήταν ο κληρονόμος της περιουσίας και του έργου του Αλέκος Σεγκόπουλος φυσικό του τέκνο, έτσι όπως αφήνεται να υπονοηθεί από τον Γ. Π. Σαββίδη;

Ποιο είναι το όνειρό σας για τις επόμενες χρονιές;

Θα θέλαμε να είχαμε έναν χώρο στο λιμάνι. Να επανακτήσουμε το Απεντομωτήριο - που ποτέ δεν κατάλαβα γιατί το έχασε το Φεστιβάλ. Αλλά και το τελωνείο-γιατί όχι, να ανοίξουμε, να καλέσουμε, να υποδεχτούμε νέες ομάδες θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικούς να δουλεύουν, και να παρουσιάζουν τις εργασίες τους στο Φεστιβάλ, συνεργαζόμενοι με ντόπιους καλλιτέχνες. Να είναι το Φεστιβάλ ανοιχτό όλο το χρόνο, να είναι ένα πραγματικό εργαστήριο, να παράγει δικά του πράγματα και αυτά με τη σειρά τους να ταξιδεύουν παντού. Να έρχονται, να φεύγουν. Τι λιμάνι είμαστε άλλωστε;

=====

http://www.philippifestival.gr/

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ