Θοδωρής Γκόνης: «Θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα...»

Θοδωρής Γκόνης: «Θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα...» Facebook Twitter
0
 
Ποια είναι η κεντρική ιδέα πίσω από την υλοποίηση του φετινού Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου; Ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα;

Το φετινό μας Φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στην πόλη της Καβάλας -την Καβάλα του σήμερα- και στον Κ. Π. Καβάφη. Στην πόλη λόγω των 100 χρόνων από την απελευθέρωσή της και στον Ποιητή για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του. Στο αφιέρωμα για τον Καβάφη, η Καβάλα έχει κι ένα λόγο παραπάνω αν αναλογιστεί κανείς ότι ο Μεχμέτ Αλή είναι ο γενάρχης του σύγχρονου αιγυπτιακού κράτους, αυτός που άνοιξε τις πύλες της Αιγύπτου στους Ευρωπαίους και φυσικά σε όλους τους Έλληνες.

Διεκδικούμε, θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα, διαφορετικό κάθε χρόνο, ανοιγόμαστε, διακινδυνεύουμε, προσκαλούμε, παραγγέλνουμε, δεχόμαστε, είμαστε λιμάνι, γινόμαστε πιο τολμηροί, πιο πλούσιοι, πιο δραστικοί κάθε χρόνο. Μέχρι τώρα αναδείξαμε καινούργιους χώρους, συζητήσαμε, ενθουσιαστήκαμε, διαφωνήσαμε, πήραμε ρίσκα, αποφύγαμε τις μασημένες συνταγές, ζωντανέψαμε την πόλη και το αίσθημά μας. Είδαμε το Κάστρο, το λιμάνι, το αρχαίο θέατρο, το Ιμαρέτ, την Παλιά Μουσική, τα λασπόλουτρα, είδαμε τον κόσμο να ανεβαίνει.

Σε μια εποχή κρίσης και δυσκολιών πως καταφέρατε να συμπεριλάβετε στο φεστιβάλ τόσους πολλούς και σημαντικούς ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων; Τι θεωρείτε πως τους ελκύει να συμμετέχουν;

Η δυσκολία είναι ευλογημένο πράγμα αν κανείς την κοιτάξει κατάματα και δεν φοβηθεί το ραντεβού μαζί της. Το Φεστιβάλ έχει την ιστορία του, την αίγλη του. Είμαι ευγνώμων προς τους συναδέλφους μου που έρχονται με τα ελάχιστα, «τον άρτο και τον οίνο», στηρίζουν την τέχνη τους, το επάγγελμά τους, ξέρουν αυτοί, είναι παλιοί φίλοι της δυσκολίας.

Πως πιστεύετε ότι συνεισφέρει το Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου στην τοπική κοινωνία; Οι άνθρωποι της περιοχής πως αντιμετωπίζουν την όλη διοργάνωση; Τι ακούτε να σας λένε;

Το Φεστιβάλ επιθυμεί-διεκδικεί μια ιδιαίτερη σχέση με τους θεατές. Δεν θέλει να έρχονται μόνο να δουν θεάματα, αλλά και να συναντήσουν καλλιτέχνες, να συμμετέχουν σε συζητήσεις, να δουν εκθέσεις, να έχουν έναν πιο ενεργό ρόλο στη ζωή του φεστιβάλ. Να είναι ένα πραγματικό ραντεβού με το σήμερα. Είναι η δική τους στιγμή, η δική τους γιορτή. Το έχουν έγνοια, το νοιάζονται, το αγαπούν. Ακούμε και το μπράβο και το παράπονο, και τα δυο τα χρειαζόμαστε.

Στις 11, 12 και 13 Αυγούστου σκηνοθετείτε στο «Ιμαρέτ» το έργο «Ο γηραιός πατήρ μου» του Κώστα Ακρίβου. Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση.

Είναι μια σημαντική στιγμή του φετινού μας Φεστιβάλ. Είναι μια παραγγελία του ΦΦΘ στον συγγραφέα Κώστα Ακρίβο. Έχουμε στα χέρια μας ένα εξαιρετικό κείμενο, έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε με τη Μάγια Λυμπεροπούλου, έχουμε τον θεατρικό συγγραφέα Αντώνη Κούφαλη στο ρόλο του Κ. Π. Καβάφη, έχουμε την αυλή του Ιμαρέτ, την σκιά του, έχουμε την υποψία: άφησε απόγονο ο Κ. Π. Καβάφης; Ήταν ο κληρονόμος της περιουσίας και του έργου του Αλέκος Σεγκόπουλος φυσικό του τέκνο, έτσι όπως αφήνεται να υπονοηθεί από τον Γ. Π. Σαββίδη;

Ποιο είναι το όνειρό σας για τις επόμενες χρονιές;

Θα θέλαμε να είχαμε έναν χώρο στο λιμάνι. Να επανακτήσουμε το Απεντομωτήριο - που ποτέ δεν κατάλαβα γιατί το έχασε το Φεστιβάλ. Αλλά και το τελωνείο-γιατί όχι, να ανοίξουμε, να καλέσουμε, να υποδεχτούμε νέες ομάδες θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικούς να δουλεύουν, και να παρουσιάζουν τις εργασίες τους στο Φεστιβάλ, συνεργαζόμενοι με ντόπιους καλλιτέχνες. Να είναι το Φεστιβάλ ανοιχτό όλο το χρόνο, να είναι ένα πραγματικό εργαστήριο, να παράγει δικά του πράγματα και αυτά με τη σειρά τους να ταξιδεύουν παντού. Να έρχονται, να φεύγουν. Τι λιμάνι είμαστε άλλωστε;

=====

http://www.philippifestival.gr/

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ