Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter
0
Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter

Οι καλλιτέχνες David Shilinglaw και Malarko Hernandez δουλεύουν συχνά μαζί στους δρόμους του Λονδίνου το οποίο αποτελεί τη βάση τους, αλλά και για έργα που παρουσιάζουν σε γκαλερί όλου του κόσμου. Εδώ και λίγες μέρες βρίσκονται στην Αθήνα, όπου ετοιμάζουν πυρετωδώς μια σειρά από site specific εγκαταστάσεις και έργα, τα οποία θα παρουσιάσουν στα εγκαίνια του πρότζεκτ You Win Some You Lose Some την Πέμπτη 20 Νοεμβρίου στην γκαλερί @Sarri.

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter
Οι καλλιτέχνες David Shilinglaw και Malarko Hernandez επί το έργο... Φωτό: Αντωνάκης Χριστοδούλου

Ο εικαστικός Αντωνάκης Χριστοδούλου που επιμελείται το πρότζεκτ μου περιγράφει πόσο ενθουσιασμένοι αλλά και "πνιγμένοι" από την έμπνευση που τους παρέχει η πόλη νιώθουν οι δύο Λονδρέζοι καλλιτέχνες κατά την παραμονή τους εδώ. Μάλιστα, έχουν εστιάσει σε σκουπίδια και άλλα αντικείμενα που ανακαλύπτουν στους δρόμους της Αθήνας, καθώς επιχειρούν να "προσεγγίσουν το συνηθισμένο και να το μετατρέψουν σε αξιοσημείωτο". Μίλησα μαζί τους λίγες ώρες πριν τα εγκαίνια και μου απάντησαν στις ερωτήσεις μου με ιδιαίτερα χιουμοριστική διάθεση.

Η Αθήνα φαίνεται μια πόλη γεμάτη παράδοξα, ελευθερία μαζί με καταπίεση. Λαμβάνουμε τα vibes της ακόμα και από τα πιο απλά πράγματα, όπως το σχήμα και η υφή των σκουπιδιών.

Τι θυμάστε από την ημέρα που γνωριστήκατε;

[David Shilinglaw] Έβαφα έναν τοίχο το καλοκαίρι του 2013 και ο Mark μου έφερε μια παγωμένη μπίρα.

[Malarko Hernandez] Ναι, θυμάμαι βρισκόμουν σε μια έκθεση, πήγα να πάρω δωρεάν ποτά, εκείνος ζωγράφιζε κάτω από ντάλα ήλιο και ζέστη και μου έδωσε τη σκαλωσιά του για να πάω κι εγώ να βάψω σε μια ταράτσα. Γαμάτος!

Τι γουστάρετε περισσότερο όταν δουλεύετε μαζί; Πρόκειται για κανονική συνεργασία ή είστε περισσότερο δυο διακριτές μονάδες που προσπαθούν να βρεθούν κάπου στη μέση;

[DS] Η φάση αλλάζει, εξελίσσεται, εξαρτάται από τον χώρο και τις περιστάσεις. Αυτά που κάνουμε είναι διαφορετικά αλλά έχουν το ένα θέση δίπλα στο άλλο, ενώ κάποια άλλα είναι πιο συνεργατικά. Είναι ωραίο να ζωγραφίζεις μαζί με άλλους, ακόμα κι αν απλά κάνεις το δικό σου κομμάτι. Είναι σαν να έχεις έναν συνάδελφο σε καλλιτεχνικό στούντιο - ο δρόμος είναι εξάλλου ένα άλλου είδους στούντιο.

[MH] Μου αρέσουν και τα κοινά μας και οι διαφορές μας, οι σκοτεινές μας αναφορές και οι παλαβοί συνδυασμοί μας. Είναι σαν αγώνας μποξ η ζωγραφική, πολλή ενέργεια, πολύ πέρα δώθε, και στο τέλος θέλω απλά να τον διαλύσω.

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter

Τι θαυμάζετε και τι μισείτε ο ένας στον άλλο;

[DS] Θαυμάζω τις ικανότητες του Mark στο σκαρφάλωμα και το χάρισμα του μπλα-μπλα που διαθέτει. Φροντίζει πάντα να διασκεδάζει όσο μπορεί περισσότερο, χωρίς να χάνει την ουσία και το κριτικό βλέμμα του καλλιτέχνη, είτε βρίσκεται σε κάποια γκαλερί είτε στον δρόμο. 

[MH] Ο David είναι σαν μια τεράστια σαλάτα γεμάτη με απίστευτες γνώσεις και άχρηστες πληροφορίες, πράγμα που μπορεί να είναι φανταστικό. Απλά μην τον αφήσεις να πιει πάνω από 2 καφέδες. 

"You Win some you lose some": Τι κερδίζετε και τι χάνετε με την ενασχόλησή σας με την τέχνη και πιο συγκεκριμένα με τη street art;

[MH] Κάθε φορά που βγαίνεις έξω για να ζωγραφίσεις, χάνεις άλλο ένα μικρό κομμάτι της ικανότητάς σου να νιώθεις λογικός και φυσιολογικός και καθιστάς τον εαυτό σου στην ουσία άνεργο σε οποιαδήποτε άλλη πρακτική. Είναι τέλειο αυτό γιατί έτσι κερδίζεις την ελευθερία του να κάνεις αυτό ακριβώς που γουστάρεις. Όλοι την έχουν αλλά με αυτό τον τρόπο το αισθάνεσαι πραγματικά όταν γίνεται μέρος της δουλειάς σου.

[DS] Δεν υπάρχει κάτι να χάσεις με το να είσαι καλλιτέχνης, ενώ κερδίζεις ακόμα περισσότερα βγάζοντας την τέχνη σου στον δρόμο. Όσα περισσότερα ρίσκα παίρνεις, τόσες ευκαιρίες έχεις να ανακαλύψεις κάτι. Εγώ βλέπω τη δουλειά στον δρόμο ως μια συνεργασία με το ίδιο φυσικό περιβάλλον.

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter
Φωτό: Αντωνάκης Χριστοδούλου
Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter
Φωτό: Αντωνάκης Χριστοδούλου

Η δουλειά που θα παρουσιάσετε στην Αθήνα εμπνέεται από τις έννοιες του παιχνιδιού και της ήττας. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερές αποτυχίες στις ζωές σας και πώς καταφέρατε να τις αντιμτωπίσετε;

[DS] Όλοι μαθαίνουμε από τα λάθη μας. Δεν διαχωρίζω την επιτυχία από την αποτυχία, είναι όλα μέρος μιας κοινής διαδικασίας.

[MH] Συμφωνώ. Οι αποτυχίες είναι σημαντικό κομμάτι στη ζωή, χωρίς αυτές οποιαδήποτε επιτυχία δεν θα ήταν τόσο γλυκιά. Πάντα έλεγα ότι δεν μπορείς μονίμως να κερδίζεις, και γιατί άλλωστε να επιδιώκεις κάτι τέτοιο;

  

Πρόκειται για ένα site specific καλλιτεχνικό κόσνεπτ, που δημιουργείτε αποκλειστικά για το αθηναϊκό κοινό. Πόσο καιρό βρίσκεστε στην Αθήνα; Νιώθετε οικεία με την πόλη ώστε να δουλέψετε εδώ;

[DS] Κινούμαστε σε μια σχετικά μικρή περιοχή γύρω από την γκαλερί και είμαστε αρκετά απασχολημένοι ως τώρα ετοιμάζοντας την έκθεση. Ωστόσο νιώσαμε αμέσως σαν στο σπίτι μας, ο κόσμος είναι φιλικός και χαιρόμαστε καθημερινά με απλά πράγματα. Υπάρχουν τόσα πολλά που μας εμπνέουν εδώ, βρομιά και ομορφιά δίπλα δίπλα. Είναι η πρώτη μας φορά στην Αθήνα.

[MH] Φαίνεται μια πόλη γεμάτη παράδοξα, ελευθερία μαζί με καταπίεση. Την αγαπώ, είναι τέλεια ως τώρα και λαμβάνουμε τα vibes της ακόμα και από τα πιο απλά πράγματα, όπως το σχήμα και η υφή των σκουπιδιών.

Τι σας έχει εμπνεύσει περισσότερο όσο καιρό βρίσκεστε εδώ;

[DS] Το χοιρινό και η φέτα. Τα άδεια δοχεία για λάδι. Καλό και κακό γράφιτι, σκύλοι και γάτες. Η μπίρα Fix.

[ΜΗ] Πολύς γύρος χοιρινός.

 

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter

 

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter

 

Ένα από τα στοιχεία που χρησιμοποιείτε στην τέχνη σας είναι τα σκουπίδια του δρόμου. Η Αθήνα είναι βρόμικη πόλη συγκριτικά με όσες έχετε επισκεφθεί παλιότερα;

[DS] Από την εμπειρία μου, κάθε πόλη έχει μια βρόμικη πλευρά και καθαρά, όμορφα σημεία. Εκεί που μένουμε υπάρχουν μερικές πολύ βρόμικες γωνιές αλλά συχνά πρέπει να σκάψεις σε αυτές για να ανακαλύψεις κρυμμένους θησαυρούς. 

[MH] Μη σκάψεις πολύ όμως σε εκείνους τους κάδους των στενών, πραγματικά ζέχνουν.

 

Είναι σαν αγώνας μποξ η ζωγραφική, πολλή ενέργεια, πολύ πέρα δώθε, και στο τέλος θέλω απλά να τον διαλύσω.

 

Από ποια άποψη είναι διαφορετική η street art στο Λονδίνο και την Αθήνα;

[MH] Γεωγραφικά είναι πολύ διαφορετική.

[DS] Από ότι φαίνεται όμως, υπάρχουν περισσότερα γκράφιτι στην Αθήνα, ή ίσως είναι απλά πιο συγκεντρωμένα. Έχεις πολύ πράγμα να χαζέψεις και να ανακαλύψεις.

 

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter

 

David, σε ενδιαφέρουν η ιστορία και η μυθολογία, προσπαθείς να εισάγεις στοιχεία τους στην τέχνη σου και να τα κάνεις να δείχνουν πιο μοντέρνα. Πιστεύεις ότι οι νέοι ενδιαφέρονται να γνωρίσουν το παρελθόν;

[DS] Στεκόμαστε πάνω στους ώμους γιγάντων. Είμαστε μηχανές και το καύσιμό μας είναι το παρελθόν. Η μυθολογία βρίσκεται παντού σήμερα, με ενδιαφέρει ιδιαίτερα να συγκρίνω πράγματα, να χρησιμοποιώ αρχαία στοιχεία για να ταυτοποιήσω σύγχρονα. Όλα συνδέονται. "Βάρα τους ζωνταντούς με τα κόκαλα των νεκρών".

 

David, γεννήθηκες στη Μέση Ανατολή. Έλαβες στοιχεία από την κουλτούρα και τα καλλιτεχνικά κινήματα εκεί; Έχεις επίσης δουλέψει και ταξιδέψει στην Άπω Ανατολή, την Κωνσταντινούπολη, τη Νότια Αφρική. Τι σου έχει μείνει πιο έντονα από τόσο διαφορετικούς πολιτισμούς, ανθρώπους και νοοτροπίες;

[DS] Λαμβάνω πολιτιστικές επιρροές από κάθε μέρος στο οποίο πηγαίνω. Μια εμπειρία που θα μου μείνει αξέχαστη είναι να βάφω δίπλα σε έναν τοίχο που ζωγραφίστηκε πρόσφατα από τον Keith Haring στο Άμστερνταμ.

 

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter

 

Malarko, μεγάλωσες στο νότιο Λονδίνο. Το Λονδίνο θεωρείται η γεννέτειρα πολλών καλλιτεχνικών ρευμάτων και φυσικά η πόλη από την οποία ξεκινά η ποπ κουλτούρα. Τι σε επηρέασε περισσότερο στην εφηβεία;

[MH] Το σκέιτ και τα εξώφυλλα των δίσκων. Δεν ενδιαφερόμουν ιδιαίτερα τότε για την παραδοσιακή τέχνη, ήμουν τυφλός από το πάθος μου για το σκέιτ.

 

Malarko, μπορούμε να πούμε ότι η τέχνη σου είναι συμβολική και η εξήγησή της είναι μερικές φορές περίπλοκη. Σου αρέσει να παρακολουθείς τις αντιδράσεις του κοινού καθώς προσπαθούν να προσεγγίσουν τη δουλειά σου;

[MH] Φυσικά, και μάλιστα βρίσκω τις αντιδράσεις των παιδιών πιο ενδιαφέρουσες, επειδή είναι ειλικρινείς και μη στρατευμέμνες. Ανεξάρτητα από το δικό μου κίνητρο, τα παιδιά φτάνουν στην καρδιά της κάθε δημιουργίας.

 

Τα σκουπίδια της Αθήνας εμπνέουν δυο Άγγλους street artists Facebook Twitter

 

Info

You Win Some You Lose Some

Gallery @Sarri (Σαρρή 12, Ψυρρή)

20/11-21/12

Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Κυρ. 12:00-17:00

Εγκαίνια: 20/11, 20:00-23:00

 

 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM