Τα παράξενα, σουρεάλ γλυπτά τσέπης του Ron Nagle στην Αθήνα

Ο εικαστικός και μουσικός Ron Nagle στην Αθήνα Facebook Twitter
Midday Matinee (2025) Ron Nagle, Courtesy Matthew Marks Gallery. Φωτ: William Pruyn
0


Η ΓΚΑΛΕΡΙ MELAS MARTINOS στην Πανδρόσου 50 υποδέχεται την έκθεση του Αμερικανού εικαστικού και μουσικού Ron Nagle «Ωδή σε μια αρχαιοελληνική φόρμουλα», η οποία περιλαμβάνει δεκαπέντε πρόσφατα γλυπτά και έξι σχέδια.

Ο Nagle εξακολουθεί να ζει και να εργάζεται στο Σαν Φρανσίσκο όπου γεννήθηκε το 1939. Ήδη από τη δεκαετία του 1950, ως μαθητής λυκείου, ασχολήθηκε με την κεραμική και το 1961 μαθήτευσε δίπλα στον ελληνικής καταγωγής πρωτοπόρο κεραμίστα Peter Voulkos στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Berkeley. Αργότερα εξέθεσε μαζί του, όπως και με τον Ken Price και άλλους καινοτόμους καλλιτέχνες της Δυτικής Ακτής που δούλεψαν με πηλό.

«Προσπαθώ να δημιουργήσω ένα υβρίδιο. Κάτι το οποίο να μην μπορείς να το προσδιορίσεις απόλυτα» εξηγεί ο ίδιος ο Ron Nagle για τα γλυπτά του.

Επηρεάστηκε από καλλιτέχνες όπως ο Giorgio Morandi, ο Philip Guston και ο George Herriman, καθώς και από ετερόκλητες φόρμες, όπως τα ιαπωνικά κεραμικά Momoyama, τα αυτοκίνητα hot-rod του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του 1960 και τα ταφικά μνημεία της Χαβάης.

Ο εικαστικός και μουσικός Ron Nagle στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Nagle ασχολήθηκε με την κεραμική ήδη από τη δεκαετία του 1950 και το 1961 μαθήτευσε δίπλα στον ελληνικής καταγωγής πρωτοπόρο κεραμίστα Peter Voulkos στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Berkeley. Φωτ: William Pruyn

Αυτός ο συνδυασμός ασύνδετων, εκ πρώτης, στοιχείων αντικατοπτρίζεται και στους τίτλους των έργων του, οι οποίοι είναι γεμάτοι λογοπαίγνια και διττές ερμηνείες. Για παράδειγμα, «Erroneous Posting» («Εσφαλμένη Ανάρτηση/Τοποθέτηση»), 2024, ή «Gaslighting» («Παιχνίδια του Μυαλού/του Φωτός»), 2025. Όπως εξηγεί και ο ίδιος: «Προσπαθώ να δημιουργήσω ένα υβρίδιο. Κάτι το οποίο να μην μπορείς να το προσδιορίσεις απόλυτα».

Σήμερα ο Nagle είναι ιδιαίτερα γνωστός για τη μικρή κλίμακα των γλυπτών του, oι διαστάσεις των οποίων συνήθως δεν ξεπερνούν τα 15 εκατοστά. Όπως λέει, «ένα αντικείμενο μπορεί να παραπέμπει σε έναν πολύ μεγαλύτερο τόπο, καθώς είναι τόσο μικρό που η φαντασία του θεατή πρέπει να γεμίσει όλο αυτόν τον χώρο που δεν υπάρχει».

Τα γλυπτά αυτά αποτελούνται από κεραμικά στοιχεία χυτευμένα, ψημένα και διακοσμημένα με εποξική ρητίνη ή άλλα συνθετικά υλικά, κάτι που επιτρέπει στον δημιουργό να επεκτείνει τις φόρμες του πέρα από τους περιορισμούς του πηλού. Κάποια έχουν hot-rod γυάλωμα, ενώ άλλα έχουν υφή γύψου που στη συνέχεια καλύπτεται με αερογράφο. Παρά την τρισδιάστατη ταυτότητα των έργων, επιμένει ότι «τα πάντα γίνονται, έστω και υποσυνείδητα, από μια επίπεδη οπτική γωνία».

Ο εικαστικός και μουσικός Ron Nagle στην Αθήνα Facebook Twitter
Rojo Relations (2024) © Ron Nagle, Courtesy Matthew Marks Gallery. Φωτ: William Pruyn

Η πρώτη ατομική έκθεση του Ron Nagle πραγματοποιήθηκε το 1968 και έκτοτε έχει παρουσιάσει δουλειά του σε σημαντικά μουσεία, όπως το Saint Louis Art Museum, το Carnegie Museum of Art στο Πίτσμπουργκ, το San Diego Museum of Art, το Museum Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ, το Secession στη Βιέννη, το Fridericianum στο Κάσσελ, η γκαλερί The Perimeter στο Λονδίνο και το Berkeley Art Museum. Επίσης, το 2015 κυκλοφόρησε από την Omnivore Recordings μια πολυτελής έκδοση του φημισμένου του μουσικού άλμπουμ του «Bad Rice» του 1970.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ