Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
1

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Αντώνης Παπαδόπουλος

Μία ενδιαφέρουσα, όσο και ιδιαίτερη, έκθεση λαμβάνει χώρα αυτές τις μέρες στην Πάτρα, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας.

 

Η έκθεση "Vanitas – Ματαιότης, 2014" πραγματοποιείται στον υποβλητικό χώρο των Παλαιών Δημοτικών Λουτρών, και έχει θέμα την νεκροκεφαλή.

Ζωγραφιές, χαρακτικές συνθέσεις, γλυπτά, και εγκαταστάσεις σύγχρονων Ελλήνων δημιουργούν πραγματεύονται την έννοια της ματαιότητας και της φθοράς που έρχεται ως φυσικό επακόλουθο της ίδιας της ζωής.

Η Ιστορικός Τέχνης, και μία εκ των επιμελητών της έκθεσης, κ. Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, μας ξεναγεί.

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Μαρία Βοζαλή

Η νεκροκεφαλή ως σύμβολο

 

Σύμβολο αρχετυπικό και μυστικιστικό, παγανιστικό και χριστιανικό, η νεκροκεφαλή αποτέλεσε βασικό μοτίβο για τη θεματική κατηγορία vanitas (ματαιότης), νεκρών φύσεων που γνώρισαν ευρεία διάδοση και αποδοχή στην ευρωπαϊκή ζωγραφική του 16ου και 17ου αιώνα, κυρίως στην Ολλανδία και τις Κάτω Χώρες.

 

Ως θέμα η νεκροκεφαλή έχει σημαντική παρουσία στην τέχνη του δυτικού κόσμου: από τις γλυπτικές διακοσμήσεις των γοτθικών καθεδρικών ναών έως τη δημιουργία σημαντικών καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα.

 

Σε συνθέσεις αριστοτεχνικής απόδοσης και ακρίβειας, νατουραλιστικής δεξιοτεχνίας, χρωματικής ευαισθησίας και σχεδιαστικής ποιότητας, η νεκροκεφαλή μαζί με άλλα μοτίβα (όπως οι καρποί που σαπίζουν, τα λουλούδια, τα κεριά, οι κλεψύδρες, οι πεταλούδες και τα έντομα) λειτουργούσαν ως αλληγορίες της ματαιότητας των προσπαθειών σε μια ευημερούσα κοινωνική πραγματικότητα.

Ως υπομνήσεις του χρόνου, του κύκλου της ζωής, της αναπόδραστης μοίρας του ανθρώπου, της φθαρτότητας των υλικών αγαθών και του εφήμερου χαρακτήρα απολαύσεων και ηδονών, αλλά και της μελαγχολίας και της μετάνοιας.

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
HOPE

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κώστας Τσιρώνης

 

Η "Ματαιότητα", παρουσιάζεται μέσα από έργα ζωγραφικά, γλυπτά και εγκαταστάσεις καλλιτεχνών, που παρ' όλο που χαρακτηρίζονται από εικαστικές διαφορετικότητες, καταφέρνουν να συνομιλούν ευφάνταστα μεταξύ τους, διαμορφώνοντας μια ενδιαφέρουσα εικαστική πρόταση.

 

Για τους περισσότερους από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες, η νεκροκεφαλή συνιστά αγαπητό θέμα το οποίο επεξεργάζονται με πρωτότυπο τρόπο σε συνθέσεις τολμηρές, ευρηματικές και ευφάνταστες, ανοιχτές σε πολλαπλές ερμηνείες και αναγνώσεις.

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Παναγιώτης Παπαδόπουλος

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Αλέξανδρος Μαγκανιώτης

 

Ο χώρος, τέλος, στον οποίον φιλοξενείται η έκθεση - τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της πόλης-  δημιουργεί ένα υποβλητικό σκηνικό για την υποδοχή και τη φιλοξενία έργων που μέσα από τον μεταξύ τους διάλογο διαμορφώνουν μια ενιαία πρόταση, μια πολυδιάστατη εικαστική παρέμβαση, στοχεύοντας, πρωτίστως, στην επικοινωνία, τη συμμετοχή και την εμπλοκή του θεατή.

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Απόστολος Κοτούλας
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Γιώργος Τσεριώνης
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Δημήτρης Καρλαφτόπουλος
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Πάτσιος
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Λία Ψωμά
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Πάτσης
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Στέφανος Επιτρόπου
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Τίμος Μπατσαούρας

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:

Μιχάλης Αρφαράς, Νίκος Βαρυτιμιάδης, Μαρία Βοζαλή, Ανδρέας Βούσουρας, Αντωνία Γρίβα, Στέφανος Επιτρόπου, Οδυσσέας Ζαχαρόπουλος, HOPE, Αντιγόνη Καββαθά, Άννα Καρατζά, Δημήτρης Καρλαφτόπουλος, Απόστολος Κοτούλας, Μάκης Κυριακόπουλος, Ανδρέας Λυμπεράτος, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Δημήτρης Μεράντζας, Έλλη Μπαρμπαγιάννη, Τίμος Μπατσαούρας, Νάτερ Νάτερ (Νίκος Παχής), Ανδρέας Νικολάου, Αλίκη Παππά, Αντώνης Παπαδόπουλος, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, Γιώργος Παπακαρμέζης, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Κωνσταντίνος Πάτσης, Κωνσταντίνος Πάτσιος, Νατάσσα Πουλαντζά, Νίκος Σεπετζόγλου, Γιώργος Τσεριώνης, Κώστας Τσιρώνης, Λία Ψωμά.

__________________________________________

Vanitas – Ματαιότης, 2014

Πού: Παλαιά Δημοτικά Λουτρά Πάτρας, Γούναρη 118, Πάτρα

Διάρκεια: Μέχρι και τις 13 Ιουλίου 2014

Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Μπόλης, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου

Οργάνωσης έκθεσης: Λιάνα Ζωζά, Cube Gallery

1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια