Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
0

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Έλβις Πρίσλεϊ
 

Αν πέσεις πάνω σε ένα μυστήριο προφίλ στο facebook που φέρει το όνομα Anima Theca, εντυπωσιάζεσαι από τις φωτογραφίες που απεικονίζουν κατασκευάσματα σαν κουτιά-χριστουγεννιάτικες φάτνες για διάσημους μακαρίτες. Σε αυτά, celebrities που έχουν αφήσει εποχή στον χώρο τους αποκτούν ιδιότυπα εικονοστάσια με το απαραίτητο κιτς στοιχείο να πρωταγωνιστεί.

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Λιζ Τέιλορ

Αναζητήσαμε τον ηθικό αυτουργό αυτής της έξυπνης ιδέας και ήρθαμε σε επαφή με τον αρχιτέκτονα Θόδωρο Μπρουσκομάτη. "Σπούδασα Αρχιτεκτονική, όχι τόσο απο επιλογή αλλά επειδή ήταν πιο ανώδυνο απ´το να "γίνω" καλλιτέχνης. Εργάστηκα για πολλά χρόνια σε κατασκευαστική εταιρεία, αρχικά στις μελέτες και μετά στις πωλήσεις. Το 2008 η εταιρεία που δούλευα ήταν από τις πρώτες που έκλεισε και μετά όποια προσπάθεια έκανα για να βρω κάτι στον χώρο δεν είχε κανένα αποτέλεσμα".

 

Η θεοποίηση των ποπ ειδώλων γίνεται συνήθως, αν όχι πάντοτε, όσο αυτά βρίσκονται εν ζωή και λατρεύονται κυρίως σε πίστες, σκηνές και κόκκινα χάλια. Τα πρόσωπα που επιλέγω εγώ αντιθέτως δεν βρίσκονται εν ζωή, είναι όλοι πεθαμένοι άντρες και γυναίκες που ο καθένας στον χώρο του αγαπήθηκε, μισήθηκε, λατρεύτηκε και γενικά για κάποιο λόγο έμεινε στην μνήμη μας.

"Σε ένα ταξίδι μου, λοιπόν, στο Λονδίνο, καθώς βολτάραμε με έναν φίλο στο Camden Lock, βρεθήκαμε σε μια γκαλερί που πουλούσε μεξικάνικα, ας πούμε "εικονοστάσια" (shrine boxes), και τρελαθήκαμε. Εντωμεταξύ, είχε πεθάνει πρόσφατα η Amy Winehouse και γυρνώντας στην Αθήνα σκέφτηκα να της φτιάξω ένα εικονοστάσι μεξικάνικου τύπου. Το είδαν οι φίλοι μου και μου είπαν ότι πρέπει να το συνεχίσω και με άλλα πρόσωπα. Έτσι γεννήθηκε η Anima Theca που στα λατινικά σημαίνει "η θήκη της ψυχής" και είναι ένα συνονθύλευμα απο τέχνες και τεχνικές όπως ζωγραφική, κολάζ, γλυπτική αλλά και ξυλουργικά και ράψιμο. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο λοιπόν έχω επικεντρωθεί στα κουτιά Anima Theca που καταλαμβάνουν σχεδόν το σύνολο του δημιουργικού μου χρόνου, παρά το γεγονός ότι δεν μπορώ να πω πως βιοπορίζομαι αποκλειστικά από την πώλησή τους". 

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Μέριλιν Μονρό
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τζέιμς Ντιν

"Τα κουτιά που κατασκευάζω είναι κάτι μεταξύ diorama boxes και μεξικάνικων θρησκευτικών κουτιών. Χρησιμοποιώ ξύλο, εφυαλωμένες φωτογραφίες, ύφασμα, γυάλινες και πλαστικές χάντρες, σύρμα, πλαστικά παιχνίδια, ζωγραφισμένο χαρτι, πλαστικά και υφασμάτινα λουλούδια, γυαλί, και περιμετρικά κορνίζα απο ταινία αλουμινίου με επινικελωμένες γωνίες. Ως τώρα έχω φτιάξει περίπου 350 από αυτά και συνεχίχω. Η πρώτη προϋπόθεση για να επιλέξω κάποια προσωπικότητα για να γίνει Anima Theca ειναι να έχει πεθάνει, από 'κει και πέρα δεν έχω φραγμούς. Εκτός των διάσημων, έχω "αγιοποιήσει" και άλλα πρόσωπα κατά παραγγελία, από γνωστούς μου κυρίως που θέλησαν να κάνουν Anima Theca αγαπημένους τους που έχουν πεθάνει. Έχουν πολύ χιούμορ οι φίλοι μου!".

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter

Tα κουτιά του Θόδωρου μοιάζουν πραγματικά με αγιοποιημένες φιγούρες για προσκύνημα και σκέφτομαι ότι το κόνσεπτ αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί ως ένα έξοχα ειρωνικό σχόλιο πάνω στη θεοποίηση των ποπ ειδώλων ανά τις δεκαετίες. Ο Θόδωρος εξηγεί: "Η θεοποίηση των ποπ ειδώλων γίνεται συνήθως, αν όχι πάντοτε, όσο αυτά βρίσκονται εν ζωή και λατρεύονται κυρίως σε πίστες, σκηνές και κόκκινα χάλια. Τα πρόσωπα που επιλέγω εγώ αντιθέτως δεν βρίσκονται εν ζωή, είναι όλοι πεθαμένοι άντρες και γυναίκες που ο καθένας στον χώρο του -κινηματογράφος, θέατρο, χορός, τραγούδι, πολιτική, κοσμική κοινωνία, κοινώς αυτό που αποκαλούμε celebrity- αγαπήθηκε, μισήθηκε, λατρεύτηκε και γενικά για κάποιο λόγο έμεινε στην μνήμη μας. Τώρα πια δικαιώνονται και "αγιοποιημενοι" πλέον απεικονίζονται εν είδει θρησκευτικής εικόνας σ´αυτά τα κουτιά. Για κάποιους βέβαια αυτό μπορεί να φαντάζει υβριστικό με τη χριστιανική σημασία της λέξης".

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Φρίντα Κάλο

 

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Κλαρκ Γκέιμπλ

Καλλιτεχνικά, ο Θόδωρος αγαπά την Αναγέννηση, που τον εντυπωσιάζει και πάντα τον εμπνέει. Η τερακότα που έχει ως avatar στο προφίλ του στο facebook είναι ένα γραφιστικά πειραγμένο γλυπτό του Ιταλού Luca della Robbia. Αρχιτεκτονικά βέβαια, προτιμά το Bauhaus.

Απο πέρσι και για δύο φορές τον χρόνο, τα Χριστούγεννα και την άνοιξη, ο Anima Theca συμμετέχει στο Backyard Market στην Brick Lane του Λονδίνου, όπου ο Δήμος του Λονδίνου προσπαθεί να συγκεντρώσει εκεί όλους τους νέους καλλιτέχνες που ασχολούνται με το κιτς, ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις και για άλλους χώρους. Στην Αθήνα, μπορεί να βρει κάποιος τις δημιουργίες του στο ΙΑΝΟS Art & Museum Shop του Golden Hall και της Σταδίου, όπου πωλούνται μεταξύ 30 και 60 €.

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Μαρία Κάλλας
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Αλίκη Βουγιουκλάκη
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Έιμι Γουάινχαουζ
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Όντρεϊ Χέπμπορν
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ