ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Όποιος είχε παλιά αντικείμενα που δεν ήθελε τα παρέδωσε στο μουσείο με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν αμέτρητα εκθέματα, κάθε πιθανό και απίθανο καταναλωτικό προϊόν της καθημερινότητας.
0

Περνώντας την είσοδο του κήπου του Μουσείου του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα στη Ρουμανία παρατηρώ ένα χαρακτηριστικό έργο-γκραφίτι του γνωστού εικαστικού Dan Perjovschi που είχε επέμβει πριν από μερικά χρόνια και στους γυάλινους τοίχους της Στέγης. Αυτό είναι απολύτως αναμενόμενο, καθώς ανήκει στη γενιά που συμμετείχε στην επανάσταση εναντίον του καθεστώτος Τσαουσέσκου το 1989, η οποία ξεκίνησε από αυτήν ακριβώς την πόλη, τη μία από τις τρεις πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης για το έτος που διανύουμε. Ωστόσο το ιδιότυπο αυτό μουσείο δεν είναι μέρος των εκδηλώσεων του θεσμού, κι ας αποτελεί την έδρα μίας από τις πιο γνωστές ανεξάρτητες ομάδες πειραματικού θεάτρου της διάσημης φοιτητούπολης, που ονομάζεται Auăleu.

Μια κολεκτίβα δέκα καλλιτεχνών που τα τελευταία δεκαεπτά χρόνια παρουσιάζει έργα τα οποία συχνά γράφουν οι ίδιοι οι ηθοποιοί, χωρίς καμία κρατική επιχορήγηση – τα μέλη της κάνουν διάφορες παράλληλες εργασίες για να επιβιώσουν και να διατηρήσουν την ανεξαρτησία τους. Από το 2015 έχουν ως βάση τους αυτήν την υπέροχη μονοκατοικία της παλιάς αριστοκρατικής συνοικίας Ελισαβετίν μέσα στα δέντρα και τη φύση, λίγο έξω από το κέντρο της πόλης που έτσι κι αλλιώς φημίζεται για τα πάρκα της. Εκεί διατηρούν μια σκηνή με χωρητικότητα μόλις πενήντα θεατές και αξιόλογο ρεπερτόριο – συγχρόνως έχουν ιδρύσει και αυτό το πρωτότυπο μουσείο.

Στη συλλογή κυριαρχεί κάθε είδους προπαγανδιστικό προϊόν που λίγο-πολύ ο μέσος πολίτης εκείνης της εποχής αναπόφευκτα είχε στο σπίτι του.

Το εναλλακτικό μπαράκι Scârț Loc Lejer, το οποίο στεγάζεται στον ίδιο χώρο, λειτουργεί ως στέκι φίλων της ομάδας αλλά και νέων από τις γύρω πανεπιστημιακές σχολές, χρηματοδοτώντας τόσο το μουσείο, το οποίο έχει ελεύθερη είσοδο, όσο και τη θεατρική σκηνή. 

Ο συνιδρυτής της ομάδας Ovidiu Mihăiţă –μαζί με την Christine Cizmaș– ηθοποιός, σκηνοθέτης και ντράμερ, ήταν μόλις 9 χρονών όταν ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις εναντίον του παλιού καθεστώτος. Έχοντας περάσει ένα διάστημα στο Βερολίνο, όπου οι γονείς του σπούδαζαν, μεγάλωσε με πρωτοποριακές ιδέες, ενώ ήταν από εκείνα τα παιδιά που το 1989 βρέθηκε, πάντα χάρη στους προοδευτικούς γονείς του, στην πλατεία Βικτοριέι, μπροστά από την όπερα, όπου περίπου 40.000 άνθρωποι παρακολουθούσαν τις εμπρηστικές ομιλίες που οδήγησαν στις μεγάλες αλλαγές της χώρας.

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter

Το 2015 η παρέα του, και συνοδοιπόροι του στη θεατρική ομάδα, ψάχνοντας παλιούς δίσκους βινυλίου, βρέθηκε σε ένα παλαιοπωλείο με παιδικά παιχνίδια και τους ήρθε η ιδέα να συγκεντρώσουν οτιδήποτε είχε να κάνει με τη ζωή στη Ρουμανία του «σιδηρού παραπετάσματος», μια εποχή που οι παλιότεροι ήξεραν ως «Χρυσή Εποχή».

Η προσέλευση των ανθρώπων, όταν το διέδωσαν, ήταν απίστευτη, γιατί δεν περιορίστηκαν σε παλιά παιχνίδια –ο ίδιος δηλώνει απαρηγόρητος που δεν μπορεί να ξαναβρεί το αγαπημένο του φορτηγάκι, στο οποίο έκανε τις πρώτες του βόλτες–, δηλαδή στις αμέτρητες κούκλες, τα παιδικά τρακτέρ, τα τρενάκια, τα αυτοκίνητα, τις μπάλες, όλα ρουμανικής κατασκευής, καθώς η χώρα, όπως όλες του πρώην Aνατολικού Mπλοκ, ζούσε μια άκρως εσωστρεφή περίοδο· οι μόνες εισαγωγές που γίνονταν ήταν από την πρώην Σοβιετική Ένωση.

Όποιος είχε παλιά αντικείμενα που δεν ήθελε τα παρέδωσε στο μουσείο, με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν αμέτρητα εκθέματα, κάθε πιθανό και απίθανο καταναλωτικό προϊόν της καθημερινότητας, στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή, αν και ο χαρακτηρισμός «κομμουνιστής καταναλωτής» είναι ειρωνικός, καθώς κανείς Ρουμάνος δεν ήταν «καταναλωτής». 

Στη συλλογή κυριαρχεί κάθε είδους προπαγανδιστικό προϊόν που λίγο-πολύ ο μέσος πολίτης εκείνης της εποχής είχε στο σπίτι του. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα οι φωτογραφίες του περιβόητου δικτάτορα Νικολάι Τσαουσέσκου και της συζύγου του Έλενα, αφίσες, βιβλία, κάρτες, εγχειρίδια κάθε λογής, διαφημίσεις αλλά και ταμπέλες, π.χ. μία που λέει «μην προσέρχεστε στη δουλειά μεθυσμένοι».

Αυτή η συνήθεια μάλλον κυριαρχούσε στα κρατικά εργοστάσια και αυτό το αποδεικνύουν τα δεκάδες μπουκάλια αλκοόλ (κρασί, μπίρες, λικέρ κ.ά.) που επίσης έχουν συσσωρευτεί στο βίντατζ συνονθύλευμα εντελώς ανομοιογενών αντικείμενων που ανακαλύπτεις καθώς μπαινοβγαίνεις στα δωμάτια ενός τυπικού οικογενειακού διαμερίσματος. 

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
«Θα μπορούσαμε να γεμίσουμε τουλάχιστον άλλα δύο μουσεία με τα αντικείμενα που έχουμε συγκεντρώσει, αλλά προτιμάμε να ανανεώνουμε τα εκθέματα», εξηγεί ο Ovidiu Mihăiţă, ο οποίος ποζάρει δίπλα σε μια συλλογή παλιών ντραμς.
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα προπαγανδιστικού υλικού οι φωτογραφίες του περιβόητου δικτάτορα Νικολάι Τσαουσέσκου και της συζύγου του Έλενα.

Εντυπωσιακός είναι και ο τεχνολογικός εξοπλισμός, π.χ. η πρώτη ρουμανική τηλεόραση με το όνομα COSMOS, ραδιόφωνα, ραπτομηχανές, ψυγεία, ανεμιστήρες, φωτογραφικές αναλογικές κάμερες, τηλέφωνα, βινύλια, κασέτες, ρολόγια, ποδήλατα, προπέλες πλοίων και άλλα.

Πολλά θυμίζουν γκάτζετ μακρινών εποχών, ακόμα και την Ελλάδα των δεκαετιών του ’50 και του ’60, γενικότερα μια αισθητική της υπαίθρου, χαρακτηριστική των χωρών του πρώην Ανατολικού Μπλοκ – έπιπλα κάθε λογής, καδράκια, μπιμπελό, πιάτα, σκεύη κουζίνας, σεμεδάκια, γενοβέφες, φολκλόρ ενδυμασίες και άλλα ξεχασμένα στον χρόνο αντικείμενα που αποκαλύπτουν μια ολόκληρη εποχή αλλά και μια περιχαρακωμένη ιδεολογία στο πλαίσιο της οποίας η κοινωνία ασφυκτιούσε, πολιτιστικά απομονωμένη. Πάντως, τα μέλη της ομάδας έχουν χιούμορ και συχνά ανακοινώνουν «περιοδικές εκθέσεις». Π.χ. πρόσφατα έκαναν μια έκθεση με τα «χειρότερα» εξώφυλλα δίσκων βινυλίου των δεκαετιών ’60-’80. 

«Θα μπορούσαμε να γεμίσουμε τουλάχιστον άλλα δύο μουσεία με τα αντικείμενα που έχουμε συγκεντρώσει, αλλά προτιμάμε να ανανεώνουμε τα εκθέματα», εξηγεί ο Ovidiu Mihăiţă, ο οποίος ποζάρει δίπλα σε μια συλλογή παλιών ντραμς και συμπληρώνει: «Μετά από εμάς η ιδέα διαδόθηκε και έχουν ανοίξει άλλα δύο παρόμοια μουσεία στη Ρουμανία». Το δικό τους, πάντως, είναι το πρώτο και ένα από τα διασημότερα αξιοθέατα της Τιμισοάρα. Συγκεντρώνει τις μνήμες και τη νοσταλγία μιας μακρινής και πολύ διαφορετικής εποχής. Η προσέλευση είναι μεγάλη και το μπαράκι πράγματι αποτελεί ωραίο στέκι – έχει και ευφάνταστο μπάνιο. Τους καλοκαιρινούς μήνες γεμίζει και η όμορφη αυλή του. Αποτελεί μια ιδιαίτερη επιλογή για αναψυχή αλλά και επίσκεψη αυτό το ξεχωριστή μουσείο της Τιμισοάρα. 

Δείτε σε slideshow αξιοσημείωτα αντικείμενα και σημεία του μουσείου

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter

Muzeul Consumatorului Comunist
Strada Arhitect Laszlo Szekely 1, Timișoara, Ρουμανία
+40 751 892 340

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Chuck Norris vs. Communism»: Βοήθησαν τα αμερικανικά b-movies στην πτώση του κομμουνισμού στη Ρουμανία;

TV & Media / «Chuck Norris vs. Communism»: Βοήθησαν τα αμερικανικά b-movies στην πτώση του κομμουνισμού στη Ρουμανία;

Ένα ντοκιμαντέρ για τη μαύρη αγορά βιντεοκασετών που δημιουργήθηκε στη Ρουμανία των '80s, όταν το καθεστώς του Τσαουσέσκου μείωσε το τηλεοπτικό πρόγραμμα σε ένα δίωρο σκληρής κομματικής προπαγάνδας
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
“Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη

Βιβλίο / «Στη σκιά του Στάλιν»: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη

Ο Νίκος Μαραντζίδης, καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, μίλησε στη LiFO για το νέο του βιβλίο που αποτελεί «μια ιστορία του διεθνούς κομμουνισμού από τη σκοπιά της νοτιοανατολικής ευρωπαϊκής περιφέρειάς του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT