Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
0
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Χρειάστηκαν δώδεκα χρόνια και περίπου 135 εκατομμύρια δολάρια, για το Fondation Louis Vuitton στο Δάσος της Βουλώνης, το οποίο κάνει εγκαίνια στις 27 Οκτωβρίου, αλλά για τον πολυεκατομμυριούχο Μπερνάρ Αρνό, ο οποίος είναι ο σύγχρονος Τιτάνας της πολυτέλειας, η αξία του δεν αντιστοιχείται με το όνειρο να προσφέρει στο Παρίσι ένα πολιτιστικό δώρο, το οποίο εκτός από το περιεχόμενό του εκτοξεύει και την αρχιτεκτονική της πόλης στον εικοστό πρώτο αιώνα.

Το μουσείο δε μοιάζει με κανένα από αυτά που έχουμε δει, ούτε με το μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο, έργο και αυτό του Gehry το οποίο το 1997 δημιούργησε παγκόσμια αίσθηση στην αρχιτεκτονική κοινότητα.

Το μουσείο σύγχρονης τέχνης σε σχέδια του σπουδαίου αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι, είναι κρυμμένο μέσα στο δάσος, μια ελικοειδής κατασκευή που θυμίζει φτερά, από γυαλί και ατσάλι και εκτείνεται σε 126.000 τετραγωνικά πόδια. «Ας πούμε ότι πρόκειται για ένα πολύ ακριβό γλυπτό», είπε στους Νιου Γιορκ Τάιμς.

Χτισμένο για να στεγάσει τη συλλογή τέχνης του ιδρύματος Λουί Βουιτόν η οποία συμπεριλαμβάνει έργα Jeff Koons και Gilbert & George, αλλά και από την προσωπική συλλογή του Αρνό, το νέο μουσείο αποτελεί την πιο φιλόδοξη, αμφιλεγόμενη, νέα δομή στο Παρίσι από την εποχή που προσγειώθηκε η πυραμίδα του Pei στο Λούβρο,  το 1989. Και επειδή είναι χτισμένο πάνω σε δημόσια γη, θα αποδοθεί στο γαλλικό κράτος σε 55 χρόνια.

Όλοι οι Παριζιάνοι δεν έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι από την ιδέα αυτού του δώρου. Η Γαλλία, με την ισχυρή υποστήριξη της κυβέρνησης της στις τέχνες, ήταν ανέκαθεν ύποπτη απέναντι στην ιδιωτικής πολιτιστικής προσπάθειας. Από τότε που προτάθηκε για πρώτη φορά το μουσείο, αμέτρητα διοικητικά εμπόδια βρέθηκαν στην πορεία του. Πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2011, μια ομάδα κατοίκων κέρδισε μια δικαστική απόφαση να σταματήσει το έργο για το κτίριο. Ο δικηγόρος της ομάδας, Jean-Marie Pouilhe, το συνέκρινε με "σκηνικό για κονσερβοκούτια.". Η απόφαση ανατράπηκε αργότερα. 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

  

Για τον Marcel Proust, το Δάσος της Βουλώνης ήταν ο Κήπος των Γυναικών, εκεί που περπατούσαν οι ωραίες του Παρισιού. Για τον Μπουσάκ, τον βασιλιά του βαμβακιού, ο οποίος ανανέωσε τη γαλλική ραπτική μεταπολεμικά χρηματοδοτώντας το New Look του Ντιορ, ήταν μια τεχνητή έρημος και ένα περιβάλλον που δύσκολα θα μπορούσε να ελεγχθεί.

Το μουσείο δε μοιάζει με κανένα από αυτά που έχουμε δει, ούτε με το μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο, έργο και αυτό του Gehry το οποίο το 1997 δημιούργησε παγκόσμια αίσθηση στην αρχιτεκτονική κοινότητα.

Περίτεχνες επιφάνειες από χάλυβα και ξύλο, σε δώδεκα γιγαντιαία, κυρτά πάνελς από γαλακτώδες γυαλί καλύπτει σαν ένα δεύτερο δέρμα το κτίριο. Οι πινακίδες, που θυμίζουν τα σύννεφα ή τα πανιά ενός πλοίου όταν τα φυσά ο άνεμος, αντανακλούν το γύρω τοπίο του δάσους , τον ουρανό και τα  δέντρα, εμποτίζοντας τη δομή με την ψευδαίσθηση της ελαφρότητας και της κίνησης.

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Ο Γκέρι χρησιμοποιεί και τα υλικά του fin de siècle. Γυαλί και ατσάλι όπως το Grand Palais, προσαρμοσμένα μέσα σε μια σειρά από αισθητικές και τεχνολογικές καινοτομίες. Μοιάζει σαν ζωντανό πλάσμα, σαν γιγαντιαία χρυσαλλίδα.

Η κατασκευή του ορίζεται από ένα γάμο αντιθέσεων. Τις αντιθέσεις που έχουν και οι δύο άντρες που συνεργάστηκαν για την υλοποίησή του. Ο ακόμα και σήμερα επαναστατικός 85άχρονος Γκέρι, λάτρης της καλλιτεχνικής ελευθερίας και ο 65άχρονος ορθολογιστής επιχειρηματίας Αρνό, ο οποίος διαθέτει μέσα του τη διαισθητική εκτίμηση του σπινθήρα της τρέλας, στην καρδιά κάθε μεγάλης δημιουργικής προσπάθειας και θέλει πάντα να την υποστηρίξει.

Όσοι έχουν επισκεφθεί τα γραφεία της LVMH στην Avenue Montaigne, έχουν περάσει μπροστά από ένα δωμάτιο με πορτρέτα, πολλά από τα οποία χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα και είναι αυτά των ιδρυτών των 65 και παραπάνω οίκων που υπάρχουν κάτω από την ομπρέλα της πολυεθνικής σήμερα. Υπάρχει το πορτρέτο του Louis Vuitton, ο κύριος και η κυρία Boucicaut, οι δημιουργοί του πολυκαταστήματος Bon Marché, ο  Pierre (aka Dom) Pérignon, και τα πιο γνωστά πρόσωπα του Christian Dior, του Hubert de Givenchy και του Marc Jacobs.

Και στο γραφείο του προέδρου Αρνό έναν μοβ και κίτρινο Ρόθκο, δύο Shadow Paintings του Γουόρχολ και ένας μικρός Πικάσο. Ο ίδιος είναι λάτρης της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Δεν είναι τυχαίο ότι οι βιτρίνες της Λουί Βουιτόν έχουν φιλοξενήσει μια σειρά καλλιτεχνών με παγκόσμια ακτινοβολία. Από τον Όλαφουρ Ελίασον και τον Μπομπ Γουίλσον μέχρι την Κουσάμα και την Σαρλότ Περιάν ή τις εκδόσεις Γκαλιμάρ.

Η αρχιτεκτονική των μουσείων σε κάθε δεδομένη στιγμή αντανακλά τις αξίες που σχετίζονται με την τέχνη την εποχή της κατασκευής του. Όταν δημιουργήθηκε το Centre Pompidou, από τους αρχιτέκτονες Richard Rogers και Renzo Piano, το οποίο άνοιξε το 1977, ο κόσμος της τέχνης ήταν ένα πολύ διαφορετικό μέρος, μικρότερο. Οι καλλιτέχνες αναζητούσαν χώρους πέρα από τις παραδοσιακές μικρές γκαλερί και τους περιορισμούς των τοίχων σε  εγκαταλελειμμένα κτίρια και ερημικές τοποθεσίες. Η εργοστασιακή εμπνευσμένη αρχιτεκτονική του Κέντρου Pompidou με τα σωληνοειδή στοιχεία και την κυλιόμενη σκάλα επάνω στην πρόσοψη να προσφέρει απαράμιλλη θέα στο Παρίσι, να δείχνει προς τα έξω, προς την πόλη και την κοινωνία, αποτέλεσε τότε το νέο πεδίο και το επίκεντρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η κατασκευή του ήταν στη λογική ενός απολύτως διαφανούς κτιρίου, ένα ουτοπικό αντί-μουσείο.

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Σήμερα το Fondation Louis Vuitton αντίθετα, δεν είναι ένα εργοστάσιο, αλλά μια «κοσμηματοθήκη», προφυλαγμένη, το κέλυφος και το εσωτερικό του στο δάσος. Σε έναν κόσμο συνεχούς απόσπασης της προσοχής, προσφέρει στους επισκέπτες τη μεγάλη πολυτέλεια της συγκέντρωσης. Σαν μια ρεγκάτα από γυαλί που επιπλέει στο πάρκο και κινείται προς έναν άγνωστο προορισμό. Άλλωστε τόσο ο Γκέρι όσο και ο Αρνό είναι μανιώδεις ιστιοπλόοι. «Είμαστε ένα ζωντανό μουσείο", λέει ο Arnault . "Δεν είμαστε ποτέ ικανοποιημένοι, πάντα κινούμαστε μπροστά."

Fondation Louis Vuitton pour la Création et l'Art Contemporain

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ