Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
0
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Χρειάστηκαν δώδεκα χρόνια και περίπου 135 εκατομμύρια δολάρια, για το Fondation Louis Vuitton στο Δάσος της Βουλώνης, το οποίο κάνει εγκαίνια στις 27 Οκτωβρίου, αλλά για τον πολυεκατομμυριούχο Μπερνάρ Αρνό, ο οποίος είναι ο σύγχρονος Τιτάνας της πολυτέλειας, η αξία του δεν αντιστοιχείται με το όνειρο να προσφέρει στο Παρίσι ένα πολιτιστικό δώρο, το οποίο εκτός από το περιεχόμενό του εκτοξεύει και την αρχιτεκτονική της πόλης στον εικοστό πρώτο αιώνα.

Το μουσείο δε μοιάζει με κανένα από αυτά που έχουμε δει, ούτε με το μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο, έργο και αυτό του Gehry το οποίο το 1997 δημιούργησε παγκόσμια αίσθηση στην αρχιτεκτονική κοινότητα.

Το μουσείο σύγχρονης τέχνης σε σχέδια του σπουδαίου αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι, είναι κρυμμένο μέσα στο δάσος, μια ελικοειδής κατασκευή που θυμίζει φτερά, από γυαλί και ατσάλι και εκτείνεται σε 126.000 τετραγωνικά πόδια. «Ας πούμε ότι πρόκειται για ένα πολύ ακριβό γλυπτό», είπε στους Νιου Γιορκ Τάιμς.

Χτισμένο για να στεγάσει τη συλλογή τέχνης του ιδρύματος Λουί Βουιτόν η οποία συμπεριλαμβάνει έργα Jeff Koons και Gilbert & George, αλλά και από την προσωπική συλλογή του Αρνό, το νέο μουσείο αποτελεί την πιο φιλόδοξη, αμφιλεγόμενη, νέα δομή στο Παρίσι από την εποχή που προσγειώθηκε η πυραμίδα του Pei στο Λούβρο,  το 1989. Και επειδή είναι χτισμένο πάνω σε δημόσια γη, θα αποδοθεί στο γαλλικό κράτος σε 55 χρόνια.

Όλοι οι Παριζιάνοι δεν έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι από την ιδέα αυτού του δώρου. Η Γαλλία, με την ισχυρή υποστήριξη της κυβέρνησης της στις τέχνες, ήταν ανέκαθεν ύποπτη απέναντι στην ιδιωτικής πολιτιστικής προσπάθειας. Από τότε που προτάθηκε για πρώτη φορά το μουσείο, αμέτρητα διοικητικά εμπόδια βρέθηκαν στην πορεία του. Πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2011, μια ομάδα κατοίκων κέρδισε μια δικαστική απόφαση να σταματήσει το έργο για το κτίριο. Ο δικηγόρος της ομάδας, Jean-Marie Pouilhe, το συνέκρινε με "σκηνικό για κονσερβοκούτια.". Η απόφαση ανατράπηκε αργότερα. 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

  

Για τον Marcel Proust, το Δάσος της Βουλώνης ήταν ο Κήπος των Γυναικών, εκεί που περπατούσαν οι ωραίες του Παρισιού. Για τον Μπουσάκ, τον βασιλιά του βαμβακιού, ο οποίος ανανέωσε τη γαλλική ραπτική μεταπολεμικά χρηματοδοτώντας το New Look του Ντιορ, ήταν μια τεχνητή έρημος και ένα περιβάλλον που δύσκολα θα μπορούσε να ελεγχθεί.

Το μουσείο δε μοιάζει με κανένα από αυτά που έχουμε δει, ούτε με το μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο, έργο και αυτό του Gehry το οποίο το 1997 δημιούργησε παγκόσμια αίσθηση στην αρχιτεκτονική κοινότητα.

Περίτεχνες επιφάνειες από χάλυβα και ξύλο, σε δώδεκα γιγαντιαία, κυρτά πάνελς από γαλακτώδες γυαλί καλύπτει σαν ένα δεύτερο δέρμα το κτίριο. Οι πινακίδες, που θυμίζουν τα σύννεφα ή τα πανιά ενός πλοίου όταν τα φυσά ο άνεμος, αντανακλούν το γύρω τοπίο του δάσους , τον ουρανό και τα  δέντρα, εμποτίζοντας τη δομή με την ψευδαίσθηση της ελαφρότητας και της κίνησης.

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Ο Γκέρι χρησιμοποιεί και τα υλικά του fin de siècle. Γυαλί και ατσάλι όπως το Grand Palais, προσαρμοσμένα μέσα σε μια σειρά από αισθητικές και τεχνολογικές καινοτομίες. Μοιάζει σαν ζωντανό πλάσμα, σαν γιγαντιαία χρυσαλλίδα.

Η κατασκευή του ορίζεται από ένα γάμο αντιθέσεων. Τις αντιθέσεις που έχουν και οι δύο άντρες που συνεργάστηκαν για την υλοποίησή του. Ο ακόμα και σήμερα επαναστατικός 85άχρονος Γκέρι, λάτρης της καλλιτεχνικής ελευθερίας και ο 65άχρονος ορθολογιστής επιχειρηματίας Αρνό, ο οποίος διαθέτει μέσα του τη διαισθητική εκτίμηση του σπινθήρα της τρέλας, στην καρδιά κάθε μεγάλης δημιουργικής προσπάθειας και θέλει πάντα να την υποστηρίξει.

Όσοι έχουν επισκεφθεί τα γραφεία της LVMH στην Avenue Montaigne, έχουν περάσει μπροστά από ένα δωμάτιο με πορτρέτα, πολλά από τα οποία χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα και είναι αυτά των ιδρυτών των 65 και παραπάνω οίκων που υπάρχουν κάτω από την ομπρέλα της πολυεθνικής σήμερα. Υπάρχει το πορτρέτο του Louis Vuitton, ο κύριος και η κυρία Boucicaut, οι δημιουργοί του πολυκαταστήματος Bon Marché, ο  Pierre (aka Dom) Pérignon, και τα πιο γνωστά πρόσωπα του Christian Dior, του Hubert de Givenchy και του Marc Jacobs.

Και στο γραφείο του προέδρου Αρνό έναν μοβ και κίτρινο Ρόθκο, δύο Shadow Paintings του Γουόρχολ και ένας μικρός Πικάσο. Ο ίδιος είναι λάτρης της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Δεν είναι τυχαίο ότι οι βιτρίνες της Λουί Βουιτόν έχουν φιλοξενήσει μια σειρά καλλιτεχνών με παγκόσμια ακτινοβολία. Από τον Όλαφουρ Ελίασον και τον Μπομπ Γουίλσον μέχρι την Κουσάμα και την Σαρλότ Περιάν ή τις εκδόσεις Γκαλιμάρ.

Η αρχιτεκτονική των μουσείων σε κάθε δεδομένη στιγμή αντανακλά τις αξίες που σχετίζονται με την τέχνη την εποχή της κατασκευής του. Όταν δημιουργήθηκε το Centre Pompidou, από τους αρχιτέκτονες Richard Rogers και Renzo Piano, το οποίο άνοιξε το 1977, ο κόσμος της τέχνης ήταν ένα πολύ διαφορετικό μέρος, μικρότερο. Οι καλλιτέχνες αναζητούσαν χώρους πέρα από τις παραδοσιακές μικρές γκαλερί και τους περιορισμούς των τοίχων σε  εγκαταλελειμμένα κτίρια και ερημικές τοποθεσίες. Η εργοστασιακή εμπνευσμένη αρχιτεκτονική του Κέντρου Pompidou με τα σωληνοειδή στοιχεία και την κυλιόμενη σκάλα επάνω στην πρόσοψη να προσφέρει απαράμιλλη θέα στο Παρίσι, να δείχνει προς τα έξω, προς την πόλη και την κοινωνία, αποτέλεσε τότε το νέο πεδίο και το επίκεντρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η κατασκευή του ήταν στη λογική ενός απολύτως διαφανούς κτιρίου, ένα ουτοπικό αντί-μουσείο.

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Σήμερα το Fondation Louis Vuitton αντίθετα, δεν είναι ένα εργοστάσιο, αλλά μια «κοσμηματοθήκη», προφυλαγμένη, το κέλυφος και το εσωτερικό του στο δάσος. Σε έναν κόσμο συνεχούς απόσπασης της προσοχής, προσφέρει στους επισκέπτες τη μεγάλη πολυτέλεια της συγκέντρωσης. Σαν μια ρεγκάτα από γυαλί που επιπλέει στο πάρκο και κινείται προς έναν άγνωστο προορισμό. Άλλωστε τόσο ο Γκέρι όσο και ο Αρνό είναι μανιώδεις ιστιοπλόοι. «Είμαστε ένα ζωντανό μουσείο", λέει ο Arnault . "Δεν είμαστε ποτέ ικανοποιημένοι, πάντα κινούμαστε μπροστά."

Fondation Louis Vuitton pour la Création et l'Art Contemporain

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ