Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
0
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Χρειάστηκαν δώδεκα χρόνια και περίπου 135 εκατομμύρια δολάρια, για το Fondation Louis Vuitton στο Δάσος της Βουλώνης, το οποίο κάνει εγκαίνια στις 27 Οκτωβρίου, αλλά για τον πολυεκατομμυριούχο Μπερνάρ Αρνό, ο οποίος είναι ο σύγχρονος Τιτάνας της πολυτέλειας, η αξία του δεν αντιστοιχείται με το όνειρο να προσφέρει στο Παρίσι ένα πολιτιστικό δώρο, το οποίο εκτός από το περιεχόμενό του εκτοξεύει και την αρχιτεκτονική της πόλης στον εικοστό πρώτο αιώνα.

Το μουσείο δε μοιάζει με κανένα από αυτά που έχουμε δει, ούτε με το μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο, έργο και αυτό του Gehry το οποίο το 1997 δημιούργησε παγκόσμια αίσθηση στην αρχιτεκτονική κοινότητα.

Το μουσείο σύγχρονης τέχνης σε σχέδια του σπουδαίου αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι, είναι κρυμμένο μέσα στο δάσος, μια ελικοειδής κατασκευή που θυμίζει φτερά, από γυαλί και ατσάλι και εκτείνεται σε 126.000 τετραγωνικά πόδια. «Ας πούμε ότι πρόκειται για ένα πολύ ακριβό γλυπτό», είπε στους Νιου Γιορκ Τάιμς.

Χτισμένο για να στεγάσει τη συλλογή τέχνης του ιδρύματος Λουί Βουιτόν η οποία συμπεριλαμβάνει έργα Jeff Koons και Gilbert & George, αλλά και από την προσωπική συλλογή του Αρνό, το νέο μουσείο αποτελεί την πιο φιλόδοξη, αμφιλεγόμενη, νέα δομή στο Παρίσι από την εποχή που προσγειώθηκε η πυραμίδα του Pei στο Λούβρο,  το 1989. Και επειδή είναι χτισμένο πάνω σε δημόσια γη, θα αποδοθεί στο γαλλικό κράτος σε 55 χρόνια.

Όλοι οι Παριζιάνοι δεν έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι από την ιδέα αυτού του δώρου. Η Γαλλία, με την ισχυρή υποστήριξη της κυβέρνησης της στις τέχνες, ήταν ανέκαθεν ύποπτη απέναντι στην ιδιωτικής πολιτιστικής προσπάθειας. Από τότε που προτάθηκε για πρώτη φορά το μουσείο, αμέτρητα διοικητικά εμπόδια βρέθηκαν στην πορεία του. Πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2011, μια ομάδα κατοίκων κέρδισε μια δικαστική απόφαση να σταματήσει το έργο για το κτίριο. Ο δικηγόρος της ομάδας, Jean-Marie Pouilhe, το συνέκρινε με "σκηνικό για κονσερβοκούτια.". Η απόφαση ανατράπηκε αργότερα. 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

  

Για τον Marcel Proust, το Δάσος της Βουλώνης ήταν ο Κήπος των Γυναικών, εκεί που περπατούσαν οι ωραίες του Παρισιού. Για τον Μπουσάκ, τον βασιλιά του βαμβακιού, ο οποίος ανανέωσε τη γαλλική ραπτική μεταπολεμικά χρηματοδοτώντας το New Look του Ντιορ, ήταν μια τεχνητή έρημος και ένα περιβάλλον που δύσκολα θα μπορούσε να ελεγχθεί.

Το μουσείο δε μοιάζει με κανένα από αυτά που έχουμε δει, ούτε με το μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο, έργο και αυτό του Gehry το οποίο το 1997 δημιούργησε παγκόσμια αίσθηση στην αρχιτεκτονική κοινότητα.

Περίτεχνες επιφάνειες από χάλυβα και ξύλο, σε δώδεκα γιγαντιαία, κυρτά πάνελς από γαλακτώδες γυαλί καλύπτει σαν ένα δεύτερο δέρμα το κτίριο. Οι πινακίδες, που θυμίζουν τα σύννεφα ή τα πανιά ενός πλοίου όταν τα φυσά ο άνεμος, αντανακλούν το γύρω τοπίο του δάσους , τον ουρανό και τα  δέντρα, εμποτίζοντας τη δομή με την ψευδαίσθηση της ελαφρότητας και της κίνησης.

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Ο Γκέρι χρησιμοποιεί και τα υλικά του fin de siècle. Γυαλί και ατσάλι όπως το Grand Palais, προσαρμοσμένα μέσα σε μια σειρά από αισθητικές και τεχνολογικές καινοτομίες. Μοιάζει σαν ζωντανό πλάσμα, σαν γιγαντιαία χρυσαλλίδα.

Η κατασκευή του ορίζεται από ένα γάμο αντιθέσεων. Τις αντιθέσεις που έχουν και οι δύο άντρες που συνεργάστηκαν για την υλοποίησή του. Ο ακόμα και σήμερα επαναστατικός 85άχρονος Γκέρι, λάτρης της καλλιτεχνικής ελευθερίας και ο 65άχρονος ορθολογιστής επιχειρηματίας Αρνό, ο οποίος διαθέτει μέσα του τη διαισθητική εκτίμηση του σπινθήρα της τρέλας, στην καρδιά κάθε μεγάλης δημιουργικής προσπάθειας και θέλει πάντα να την υποστηρίξει.

Όσοι έχουν επισκεφθεί τα γραφεία της LVMH στην Avenue Montaigne, έχουν περάσει μπροστά από ένα δωμάτιο με πορτρέτα, πολλά από τα οποία χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα και είναι αυτά των ιδρυτών των 65 και παραπάνω οίκων που υπάρχουν κάτω από την ομπρέλα της πολυεθνικής σήμερα. Υπάρχει το πορτρέτο του Louis Vuitton, ο κύριος και η κυρία Boucicaut, οι δημιουργοί του πολυκαταστήματος Bon Marché, ο  Pierre (aka Dom) Pérignon, και τα πιο γνωστά πρόσωπα του Christian Dior, του Hubert de Givenchy και του Marc Jacobs.

Και στο γραφείο του προέδρου Αρνό έναν μοβ και κίτρινο Ρόθκο, δύο Shadow Paintings του Γουόρχολ και ένας μικρός Πικάσο. Ο ίδιος είναι λάτρης της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Δεν είναι τυχαίο ότι οι βιτρίνες της Λουί Βουιτόν έχουν φιλοξενήσει μια σειρά καλλιτεχνών με παγκόσμια ακτινοβολία. Από τον Όλαφουρ Ελίασον και τον Μπομπ Γουίλσον μέχρι την Κουσάμα και την Σαρλότ Περιάν ή τις εκδόσεις Γκαλιμάρ.

Η αρχιτεκτονική των μουσείων σε κάθε δεδομένη στιγμή αντανακλά τις αξίες που σχετίζονται με την τέχνη την εποχή της κατασκευής του. Όταν δημιουργήθηκε το Centre Pompidou, από τους αρχιτέκτονες Richard Rogers και Renzo Piano, το οποίο άνοιξε το 1977, ο κόσμος της τέχνης ήταν ένα πολύ διαφορετικό μέρος, μικρότερο. Οι καλλιτέχνες αναζητούσαν χώρους πέρα από τις παραδοσιακές μικρές γκαλερί και τους περιορισμούς των τοίχων σε  εγκαταλελειμμένα κτίρια και ερημικές τοποθεσίες. Η εργοστασιακή εμπνευσμένη αρχιτεκτονική του Κέντρου Pompidou με τα σωληνοειδή στοιχεία και την κυλιόμενη σκάλα επάνω στην πρόσοψη να προσφέρει απαράμιλλη θέα στο Παρίσι, να δείχνει προς τα έξω, προς την πόλη και την κοινωνία, αποτέλεσε τότε το νέο πεδίο και το επίκεντρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η κατασκευή του ήταν στη λογική ενός απολύτως διαφανούς κτιρίου, ένα ουτοπικό αντί-μουσείο.

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Σήμερα το Fondation Louis Vuitton αντίθετα, δεν είναι ένα εργοστάσιο, αλλά μια «κοσμηματοθήκη», προφυλαγμένη, το κέλυφος και το εσωτερικό του στο δάσος. Σε έναν κόσμο συνεχούς απόσπασης της προσοχής, προσφέρει στους επισκέπτες τη μεγάλη πολυτέλεια της συγκέντρωσης. Σαν μια ρεγκάτα από γυαλί που επιπλέει στο πάρκο και κινείται προς έναν άγνωστο προορισμό. Άλλωστε τόσο ο Γκέρι όσο και ο Αρνό είναι μανιώδεις ιστιοπλόοι. «Είμαστε ένα ζωντανό μουσείο", λέει ο Arnault . "Δεν είμαστε ποτέ ικανοποιημένοι, πάντα κινούμαστε μπροστά."

Fondation Louis Vuitton pour la Création et l'Art Contemporain

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ