Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
0
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Χρειάστηκαν δώδεκα χρόνια και περίπου 135 εκατομμύρια δολάρια, για το Fondation Louis Vuitton στο Δάσος της Βουλώνης, το οποίο κάνει εγκαίνια στις 27 Οκτωβρίου, αλλά για τον πολυεκατομμυριούχο Μπερνάρ Αρνό, ο οποίος είναι ο σύγχρονος Τιτάνας της πολυτέλειας, η αξία του δεν αντιστοιχείται με το όνειρο να προσφέρει στο Παρίσι ένα πολιτιστικό δώρο, το οποίο εκτός από το περιεχόμενό του εκτοξεύει και την αρχιτεκτονική της πόλης στον εικοστό πρώτο αιώνα.

Το μουσείο δε μοιάζει με κανένα από αυτά που έχουμε δει, ούτε με το μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο, έργο και αυτό του Gehry το οποίο το 1997 δημιούργησε παγκόσμια αίσθηση στην αρχιτεκτονική κοινότητα.

Το μουσείο σύγχρονης τέχνης σε σχέδια του σπουδαίου αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι, είναι κρυμμένο μέσα στο δάσος, μια ελικοειδής κατασκευή που θυμίζει φτερά, από γυαλί και ατσάλι και εκτείνεται σε 126.000 τετραγωνικά πόδια. «Ας πούμε ότι πρόκειται για ένα πολύ ακριβό γλυπτό», είπε στους Νιου Γιορκ Τάιμς.

Χτισμένο για να στεγάσει τη συλλογή τέχνης του ιδρύματος Λουί Βουιτόν η οποία συμπεριλαμβάνει έργα Jeff Koons και Gilbert & George, αλλά και από την προσωπική συλλογή του Αρνό, το νέο μουσείο αποτελεί την πιο φιλόδοξη, αμφιλεγόμενη, νέα δομή στο Παρίσι από την εποχή που προσγειώθηκε η πυραμίδα του Pei στο Λούβρο,  το 1989. Και επειδή είναι χτισμένο πάνω σε δημόσια γη, θα αποδοθεί στο γαλλικό κράτος σε 55 χρόνια.

Όλοι οι Παριζιάνοι δεν έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι από την ιδέα αυτού του δώρου. Η Γαλλία, με την ισχυρή υποστήριξη της κυβέρνησης της στις τέχνες, ήταν ανέκαθεν ύποπτη απέναντι στην ιδιωτικής πολιτιστικής προσπάθειας. Από τότε που προτάθηκε για πρώτη φορά το μουσείο, αμέτρητα διοικητικά εμπόδια βρέθηκαν στην πορεία του. Πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2011, μια ομάδα κατοίκων κέρδισε μια δικαστική απόφαση να σταματήσει το έργο για το κτίριο. Ο δικηγόρος της ομάδας, Jean-Marie Pouilhe, το συνέκρινε με "σκηνικό για κονσερβοκούτια.". Η απόφαση ανατράπηκε αργότερα. 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter
Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

  

Για τον Marcel Proust, το Δάσος της Βουλώνης ήταν ο Κήπος των Γυναικών, εκεί που περπατούσαν οι ωραίες του Παρισιού. Για τον Μπουσάκ, τον βασιλιά του βαμβακιού, ο οποίος ανανέωσε τη γαλλική ραπτική μεταπολεμικά χρηματοδοτώντας το New Look του Ντιορ, ήταν μια τεχνητή έρημος και ένα περιβάλλον που δύσκολα θα μπορούσε να ελεγχθεί.

Το μουσείο δε μοιάζει με κανένα από αυτά που έχουμε δει, ούτε με το μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο, έργο και αυτό του Gehry το οποίο το 1997 δημιούργησε παγκόσμια αίσθηση στην αρχιτεκτονική κοινότητα.

Περίτεχνες επιφάνειες από χάλυβα και ξύλο, σε δώδεκα γιγαντιαία, κυρτά πάνελς από γαλακτώδες γυαλί καλύπτει σαν ένα δεύτερο δέρμα το κτίριο. Οι πινακίδες, που θυμίζουν τα σύννεφα ή τα πανιά ενός πλοίου όταν τα φυσά ο άνεμος, αντανακλούν το γύρω τοπίο του δάσους , τον ουρανό και τα  δέντρα, εμποτίζοντας τη δομή με την ψευδαίσθηση της ελαφρότητας και της κίνησης.

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter


Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Ο Γκέρι χρησιμοποιεί και τα υλικά του fin de siècle. Γυαλί και ατσάλι όπως το Grand Palais, προσαρμοσμένα μέσα σε μια σειρά από αισθητικές και τεχνολογικές καινοτομίες. Μοιάζει σαν ζωντανό πλάσμα, σαν γιγαντιαία χρυσαλλίδα.

Η κατασκευή του ορίζεται από ένα γάμο αντιθέσεων. Τις αντιθέσεις που έχουν και οι δύο άντρες που συνεργάστηκαν για την υλοποίησή του. Ο ακόμα και σήμερα επαναστατικός 85άχρονος Γκέρι, λάτρης της καλλιτεχνικής ελευθερίας και ο 65άχρονος ορθολογιστής επιχειρηματίας Αρνό, ο οποίος διαθέτει μέσα του τη διαισθητική εκτίμηση του σπινθήρα της τρέλας, στην καρδιά κάθε μεγάλης δημιουργικής προσπάθειας και θέλει πάντα να την υποστηρίξει.

Όσοι έχουν επισκεφθεί τα γραφεία της LVMH στην Avenue Montaigne, έχουν περάσει μπροστά από ένα δωμάτιο με πορτρέτα, πολλά από τα οποία χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα και είναι αυτά των ιδρυτών των 65 και παραπάνω οίκων που υπάρχουν κάτω από την ομπρέλα της πολυεθνικής σήμερα. Υπάρχει το πορτρέτο του Louis Vuitton, ο κύριος και η κυρία Boucicaut, οι δημιουργοί του πολυκαταστήματος Bon Marché, ο  Pierre (aka Dom) Pérignon, και τα πιο γνωστά πρόσωπα του Christian Dior, του Hubert de Givenchy και του Marc Jacobs.

Και στο γραφείο του προέδρου Αρνό έναν μοβ και κίτρινο Ρόθκο, δύο Shadow Paintings του Γουόρχολ και ένας μικρός Πικάσο. Ο ίδιος είναι λάτρης της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Δεν είναι τυχαίο ότι οι βιτρίνες της Λουί Βουιτόν έχουν φιλοξενήσει μια σειρά καλλιτεχνών με παγκόσμια ακτινοβολία. Από τον Όλαφουρ Ελίασον και τον Μπομπ Γουίλσον μέχρι την Κουσάμα και την Σαρλότ Περιάν ή τις εκδόσεις Γκαλιμάρ.

Η αρχιτεκτονική των μουσείων σε κάθε δεδομένη στιγμή αντανακλά τις αξίες που σχετίζονται με την τέχνη την εποχή της κατασκευής του. Όταν δημιουργήθηκε το Centre Pompidou, από τους αρχιτέκτονες Richard Rogers και Renzo Piano, το οποίο άνοιξε το 1977, ο κόσμος της τέχνης ήταν ένα πολύ διαφορετικό μέρος, μικρότερο. Οι καλλιτέχνες αναζητούσαν χώρους πέρα από τις παραδοσιακές μικρές γκαλερί και τους περιορισμούς των τοίχων σε  εγκαταλελειμμένα κτίρια και ερημικές τοποθεσίες. Η εργοστασιακή εμπνευσμένη αρχιτεκτονική του Κέντρου Pompidou με τα σωληνοειδή στοιχεία και την κυλιόμενη σκάλα επάνω στην πρόσοψη να προσφέρει απαράμιλλη θέα στο Παρίσι, να δείχνει προς τα έξω, προς την πόλη και την κοινωνία, αποτέλεσε τότε το νέο πεδίο και το επίκεντρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η κατασκευή του ήταν στη λογική ενός απολύτως διαφανούς κτιρίου, ένα ουτοπικό αντί-μουσείο.

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

 

Στις 27 Οκτωβρίου το Μουσείο Louis Vuitton ανοίγει τα πανιά του Facebook Twitter

Σήμερα το Fondation Louis Vuitton αντίθετα, δεν είναι ένα εργοστάσιο, αλλά μια «κοσμηματοθήκη», προφυλαγμένη, το κέλυφος και το εσωτερικό του στο δάσος. Σε έναν κόσμο συνεχούς απόσπασης της προσοχής, προσφέρει στους επισκέπτες τη μεγάλη πολυτέλεια της συγκέντρωσης. Σαν μια ρεγκάτα από γυαλί που επιπλέει στο πάρκο και κινείται προς έναν άγνωστο προορισμό. Άλλωστε τόσο ο Γκέρι όσο και ο Αρνό είναι μανιώδεις ιστιοπλόοι. «Είμαστε ένα ζωντανό μουσείο", λέει ο Arnault . "Δεν είμαστε ποτέ ικανοποιημένοι, πάντα κινούμαστε μπροστά."

Fondation Louis Vuitton pour la Création et l'Art Contemporain

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ