Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
0

Η τεράστια ξεφούσκωτη σωστική λέμβος που αντικρίζεις με το που ανοίξεις τη βαριά μεταλλική πόρτα της γκαλερί The Breeder δίνει τον τόνο για τη νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους με τίτλο «Αυτή η θάλασσα η μεγάλη και ευρύχωρος».

Πρόκειται για μία αυθεντική λέμβο από τα '80s, από τις πρώτες που χρησιμοποιήθηκαν σε διασώσεις στις ελληνικές θάλασσες, μαζί με όλα τα σχετικά εξαρτήματα. Πάνω της, σε συγκεκριμένα σημεία, ο Κύπριος καλλιτέχνης έχει εναποθέσει μερικά πορτοκάλια, αναφορά στις νεκρές φύσεις του Σεζάν και άλλων εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης.

Όλα τα υλικά που έχει χρησιμοποιήσει ο Σωκράτους σε αυτό το πρότζεκτ είναι αυθεντικά, αναζητήθηκαν και βρέθηκαν έπειτα από μακρά έρευνα για το ζήτημα της διάσωσης στην Ελλάδα.

Υπάρχουν ακόμα και ολόκληρα κομμάτια από πλεούμενα, όπως αυτό που είναι τοποθετημένο επίσης κοντά στην είσοδο και το οποίο ο καλλιτέχνης έχει σμιλέψει με τέτοιο τρόπο ώστε να θυμίζει «κάθισμα» δύο θέσεων – μπορείς να κάνεις εικόνα δύο ανθρώπους να επιπλέουν πάνω σε αυτό, κατευθυνόμενοι προς τον χαμό ή τη σωτηρία τους.

Ο καλλιτέχνης δεν παραλείπει να μου διευκρινίσει πως η χρήση του πλαστικού έχει αλλάξει από τα '80s μέχρι σήμερα, μια και πλέον η οικολογική συνείδηση είναι κάπως πιο έντονη και επιτακτική, χωρίς όμως αναιρεί το γεγονός ότι η ζωή μας δεν εξακολουθεί να εξαρτάται από αυτό το υλικό. Προκύπτει έτσι ένας επιπλέον προβληματισμός που αποτελεί για τον θεατή τροφή για σκέψη.

Ο Σωκράτους δούλεψε για πολύ καιρό με μια εταιρεία που κατασκευάζει πλεούμενα, κατά την προσφιλή μέθοδο της εμβάθυνσης στο αντικείμενο της εκάστοτε καλλιτεχνικής του ενασχόλησης και της αναζήτησης της φόρμας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία επιθυμούσε να προσεγγίσει το πνεύμα της Ναυπηγικής αλλά κυρίως να βρει τα υλικά που θα χρησιμοποιούσε για τα έργα του.

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
«Έχω δεχτεί όλο αυτό που μου συμβαίνει τα τελευταία 15 χρόνια. Και βέβαια δεν ξεχνώ την καταγωγή μου – έχω περάσει από Πράσινες Γραμμές... Η ιστορία δεν αλλάζει, επαναλαμβάνεται». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Πρόσωπο κλειδί σε όλη την πορεία αυτής της έρευνας αλλά και της υλοποίησης των έργων ήταν, όπως μου αναφέρει, ο Μοχάμεντ, ένας ειδικός αφρικανικής καταγωγής που εδώ και αρκετά χρόνια ζει στον Πειραιά. «Οι σπουδές του είναι πάνω στο διασωστικό κομμάτι. Επιστημονικά ξέρει κάθε περίπτωση που έχει συμβεί στην Ελλάδα, όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες και τις ιδιαίτερες συνθήκες που μπορούν να προκύψουν στις ελληνικές θάλασσες» εξηγεί.

«Αυτός ο τρόπος δουλειάς με κάνει να καταδύομαι πραγματικά μέσα σε αυτά που σκέφτομαι και που με απασχολούν. Γνωρίζω κόσμο και φτιάχνω σχέσεις που, απ' ό,τι φαίνεται, είναι σχέσεις ουσιαστικές. Λόγω των θεματικών της δουλειάς μου που είναι συχνά πολιτικές, υπάρχει στήριξη, ουσιαστική και οικονομική. Ο κόσμος ξέρει πλέον με ποιους επιλέγω να δουλέψω» καταλήγει, σχετικά με την πίστη του στον φορμαλισμό.

Η έννοια της διάσωσης και όλες οι πρακτικές γύρω από αυτή απαντώνται στον ελλαδικό χώρο από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή – ωστόσο μέχρι πριν από μερικές δεκαετίες οι συνθήκες ήταν διαφορετικές: τότε μιλούσαμε ως επί το πλείστον για μεγάλα καράβια, θαλασσινά δρομολόγια οριοθετημένα, ώστε αν συνέβαινε οτιδήποτε, η βοήθεια θα μπορούσε να είναι σε μεγάλο βαθμό αποτελεσματική.

Στο τέλος του '80 όμως ξεκινά το μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα κι έτσι το εγχειρίδιο διάσωσης αρχίζει να αλλάζει μαζί με τις συνθήκες: οι ναυαγοί βγαίνουν σε ξέρες, σε βράχια, σε νησιά, όχι μόνο σε λιμάνια και σε θάλασσες όπου γνώριζαν πώς θα γινόταν μια εκστρατεία διάσωσης.

Οι κοινωνιολογικές συνθήκες λοιπόν οδηγούν στην προσαρμογή των διασωστικών πρακτικών, καθώς πλέον μετανάστες και πρόσφυγες χρησιμοποιούν τη θάλασσα χωρίς συχνά να τη γνωρίζουν.

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, Ouranos, 2019. Mixed media, plus vacuum, real oranges, life jacket lights. Courtesy The Breeder, Athens

Σε ένα από τα έργα του που εκτίθενται στο υπόγειο της γκαλερί –η οποία αποτελεί το αθηναϊκό «σπίτι» του καλλιτέχνη–, χρησιμοποιεί θαλασσινό νερό, μόνο μέσω του οποίου ενεργοποιούνται οι ειδικοί φακοί που πετάνε οι διασώστες στη θάλασσα.

Καθώς μου παρουσιάζει το έργο, εκφράζει εκείνη τη στιγμή την ειλικρινή του αγωνία για το πόσο διαρκεί το φως από έναν τέτοιο φακό κι αν θα μπορούσε κάποια στιγμή να σβήσει. «Θα ρωτήσω τον Μοχάμεντ. Είναι ο άνθρωπός μου» αποκρίνεται.

Παραδίπλα, βλέπουμε μια μεγάλη συλλογή από πλαστικά ποτήρια, κοπτικά υλικά, σχοινιά, φάρμακα, συσκευασμένο φαγητό και ειδικές πλαστικές αμπούλες πόσιμου νερού, από αυθεντικά διασωστικά kits που χρονολογούνται από τα '80s.

Ισχυρή παρουσία ανάμεσα στα υλικά της συγκεκριμένης έκθεσης κατέχει φυσικά το πλαστικό, πράγμα που πρακτικά σημαίνει μια επιστροφή σε ένα υλικό που ο καλλιτέχνης γνώρισε και χρησιμοποίησε κατά κόρον στην αρχή της καριέρας του, για να συνεχίσει έπειτα την αναζήτησή του σε διαφορετικής φύσης υλικά – επιστροφή που υπήρξε για εκείνον μια «αρκετά φορτισμένη εμπειρία».

«Στα '90s έζησα όλη την εποχή του πλαστικού» θα μου πει. «Ήμουν παιδί των rave parties και στην αρχή της πορείας μου το χρησιμοποιούσα με πολύ διαφορετικό τρόπο. Πλέον, συνειδητά, ξαναπέφτω σε αυτό. Για πρώτη φορά, μάλιστα, δείχνω και ζωγραφικά μου σχέδια, με αναφορές πάλι στην εποχή των '80s και των '90s» αναφέρει καθώς μου δείχνει δύο εξαιρετικά έργα ζωγραφικής με τα χέρια του διασώστη και του διασωζόμενου, ένα δίπτυχο στο οποίο έχει καταφέρει να αποδώσει έξοχα το κοινό του κινδύνου που αφορά και τις δύο πλευρές που εμπλέκονται σε μια διάσωση.

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, NO, 2019. GRP (Glass Reinforced Plastic), gel-coat color, black tar drawing, iron screw. Courtesy The Breeder, Athens
Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, YES, 2019. GRP (Glass Reinforced Plastic), gel-coat color, black tar drawing, iron screw. Courtesy The Breeder, Athens

Υπάρχει, εν ολίγοις, σωστός και λάθος τρόπος «πιασίματος» του ανθρώπου που βρίσκεται στη θάλασσα και ο λάθος τρόπος μπορεί να τραβήξει μέσα σε αυτή και τον διασώστη.

Μάλιστα, σε αυτά τα ζωγραφικά έργα των οποίων ο καμβάς είναι επίσης αυθεντικά κομμάτια από πλεούμενα, το φινίρισμα έχει γίνει με το ίδιο πλαστικό με το οποίο μονώνονται οι φρεγάτες.

Βέβαια, ο καλλιτέχνης δεν παραλείπει να μου διευκρινίσει πως η χρήση του πλαστικού έχει αλλάξει από τα '80s μέχρι σήμερα, μια και πλέον η οικολογική συνείδηση είναι κάπως πιο έντονη και επιτακτική, χωρίς όμως αναιρεί το γεγονός ότι η ζωή μας δεν εξακολουθεί να εξαρτάται από αυτό το υλικό. Προκύπτει έτσι ένας επιπλέον προβληματισμός που αποτελεί για τον θεατή τροφή για σκέψη.

Η έκθεση αυτή στην ουσία αποτελεί συνέχεια της αμέσως προηγούμενης δουλειάς του Σωκράτους στο Μουσείο Μπελβεντέρε της Βιέννης, όπου παρουσίασε ένα γλυπτό το οποίο πλέον ανήκει στη μόνιμη συλλογή του. Για να κατασκευάσει τις δέστρες από τις οποίες αποτελείται το γλυπτό, βρέθηκε στο χυτήριο του Πειραιά όπου φτιάχνονται οι αυθεντικές δέστρες των λιμανιών.

«Εκείνη την περίοδο βρέθηκα να ψάχνω τους Ψαλμούς» μου λέει, εξηγώντας την επιλογή του ονόματος της παρούσας έκθεσης που αποτελεί στίχο από την Παλαιά Διαθήκη. «Ο λαός της γης, ο κόσμος παρομοιαζόταν πάντα με τη θάλασσα – εξού και η λέξη "λαοθάλασσα"».

Πρόκειται δηλαδή για έναν εννοιολογικό συσχετισμό ανάμεσα στο κυρίαρχο μέσο στο οποίο αναφέρεται η ιδέα της έκθεσης, στους ανθρώπους, ως σύνολο και ως τον καθένα ξεχωριστά, και στον τρόπο που μετακινούνται μέσα από σύνορα σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας.
«Και πρώτα από όλα στον ίδιο μου τον εαυτό» συμπληρώνει. «Έχω δεχτεί όλο αυτό που μου συμβαίνει τα τελευταία 15 χρόνια. Και βέβαια δεν ξεχνώ την καταγωγή μου – έχω περάσει από Πράσινες Γραμμές... Η ιστορία δεν αλλάζει, επαναλαμβάνεται».

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, Handbook, 2019. Found research objects (1980- 1990). Courtesy The Breeder, Athens
Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, Still Life, 2019. GRP (Glass Reinforced Plastic), gel-coat color, plus vacuum, real oranges, life jacket lights. Courtesy The Breeder, Athens
Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, Weight, 2019. GRP (Glass Reinforced Plastic), gel-coat color, black tar drawing, iron screw. Courtesy The Breeder, Athens

Info

Σωκράτης Σωκράτους - «Αυτή η θάλασσα η μεγάλη και ευρύχωρος» - ψαλμός 103:25

The Breeder (Ιάσονος 45, Μεταξουργείο, 210 3317527)

Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-18:00

Έως 23/3

www.thebreedersystem.com

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ