Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, Εργάτης, 1938, χάραξη σε λινόλαιο, 48,5 x 34 εκ., Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. Φωτ.: Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Σικελιώτης - Τάσσος: Η φιλία και o ουμανισμός των δύο καλλιτεχνών σε μια νέα έκθεση

0

Οι «Εργάτες», μια ξυλογραφία σε χαρτί του 1932 του χαράκτη Τάσσου, συναντιούνται με τον «Εργάτη» του 1938 του Γιώργου Σικελιώτη. Τα «Ψαρά», έργο του 1948 του Τάσσου, συναντιούνται με τη λιθογραφία του Σικελιώτη «Ο χορός του Ζαλόγγου», έργο του 1940-1945. Αυτές είναι δυο από τις πολλές αναπάντεχες συναντήσεις μέσω των έργων τους δυο καλλιτεχνών που άφησαν το δικό τους ισχυρό αποτύπωμα στη σύγχρονη ελληνική τέχνη.

Αυτές οι συναντήσεις και η φιλία μεταξύ των δυο καλλιτεχνών γέννησαν την έκθεση «Σικελιώτης - Τάσσος. Μια φιλία με κοινές ρίζες» που θα παρουσιαστεί στο Τελλόγλειο Ίδρυμα από τις 27 Οκτωβρίου 2024 ως τις 15 Ιανουαρίου 2025, με τη γενική ευθύνη της Αλεξάνδρας Βουτυρά και την επιμέλεια του Μιγκέλ Μπελμόντε, σε συνδιοργάνωση με την Εθνική Πινακοθήκη και το Ίδρυμα Αντωνίου Κομνηνού.

Παρουσιάζονται περισσότερα από 160 έργα (ζωγραφική, χαρακτικά, αφίσες κ.ά.) με δάνεια από την Εθνική Πινακοθήκη, το Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός, την οικογένεια Σικελιώτη, τον Τάκη Μαυρωτά, το μουσείο Βορρέ, συλλέκτες και φορείς ιδίως από τη Θεσσαλονίκη (Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, Αρχείο Ντίνου Χριστιανόπουλου-Βιβλιοθήκη ΑΠΘ, ΚΘΒΕ, ΚΩΘ, ΤΜΣ-ΑΠΘ) κ.ά.  Η έκθεση εντάσσεται στο 59ο Φεστιβάλ Δημητρίων.

Είναι δύο ξεχωριστές μορφές της νεοελληνικής τέχνης που πέρασαν από τα βιώματα της αστυφιλίας και της προσφυγιάς, από την Κατοχή και τον Εμφύλιο, από τη Χούντα και τη Μεταπολίτευση και έζησαν έως τα μέσα της δεκαετίας του ’80.

Η συμπόρευση του Γιώργου Σικελιώτη και του Τάσσου (Αναστάσιος Αλεβίζος), η φιλία ζωής που αναδύεται από τα ντοκουμέντα και το έργο τους, αποκαλύπτει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδρομή, κυριολεκτικά και μεταφορικά χέρι-χέρι σε ομόκεντρους κύκλους, η οποία διασταυρωνόταν πολλές φορές στη Θεσσαλονίκη, όταν η πόλη, τις δεκαετίες ‘60-’80, βρισκόταν σε τροχιά πολιτισμικής ανάπτυξης. Καλλιτεχνική Μακεδονική Εταιρεία «Τέχνη», πανεπιστήμιο, Γ.Π. Σαββίδης, Ντίνος Χριστιανόπουλος, «Διαγώνιος», «Κοχλίας» και πολλά άλλα σημεία επαφής.

Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος), Εργάτες, 1932, ξυλογραφία σε χαρτί, 20,5 x 16 εκ., Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Δωρεά Λουκίας Μαγγιώρου, αρ. έργου Π.8475. Φωτογράφιση Σταύρος Ψηρούκης.

«Το έργο τους αναγνωρίζεται ως ολοκληρωμένη και αυθεντική δημιουργική πρόταση και αποκτάει ιδιαίτερη σημασία, ενώ πλέον η Ελλάδα γιορτάζει τα 50 χρόνια Δημοκρατίας από το τέλος της Χούντας και η απόστασή μας από τον 20ό αιώνα είναι όλο και μεγαλύτερη, ως κοινό αγαθό και μνήμη και ως υπενθύμιση ότι η σύγχρονη τέχνη είναι δικαίωμα και πολύτιμη, ζωντανή κληρονομιά όλων μας.

Πρόκειται για καλλιτέχνες που ήταν στρατευμένοι, όπως σημείωσε ο Τάσσος για την περίπτωσή του, ακόμα πριν ευρεθεί ο όρος (Τάσσος, ΕΡΤ, 1985) και, όπως δήλωσε ο Σικελιώτης, στρατευμένοι “... στα ιδανικά των λαϊκών αγώνων και στην ποιότητα για την τέχνη” (Σικελιώτης, ΕΡΤ, 1975). Κομβικό και για τους δύο ήταν το ζήτημα, από τη μεριά της παραστατικής τέχνης και με τη χρήση παραδοσιακών μέσων, της κοινωνικής λειτουργίας της τέχνης, καθώς και η υπεράσπιση του δημιουργικού τους πιστεύω.

Είναι δύο ξεχωριστές μορφές της νεοελληνικής τέχνης που πέρασαν από τα βιώματα της αστυφιλίας και της προσφυγιάς, από την Κατοχή και τον Εμφύλιο, από τη Χούντα και τη Μεταπολίτευση και έζησαν έως τα μέσα της δεκαετίας του ’80. Αυτή είναι μια παράλληλη πορεία την οποία, με διαφοροποιήσεις σε κάθε περίπτωση, διέτρεξαν και άλλοι δημιουργοί και χαρακτηρίζεται από ορισμένα “σημεία συνάντησης”: η Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, το ΕΑΜ καλλιτεχνών, οι καλλιτεχνικές ομάδες μετά τον εμφύλιο πόλεμο, οι αναδρομικές εκθέσεις της Εθνικής Πινακοθήκης μετά τη Χούντα και πολιτισμικές δράσεις όπως η Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης, Μιγκέλ Μπελμόντε.

Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, Αρχαιοελληνική παράσταση, 1958-1959, από τη σειρά για το Νέο Θέατρο, τέμπερα σε χαρτί, 25 x 124 εκ., συλλογή Φωτίκας Σικελιώτη-Χατζή. © Συλλογή Φωτίκας Σικελιώτη-Χατζή. Φωτογράφιση Οδυσσέα Βαχαρίδη.
Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, Ο χορός του Ζαλλόγου, 1940-1945, λιθογραφία, 34 x 48,5 εκ., Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. Φωτ.: Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ

Γνωρίζοντας τον Σικελιώτη και τον Τάσσο

Η ιδέα της έκθεσης σχετίζεται με την πρόταση που έγινε στη διευθύντρια του Τελλογλείου, Αλεξάνδρα Βουτυρά, να γράψει ένα κείμενο στον κατάλογο της έκθεσης Σικελιώτη στη Σύρο. Γοητευμένη από το έργο του εξαιρετικού αυτού καλλιτέχνη, άρχισε να ανακαλύπτει σε παλιές εφημερίδες, περιοδικά και τεκμήρια στο Αρχείο Σπητέρη τον ίδιο, την εποχή του, μια ταραγμένη, ταλαιπωρημένη αλλά και σπουδαία Ελλάδα.

Με ολοφάνερο θαυμασμό και αγάπη, ο Σπητέρης τον περιγράφει παραστατικά: «Μια πληθωρική φύση, γεμάτος ζωντάνια, με μάτια που λάμπανε και με πλατιές κινήσεις σαν να ’θελε ν’ αγκαλιάσει το σύμπαν, έμοιαζε εξωτερικά του Μπαλζάκ, σε αντίθεση με το γαλήνιο κλίμα που αναδίνανε οι πίνακές του.

Τέκνο της Μικρασίας, έφερνε μέσα του όλο το δράμα της προσφυγιάς που σφράγισε μια ολόκληρη γενιά. Συνεπής με την ιωνική του κληρονομιά, την ερμηνεύει μ’ ένα δικό του τρόπο, που προσδίνει στην τέχνη του μια ξεχωριστή μορφολογική οντότητα, έναν ιερατικό χαρακτήρα που συνδέεται άμεσα με την αρχαία μεσογειακή παράδοση».

«Ο Σικελιώτης, παρόλη την έντονη επαφή και επικοινωνία με το ευρύτερο κοινό στη διάρκεια της ζωής του, με μια ιδιόμορφη θέση ανάμεσα στους καλλιτέχνες της ελληνοκεντρικής θεώρησης της τέχνης, έμεινε κάπως στη σκιά μετά τον θάνατό του. Σήμερα, κοιτάζοντας το έργο του αποστασιοποιημένα, με πιο ψύχραιμη ματιά που χαρίζει πλέον η χρονική απόσταση, φαίνεται πόσο πολύ ιδιαίτερα το έργο του είναι συνδεδεμένο με τη δραματική διαδρομή της νεοελληνικής ιστορίας και τέχνης στον 20ό αι.: προσφυγιά, Κατοχή, αντίσταση, Εμφύλιος, δικτατορία, Μεταπολίτευση. Μια εποχή με προβληματισμούς και ζητήματα ακόμη ανοιχτά απέναντι στο παρελθόν μας αλλά και στο διεθνές γίγνεσθαι», λέει η κ. Βουτυρά.

Γνωρίζοντας τον Σικελιώτη από πιο κοντά μέσα από τεκμήρια και μαρτυρίες, έπεφτε συχνά στην παράλληλη ιστορία του σπουδαίου χαράκτη Τάσσου. Ιδεολογία, δραστηριότητες −όχι μόνον εκθεσιακές−, επαφή με τα δραματικά γεγονότα της εποχής τους, επαφή με το κοινό, προβληματισμοί για τον προορισμό της τέχνης, τελικά της ύπαρξής τους, είναι ό,τι τους ένωσε στη διάρκεια της ζωής τους.

Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος), Β. Παπαχρυσάνθου Εργαστήριο Χαρακτικής, Έδωσες εσύ; Έρανος Κοινωνικής Πρόνοιας, 1940 - 1941, 100 x 70 εκ., Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Κληροδότημα Αλεξάνδρου Θ. Μπενάκη, αρ. έργου ΑΦ/ΜΠ.29. Φωτογράφιση Θάλεια Κυμπάρη.
Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, Ζευγάρι, 1961-1970, τέμπερα σε χαρτόνι, 70 x 49,7 εκ., Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, αρ. έργου Π.6867. Φωτογράφιση Σταύρος Ψηρούκης.
Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, Τα Παλληκάρια, 1961-1970, πλαστικό, 82x 120 εκ., συλλογή Φωτεινής Τριανταφύλλη-Θεριού. Φωτ.: Συλλογή Φωτεινή Τριανταφύλλη-Θεριού. Φωτογράφιση Νίκου Ηλιόπουλου.

Το έργο τους είναι συνδεδεμένο με τη δραματική διαδρομή της νεοελληνικής ιστορίας και τέχνης στον 20ό αι., με τις ανάλογες πολιτικές αναφορές και προεκτάσεις, κι επιπλέον αποδεικνύεται επετειακά επίκαιρο για τα 50 χρόνια της Mεταπολίτευσης.

«Η διείσδυση στην εποχή τους και παράλληλα η προβολή της στο σήμερα, κυρίως ως διάλογος παρελθόντος - παρόντος, ζωντανεύει από τη διαδραστική τους σχέση, μέσα από τις ομοιότητες και διαφορές τους», σημειώνει η κ. Βουτυρά.

«Τελικά, είναι ενδιαφέρον το πώς οι δύο καλλιτέχνες −ο καθένας με τον τρόπο του− αντιλαμβάνονται την ελληνικότητα ως πρόβλημα πολιτισμικής αυθυπαρξίας του νεοελληνισμού σε σχέση με το πλούσιο παρελθόν του, αλλά και σε σχέση με το πολιτισμικό στίγμα της Ευρώπης, μια ελληνικότητα όχι ικέτιδα στον υποτιθέμενο προοδευτισμό της Δύσης (Κ. Τσάτσος) αλλά μια συναινετική προσφορά στον σύγχρονο πολιτισμό.

Γι’ αυτό και οι αντιστάσεις των δύο καλλιτεχνών στον προβληματισμό για τη θέση της Ελλάδας στην καλλιτεχνική δημιουργία της Δύσης διατηρούν σήμερα την ιδιαίτερη σημασία τους ως προς τη θέση του νεοέλληνα δημιουργού σε ένα παγκόσμιο σύμπαν».

Μια ξεχωριστή φιλία

Η ξεχωριστή φιλία Σικελιώτη - Τάσσου, και της συζύγου του Τάσσου, της Λουκίας Μαγγιώρου, έχει βαθιές ρίζες: η παράλληλη διαδρομή τους, με ιδιαίτερους σταθμούς στη Θεσσαλονίκη, αρχίζει από πολύ νωρίς και συνεχίζεται αδιάλειπτα έως το τέλος της ζωής τους. Αποτυπώνεται εύγλωττα σε ένα δημοσίευμα την επομένη του θανάτου του Σικελιώτη στον «Ριζοσπάστη» (Τετάρτη, 5 Σεπτέμβρη 1984) με τίτλο, «Οριακή αξία ο άνθρωπος στο έργο του Σικελιώτη»:

«Με τον Γιώργο Σικελιώτη συνδεόμαστε με μια φιλία 35 χρόνων. Αυτός, η Λουκία Μαγγιώρου κι εγώ από κοινού μαζί με πολλούς άλλους καλλιτέχνες δώσαμε αντιφασιστικές μάχες. Εκείνος κι εγώ επιπλέον ανήκαμε στις Εαμικές οργανώσεις των ανατολικών συνοικιών της Αθήνας. Ανήκαμε ακόμα και στην τέχνη, στην ίδια άποψη για την αξία του ουμανισμού. Πραγματικά στην τέχνη του Σικελιώτη ο άνθρωπος έπαιρνε μια οριακή αξία σαν πλαστικό φαινόμενο.

Ο αγώνας του για την ποιότητα ήτανε δεδομένος. Τα χοντρά περιγράμματά του έκλειναν φόρμες στέρεες, γεμάτες ευαισθησία και ζεστασιά. Ήταν ακαταπόνητος και πληθωρικός. Δινόταν με φανατισμό στις φιλίες του και στις άκρως προοδευτικές ιδέες του. Η ελληνική παράδοση τον βοήθησε αφάνταστα στις έρευνές του και είχε απορρίψει εντελώς όλα τα ύποπτα ξένα στοιχεία που επίμονα πολιορκούσαν τις εικαστικές τέχνες στην Ελλάδα τα τελευταία είκοσι χρόνια [‘64-‘84]».

Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος), Ο Αρχάγγελος με το πολυβόλο Α’, «Μνήμη Τσε Γκεβάρα», 1968 (Ηλιοπούλου-Ρογκάν, Ντόρα, «Τάσσος: Το “θείον δράμα” της ελληνικής φυλής», Επίκαιρα, 25-31/12/1975, σσ. 66-67). Φωτ.: Αρχείο Τώνη Π. Σπητέρη, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Συνομήλικοι περίπου (ο Σικελιώτης γεννήθηκε το 1917, ο Τάσσος το 1914) πέθαναν με έναν χρόνο διαφορά (Σικελιώτης 1984, Τάσσος 1985). Μεγάλωσαν προπολεμικά σε μια Ελλάδα που έβγαινε από καταστροφές, ο πρώτος σε περιβάλλον προσφυγιάς στην Καισαριανή, ο δεύτερος στην προσφυγική γειτονιά του Νέου Κόσμου (Δουργούτι).

Εκεί πρέπει να αναζητηθεί η αγάπη τους για τον καθημερινό άνθρωπο, για τα ρεμπέτικα και το μπουζούκι. Λατέρνα, ντέφι, λαϊκό πάλκο, οι μουσικοί του Σικελιώτη θα συναντήσουν στην έκθεση τις τέσσερις εντυπωσιακές ψηλόλιγνες «Αρχόντισσες του ρεμπέτικου» του Τάσσου με τα πιο «σύνθετα παιχνίδια λεπτομέρειας» στα ενδύματα, δίνοντας αφορμή να θυμηθούμε τη μουσική και εικαστική διαδρομή του είδους (ρεμπέτικο, αρχοντορεμπέτικο, έντεχνο), που άγγιξε μεταπολεμικά σπουδαίους δημιουργούς και ερμηνευτές (Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, πρβλ. «Όμορφη Πόλη», «Οδός Ονείρων» 1962).

Και οι δύο σπούδασαν στην ΑΣΚΤ και είχαν δάσκαλο τον Παρθένη. Ο Τάσσος αναφέρεται ιδιαίτερα στον Κεφαλληνό, κορυφαίο δάσκαλο χαρακτικής, που δεν μπορεί να άφησε αδιάφορο τον Σικελιώτη. Στα χρόνια της Σχολής συναντήθηκαν με σημαντικούς μετέπειτα συναδέλφους, όπως τους Χρήστο Καπράλο, Βάσω Κατράκη, Γιάννη Μόραλη, Γιάννη Τσαρούχη, Νίκο Εγγονόπουλο· με κάποιους από αυτούς έγιναν πιο στενοί φίλοι (Μέμος Μακρής, Αγήνωρ Αστεριάδης κ.ά.). Έδειξαν έργα τους λίγο πριν τον πόλεμο. Η Κατοχή αποτυπώνεται στα έργα τους, είτε από τη μεριά της πείνας, των εκτελέσεων, της κακουχίας, είτε ως κάλεσμα αντίστασης.

Μετά την αντίσταση και τον Εμφύλιο, εκθέτουν και οι δύο μαζί με την ομάδα «Στάθμη» (1949-1953) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια εκθέτουν σχεδόν παράλληλα στους ίδιους χώρους και χρόνους. Το 1953 γίνεται η πρώτη μεγάλη παρουσίαση των χαρακτικών του Τάσσου στην αίθουσα του «Βήματος» στην Αθήνα. Στην ίδια αίθουσα την επόμενη χρονιά (1954) πρωτοεμφανίζεται ο Σικελιώτης με τους πρώτους του Καραγκιόζηδες και δέχεται ενδιαφέρουσα κριτική από τους Βακαλό, Πετρή, αλλά και Πεντζίκη.

Το 1959 ο Σικελιώτης αναλαμβάνει ένα ασυνήθιστο έργο, τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων του Νέου Θεάτρου (Στουρνάρα 53): μια σειρά από θαυμάσιες, ξεχασμένες σήμερα τοιχογραφίες, όπου αρχαϊκοί διονυσιακοί χοροί, σάτυροι, σειρήνες, γοργόνες μετατρέπονται σταδιακά σε σύγχρονους λαϊκούς χορευτές. Η Βακαλό διακρίνει στο έργο αυτό την «αναβίωση της τέχνης της τοιχογραφίας, ως σύνδεση της τέχνης με το μεγάλο κοινό… Πήρε αρχαίες μορφές και τις συνέδεσε με σύγχρονες λαϊκές».

Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος), Ψαρά, 1948, τέμπερα σε χαρτί, 45,5 x 26,5 εκ., ιδιωτική συλλογή. Φωτ.: Studio Vaharidis.
Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, Ο καταδότης, 1943, χάραξη σε λινόλαιο, 35,8 x 27,7 εκ., Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. Φωτ.: Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Αντίστοιχα, αρχές τοιχογραφίας ακολουθεί το μεγάλο έργο «Η καλλιέργεια του καπνού» (12,40 μ.) για το καπνεργοστάσιο Παπαστράτου στη Θεσσαλονίκη, ένας ύμνος στους εργάτες, στον μόχθο τους, που δουλεύουν το 1960 μαζί ο Τάσσος και η Μαγγιώρου. Μια θεματική που απηχεί αντίστοιχα έργα των καλλιτεχνών της ομάδας «Στάθμη».

Αυτά τα χρόνια συντελείται η στενότερη επαφή του Τάσσου με τη βυζαντινή ζωγραφική στο Άγιο Όρος, ιδιαίτερα με το έργο του Πανσέληνου. Ο Σικελιώτης βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη τα ίδια χρόνια και εκθέτει ατομικά στην «Τέχνη» (1961, 1966), σε αυτό τον σημαντικό πυρήνα πολιτισμού στην πόλη, συμμετέχοντας στην ίδια αίθουσα με έργα του σε ομαδικές εκθέσεις για να ενισχύσει τα θύματα των τουρκικών βομβαρδισμών του Αυγούστου 1964 στην Κύπρο. Τάσσος και Σικελιώτης θα παρουσιάσουν το έργο τους και εκτός Ελλάδος.

Η δικτατορία σημαίνει σιωπή δημόσια και των δύο. Ο Τάσσος αποσύρεται στο εξοχικό του στο Πεταλίδι Μεσσηνίας, όπου συνεχίζει να δουλεύει χωρίς να δείχνει τη δουλειά του. Ο Σικελιώτης παύει επίσης τις εμφανίσεις και θα προτιμήσει το ταξίδι στην Αγγλία, που θα αποδώσει στη σειρά των χαρακτικών «Παλιά Αγγλία» με τον δικό του τρόπο να συναντά υποδόρια τις προσφυγικές παράγκες και τα σκηνικά του Καραγκιόζη.

Τον Σεπτέμβρη του 1975 οργανώνεται η μεγάλη αναδρομική του Σικελιώτη με 186 έργα στην Εθνική Πινακοθήκη, όλη η πορεία του από το 1935 έως το 1975. Τον Νοέμβρη της ίδιας χρονιάς ακολουθεί η μεγάλη έκθεση με 70 έργα χαρακτικής του Τάσσου, προσκύνημα στη ζωφόρο της «17 Νοέμβρη» και ξεδίπλωμα ολόκληρου του χαρακτικού έργου του. Και οι δύο θα λάβουν μέρος σε ομαδικές εκθέσεις για την ενίσχυση της Κύπρου (1974) και θα στηρίξουν με έργα τους την επέτειο εισβολής στην Κύπρο το 1984. Οι παράλληλες διαδρομές των Σικελιώτη και Τάσσου μεταδικτατορικά συνεχίζονται εντονότερα. Η συνάντησή τους σε όλες αυτές τις διαδρομές μαρτυρεί τη διαρκή αγωνία τους για γνήσια έκφραση της δικής τους αλήθειας, στον ιστορικό χώρο που τους έλαχε να υποστηρίζουν.

Σικελιώτης - Τάσσος, μια φιλία με κοινές ρίζες σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, Άγγελος-πολεμιστής, 1961-1970, ασετόν, 100 x 70 εκ., συλλογή Φωτεινής Τριανταφύλλη-Θεριού. Φωτ.: Συλλογή Φωτεινή Τριανταφύλλη-Θεριού. Φωτογράφιση Νίκου Ηλιόπουλου.
|article_no_max_width|

«Είναι φυσικό μια τέτοια συμπόρευση να έχει συνέπειες και σε επίπεδα μορφολογικά ή θεματικά στο έργο τους: κοινά θέματα στην αντίσταση, αγάπη κι απεικόνιση της λαϊκής μουσικής, άγγελοι πολεμιστές στη δικτατορία, έμμεση επίδραση αγιογραφίας από το Άγιο Όρος και στους δύο, κοινές αναζητήσεις στην τοπιογραφία, εφαρμογές ευρύτατες για τη διάδοση της τέχνης σε πλατιά στρώματα (χαρακτική, ασημοτυπίες, κάρτες, έργα-δώρα σε προσιτές τιμές, γραμματόσημα, εικονογραφήσεις βιβλίων, δωρεές σε φορείς της περιφέρειας κ.λπ.)», υπογραμμίζει η κ. Βουτυρά.

«Δύο “στρατευμένοι” καλλιτέχνες, που ο καθένας με τον τρόπο του προσπαθεί, ακολουθώντας τις αρχές της αντιστασιακής τέχνης, να δώσει τη δική του πλαστική έκφραση στα πάθη και τις δυστυχίες του λαού του με “ουμανιστική ματιά απέναντι στον άνθρωπο”. Στο έργο του Τάσσου αποτυπώνεται η ανθρώπινη οδύνη και μαζί η αποφασιστικότητα για τελική επιβίωση, “μορφές αλύγιστες, όρθιες ως το τέλος – ακόμη κι όταν πέφτουν”, όπως λέει ο ίδιος. Στον Σικελιώτη η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, το ήθος, η αγάπη για τον καθημερινό άνθρωπο, μορφές σχεδόν τελετουργικές, με διάρκεια και μέγεθος στον χρόνο. Πιο βαθιά όμως και στους δύο αναγνωρίζεται ο προβληματισμός του καλλιτέχνη −απόλυτα σύγχρονα κατανοητός− απέναντι στα καίρια ζητήματα της εποχής του, η ισορροπία ανάμεσα στα εσωτερικά υπαρξιακά του διλήμματα, στις αρχές του, στη σχέση του με τις ρίζες και στην επιβίωσή του στο χάος απέραντων προκλήσεων που καθορίζουν τις επιλογές του».

Η εικαστική έκθεση «Σικελιώτης - Τάσσος. Μια φιλία με κοινές ρίζες» θα παρουσιαστεί στο Τελλόγλειο Ίδρυμα από τις 27 Οκτωβρίου 2024 ως τις 15 Ιανουαρίου 2025.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα art project στη Λέρο γεφυρώνει τις δύο πλευρές του Αιγαίου

Εικαστικά / Ένα art project στη Λέρο γεφυρώνει τις δύο πλευρές του Αιγαίου

Τοποθετημένο σε έξι σημεία του νησιού, το «All Things Become Islands Before My Senses» φέρνει στο ακριτικό νησί Έλληνες και Τούρκους συλλέκτες, φιλότεχνους και διεθνείς εικαστικούς που παρουσιάζουν τη δουλειά τους, η οποία είναι επηρεασμένη από τη Λέρο με την ιδιαίτερη αισθητική ταυτότητα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aγίοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Εικαστικά / Άγιοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Μυθικές φιγούρες, η νησιωτική ζωή και η μυστηριώδης ενέργεια της Πάτμου εμπνέουν το πολύχρωμο και βαθιά ρομαντικό έργο του 35χρονου Βρετανού καλλιτέχνη που αγαπά ιδιαίτερα τον Αλέκο Φασιανό και τον Γιάννη Τσαρούχη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ευγένιος Ντελακρουά: Ο ρομαντικός επαναστάτης που ύμνησε την Ελλάδα όσο λίγοι

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ευγένιος Ντελακρουά: «Ηγέτης μεταξύ των συγχρόνων του και κέντρισμα για τη δημιουργικότητα των καλλιτεχνών 50 χρόνια μετά τον θάνατό του»

Σαν σήμερα πέθανε ο Γάλλος ρομαντικός ζωγράφος που ύμνησε την Ελλάδα και την Επανάστασή της όσο λίγοι.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ