«Sans Rival»: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια

Sans Rival: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια Facebook Twitter
Η έκθεση Sans Rival προβάλλει μια τριμερή σχέση, με τους δυο καλλιτέχνες και τον χώρο να βρίσκονται σε ανοιχτή συνομιλία. Μέσα στη συνθήκη που δημιουργεί ο βιομηχανικός αυτός χώρος η υλικότητα και οι αντιθέσεις συνδιαλέγονται σε συνθήκες τέλειας ισορροπίας.
0

Ο βιομηχανικός χώρος στα Καμίνια έχει τα ίχνη ενός ένδοξου παρελθόντος. Συνδέεται με ένα ούζο που έγραψε ιστορία, το διάσημο στην Ελλάδα και το εξωτερικό Sans Rival, που σημαίνει «ασυναγώνιστο» και έμελλε να καθιερωθεί ως ένα κλασικό, παραδοσιακό ελληνικό ούζο υψηλής ποιότητας με σημαντικές διακρίσεις, παρουσιάσεις σε διεθνή περιοδικά όπως το «Jours de France», αναφορές σε κινηματογραφικά έργα όπως το «Γάμος αλά ελληνικά» και το «Peppermint» και προβολή σε βιτρίνες φημισμένων καταστημάτων για τα εκλεκτά προϊόντα τους όπως το «Fauchon» του Παρισιού ως τυπικό ελληνικό προϊόν.

Η ιστορία του ούζου «Sans Rival» ξεκινά από το 1905, από τον Πέτρο Θωμόπουλο που έμαθε την τέχνη της απόσταξης από τον πατέρα του, στην περιοχή της Καλαμάτας – στη συνέχεια η εταιρεία του μετέφερε τις εγκαταστάσεις παραγωγής της στον Πειραιά. Το Sans Rival γίνεται συνώνυμο της έννοιας του εθνικού ποτού της Ελλάδας, μονοπωλώντας την αγορά του ούζου με μια εξαγωγική δραστηριότητα που εκτείνεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και τον Καναδά και φτάνει μέχρι τη Σομαλία, το Σουδάν και την Αυστραλία, σε περισσότερες από 50 χώρες.

Η έκθεση «Sans Rival» αποτελεί έναν διάλογο μεταξύ ύλης και κενού, σιωπής και ήχου, στο πλαίσιο του οποίου ο επισκέπτης καλείται να δημιουργήσει, να ακούσει, να αγγίξει, να ξεκουραστεί, να κινηθεί, να αναστοχαστεί.

«Η έκθεση "Sans Rival" ονομάστηκε από τον βιομηχανικό χώρο στον οποίο παρουσιάζεται, το πρώην εργοστάσιο ούζου "Sans Rival" που βρίσκεται στα Καμίνια, στον Πειραιά. Από μόνος του ο χώρος αυτός αποτελεί ένα θραύσμα της βιομηχανικής ιστορίας της Ελλάδας, με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του και τα σημάδια της προηγούμενης ταυτότητάς του να είναι εμφανή στον χώρο. Το εργοστάσιο, που πλέον ονομάζεται "Kαμίνος 44", αξιοποιήθηκε από τη Molonglo με σκοπό́ να στεγάσει διαφορετικές μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας και παραγωγής», μου λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Σταματία Δημητρακοπούλου που με ξεναγεί στον μεγάλο, σιωπηλό χώρο. 

Sans Rival: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια Facebook Twitter
Kaminos 44, Piraeus. A Molonglo project. Images © Lorenzo Zandri

Η έκθεση «Sans Rival» προβάλλει μια τριμερή σχέση, με τους δυο καλλιτέχνες και τον χώρο να βρίσκονται σε ανοιχτή συνομιλία. Μέσα στη συνθήκη που δημιουργεί ο βιομηχανικός αυτός χώρος η υλικότητα και οι αντιθέσεις συνδιαλέγονται σε συνθήκες τέλειας ισορροπίας. Ο χώρος, που φιλοξενεί τα έργα του Theodore Psychoyos και του Raoul de Pesters, λειτουργεί διαφορετικά για τον καθένα. Στην περίπτωση του Ψυχογιού η Καμίνος 44 αποτελεί τα τελευταία χρόνια το εργαστήριό του, οπότε είναι ο τόπος μέσα στον οποίο τα έργα συλλαμβάνονται και δημιουργούνται, ενώ στην περίπτωση του De Pesters τα mobiles sonores, δηλαδή τα ηχητικά γλυπτά που παρουσιάζει κυριολεκτικά κουρδίζονται εκεί, οπότε ο χώρος λειτουργεί ως ηχείο. 

Πρόκειται για δυο πολυσχιδείς καλλιτέχνες που συναντιούνται στην κοινή προσπάθειά τους να διερευνήσουν τη φύση, εξετάζοντας τις μορφές της, όπως αυτές εκφράζονται μέσα από τη βαρύτητα και την τυχαιότητα, την κίνηση και την ισορροπία, το στιγμιαίο και το αιώνιο. Ο Theodore Psychoyos χρησιμοποιεί ως κύριο υλικό του μεταβιομηχανικό μάρμαρο που έχει υποστεί επεξεργασία. Πρόκειται για μάρμαρα που είχαν κοπεί μέχρι να γίνει η μεγάλη επανάσταση της μαρμαροκατασκευής στην Ελλάδα τις δεκαετίες 1930-1960 και λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων δεν χρησιμοποιούνται πια.  

«Χωρίς δυναμική, άρα χωρίς ενδιαφέρον, τα υλικό αυτό, που κατέληξε να απωθείται από το σύστημα, μέσω της προσέγγισης του Ψυχογιού αποκτά νέα ταυτότητα και μετατρέπεται σε χρηστικό αντικείμενο. Η παρέμβασή του σε αυτό είναι μηδαμινή και η προσέγγισή του ολιστική: το χέρι, ο ήλιος, το φως και το νερό έχουν ασκήσει την ίδια επιρροή σε κάθε έργο και κάθε κομμάτι που περισσεύει βρίσκει ξεχωριστή χρήση σε κάτι διαφορετικό», λέει η κ. Δημητρακοπούλου. 

Sans Rival: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια Facebook Twitter
Η έκθεση Sans Rival ονομάστηκε από τον βιομηχανικό χώρο στον οποίο παρουσιάζεται, το πρώην εργοστάσιο ούζου Sans Rival που βρίσκεται στα Καμίνια, στον Πειραιά.

«Η έκθεση πραγματοποιείται στο ισόγειο, το οποίο είναι προς το παρόν το εργαστήριό μου. Σύντομα το κτίριο θα καταληφθεί από περισσότερους καλλιτέχνες και τεχνίτες που θα επωφεληθούν ο ένας από τον άλλον, από τη γνώση και τις διαφορετικές τεχνοτροπίες. Επέλεξα αυτό το μέρος για την έκθεση λόγω των ανεπεξέργαστων, μεγάλων χώρων του και του παιχνιδιού του φωτός με τη σκιά, που είναι ιδανικό για γλυπτά», λέει ο κ. Psychoyos.

Ο δουλειά του Raoul De Pesters, ενός ιστορικού καλλιτέχνη του κινήματος της οπτικής τέχνης (op art), παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα. Γεννήθηκε το 1937 στην ιστορική κοινότητα διανοουμένων και καλλιτεχνών του Monte Veritá στη λίμνη της Ασκόνα, στην Ελβετία. Στο Παρίσι έχει εργαστεί στενά με τους καλλιτέχνες Horacio Garcia-Rossi και Hugo Demarco της γκαλερί Denise René. Τα μουσικά γλυπτά που παρουσιάζoνται στην έκθεση «Sans Rival» αποτελούν περίπλοκες δομές δημιουργημένες από φυσικά στοιχεία, όπως το ξύλο και το μέταλλο, και εξελίσσονται στον χώρο και στον χρόνο, προσθέτοντας συντονισμένους ήχους μέσα από φαινομενικά τυχαία κίνηση (kinetic art). 

«Αυτή η συνάντηση υποδηλώνει έναν ποιητικό και στοχαστικό διάλογο μεταξύ της πρακτικής των δυο καλλιτεχνών μέσα από τα κατεξοχήν υλικά τους, την πέτρα και τον ήχο, δηλώνοντας μια διαλεκτική αντίθεση, ενώ στην έκθεση λειτουργούν συμπληρωματικά: οι εγκαταστάσεις καθισμάτων του Psychoyos  καλούν τον θεατή να καθίσει και να παρατηρήσει τα έργα του De Pesters», λέει η κ. Δημητρακοπούλου. 

Sans Rival: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια Facebook Twitter
Ο Theodore Psychoyos χρησιμοποιεί ως κύριο υλικό του μεταβιομηχανικό μάρμαρο που έχει ήδη υποστεί επεξεργασία.

Το έργο του  παρέχει, μέσω του υλικού του, τη γείωση και τη βαρύτητα μέσα από τις οποίες αναδύονται οι λεπτότερες ποιότητες των έργων του Raoul de Pesters. Οι δυο προσεγγίσεις συναντιούνται σε ένα κέντρο, στο μέρος όπου συγκεντρώνεται η μετασχηματιστική τους δύναμη και παράγεται η ενέργειά τους. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να σκεφτεί κανείς ότι ο χώρος με κάποιον τρόπο συνεχίζει την προηγούμενη μετασχηματιστική δράση του, όπως όταν ήταν εργοστάσιο απόσταξης. 

Ο Theodore Psychoyos  άρχισε να δουλεύει με το μάρμαρο στην Ελλάδα, στη Νάξο. Πριν από αυτό σπούδαζε γλυπτική στην École Nationale des Beaux-Arts στο Παρίσι. Ωστόσο, στο σχολείο υπήρχε μόνο ένα παλιό, φτωχό κομμάτι μάρμαρου στην αυλή, εγκαταλειμμένο και θλιβερό. Είχε την ευκαιρία να κληθεί από τους καθολικούς της Χώρας της Νάξου παράλληλα με τους πρώτους του πραγματικούς δασκάλους, τους Ingbert Brunk και Hung Sui, και μια ομάδα ανθρώπων που ασχολούνταν με την εξόρυξη μαρμάρου. Δούλευε στην εξορυκτική εταιρεία το πρωί και το απόγευμα περνούσε ατελείωτες ώρες στο εργαστήριο του Ingbert, στο μοναστήρι των Ουρσουλινών. 

«Χειμώνα και καλοκαίρι, χωρίς θέρμανση, σχεδόν χωρίς φαγητό, τίποτα. Απλώς σκάκι, βόλτες στη φύση, ιστορία, αρχαιολογία, γεωλογία, ανάγνωση, ζωντανή μουσική με μια οικογένεια μουσικών από την ανατολική Γερμανία που έπαιζε μπαρόκ, συζητήσεις για τον Μπρανκούζι με τον Ingbert, κυκλαδική και αρχαϊκή τέχνη και μάρμαρο, μάρμαρο, μάρμαρο... Απλά σχολείο, απλή απόλαυση. Σε ένα σημείο ένιωσα ότι το μάρμαρο ήταν πολύ σκληρό, πολύ δεσμευτικό, ότι θα με αιχμαλωτίσει, όπως έκανε στον δάσκαλό μου, και έφυγα. Στράφηκα στο ξύλο και τη ζωγραφική που είναι πολύ πιο ελαφριά, πιο ευέλικτη. Τα πάντα, εκτός από την πέτρα, ήταν παιχνίδι για μένα. Ήμουν σχετικά καλός σε αυτό, πήγε αρκετά καλά και διήρκεσε μέχρι που βαρέθηκα και τον εαυτό μου ακόμα. Τότε σταμάτησα εντελώς την τέχνη και άρχισα να αποκαθιστώ ξύλινα καΐκια, γιατί τα αγαπούσα πολύ και με συνέθλιβε το να τα βλέπω να ερημώνουν και να καταρρέουν. Τελικά έχασα τα περισσότερα από τα χρήματά μου με τα καΐκια και μετά αρρώστησα πολύ. Ωστόσο, αυτό ήταν μάλλον καλό πράγμα, μια αλλαγή στο παιχνίδι. Με την προοπτική του τέλους της ζωής επέλεξα να αντιμετωπίσω το πρωταρχικό στοιχείο μου, την πέτρα», λέει ο Theodore Psychoyos.

Sans Rival: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια Facebook Twitter
A Molonglo project. Images © Lorenzo Zandri

Σε κάθε έκθεση ο χώρος παίζει κεντρικό ρόλο στην εμπειρία θέασης του έργου, γι’ αυτό άλλωστε τα τελευταία χρόνια ο «λευκός κύβος» θεωρείται από πολλούς αποστειρωμένος και οι σύγχρονοι επιμελητές αναζητούν χώρους με ταυτότητα που θα πυροδοτούν αναπάντεχες συνδέσεις. Τα έργα του Theodore Psychoyos, χρηστικά γλυπτά που μπαίνουν στην κατηγορία του design, λόγω της συμμετοχικής τους φύσης, κάθε φορά που έρχονται σε επαφή με διαφορετικό χρήστη και πλαίσιο παρουσίασης, έχουν την ικανότητα να μεταβάλλονται. Σε αυτή την έκθεση θα τα δούμε στον χώρο γέννησής τους, οπότε θα είναι εμφανής η επιρροή του μέρους όπου δημιουργήθηκαν. Όσον αφορά τα έργα του Raoul de Pesters, καθότι παράγουν ήχο, ο χώρος είναι ουσιαστικής σημασίας εφόσον γίνεται το ηχείο τους. 

«Παρότι έχει βρεθεί αρχειακό υλικό του εργοστασίου στον χώρο που αφορούσε το "Sans Rival", στην έκθεση κεντρικό ρόλο έχει η σχέση ανάμεσα στους δυο καλλιτέχνες.

Ωστόσο, η τριμερής σχέση που συνδέει αυτούς και τον χώρο γίνεται απόλυτα εμφανής στην κεντρική, in situ εγκατάσταση της έκθεσης, ένα έργο των δύο που είναι ταυτόχρονα συμμετοχικό. Πρόκειται για ένα σύστημα συνδεδεμένο με τρία καθίσματα, στα οποία όταν κάθεται ο επισκέπτης ενεργοποιούνται τέσσερις διακόπτες και μέσω καλωδίων, που λειτουργούν ως χορδές, παράγεται μια νότα που ακούγεται μέσα από τα άδεια καζάνια του ούζου τα οποία βρίσκονται στο εργοστάσιο», λέει η κ. Δημητρακοπούλου. 

Sans Rival: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια Facebook Twitter
Sirius. Heraclitus Collection. 2O23. Image © Nikolas Melemis

«Γνώρισα τον Raoul μέσω της αδερφής μου, στο Παρίσι, όταν ήμουν έφηβος. Τελικά παντρεύτηκαν. Όταν εξέφρασα ενδιαφέρον για τις τέχνες, με προσκάλεσε στο εργαστήριό του για να πειραματιστώ με τη ζωγραφική, τη γλυπτική και τη μουσική. Ανακάλυψα το έργο του, τον είδα να δουλεύει, να σκέφτεται, ανακάλυψα μουσική από τις Κυκλάδες, τη μουσική των Πυγμαίων, μουσικά όργανα από τη συλλογή του που δεν είχα ξαναδεί, ανακάλυψα τη Νάξο... Δεν μπορώ να το εξηγήσω περιληπτικά. Ο Raoul είναι η ιστορία της ζωής μου», λέει ο Theodore Psychoyos όταν τον ρωτώ για τη σχέση του με τον De Pesters.

Το κοινό στοιχείο της πρακτικής τους στην έκθεση είναι ο ρόλος που αποδίδουν στην τύχη, η κοινή τους επιθυμία να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο που να επιτρέπει στον επισκέπτη να εξερευνήσει τα δικά του εσωτερικά συναισθήματα καθώς και η αίσθηση του θαύματος.

«Στο "Sans Rival" η αρχή της έκθεσης είναι απλή: εγώ φτιάχνω τα καθίσματα και τις βάσεις, ο Raoul φτιάχνει τα αντικείμενα που τραβούν την προσοχή. Είναι μια συλλογική εμπειρία όπου ο νους, τα αυτιά και τα μάτια καλούνται να ξεκουραστούν και να αναρωτηθούν. Η διαλεκτική που αναπτύσσεται μεταξύ των έργων μας δεν αναζητά την απάντηση αλλά δημιουργεί έναν κενό χώρο, ένα πλαίσιο στο οποίο μπορεί να συμβεί εμπειρικά και ίσως ασαφώς ένα "παρόν" για τον επισκέπτη. Παραφράζοντας τη διάσημη επιγραφή της Ραβένας, "ή το φως γεννήθηκε μέσα σε αυτούς τους τοίχους ή μέσα σε αυτούς τους τοίχους κινείται ελεύθερα», λέει ο κ.  Psychoyos. 

Sans Rival: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια Facebook Twitter
About the show. Image © Athina Vadrakasta

Το σκεπτικό πίσω από τα έργα του μιλάει για έναν χώρο υποστήριξης του σώματος και του μυαλού, όπου ο επισκέπτης μπορεί να αναπαυθεί, να τροφοδοτηθεί και να σκεφτεί. Ο Psychoyos  δουλεύει με επαναχρησιμοποιημένο υλικό από τη μεταβιομηχανική περίοδο, το οποίο έχει διαμορφωθεί από το ανθρώπινο χέρι και τις μηχανές και έχει εγκαταλειφθεί για να αλλοιωθεί/βελτιωθεί από φυσικά στοιχεία όπως το νερό και το φως, και να αποσυντεθεί. Ο σχεδιασμός του προτείνει έναν χώρο όπου ο επισκέπτης μπορεί να εξερευνήσει προσωπικές λειτουργίες που δεν είναι απαραίτητα τόσο κατανοητές ή γενικές. «Παρεμβαίνω μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο για να οργανώσω την ισορροπία και τη λειτουργικότητα με τα υλικά που συλλέγω. Δεν θεωρώ την ακινησία ως ένα λειτουργικό πρόβλημα. Για μένα, τα πράγματα είναι όπου είναι και επιτρέπουν στον άνθρωπο να κινείται ελεύθερα, και γύρω από αυτά. Μου αρέσει τα έπιπλα να είναι αμετάβλητα και δυναμικά, όπως οι τοίχοι ενός χώρου. Όταν ψάχνεις για σκιά στη φύση, βρίσκεις ένα δέντρο, δεν φυτεύεις ένα και περιμένεις να μεγαλώσει», λέει.

Η έκθεση αποτελεί έναν διάλογο μεταξύ ύλης και κενού, σιωπής και ήχου, στον οποίο ο επισκέπτης καλείται να δημιουργήσει, να ακούσει, να αγγίξει, να ξεκουραστεί, να κινηθεί, να αναστοχαστεί. «Σε μια συζήτησή μας, ο Theodore  είχε πει: “Για να ξεπεράσεις την ύλη, δεν χρειάζεται το μυαλό ή κάτι το αφηρημένο, πρέπει πρώτα να περάσεις μέσα από αυτήν”. Αυτό με έκανε να σκεφτώ ότι η "Sans Rival" αποτελεί ένα πέρασμα από την ύλη. Δεν είμαι σίγουρη αν υπάρχει κάτι να κατανοήσει ο θεατής, αλλά αν υπάρχει κάτι να νιώσει, θα ήθελα να είναι η εμπειρία ολοκλήρωσης που το συνοδεύει», λέει η κ. Δημητρακοπούλου. 

Sans Rival: Μια εικαστική συνάντηση σε ένα ιστορικό εργοστάσιο στα Καμίνια Facebook Twitter
Mobile with mules irons. 1989. Image © Raoul de Pesters

«Sans Rival» 
Από τις 9 -21 Iουνίου 2023
Theodore Psychoyos ​​​​ και Raoul de Pesters
Επιμέλεια: Σταματία Δημητρακοπούλου

Χρυσοστόμου Σμύρνης 44 Καμίνια Πειραιάς ( 4-9μμ και κατόπιν ραντεβού) 



 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πού οφείλεται το booming της τέχνης στην Αθήνα;

Εικαστικά / Δεκάδες νέες γκαλερί στην Αθήνα – Πού οφείλεται το booming της τέχνης;

Από την Κυψέλη, τον Νέο Κόσμο και το Κουκάκι μέχρι τον Πειραιά, μια έκρηξη δημιουργίας καλλιτεχνικών χώρων τα τελευταία χρόνια βάζει την Αθήνα πολύ ψηλά στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT