Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στον Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
El Greco - Προσωπογραφία Κυρίου από την Casa de Leiva, 1580. Montreal Museum of Fine Arts και Πάμπλο Πικάσο, Ο Σωματοφυλακας 1967
0

«Στην ουσία, τι είναι ένας ζωγράφος; Ένας συλλέκτης που θέλει να κάνει μια συλλογή κάνοντας πίνακες άλλων που του αρέσουν», έλεγε ο Πικάσο. Η έκθεση «Face to Face Picasso - El Greco», στο Kunstmuseum της Βασιλείας, δείχνει τον ενθουσιασμό του Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) για τον Ελ Γκρέκο (1541-1614), που ξεκίνησε σε νεαρή ηλικία. Η επικείμενη έκθεση θα αποτελείται από περίπου 30 ζεύγη έργων των δύο καλλιτεχνών, παρακολουθώντας σε μεγάλο βαθμό χρονολογικά την καλλιτεχνική εξέλιξη του ίδιου του Πικάσο.

Στο γύρισμα του εικοστού αιώνα, ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος από την Κρήτη ήταν ακόμα ένας αμφιλεγόμενος καλλιτέχνης στην Ισπανία – και αλλού. Ο Πικάσο επισκεπτόταν το Museo del Prado όποτε βρισκόταν στη Μαδρίτη. Ο Ελ Γκρέκο ήταν μεταξύ των ζωγράφων που αντέγραφε στα σκίτσα του. Ένα σκίτσο του μάλιστα φέρει την υπογραφή «Yo El Greco» («Εγώ, ο Ελ Γκρέκο»).

Ο Πικάσο ήταν ιδιαίτερα γοητευμένος από τα πορτρέτα του Ελ Γκρέκο. «Αυτό που πραγματικά μου αρέσει στο έργο του είναι τα πορτρέτα, όλοι αυτοί οι κύριοι με μυτερά γένια», φέρεται να είχε πει στα μέσα της δεκαετίας του 1950. Ο διάλογος του Πικάσο με τον Ελ Γκρέκο στην αρχή της καριέρας του και στη μετέπειτα Μπλε και Ροζ Περίοδο (1901-06) είναι ευρέως αναγνωρισμένος.

Η έκθεση στη Βασιλεία επιχειρεί να διευρύνει την οπτική γωνία: Η ενασχόληση του Πικάσο με τον Ελ Γκρέκο ήταν όχι μόνο πιο έντονη αλλά και σημαντικά πιο παρατεταμένη από ό,τι συνήθως θεωρείται. Μια πλούσια σειρά από τυπικές συγγένειες με τον Ελληνοϊσπανό παλαιό δάσκαλο μπορεί να εντοπιστεί σε όλες τις δημιουργικές φάσεις του Πικάσο.

Η έκθεση στη Βασιλεία επιχειρεί να διευρύνει την οπτική γωνία: Η ενασχόληση του Πικάσο με τον Ελ Γκρέκο ήταν όχι μόνο πιο έντονη αλλά και σημαντικά πιο παρατεταμένη από ό,τι συνήθως θεωρείται. Μια πλούσια σειρά από τυπικές συγγένειες με τον Ελληνοϊσπανό παλαιό δάσκαλο μπορεί να εντοπιστεί σε όλες τις δημιουργικές φάσεις του Πικάσο.

«Επειδή ο Πικάσο κι εγώ αντιγράψαμε τον Ελ Γκρέκο στο Πράδο, ο κόσμος σκανδαλίστηκε και μας αποκάλεσε μοντερνιστές. Στείλαμε τα αντίγραφά μας στον καθηγητή μας στη Βαρκελώνη [τον πατέρα του Πικάσο]. Όλα ήταν καλά, εφόσον δουλεύαμε πάνω σε έργα του Βελάσκεθ, του Γκόγια και των Ενετών – αλλά την ημέρα που αποφασίσαμε να κάνουμε ένα αντίγραφο του Ελ Γκρέκο και του το στείλαμε, η αντίδρασή του ήταν: "Παίρνετε λάθος δρόμο". Αυτό συνέβη το 1897, όταν ο Ελ Γκρέκο θεωρούνταν απειλή» γράφει ο φίλος του Πικάσο Φρανσίσκο Μπερναρέγκι, ο αποκαλούμενος «Πάντσο», για τις επισκέψεις τους στο Πράδο.

Το 1899, ο 18χρονος Πικάσο γνώρισε τον ζωγράφο Carles Casagemas στη Βαρκελώνη. Οι στενοί φίλοι συνδέθηκαν με τους Καταλανούς μοντερνιστές και μοιράστηκαν ένα στούντιο στο Παρίσι. Ο Casagemas αυτοκτόνησε το 1901. Η διαδικασία της συνειδητοποίησης του θανάτου του φίλου του σηματοδοτεί την έναρξη της Γαλάζιας Περιόδου του Πικάσο. Συμπληρώθηκε στον πίνακα «Evocation» («Η ταφή του Casagemas»).

Η έντονη διάκριση μεταξύ ουράνιων και γήινων σφαιρών και οι εκφραστικές χειρονομίες των πενθούντων είναι σαφώς εμπνευσμένες από τους πίνακες του Ελ Γκρέκο. Ωστόσο, στον ουρανό του Casagemas η χριστιανική ιδέα της σωτηρίας αντικαθίσταται από σκηνές πορνείου.

Η επιρροή του Ελ Γκρέκο επεκτείνεται και στη Ροζ Περίοδο – για παράδειγμα στο έργο του Πικάσο «Madame Canals», ένα πορτρέτο της συζύγου του φίλου του, ζωγράφου Ricardo Canals. Εδώ, αντιπαραβάλλεται με την «Κυρία με τη γούνα», έναν πίνακα που αποδιδόταν στον Ελ Γκρέκο μέχρι τα μέσα του εικοστού αιώνα.

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Pablo Picasso, Mme Canals (Benedetta Bianco), 1905, Museo Picasso, Βαρκελώνη. © Succession Picasso, 2022 ProLitteris, Zurich
Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Alonso Sánchez Coello, Lady in a Fur Wrap, περ. 1577-79, Glasgow Life (Glasgow Museums), the Stirling Maxwell Collection. Το έργο αποδιδόταν στον Ελ Γκρέκο μέχρι τα μέσα του εικοστού αιώνα.

«Είχα ήδη δει μερικούς πίνακές του, οι οποίοι με είχαν εντυπωσιάσει πολύ. Τότε ήταν που αποφάσισα να κάνω ένα ταξίδι στο Τολέδο και μου έκανε βαθιά εντύπωση. Ίσως οφείλεται στην επιρροή του ότι οι ανθρώπινες φιγούρες μου από την Μπλε Περίοδο έγιναν επιμήκεις» έλεγε ο Πικάσο το 1944.

Αφού εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 1904, ο Πικάσο διεύρυνε το καλλιτεχνικό του λεξιλόγιο για να συμπεριλάβει μορφές από την αρχαία ιβηρική τέχνη (700-500 π.Χ.) και την αφρικανική τέχνη από τις πρώην γαλλικές αποικίες. Αυτή η επιρροή είναι σαφώς αναγνωρίσιμη στα χαρακτηριστικά μάσκας των ιερόδουλων στο «Les Demoiselles d'Avignon» (1907), τον πρώτο του μεγάλο κυβιστικό πίνακα.

Ως πρότυπο, ο Ελ Γκρέκο ήταν καθοριστικός για την εμφάνιση του κυβισμού. Μια σύγκριση της «Στέψης της Παναγίας» του Ελ Γκρέκο με τα σκίτσα του Πικάσο για τις «Δεσποινίδες» του 1907 ή τους «Θεριστές» του από την ίδια χρονιά αποκαλύπτει επίσης κάποιες εκπληκτικές ομοιότητες.

Οι εξυψωμένες χειρονομίες και οι επιμηκυμένες αναλογίες των μορφών εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία. Το ίδιο ισχύει και για την τάση μείωσης του ζωγραφικού χώρου και το σπάσιμο των μορφών σε ξεχωριστά χρωματικά επίπεδα.

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Ο Άγιος Παύλος του Ελ Γκρέκο (γύρω στο 1585) και το έργο του Πικάσο L'Aficionado, 1912. Ιδιωτική συλλογή / Kunstmuseum Basel Martin P. Bühler

«Επανειλημμένα μου ζητείται να εξηγήσω πώς εξελίχθηκε η ζωγραφική μου. Για μένα δεν υπάρχει παρελθόν ή μέλλον στην τέχνη. Αν ένα έργο τέχνης δεν μπορεί να ζει πάντα στο παρόν, δεν πρέπει να θεωρείται τέχνη. Η τέχνη των Ελλήνων, των Αιγυπτίων, των μεγάλων ζωγράφων που έζησαν σε άλλες εποχές, δεν είναι τέχνη του παρελθόντος– ίσως είναι σήμερα πιο ζωντανή από ποτέ» έλεγε ο Πικάσο το 1923.

Λόγω του εκπληκτικά ελεύθερου και ιδιοσυγκρασιακού στυλ του, ο Ελ Γκρέκο έγινε αντιληπτός ως συγγενικό πνεύμα από μια γενιά καλλιτεχνών που αναζητούσε νέες μορφές έκφρασης στις αρχές του 20ού αιώνα.

Είναι πολύ πιθανό ότι ο ζωγράφος του Τολέδου παρέμεινε σημαντική πηγή έμπνευσης για τον Πικάσο γύρω στο 1910 και κατά τις δεκαετίες που ακολούθησαν. Οι χαλαρές αναφορές του Πικάσο στον Ελ Γκρέκο καταδεικνύουν μια ισχυρή παρόρμηση να διασφαλίσει ότι οι παλαιοί δάσκαλοι δεν θα έμεναν να μαραζώνουν στα μουσεία αλλά θα διατηρούνταν ζωντανοί μέσα από ολοένα και πιο ριζοσπαστικές μεταμορφώσεις.

Ο διάλογος μεταξύ των μορφών και των θρησκευτικών εικόνων του Ελ Γκρέκο με τα κυβιστικά έργα του Πικάσο το αποκαλύπτει αυτό. Δεν υπάρχουν μόνο ομοιότητες στην πόζα αλλά και κάποιες πιο θεμελιώδεις οπτικές παραλληλίες: η μείωση του εικαστικού χώρου, τα μονόχρωμα φόντα και ο κατακερματισμός των μορφών σε επίπεδα που πιέζουν το ένα το άλλο με σκληρές, σαφείς ακμές.

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Pablo Picasso, Αυτοπροσωπογραφία, 1901, Musée national Picasso, Paris, Photo: RMN-Grand Palais/Mathieu Rabeau © Succession Picasso, 2021 ProLitteris, Zurich
Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
El Greco, Προσωπογραφία ενος ηλικιωμένου άντρα, περ. 1595-1600, The Metropolitain Museum, New York

«Επιπλέον, είναι η υλοποίηση που μετράει. Από αυτή την άποψη, είναι αλήθεια ότι ο κυβισμός είναι ισπανικής προέλευσης, και εγώ ήμουν αυτός που εφηύρε τον κυβισμό» έλεγε ο Πικάσο το 1960. «Θα πρέπει να αναζητήσουμε την ισπανική επιρροή στον Σεζάν. Παρατηρήστε την επιρροή του Ελ Γκρέκο πάνω του. Είναι ένας Βενετσιάνος ζωγράφος, αλλά είναι κυβιστής στην κατασκευή».

Ο Πικάσο αντιλαμβανόταν τους παλαιούς δασκάλους ως σύγχρονούς του μέχρι το τέλος της ζωής του. Σύμφωνα με τα δικά του λόγια, ένιωθε ακόμη και την παρουσία τους καθώς εργαζόταν. Τα ιστορικά κοστούμια σε πολλούς από τους ύστερους πίνακές του μαρτυρούν αυτή την έντονη αντιπαράθεση.

Πολλές άλλες εικόνες της ιστορίας της τέχνης έγιναν σημαντικό σημείο αναφοράς για τις μεταγενέστερες φάσεις του έργου του Πικάσο. Ωστόσο, ο Ελ Γκρέκο διατήρησε την ιδιαίτερη επιρροή του ανάμεσα στα καλλιτεχνικά του πρότυπα. Η επιγραφή στο πίσω μέρος του πίνακα «Ο σωματοφύλακας» του 1967 «Domenico Theotocopοulos van Rijn da Silva» είναι μια ρητή αναφορά στους τρεις πιο σεβαστούς δασκάλους του Πικάσο, τον El Greco (D. Theotocopοulos), τον Rembrandt van Rijn και τον Diego Rodríguez de Silva y Velázquez.

Μπορεί ο κυβισμός να ήταν μια ανατροπή μέσα στους αιώνες της δυτικής τέχνης, αλλά η έκθεση της Βασιλείας υποστηρίζει ότι η ρήξη του Πικάσο με την παράδοση ήταν στην πραγματικότητα μια συνέχεια με άλλα μέσα.

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Η προσκύνηση του ονόματος του Ιησού (1577-79) του Ελ Γκρέκο και η ανάκληση (Η ταφή του Κασαγκέμα) του Πάμπλο Πικάσο (1901). Patrimonio Nacional. Colecciones Reales. El Escorial / © Διαδοχή Πικάσο- Musée d'Art Moderne de Paris

Ενώ στα πρώτα του χρόνια ο Πικάσο χρησιμοποιούσε τους παλαιούς δασκάλους ως πυξίδα για να βρει τον προσανατολισμό του ως καλλιτέχνης, τα τελευταία του έργα δείχνουν την αυτοπεποίθηση ενός καλλιτέχνη που έχει γίνει ο ίδιος «παλαιός δάσκαλος» – ενός καλλιτέχνη που διεκδίκησε τη θέση του σε αυτήν τη διακεκριμένη παράδοση με πεποίθηση.

«Έχω την αίσθηση ότι ο Ντελακρουά, ο Τζιότο, ο Τιντορέτο, ο Ελ Γκρέκο και οι υπόλοιποι, καθώς και όλοι οι σύγχρονοι ζωγράφοι, οι καλοί και οι κακοί, οι αφηρημένοι και οι μη αφηρημένοι, στέκονται όλοι πίσω μου και με παρακολουθούν ενώ δουλεύω» έλεγε ο Πικάσο.

Όμως, και στο Λονδίνο, μια μικρή έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη (Picasso – Ingres) που θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Οκτωβρίου επικεντρώνεται στην επιρροή του Ζαν Ογκίστ Ντομινίκ Ενγκρ στον Πικάσο. Ο Πικάσο πέρασε το τελευταίο μέρος της καριέρας του επανεξετάζοντας εμμονικά μερικά έργα του Ντελακρουά και του Βελάσκεθ, αλλά μια από τις πιο επιτυχημένες συναντήσεις του με ένα παλαιότερο αριστούργημα ήρθε το 1932, με τη «Γυναίκα με ένα βιβλίο», ένα συναρπαστικό πορτρέτο της νεαρής ερωμένης του, Marie-Thérèse Walter, άμεσα εμπνευσμένο από το πορτρέτο της Δεύτερης Αυτοκρατορίας του 1856 του Ενγκρ, την Madame Moitessier.

Ο Πικάσο είχε δει τον πίνακα του Ενγκρ, που σήμερα αποτελεί χαρακτηριστικό έργο της Εθνικής Πινακοθήκης, σε μια έκθεση στις αρχές της δεκαετίας του 1920, και η εμμονή του απέδωσε καρπούς μια δεκαετία αργότερα στο πορτρέτο της Walter, που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Norton Simon στην Pasadena. Η έκθεση του Λονδίνου –η οποία θα μεταφερθεί αργότερα στο Norton Simon– φέρνει τα έργα μαζί για πρώτη φορά και ενώνει τις απόψεις της με τη Βασιλεία για τον Πικάσο ως μεγάλο μελετητή της τέχνης και φορέα του αποστάγματος της εμπειρίας αιώνων τέχνης.

Installing "Picasso – El Greco"

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Φρανσουάζ Ζιλό στα 100 με μια έκθεση που εξετάζει τα 10 χρόνια της ζωής της με τον Πικάσο

Εικαστικά / Φρανσουάζ Ζιλό: Μια έκθεση που εξετάζει τα 10 χρόνια της ζωής της με τον Πικάσο

Ένα μικρό ιδιωτικό μουσείο, το Musée Εstrine στο Saint-Rémy-de-Provence, στη Γαλλία γιορτάζει τα 100 χρόνια της Φρανσουάζ Ζιλό, μιας ζωγράφου διάσημης για την προσωπική της ζωή και ολοκληρωτικά ξεχασμένης ως δημιουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πικάσο-Ντόρα Μάαρ μια μοιραία σχέση και μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο

Εικαστικά / «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών»: Μια διαμαρτυρία υπενθυμίζει την τοξική σχέση του με την Ντόρα Μάαρ

Μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο ξαναρίχνει φως στην μοιραία σχέση του ζωγράφου με την Ντόρα Μάαρ, της καλλιτέχνιδος που μόνο μετά το θάνατό της ανακαλύφθηκε το έργο της και βγήκε από τη σκιά του Πικάσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
pablo picasso ceramics

Εικαστικά / Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

Μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ