Περισσότερα απ'ότι περιμέναμε

Περισσότερα απ'ότι περιμέναμε Facebook Twitter
Αλέξανδρος Παπαθανασίου, Saut Dans le Vide, 2011, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα.
0

Στο Μουσείο Μπενάκη, εκτός απ’ την έκθεση του Ντέμιαν Χιρστ, που ξεκινάει επιτέλους στις 21/9 (περισσότερες λεπτομέρειες στη σελ. 12) στο κτίριο της οδού Πειραιώς, αρχίζει στις 23/9 μια έκθεση αφιερωμένη σ’ έναν μεγάλο ζωγράφο της γενιάς του ’30. Ο Αγήνωρ Αστεριάδης είναι απ’ τους σημαντικότερους ζωγράφους της γενιάς του Μεσοπολέμου. Το έργο του στα μάτια ενός σημερινού θεατή φαντάζει σαν μια παράξενη μείξη αγιογραφίας, λαϊκής ελληνικής ζωγραφικής κι ευρωπαϊκής τεχνοτροπίας της εποχής, με έντονη την επιρροή του κυβισμού. Ο Αστεριάδης ζωγράφιζε από πρόσωπα μέχρι αστικά και αγροτικά τοπία, κυρίως του θεσσαλικού κάμπου, απ' όπου και καταγόταν. Η αξία του αναγνωρίστηκε όσο ζούσε. Μέχρι και η Εθνική Πινακοθήκη τού έκανε μια αναδρομική έκθεση, έναν χρόνο πριν από τον θάνατό του μάλιστα, το 1976. Η έκθεση θα συνεχιστεί έως τις 20/11.

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι και η έκθεση που ξεκινάει αυτή την εβδομάδα (19/11) στο Bυζαντινό Μουσείο. Υπό τον τίτλο «Μέσα / Πέρα από τα σύνορα» θα δούμε έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως ο Jan Fabre, η Louise Bourgeois κι ο Γιάννης Κουνέλης. Η συλλογή ανήκει στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (το χρηματοδοτικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και παρουσιάζεται πρώτη φορά εκτός Λουξεμβούργου, όπου είναι και η έδρα της. Η έκθεση καλύπτει πάνω από μισό αιώνα μοντέρνας τέχνης (απ’ το 1958 μέχρι σήμερα) κι αποσκοπεί στο να αποτελέσει ένα πανόραμα της ευρωπαϊκής τέχνης.

Μια έκθεση που επικεντρώνεται στο έργο του Οδυσσέα Ελύτη (ας μην ξεχνάμε πως φέτος είναι και το Έτος Ελύτη) θα παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη από τις 22 Σεπτεμβρίου. Κι όταν λέμε έργο, εννοούμε κυρίως κολάζ και μικρά έργα με τέμπερες και υδατογραφίες που συνόδευαν συχνά τα ποιήματά του. Το πραγματικά ενδιαφέρον σ’ αυτή την έκθεση, όμως, δεν είναι τα έργα τέχνης του Ελύτη, αλλά τα έργα τέχνης καλλιτεχνών που είχαν φιλικές σχέσεις με τον ποιητή κι εκείνα για τα οποία ο Ελύτης είχε γράψει δοκίμια: απ’ τον Ματίς και τον Πικάσο μέχρι τον Θεόφιλο, τον Γιάννη Μόραλη και τον Κωνσταντίνο Παρθένη. Αυτό δεν είναι όλο, όμως, μια και θα παρουσιαστούν και έργα καλλιτεχνών που έχουν ως πηγή έμπνευσης την ποίηση του Ελύτη (Τέτσης, Τσόκλης, Φασιανός, Σορόγκας, Μπότσογλου, Ψυχοπαίδης, Λάππας, Βαρώτσος, Μποκόρος). Η έκθεση τελειώνει στις 27 Νοεμβρίου.

Λίγο πριν η Εθνική Πινακοθήκη κλείσει προσωρινά για να ξεκινήσουν τα έργα επέκτασης στο τέλος της σεζόν, τον Μάιο του 2012 δηλαδή, θα παρουσιάσει μια «αποχαιρετιστήρια» έκθεση. Θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε μερικούς απ’ τους άγνωστους θησαυρούς της Εθνικής Πινακοθήκης, που μετράει πάνω από 17.000 έργα τέχνης. Η έκθεση «Στα άδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης, άγνωστοι θησαυροί από τις συλλογές της» θα εγκαινιαστεί στις αρχές Οκτωβρίου και θα παρουσιάζει 580 απ’ τα άγνωστα έργα της Πινακοθήκης (στη σταθερή συλλογή βρίσκονται μόλις 480 έργα) . Θα συστήσει ουσιαστικά στο κοινό 580 απ’ τα έργα που θα τοποθετηθούν στο νέο μεγάλο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης.

Το ΕΜΣΤ μάς έχει συνηθίσει σε πολλαπλές εκθέσεις και πρότζεκτ που τρέχουν παράλληλα, και αυτή η σεζόν δεν θα αποτελέσει εξαίρεση. Καταρχάς, υπάρχει το πρόγραμμα προβολών, που εγκαινιάζεται στις 21/9 και ολοκληρώνεται στο τέλος Οκτωβρίου, με τίτλο «Μυστικά Ταξίδια», κι έχει ως θέμα την περιπλάνηση και την αναζήτηση, αλλά και η παράταση της πολύ πετυχημένης έκθεσης του Απόστολου Γεωργίου έως τις 16/10. Στις 9 Νοεμβρίου ξεκινούν τρεις εκθέσεις. Η πρώτη παρουσιάζει το νέο έργο του Κουβανού καλλιτέχνη Κάρλος Γκαραϊκόα με τίτλο «Photo-topographies», το οποίο μάλιστα έχει άμεση σχέση με την Αθήνα. Η εγκατάσταση του Γκαραϊκόα χρησιμοποιεί φωτογραφίες ως ντοκουμέντα για τη δημιουργία πέντε τρισδιάστατων πολυσπάμ αντικείμενων: τα ερείπια, η παροδικότητα των κτιρίων, ο αστικός ιστός αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τον καλλιτέχνη. Η δεύτερη έκθεση, του Γιώργου Χατζημιχάλη, σε επιμέλεια της Δάφνης Βιτάλη, είναι μια εγκατάσταση που περιλαμβάνει 300 περίπου ζωγραφικά έργα, μια κατασκευή κι ένα ασπρόμαυρο βίντεο που εξιστορούν την αναδρομική έκθεση ενός φανταστικού ζωγράφου. Η τρίτη έκθεση που εγκαινιάζεται την ίδια μέρα παρουσιάζει έργα της Νίνας Παπακωνσταντίνου κι έχει τίτλο «Αντί γραφής». Σ’ αυτή την έκθεση η Παπακωνσταντίνου ερευνά τη σχέση γραφής, ίχνους και υφής.

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η καινούργια έκθεση του φθινοπώρου θ’ αργήσει λίγο, μια και θα ξεκινήσει στις αρχές Δεκεμβρίου, με την πρώτη από μια σειρά αρχαιολογικών εκθέσεων, όλες υπό τον γενικότερο τίτλο «Άγονη Γραμμή». Η έκθεση θα παρουσιάσει τον αρχαιολογικό πλούτο του Καστελόριζου, της Σύμης, της Χάλκης, της Τήλου και της Νισύρου μέσα από ευρήματα όπως αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, όπλα, εργαλεία, κοσμήματα κ.λπ.

Μια πολύ νέα καλλιτέχνις, η Ράνια Μπέλλου, θα εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν από τις αρχές Οκτωβρίου (4 ή 8) έως τα τέλη Νοεμβρίου. Ο τίτλος της έκθεσης, που θ’ αποτελείται από σχέδια και προβολή ηχητικού γλυπτού, θα είναι «Memory for Forgetfulness», μια και η Μπέλλου έχει εμπνευστεί απ’ το μοντέλο του Προυστ, την υποκειμενική μνήμη, δηλαδή, ως αναβίωση του παρελθόντος.

Με μια πολύ σημαντική έκθεση ξεκινάει η γκαλερί Βernier Eliades (6/10) το φθινοπωρινό της πρόγραμμα. Πρόκειται για την πέμπτη ατομική έκθεση του Pier Paolo Calzolari στην γκαλερί, που είναι ευρέως γνωστός ως ένας απ’ τους πρωταγωνιστές της Arte Ρovera κι έχει κάνει λαμπρή διεθνή καριέρα (η έκθεση στην Βernier Eliades συμπίπτει χρονικά με την έκθεσή του στην Μπιενάλε της Βενετίας). Στην έκθεση θα παρουσιαστούν ιστορικά γλυπτά μεγάλων διαστάσεων από το 1970 έως το 2008.

Στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα θα δούμε από τις 6 Οκτωβρίου την έκθεση «Specific Objects/Unspecified Culture» του Αλέξανδρου Παπαθανασίου. Με αφετηρία τις πρακτικές πρωτοποριακών κινημάτων της δεκαετίας του ’60, ο Αλέξανδρος Παπαθανασίου προσκαλεί τους επισκέπτες της έκθεσής του σε μια ιδιότυπη επανεξέταση του ρόλου και της ιστορίας της τέχνης. Η έκθεση τελειώνει στις 12 Νοεμβρίου.

Η φετινή Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά στις 23 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει έως τις 11 Δεκεμβρίου θα είναι τελείως διαφορετική, δεν θα έχει καν συγκεκριμένο τόπο διεξαγωγής, αλλά θα γίνει σε διάφορους χώρους που θ’ ανακοινώνονται σταδιακά, προς το τέλος του μήνα, ενώ τα διάφορα στάδια προετοιμασίας της έκθεσης θ’ αποτελέσουν τη βάση για μια μεγάλου μήκους ταινία σε σκηνοθεσία του Nicolas Bourriaud. (Φέτος, εκτός απ’ την τριάδα ΧΥΖ –Ξένια Καλπακτσόγλου, Poka-Yio, Αυγουστίνος Ζενάκος-, την επιμέλεια της μπιενάλε θα αναλάβει και ο Γάλλος επιμελητής τέχνης Nicolas Bourriaud, γνωστός απ’ τη δουλειά του στην Tate Britain και στο Palais de Tokyo). Η ταινία θα είναι μεν μυθοπλασίας, αλλά θα βασίζεται σε πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα και μετά τη λήξη της μπιενάλε θα παρουσιαστεί σε φεστιβάλ, μουσεία και ιδρύματα. Αιτία για όλες αυτές τις ριζοσπαστικές αλλαγές είναι φυσικά η παρούσα ρευστή κατάσταση, που αποτελεί, σύμφωνα με τους επιμελητές της μπιενάλε, κάτι σαν «σεισμό» ή μια «σημαντική ιστορική καμπή».

Η Breeder θα παρουσιάζει από τις 3 Νοεμβρίου μια ατομική έκθεση του Βαγγέλη Βλάχου. Στο παρελθόν ο Βλάχος, που ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ τo 2009, έχει χρησιμοποιήσει κτίρια, όπως η Αμερικανική Πρεσβεία και ο Πύργος Αθηνών, για να κάνει ένα κοινωνικοπολιτικό σχόλιο. Η δουλειά του έχει να κάνει με την πολιτική τέχνη - μέσα απ’ την αρχιτεκτονική και τ’ αρχεία αναδεικνύει το κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ