Περισσότερα απ'ότι περιμέναμε

Περισσότερα απ'ότι περιμέναμε Facebook Twitter
Αλέξανδρος Παπαθανασίου, Saut Dans le Vide, 2011, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα.
0

Στο Μουσείο Μπενάκη, εκτός απ’ την έκθεση του Ντέμιαν Χιρστ, που ξεκινάει επιτέλους στις 21/9 (περισσότερες λεπτομέρειες στη σελ. 12) στο κτίριο της οδού Πειραιώς, αρχίζει στις 23/9 μια έκθεση αφιερωμένη σ’ έναν μεγάλο ζωγράφο της γενιάς του ’30. Ο Αγήνωρ Αστεριάδης είναι απ’ τους σημαντικότερους ζωγράφους της γενιάς του Μεσοπολέμου. Το έργο του στα μάτια ενός σημερινού θεατή φαντάζει σαν μια παράξενη μείξη αγιογραφίας, λαϊκής ελληνικής ζωγραφικής κι ευρωπαϊκής τεχνοτροπίας της εποχής, με έντονη την επιρροή του κυβισμού. Ο Αστεριάδης ζωγράφιζε από πρόσωπα μέχρι αστικά και αγροτικά τοπία, κυρίως του θεσσαλικού κάμπου, απ' όπου και καταγόταν. Η αξία του αναγνωρίστηκε όσο ζούσε. Μέχρι και η Εθνική Πινακοθήκη τού έκανε μια αναδρομική έκθεση, έναν χρόνο πριν από τον θάνατό του μάλιστα, το 1976. Η έκθεση θα συνεχιστεί έως τις 20/11.

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι και η έκθεση που ξεκινάει αυτή την εβδομάδα (19/11) στο Bυζαντινό Μουσείο. Υπό τον τίτλο «Μέσα / Πέρα από τα σύνορα» θα δούμε έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως ο Jan Fabre, η Louise Bourgeois κι ο Γιάννης Κουνέλης. Η συλλογή ανήκει στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (το χρηματοδοτικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και παρουσιάζεται πρώτη φορά εκτός Λουξεμβούργου, όπου είναι και η έδρα της. Η έκθεση καλύπτει πάνω από μισό αιώνα μοντέρνας τέχνης (απ’ το 1958 μέχρι σήμερα) κι αποσκοπεί στο να αποτελέσει ένα πανόραμα της ευρωπαϊκής τέχνης.

Μια έκθεση που επικεντρώνεται στο έργο του Οδυσσέα Ελύτη (ας μην ξεχνάμε πως φέτος είναι και το Έτος Ελύτη) θα παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη από τις 22 Σεπτεμβρίου. Κι όταν λέμε έργο, εννοούμε κυρίως κολάζ και μικρά έργα με τέμπερες και υδατογραφίες που συνόδευαν συχνά τα ποιήματά του. Το πραγματικά ενδιαφέρον σ’ αυτή την έκθεση, όμως, δεν είναι τα έργα τέχνης του Ελύτη, αλλά τα έργα τέχνης καλλιτεχνών που είχαν φιλικές σχέσεις με τον ποιητή κι εκείνα για τα οποία ο Ελύτης είχε γράψει δοκίμια: απ’ τον Ματίς και τον Πικάσο μέχρι τον Θεόφιλο, τον Γιάννη Μόραλη και τον Κωνσταντίνο Παρθένη. Αυτό δεν είναι όλο, όμως, μια και θα παρουσιαστούν και έργα καλλιτεχνών που έχουν ως πηγή έμπνευσης την ποίηση του Ελύτη (Τέτσης, Τσόκλης, Φασιανός, Σορόγκας, Μπότσογλου, Ψυχοπαίδης, Λάππας, Βαρώτσος, Μποκόρος). Η έκθεση τελειώνει στις 27 Νοεμβρίου.

Λίγο πριν η Εθνική Πινακοθήκη κλείσει προσωρινά για να ξεκινήσουν τα έργα επέκτασης στο τέλος της σεζόν, τον Μάιο του 2012 δηλαδή, θα παρουσιάσει μια «αποχαιρετιστήρια» έκθεση. Θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε μερικούς απ’ τους άγνωστους θησαυρούς της Εθνικής Πινακοθήκης, που μετράει πάνω από 17.000 έργα τέχνης. Η έκθεση «Στα άδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης, άγνωστοι θησαυροί από τις συλλογές της» θα εγκαινιαστεί στις αρχές Οκτωβρίου και θα παρουσιάζει 580 απ’ τα άγνωστα έργα της Πινακοθήκης (στη σταθερή συλλογή βρίσκονται μόλις 480 έργα) . Θα συστήσει ουσιαστικά στο κοινό 580 απ’ τα έργα που θα τοποθετηθούν στο νέο μεγάλο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης.

Το ΕΜΣΤ μάς έχει συνηθίσει σε πολλαπλές εκθέσεις και πρότζεκτ που τρέχουν παράλληλα, και αυτή η σεζόν δεν θα αποτελέσει εξαίρεση. Καταρχάς, υπάρχει το πρόγραμμα προβολών, που εγκαινιάζεται στις 21/9 και ολοκληρώνεται στο τέλος Οκτωβρίου, με τίτλο «Μυστικά Ταξίδια», κι έχει ως θέμα την περιπλάνηση και την αναζήτηση, αλλά και η παράταση της πολύ πετυχημένης έκθεσης του Απόστολου Γεωργίου έως τις 16/10. Στις 9 Νοεμβρίου ξεκινούν τρεις εκθέσεις. Η πρώτη παρουσιάζει το νέο έργο του Κουβανού καλλιτέχνη Κάρλος Γκαραϊκόα με τίτλο «Photo-topographies», το οποίο μάλιστα έχει άμεση σχέση με την Αθήνα. Η εγκατάσταση του Γκαραϊκόα χρησιμοποιεί φωτογραφίες ως ντοκουμέντα για τη δημιουργία πέντε τρισδιάστατων πολυσπάμ αντικείμενων: τα ερείπια, η παροδικότητα των κτιρίων, ο αστικός ιστός αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τον καλλιτέχνη. Η δεύτερη έκθεση, του Γιώργου Χατζημιχάλη, σε επιμέλεια της Δάφνης Βιτάλη, είναι μια εγκατάσταση που περιλαμβάνει 300 περίπου ζωγραφικά έργα, μια κατασκευή κι ένα ασπρόμαυρο βίντεο που εξιστορούν την αναδρομική έκθεση ενός φανταστικού ζωγράφου. Η τρίτη έκθεση που εγκαινιάζεται την ίδια μέρα παρουσιάζει έργα της Νίνας Παπακωνσταντίνου κι έχει τίτλο «Αντί γραφής». Σ’ αυτή την έκθεση η Παπακωνσταντίνου ερευνά τη σχέση γραφής, ίχνους και υφής.

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η καινούργια έκθεση του φθινοπώρου θ’ αργήσει λίγο, μια και θα ξεκινήσει στις αρχές Δεκεμβρίου, με την πρώτη από μια σειρά αρχαιολογικών εκθέσεων, όλες υπό τον γενικότερο τίτλο «Άγονη Γραμμή». Η έκθεση θα παρουσιάσει τον αρχαιολογικό πλούτο του Καστελόριζου, της Σύμης, της Χάλκης, της Τήλου και της Νισύρου μέσα από ευρήματα όπως αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, όπλα, εργαλεία, κοσμήματα κ.λπ.

Μια πολύ νέα καλλιτέχνις, η Ράνια Μπέλλου, θα εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν από τις αρχές Οκτωβρίου (4 ή 8) έως τα τέλη Νοεμβρίου. Ο τίτλος της έκθεσης, που θ’ αποτελείται από σχέδια και προβολή ηχητικού γλυπτού, θα είναι «Memory for Forgetfulness», μια και η Μπέλλου έχει εμπνευστεί απ’ το μοντέλο του Προυστ, την υποκειμενική μνήμη, δηλαδή, ως αναβίωση του παρελθόντος.

Με μια πολύ σημαντική έκθεση ξεκινάει η γκαλερί Βernier Eliades (6/10) το φθινοπωρινό της πρόγραμμα. Πρόκειται για την πέμπτη ατομική έκθεση του Pier Paolo Calzolari στην γκαλερί, που είναι ευρέως γνωστός ως ένας απ’ τους πρωταγωνιστές της Arte Ρovera κι έχει κάνει λαμπρή διεθνή καριέρα (η έκθεση στην Βernier Eliades συμπίπτει χρονικά με την έκθεσή του στην Μπιενάλε της Βενετίας). Στην έκθεση θα παρουσιαστούν ιστορικά γλυπτά μεγάλων διαστάσεων από το 1970 έως το 2008.

Στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα θα δούμε από τις 6 Οκτωβρίου την έκθεση «Specific Objects/Unspecified Culture» του Αλέξανδρου Παπαθανασίου. Με αφετηρία τις πρακτικές πρωτοποριακών κινημάτων της δεκαετίας του ’60, ο Αλέξανδρος Παπαθανασίου προσκαλεί τους επισκέπτες της έκθεσής του σε μια ιδιότυπη επανεξέταση του ρόλου και της ιστορίας της τέχνης. Η έκθεση τελειώνει στις 12 Νοεμβρίου.

Η φετινή Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά στις 23 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει έως τις 11 Δεκεμβρίου θα είναι τελείως διαφορετική, δεν θα έχει καν συγκεκριμένο τόπο διεξαγωγής, αλλά θα γίνει σε διάφορους χώρους που θ’ ανακοινώνονται σταδιακά, προς το τέλος του μήνα, ενώ τα διάφορα στάδια προετοιμασίας της έκθεσης θ’ αποτελέσουν τη βάση για μια μεγάλου μήκους ταινία σε σκηνοθεσία του Nicolas Bourriaud. (Φέτος, εκτός απ’ την τριάδα ΧΥΖ –Ξένια Καλπακτσόγλου, Poka-Yio, Αυγουστίνος Ζενάκος-, την επιμέλεια της μπιενάλε θα αναλάβει και ο Γάλλος επιμελητής τέχνης Nicolas Bourriaud, γνωστός απ’ τη δουλειά του στην Tate Britain και στο Palais de Tokyo). Η ταινία θα είναι μεν μυθοπλασίας, αλλά θα βασίζεται σε πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα και μετά τη λήξη της μπιενάλε θα παρουσιαστεί σε φεστιβάλ, μουσεία και ιδρύματα. Αιτία για όλες αυτές τις ριζοσπαστικές αλλαγές είναι φυσικά η παρούσα ρευστή κατάσταση, που αποτελεί, σύμφωνα με τους επιμελητές της μπιενάλε, κάτι σαν «σεισμό» ή μια «σημαντική ιστορική καμπή».

Η Breeder θα παρουσιάζει από τις 3 Νοεμβρίου μια ατομική έκθεση του Βαγγέλη Βλάχου. Στο παρελθόν ο Βλάχος, που ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ τo 2009, έχει χρησιμοποιήσει κτίρια, όπως η Αμερικανική Πρεσβεία και ο Πύργος Αθηνών, για να κάνει ένα κοινωνικοπολιτικό σχόλιο. Η δουλειά του έχει να κάνει με την πολιτική τέχνη - μέσα απ’ την αρχιτεκτονική και τ’ αρχεία αναδεικνύει το κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM