Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
0

Στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που τώρα είναι βαμμένη με ένα «ήσυχο» λαδί χρώμα και μέσα σε καινούργιες προθήκες που σχεδίασε ειδικά για την περίσταση ο Αλέξανδρος Ξενάκης φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη, στην οδό Κουμπάρη, η γεμάτη χρώματα έκθεση «Art Nouveau. Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης», που μόλις άνοιξε τις πύλες της. Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας που έχει υπογραφεί μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας και του Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg και πρόκειται να την ακολουθήσει τον Νοέμβριο του 2018 μια μεγάλη έκθεση για τον μυκηναϊκό πολιτισμό στην Καρλσρούη, καθώς κι ένα διεθνές επιστημονικό συμπόσιο στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, που θα συνοδεύεται από μια έκθεση-ντοκουμέντο για την παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων.


«Θέλαμε πάρα πολύ να συνεργαστούμε με την Ελλάδα και πιστεύω ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή, εν μέσω της κρίσης, να δείξουμε ότι ακολουθούμε αυτόν το δρόμο. Δεν θα αφήσουμε να καταστραφεί αυτή η φιλία και χαίρομαι ιδιαίτερα που μπορούμε να παρουσιάσουμε τη συγκεκριμένη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη που είναι πολύ γνωστό σε όλο τον κόσμο. Πιστεύω ότι το μέλλον είναι η συνεργασία, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος σου – όταν εργάζεσαι ομαδικά έχεις πάντα καλύτερα αποτελέσματα», τονίζει η Dr. Katarina Horst, επικεφαλής του τμήματος Επιστήμης και Συλλογών του Κρατικού Μουσείου της Βάδης και μία από τους «αρχιτέκτονες» αυτής της συνεργασίας.

Κάθε έκθεση εμπεριέχει μια πολιτική συμβουλή και η συγκεκριμένη συμβουλεύει να μην επιστρέψουμε στον εθνικισμό – πράγμα που κινδυνεύουμε να κάνουμε. Είναι καλύτερα να μένουμε μαζί και πρέπει να βρούμε τι μας ενώνει.


«Κατά τα τελευταία έτη του "μακρού δέκατου αιώνα" η ευρωπαϊκή τέχνη χειραφετήθηκε από την αδυσώπητα ιστορικιστική και αυστηρά αναφορική κατεύθυνση των πρωιμότερων τάσεών της και κατέκτησε ελευθερία μορφής και ενότητα ύφους. Εάν η καλλιτεχνική παραγωγή της Art Nouveau τοποθετηθεί στο πλαίσιο των προηγούμενων στυλ, νεο-κλασικό, νεο-γοτθικό, νεο-ροκοκό, νεο-μπαρόκ κ.λπ., δικαιώνεται απόλυτα το γαλλικό της όνομα: "Νέα Τέχνη". Χρησιμοποιώντας δημιουργικά τόσο παραδοσιακά μέσα (πέτρα, μάρμαρο, ξύλο, πολύτιμα μέταλλα, ορείχαλκος, μετάξι, πορσελάνη) όσο και επαναστατικά υλικά (νιτροκυτταρίνη, αλουμίνιο), σε συνδυασμό με νέες τεχνικές (ηλεκτρογαλβανισμός, χύτευση κεραμικών, ύφανση σε αργαλειό "ζακάρ"), οι πρωτοπόροι αυτής της Νέας Τέχνης υπερέβησαν τα όρια του τι είναι αποδεκτό και διοχέτευσαν τους καρπούς των καλλιτεχνικών, κοινωνικών και πολιτικών τους ανησυχιών στο ευρύτερο δυνατό κοινό. Η Art Nouveau ήταν πρωτίστως ένα μεσοαστικό φαινόμενο, το οποίο μπορούσε να εξυψωθεί μέσα από πολυτελείς ενσαρκώσεις και λιγότερο ένα μεγαλοαστικό στυλ που μπορούσε να απλουστευτεί για ευρύτερη κατανάλωση. Επομένως, αντανακλά μια στιγμή πυρετώδους "χαράς της ζωής" στην οποία καθένας μπορούσε να συμμετέχει. Ο Μεγάλος Πόλεμος ήταν γραφτό να θέσει τέλος σε αυτό το καθολικό καλλιτεχνικό όραμα της καθημερινότητας», γράφει ο Γιώργης Μαγγίνης, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη στον κατάλογο της έκθεσης.

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Πιστεύω ότι το μέλλον είναι η συνεργασία, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος σου – όταν εργάζεσαι ομαδικά έχεις πάντα καλύτερα αποτελέσματα» τονίζει η Dr. Katarina Horst, επικεφαλής του τμήματος Επιστήμης και Συλλογών του Κρατικού Μουσείου της Βάδης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


«Η Art Nouveau δεν ήταν μόνο καλλιτεχνικό ρεύμα, αλλά μια επανάσταση», επαυξάνει η Katarina Horst, «καθώς κατά τη διάρκεια των ετών που άνθησε ήταν πολύ ισχυρός ο εθνικισμός – γεγονός που τελικά οδήγησε στον πόλεμο. Η Art Nouveau ήταν εναντίον του εθνικισμού, ήταν μια καλλιτεχνική, αλλά και πολιτική αντίδραση. Πρεσβεύει το καλό, την ειρήνη, την ελευθερία και εναντιώνεται, επίσης, στην κυριαρχία της βιομηχανίας, προτιμώντας τη χειροποίητη παραγωγή. Θεωρώ ότι κάθε έκθεση εμπεριέχει μια πολιτική συμβουλή και η συγκεκριμένη συμβουλεύει να μην επιστρέψουμε στον εθνικισμό – πράγμα που κινδυνεύουμε να κάνουμε. Είναι καλύτερα να μένουμε μαζί και πρέπει να βρούμε τι μας ενώνει» συμπληρώνει.


Η συλλογή Art Nouveau του Κρατικού Μουσείου της Βάδης θεωρείται μία από τις πλουσιότερες στον κόσμο, καθώς η Καρλσρούη ήταν ένα από τα κέντρα παραγωγής Art Nouveau. Στην έκθεση παρουσιάζονται 86 αντικείμενα (έπιπλα, οικιακά σκεύη, διακοσμητικά αντικείμενα, υφάσματα, κεραμικά, κοσμήματα, ανάγλυφα, γλυπτά και χαρακτικά) που προέρχονται από πέντε κέντρα της Art Nouveau: την Αυστρία, τη Γαλλία, την Αγγλία, το Βέλγιο και τη Γερμανία. Ανάμεσα στα έργα πρωτοπόρων του κινήματος, όπως οι Hector Guimard, Daum Frères, Emile Gallé, Peter Behrens, Josef Hoffmann, Josef Maria Olbrich, Koloman Moser και Henry van de Velde, ξεχωρίζει το υπέροχο γλυπτό από μπρούντζο και ασήμι του Alfons Mucha, «La Nature», που «αποτελεί συγχρόνως και μια ολοκληρωμένη έκφραση του αισθητικού ιδεώδους του Mucha για τη γυναικεία ομορφιά που μέσω της ευρείας διάδοσής του κατέστη εμβληματικό για την Art Nouveau εικονογραφία» σημειώνει χαρακτηριστικά στον κατάλογο της έκθεσης ο εκ των επιμελητών της Θανάσης Θ. Σωτηρίου. «Εγώ το ονομάζω "Η Νεφερτίτη της Art Nouveau"», λέει χαμογελώντας η Katarina Horst, «γιατί είναι τόσο όμορφη, που σε ταράζει. Νομίζω ότι το ελληνικό κοινό έχει τη σπάνια ευκαιρία να τη δει από κοντά, μαζί με άλλα εξαιρετικά έργα της Art Nouveau».

Δείτε κάποια από τα ωραιότερα εκθέματα σε slideshow

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Art Nouveau
Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης

06/04/2017 - 21/05/2017

Μουσείο Μπενάκη
Κεντρικό Κτήριο

Εισιτήρια: 5-7€

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ