Οι φιγούρες στους πίνακες του Κώστα Λάβδα ασφυκτιούν και σε προκαλούν να τις κοιτάξεις

Οι φιγούρες στους πίνακες του Κώστα Λάβδα ασφυκτιούν και σε προκαλούν να τις κοιτάξεις Facebook Twitter
Αυτό που πάντα με εκπλήσσει ευχάριστα είναι το πόσο διαφορετική ερμηνεία έχει για τον ίδιο πίνακα κάθε θεατής του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Χαλάνδρι τη δεκαετία του 1980. Σπούδασε Γραφιστική και Ελληνικό Πολιτισμό στο ΕΑΠ και εργάζεται ως ζωγράφος αλλά κυρίως ως αγιογράφος, με τα έργα του να κοσμούν ναούς σε όλη την Ελλάδα. Σήμερα μένει με την οικογένειά του σε ένα χωριό έξω από το Ξυλόκαστρο.


Πρόσφατα παρευρέθηκα, φορώντας τη μάσκα μου και τηρώντας τις αποστάσεις, στην έκθεσή του με τίτλο «Άτη», που φιλοξενείται στην γκαλερί Άλμα.


Από την αρχή στάθηκα εντυπωσιασμένη μπροστά από τα έργα του. Πρόσωπα φοβισμένα, αινιγματικά, άλλοτε εξοργισμένα ή αποχαυνωμένα, παραδομένα σε ένα είδος ακαταμάχητης σύγχυσης. Σώματα διαμελισμένα, παραμορφωμένα, χωρίς ωστόσο ίχνος αποκρουστικότητας, φανερώνουν τις βαθιές ψυχικές τους διαταραχές, την αταξία του νου, την παντελή έλλειψη αντανακλαστικών.


Για αρκετή ώρα περιπλανήθηκα ανάμεσα στις γκροτέσκες φιγούρες που με θολωμένο ψυχισμό δείχνουν να ασφυκτιούν πίσω από κλειστές πόρτες, μέσα σε εφηβικά δωμάτια και οικογενειακά σαλόνια, σε μια άκρως «σαλταρισμένη» κοινωνία. Θαρρείς ότι επιδιώκουν την απώθηση του βλέμματος. Εντούτοις, σιγοτραγουδούν στίχους των Nirvana και των Metallica, κρατάνε τα κινητά τους στο χέρι, βλέπουν τηλεόραση και σε προκαλούν να τις κοιτάξεις πιο προσεκτικά. Να αναγνωρίσεις τη θλίψη, τη σκληρότητα, την παραίτηση. Να βουτήξεις μαζί τους στον βυθό των καταπιεσμένων ενορμήσεων, των ανομολόγητων φαντασιώσεων, των εφηβικών απωθημένων.


Πέρα από τα έντονα χρώματα, την ποπ αισθητική και τη βυζαντινή τεχνοτροπία, σίγουρα υπάρχει κάτι ακόμα πιο οικείο για όλους μας σε κάθε πίνακα.

Η αισθητική απόλαυση είναι σίγουρα ένας στόχος. Ένας άλλος στόχος, που είναι ελπίδα περισσότερο, είναι τα έργα να λειτουργήσουν ως αφορμές προσωπικής και συλλογικής αυτογνωσίας.

— Γιατί ονόμασες την έκθεση «Άτη»; Σήμερα με ποιον τρόπο πιστεύεις ότι διαπράττουμε ύβρη στην καθημερινότητά μας;

Μας είναι γνωστές η Ύβρη και η Νέμεση, ωστόσο το πλήρες κοσμολογικό σχήμα είναι Ύβρη>Άτη>Νέμεση>Τίση. Η Άτη είναι μια κατάσταση θολώματος του νου, όπου ο ήρωας ή μια συλλογικότητα, που προηγουμένως έχει διαταράξει την κοσμική τάξη, ξεπερνώντας το μέτρο, επιδίδεται σε πράξεις άλογες και τελικά καταστροφικές.

Νομίζω ότι η ανθρωπότητα, εκκοσμικευμένη και αυτονομημένη για τα καλά πλέον, αυτοθεσμίζεται βάσει κριτηρίων που απορρέουν από την ίδια. Σχετικοποιώντας διάφορα απόλυτα του παρελθόντος, καταλήγει στο να απολυτοποιεί τη σχετικότητά της. Αυτή η συνθήκη είναι η πλέον πρόσφορη για την απώθηση κάθε έννοιας μέτρου, αποτελώντας τον ορισμό της Ύβρης.

Ονόμασα την έκθεση «Άτη» γιατί νομίζω ότι έτσι περιγράφεται καλύτερα αυτή η κατάσταση του σύγχρονου ανθρώπου, που, όπως εύστοχα είχαν προφητεύσει στα τέλη της δεκαετίας του '60 οι King Crimson στο τραγούδι τους «21st century schizoid man», είναι σχιζοειδής, καθώς κινείται και υπάρχει μεταξύ δύο πραγματικοτήτων: αυτής που ορίζεται από τη ρεαλιστική συνθήκη του εκάστοτε τόπου, χρόνου και προσώπων και της άλλης, της σκηνοθετημένης εν πολλοίς από τον ίδιο ζωής του προφίλ του στον εικονικό κόσμο των κοινωνικών δικτύων.

Ως κριτήριο ελευθερίας του ατόμου σήμερα τίθεται η δυνατότητα πρόσβασής του σε πολλαπλές επιλογές. Αυτή η δυνατότητα, ωστόσο, είναι μάλλον μια χίμαιρα ή ένα «καρότο», που μοιάζει να πραγματώνεται στον εικονικό κόσμο του Διαδικτύου. Η κοινωνία του θεάματος εισβάλλει στην πραγματική ζωή και με όχημά της τη ναρκισσιστική μας ανωριμότητα (την οποία με τη σειρά της καλλιεργεί) απολυτοποιεί την επιθυμία και αξιώνει συνειδησιακή pax romana.

Οι φιγούρες στους πίνακες του Κώστα Λάβδα ασφυκτιούν και σε προκαλούν να τις κοιτάξεις Facebook Twitter
Η μαθητεία μου στη ζωγραφική είναι στη λεγόμενη βυζαντινή. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Τι θα απαντούσες σε μια/έναν έφηβη/-ο αν σε ρωτούσε «τι ακριβώς συμβαίνει στον πίνακα "Περσεφόνη";»

Επειδή σέβομαι την προσωπική σχέση του εκάστοτε αποδέκτη του έργου με το έργο, νομίζω ότι θα ήταν αδιακρισία να διατυπώσω τις δικές μου προβολές και αφηγήσεις. Εξάλλου, τίποτα και ποτέ δεν συμβαίνει «ακριβώς», όλα στο περίπου συμβαίνουν.

— Πότε τελειώνει για σένα η δημιουργία ενός έργου;

Μοιάζει σαν να υπάρχουν δύο φάσεις: η πρώτη ολοκληρώνεται όταν το έργο σταματήσει να διατυπώνει αιτήματα, με την προϋπόθεση ότι δεν του έχω μπλοκάρει αυτήν τη δυνατότητα με τις σιγουριές μου. Όσον αφορά τη δεύτερη, αν καταφύγουμε στην ετυμολογία της λέξης «δημιουργία», είναι φανερό ότι προκύπτει από τις λέξεις «δήμος» και «έργο». Άρα, ένα έργο μοιάζει να ολοκληρώνεται στη συνάντησή του με τον δήμο, με τον αποδέκτη του. Αυτή όμως είναι μια κατάσταση δυναμική, που υπονομεύει την παγίωση κάποιας ολοκλήρωσης τελικά.


— Είναι τα έργα σου ένας τρόπος να εκφράζεις τα θέματα που σε απασχολούν σε προσωπικό επίπεδο;

Είναι κι αυτό, αλλά πιο πολύ ένας τρόπος τα έργα μου να εκφράσουν ποια θέματα με απασχολούν.

— Πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να ζωγραφίσεις;

Δεν ξέρω να σου πω. Δουλεύω κάθε μέρα από το πρωί μέχρι το βράδυ. Κάποιες φορές η συνθήκη είναι πιο εύφορη και άλλες πιο στείρα.


— Πότε έπιασες πινέλο πρώτη φορά στη ζωή σου;

Η δασκάλα μου στις πρώτες τάξεις του δημοτικού ήταν αυτή που διέκρινε το ταλέντο μου στη ζωγραφική και το ανέφερε στους γονείς μου. Στο δημοτικό, η ζωγραφική λειτουργούσε για μένα ως στοιχείο ταυτότητας και διάκρισης.


— Τι σε εμπνέει περισσότερο γύρω σου;

Οι κοινωνικές σχέσεις που δεν είναι προϊόν επιλογής. Για παράδειγμα, οι οικογενειακές.


— Πώς είναι τα πράγματα με τις εκθέσεις σήμερα, την εποχή του κορωνοϊού; Πόσο εύκολο είναι να επικοινωνήσετε το έργο σας με τα μέτρα που έχουν επιβληθεί;

Αποφεύγονται γενικώς ο συνωστισμός, οι πολλές μετακινήσεις κ.λπ., οπότε μοιραία έχει ελαττωθεί η προσέλευση. Από την άλλη, σ' αυτούς που έρχονται διαφαίνεται μεγαλύτερη ένταση και ενθουσιασμός από άλλες φορές. Το Διαδίκτυο είναι ένας τρόπος, αλλά απέχει πολύ από την εμπειρία της φυσικής παρουσίας.


— Σε μια περίοδο που η πανδημία βάλλει τους καλλιτέχνες, τι θα συμβούλευες έναν νέο ζωγράφο;

Θα του απαντούσα με τον στίχο του Καρυωτάκη από το ποίημα του «[Είμαστε κάτι...]» του 1927: Μας διώχνουνε τα πράγματα, κι η ποίησις είναι το καταφύγιο που φθονούμε.

 

Οι φιγούρες στους πίνακες του Κώστα Λάβδα ασφυκτιούν και σε προκαλούν να τις κοιτάξεις Facebook Twitter
Πέρα από τα έντονα χρώματα, την ποπ αισθητική και τη βυζαντινή τεχνοτροπία, σίγουρα υπάρχει κάτι ακόμα πιο οικείο σε όλους μας μέσα σε κάθε πίνακα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Τι έκανες στο lockdown; Πώς το πέρασες;

Η καθημερινότητά μου δεν άλλαξε κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Ζωγράφιζα.


— Υπάρχει κάποια κεντρική ιδέα πριν ξεκινήσεις την παραγωγή έργων για μια έκθεση ή λειτουργείς αντίστροφα;

Ναι, αντίστροφα. Το τελικό θέμα δεν το γνωρίζω, προκύπτει στη διάρκεια της δημιουργίας και πολλές φορές μετά το πέρας της.


— Οι εικόνες σου έχουν κάποια χρηστική λειτουργία; Υπάρχει στόχος πίσω από κάθε πίνακα ή αποσκοπεί μόνο στην αισθητική απόλαυση του θεατή;

Η αισθητική απόλαυση είναι σίγουρα ένας στόχος. Ένας άλλος στόχος, που είναι ελπίδα περισσότερο, είναι να λειτουργήσουν ως αφορμές προσωπικής και συλλογικής αυτογνωσίας.

— Πιστεύεις ότι η βυζαντινή εικονογραφία είναι παρεξηγημένη στη χώρα μας;

Ναι, αν και νομίζω ότι αυτό το κλίμα, που ήταν ίδιον της Μεταπολίτευσης, μάλλον μοιάζει να φθίνει πλέον.


— Βυζαντινή τέχνη και ποπ αρτ. Από τη μια η υπερφυσική αφαίρεση, το θείο και η αποϋλοποίηση της εικόνας και από την άλλη το μαζικό, ο σαρκασμός και η επανένταξη στον κόσμο. Πώς επέλεξες να συνδυάσεις δύο διαφορετικούς κόσμους; Πόσο εύκολο είναι να ταιριάξουν οπτικά ανόμοια μεταξύ τους στοιχεία;

Αποδίδοντας τα πνευματικά δικαιώματα στον Sonke Wia, θα μπορούσα να πω ότι η βυζαντινή τέχνη και η ποπ αρτ συνδυάζονται άριστα ως Π.Ο.Π. αρτ! (χα χα!) Κοίτα, ο συνδυασμός τους δεν είναι ακριβώς προϊόν επιλογής. Είναι οι πιο οικείες μου εικονογραφικές παραδόσεις. Και νομίζω όχι μόνο δικές μου. Οι φορές που όλοι μας έχουμε έλθει σε επαφή με τη βυζαντινή ζωγραφική στις εκκλησίες, σε βαφτίσια, γάμους, κηδείες κ.λπ. είναι αμέτρητες, ενώ η ποπ κουλτούρα μέσω των κόμικς, των κινουμένων σχεδίων, της street art και της γραφιστικής είναι παντού γύρω μας. Έχουν κοινά στοιχεία τα οποία αφορμούν από την εικονογραφική τους στόχευση και αφορούν κυρίως την παραστατικότητα και την αφηγηματικότητα.

Όσον αφορά τη μεταξύ τους διάκριση, όπως την έθεσες στην ερώτησή σου, καθεμία από τις λέξεις που χρησιμοποίησες είναι από μόνη της μια πολύ μεγάλη συζήτηση. Οι αφαιρετικές τάσεις στη βυζαντινή εικόνα δεν νομίζω ότι συντείνουν στην υπερβατικότητα και την αποϋλοποίησή τους, μάλλον σε έναν ρεαλισμό που αποφεύγει να πέσει στην παγίδα της φαινομενοκρατίας («τα πράγματα της περιεργείας του κόσμου τούτου»), προκειμένου να αναδείξει εναργέστερα τα υποστατικά χαρακτηριστικά του εικονιζόμενου προσώπου ή της συνθήκης.


— Πότε κατέληξες στην τεχνοτροπία που χρησιμοποιείς στα έργα σου;

Η μαθητεία μου στη ζωγραφική έγινε στη λεγόμενη «βυζαντινή». Περνώντας τα χρόνια, όπως είναι φυσικό, αποκτά κανείς ένα πιο προσωπικό ύφος, που προκύπτει από την πορεία του στη ζωγραφική, από τις διάφορες μικρές απαντήσεις που διατυπώνει στα διάφορα εικαστικά ερωτήματα που προκύπτουν κατά τη ζωγραφική διαδικασία.

Οι φιγούρες στους πίνακες του Κώστα Λάβδα ασφυκτιούν και σε προκαλούν να τις κοιτάξεις Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Ξεχωρίζεις κάποιον πίνακά σου;

Σε αυτή την έκθεση ίσως το Smells like teen spirit. Νομίζω ότι εκεί ίσως είναι πιο ολοκληρωμένα διατυπωμένη η ζωγραφική προβληματική μου.


— Υπάρχει κάποια ερμηνεία που έχει δοθεί από θεατή σε πίνακά σου, που σε εξέπληξε ευχάριστα;

Αυτό που πάντα με εκπλήσσει ευχάριστα είναι το πόσο διαφορετική ερμηνεία έχει για τον ίδιο πίνακα κάθε θεατής του. Μια περίπτωση που θυμήθηκα τώρα που με ρωτάς είναι όταν μια φίλη με είχε επισκεφτεί στο εργαστήρι, καθώς ζωγράφιζα έναν πίνακα. Γυρνώντας στο σπίτι της, έγραψε ένα τρισέλιδο κείμενο με τις σκέψεις της πάνω στο έργο που έφτιαχνα. Μου το έδωσε την επόμενη μέρα και η οπτική της με επηρέασε τόσο, που άλλαξε την πορεία του πίνακα και καθόρισε και το ίδιο του το θέμα.

— Με δυο λέξεις, τι αίσθημα θα ήθελες να αφήσει στον θεατή η έκθεσή σου;

Μια καλή ανησυχία.


Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 17 Οκτωβρίου 2020

alma - Contemporary Art Gallery, Υψηλάντου 24, Κολωνάκι

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης εξηγεί γιατί η καρέκλα του Ρασίντ Τζόνσον στο ΕΜΣΤ είναι σημαντική

Culture / Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης εξηγεί γιατί η καρέκλα του Ρασίντ Τζόνσον στο ΕΜΣΤ είναι σημαντική

Το έργο " Thrown for Chinua Achebe" που εκτίθεται για τους επόμενους μήνες στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, έχει προκαλέσει ένα ανιστόρητο τρολάρισμα στα social media. O Γ.Γ. του ΥΠΠΟ υπερασπίζεται την σημασία του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ