Η έκθεση, μια συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη και του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας, αφηγείται τη μακροχρόνια προετοιμασία της εμβληματικής έκδοσης του Μουσείου Μπενάκη: Ελληνικαί εθνικαί ενδυμασίαι, μιας έκδοσης που απετέλεσε σταθμό στη μελέτη των ελληνικών ενδυμασιών.

 

Πρόκειται για ένα προσωπικό εγχείρημα του Αντώνη Μπενάκη, ο οποίος υπογράφει την επιμέλεια των δύο τόμων (1948-1954) και επιλέγει τους συντελεστές: τον ζωγράφο Nicolas Sperling, Ρώσο εμιγκρέ τον οποίο ο Μπενάκης συναντά στην Αίγυπτο τη δεκαετία του 1920, την ήδη καταξιωμένη από την ίδια δεκαετία λαογράφο Αγγελική Χατζημιχάλη και την κερκυραϊκή βιομηχανία Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ, η οποία μετρά ήδη 30 χρόνια πετυχημένης λειτουργίας την εποχή κατά την οποία της ανατίθεται η έκδοση.   

 

Οι εργασίες για την έκδοση ξεκινούν το 1930, έναν χρόνο πριν το Μουσείο Μπενάκη ανοίξει τις πόρτες του στο κοινό. Η προετοιμασία της διατρέχει μέρος του Μεσοπολέμου και αποτυπώνει το ιδεολογικό και αισθητικό κλίμα της κοινωνίας της εποχής, μιας κοινωνίας η οποία, μεταξύ άλλων, «ανακαλύπτει» την ελληνική λαϊκή τέχνη και επενδύει στην έννοια της ελληνικότητας.  

 

Παρουσιάζοντας υλικό και από τους δύο φορείς, η έκθεση φιλοδοξεί να αναδείξει τις συνισταμένες που καθόρισαν την υλοποίηση του εκδοτικού αυτού εγχειρήματος:

 

• Το ενδιαφέρον της αστικής τάξης του μεσοπολέμου για τη λαϊκή τέχνη

• Τη συλλεκτική στρατηγική του Αντώνη Μπενάκη με έμφαση στη συλλογή ενδυμασιών

• Το καλλιτεχνικό προφίλ του μικρογράφου Nicolas Sperling

• Την πολυσχιδή προσφορά της Αγγελικής Χατζημιχάλη στη λαογραφική έρευνα

• Την  πρωτοποριακή τεχνολογία που χρησιμοποιεί η Ασπιώτη – ΕΛΚΑ για την εκτύπωση των πινάκων