Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Το εικαστικό του «μανιφέστο» ήταν συνοπτικά: «Σταμάτα όταν θέλεις να το βελτιώσεις – δεν χρειάζεται, είναι έτοιμο».
0

Γράφοντας στον φίλο και «συνιδρυτή» της Μπιτ λογοτεχνίας και αισθητικής, Άλεν Γκίνσμπεργκ, τον Οκτώβριο του 1956 από το Μεξικό (όπου τακτικά «πεταγόταν» επ' αόριστον), ο Τζακ Κέρουακ δήλωνε με ενθουσιασμό, διακόπτοντας για λίγο τους μελαγχολικούς τόνους της επιστολής:

«Το μόνο καλό είναι ότι άρχισα να ζωγραφίζω – χρησιμοποιώ χρώματα εσωτερικού χώρου ανακατεμένα με κόλλα. Χρησιμοποιώ και το πινέλο και τα δάχτυλά μου. Μπορώ σε λίγα χρόνια να καταφέρω να γίνω καλός ζωγράφος αν θέλω – ίσως τότε να μπορώ να πουλάω και πίνακες και να αγοράσω ένα πιάνο για να συνθέτω και μουσική – γιατί η ζωή είναι πολύ βαρετή».

Ένα χρόνο μετά περίπου κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Στο Δρόμο» που θα άλλαζε τους κανόνες της μεταπολεμικής λογοτεχνίας και θα γινόταν σύμβολο ελεύθερης γραφής και ελεύθερου πνεύματος. Ο Κέρουακ όμως δεν έπαψε να είναι ανήσυχος και να αναζητεί διόδους έκφρασης και σε άλλα καλλιτεχνικά μέσα.

«Το μόνο καλό είναι ότι άρχισα να ζωγραφίζω – χρησιμοποιώ χρώματα εσωτερικού χώρου ανακατεμένα με κόλλα. Χρησιμοποιώ και το πινέλο και τα δάχτυλά μου. Μπορώ σε λίγα χρόνια να καταφέρω να γίνω καλός ζωγράφος αν θέλω – ίσως τότε να μπορώ να πουλάω και πίνακες και να αγοράσω ένα πιάνο για να συνθέτω και μουσική – γιατί η ζωή είναι πολύ βαρετή».

Σε «λίγα χρόνια» από εκείνη τη μέρα που έγραφε το γράμμα στον Γκίνσμπεργκ είχε ήδη ολοκληρώσει μια σειρά από λάδια, ακουαρέλες και σχέδια με μολύβι, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι συγκεντρωμένα στο λεύκωμα που μόλις κυκλοφόρησε με τίτλο «Kerouac: Beat Painting» και ουσιαστικά αποτελεί προέκταση του καταλόγου της ομώνυμης έκθεσης με τα εξπρεσιονιστικής αντίληψης άτιτλα ζωγραφικά έργα του που έγινε φέτος στη γκαλερί MAGA λίγο έξω από το Μιλάνο.

Όπως και στο συγγραφικό του έργο που χρησιμοποιούσε πραγματικούς ανθρώπους από τον περίγυρό του ως μεταποιημένους χαρακτήρες μυθοπλασίας, το ίδιο έκανε και σε αρκετούς από τους πίνακές του. Όπως το λάδι σε καμβά όπου απεικονίζεται μια γυναίκα με μπλε αμφίεση και μαύρο καπέλο που γέρνει σ' έναν τοίχο καπνίζοντας. Πρόκειται για την Τζόαν Ρόσανκς, η οποία εμφανίζεται στη νουβέλα «Οράματα του Κόντι», στον πίνακα όμως «μετενσαρκώνει» τη σταρ Τζόαν Κρόφορντ όπως την είχε δει το 1952 ο Κέρουακ κατά τη διάρκεια εξωτερικών γυρισμάτων στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο.

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας Joan Rawshanks εμφανίζεται επίσης σε ένα από τα μυθιστορήματα του Kerouac

Στέκονται όμως με αυστηρά εικαστικά κριτήρια αυτά τα ζωγραφικά έργα; Σύμφωνα με τους θεωρητικούς τέχνης που υπογράφουν τα αναλυτικά κείμενα που συνοδεύουν την έκδοση «καταρχάς θα ήταν σοβαρό λάθος να αποτιμηθούν διαχωρισμένα από τα γραπτά του και την χαρακτηριστικά παρορμητική πρόζα του – ο Κέρουακ συνολικά στο έργο του καιγόταν να δείξει ότι όλη η ζωή είναι δημιουργία, πείνα για κάτι απρόσιτο και ασταμάτητο».

'Η όπως έλεγε ο ίδιος, «η τέχνη πεθαίνει όταν περιγράφει τον εαυτό της αντί για τη ζωή». Όσο για την εικαστική του προσέγγιση, το ζωγραφικό του «μανιφέστο» θα μπορούσε να είναι αυτή η φράση που είχε γράψει: «Σταμάτα όταν θέλεις να το βελτιώσεις – δεν χρειάζεται, είναι έτοιμο».

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Sacred Heart
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
«Η τέχνη πεθαίνει όταν περιγράφει τον εαυτό της αντί για τη ζωή»: Ο Κέρουακ στα τέλη της δεκαετίας του '50.
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
"Eagle," 1959
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Τhe Slouch Hat

  

Με στοιχεία από το LA Review of Books

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ