Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
0

«Τέλειος τύπος Παρισινού, μ’ ένα καλλιτεχνικόν σκούφον αλά Ερμονβίλλ και γιλέκον από ύφασμα καφέ ανοικτόν με χρυσά περιρράμματα, κουμβωμένον έως τον λαιμόν, νεώτατος ακόμη και φυσιογνωμίας ανοικτής και ευθύμου ο κ. Ράλλης, είνε χαριτωμένος εις την συνδιάλεξήν του και αβρότατος, ομιλεί δε μετ’ ενθουσιασμού περί της Ελλάδος...»

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Γυναίκα με πέπλο, ελαιογραφία σε δέρμα, 22 εκ., Συλλογή Alpha Bank, Αθήνα

Τα έργα που κληροδότησε ο Ράλλης αποτέλεσαν, μαζί με άλλα Νεοελλήνων καλλιτεχνών, μέρος της αρχικής συλλογής της πρώτης Εθνικής Πινακοθήκης . Μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, η μητέρα του θέσπισε βραβείο στη μνήμη του, το οποίο δίνεται κατόπιν διαγωνισμού σε νέους Έλληνες καλλιτέχνες, φοιτητές της Σχολής Καλών Τεχνών.

Η περιγραφή του ζωγράφου Θεόδωρου Ράλλη (Κωνσταντινούπολη 16.2.1852-Λωζάννη 27.9.1909), γόνου εύπορης οικογένειας με χιώτικη καταγωγή και εμπορική δραστηριότητα στην Αγγλία, αντιστοιχεί στις φωτογραφίες που διασώζουν την όψη του. Η ευγένεια, η αβρότητα στους τρόπους, το χιούμορ, η υπομονή, το πείσμα, το κάπνισμα, η οδήγηση αυτοκινήτου, η αγάπη του για τις όπερες του Βάγκνερ, η αδυναμία του στους ακουαρελίστες, η απέχθειά του να δεσμεύεται όσον αφορά μακρινές ημερομηνίες, η εργατικότητα και η αγάπη για το ωραίο φύλο —στα εργαστήρια του Παρισιού είχε το παρατσούκλι «Δον Ζουάν»— ενισχύουν την εικόνα ενός ανθρώπου ο οποίος, παρ’ όλη την αβρή κι εύθραυστη όψη του, διέθετε μεγάλα ψυχικά αποθέματα, σιδερένια θέληση και επιμονή, ώστε να γίνει αυτό που ονειρευόταν: ζωγράφος.

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία, ελαιογραφία σε ξύλο, 46 χ 38 εκ., Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, Αθήνα, κληροδότημα Θ. Ράλλη

«Θεόδωρος Ράλλης. Με το βλέμμα στην Ανατολή» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Mουσείου Μπενάκη, αφιερωμένης στον πιο χαρακτηριστικό Έλληνα εκπρόσωπου του οριενταλισμού, ο οποίος συνέβαλε στη δημιουργία της νεότερης καλλιτεχνικής παράδοσης στην Ελλάδα.

Η έκθεση αποκαλύπτει το έργο του σημαντικού αυτού Έλληνα ζωγράφου μέσα από επιλεγμένους πίνακες, έγγραφα, επιστολές και φωτογραφίες. Παράλληλα, παρουσιάζει σχέδιά του για την εικονογράφηση βιβλίων, έργα του εμπνευσμένα από τη λογοτεχνία και την ποίηση, αποσπάσματα από το ημερολόγιό του από το Άγιον Όρος, καθώς και επιλογή από την αρθρογραφία του στον Τύπο της εποχής.

Η έκθεση αναπτύσσεται σε τρεις ενότητες: την εισαγωγική, με αρχειακό υλικό, και άλλες δύο, την «Πίστη στην Ανατολή» και το «Χαρέμι με το λουτρό». Επιδίωξή της είναι να εξερευνήσει το «βλέμμα» της Δύσης προς την «άλλη» Ανατολή, της οποίας η αναπαράσταση −όπως έχει μελετηθεί μέχρι σήμερα− εγείρει πολλά ερωτήματα και υπόκειται σε συνεχείς ανασκευές.

Ο Ράλλης έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του στην Κωνσταντινούπολη, όπου πιθανότατα φοίτησε στην Εμπορική Σχολή της Χάλκης, όπως αναφέρεται κατ’ επανάληψη σε ποικίλα βιογραφικά σημειώματα στον Τύπο της εποχής. Εξέφρασε ενδιαφέρον για τη ζωγραφική σε μικρή ηλικία, αφιερώνοντας τον ελεύθερο χρόνο του στο σχέδιο,  όμως η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της Κωνσταντινούπολης δεν ενθάρρυνε τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις καθώς θα μπορούσε να απευθυνθεί μόνο σε λίγους ξένους ζωγράφους, όπως ο A. Preziosi. Αφού ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του, στάλθηκε στην Αγγλία για να εκπαιδευτεί στον εμπορικό οικογενειακό οίκο «Ράλλης και Μαυρογιάννης». Η παραμονή του Ράλλη στο Μάντσεστερ, όπου αναφέρεται ότι φοίτησε σε κολέγιο, δεν διήρκεσε πολύ. Αποφάσισε να εγκαταλείψει την Αγγλία και να ακολουθήσει το όραμά του να γίνει ζωγράφος, μεταβαίνοντας για σπουδές στη Γαλλία.
Η απόφαση αυτή πιθανότατα διευκολύνθηκε από το γεγονός του θανάτου του πατέρα του, Ιάκωβου Ράλλη, το 1871, δεδομένης της αντίθεσης της οικογένειας προς την ενασχόλησή του με τη ζωγραφική επαγγελματικά.

Η  έναρξη της καλλιτεχνικής του πορείας σηματοδοτείται με τη συμμετοχή του, τον Μάιο του 1875, στο ετήσιο Salon του Παρισιού. Η επί τριάντα πέντε χρόνια αδιάλειπτη παρουσία του σε αυτό θα διακοπεί μόνο με τον θάνατό του το 1909. Το 1877 στράφηκε πλέον προς τα θέματα που θα αποτελέσουν μεγάλο μέρος της καλλιτεχνικής του παραγωγής. Πρόκειται για ηθογραφικά θέματα που αντλούνται από τη λατρευτική και καθημερινή ζωή στην ελληνική επαρχία. Η συμμετοχή του στο Salon με την «Προσευχή σε μια ελληνική εκκλησία, στο όρος Παρνασσός» και τις «Υφάντρες στο χωριό Αράχοβα» εγκαινιάζει τη σειρά των έργων αυτών. Τούτη η στροφή του καλλιτέχνη συνδέεται με το ταξίδι που πραγματοποίησε στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 1876, πριν από τα εγκαίνια του ετήσιου Salon του Παρισιού. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Ελλάδα επισκέφθηκε τη Θήβα, την Αράχοβα και άλλες περιοχές της Στερεάς Ελλάδας. Παρακινημένος και από τον φίλο του ζωγράφο Lecomte de Nouÿ, ταξίδεψε, πιθανότατα γύρω στα 1879-1880, για πρώτη φορά στην Αίγυπτο, απ' όπου άντλησε και τα θέματα των έργων που εξέθεσε το ίδιο έτος στο Salon του Παρισιού. Μετά το ταξίδι αυτό οι  αναζητήσεις του νεαρού ζωγράφου προσανατολίζονται πλέον καθαρά σε θέματα που αντλούνται από τη χώρα που επισκέφθηκε.

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Κόρη στη Βηθλεέμ στην κρύπτη της φάτνης, ελαιογραφία σε καμβά, 26,5 χ 35,5 εκ., Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Η λουόμενη, υδατογραφία σε χαρτόνι, 25 χ 41 εκ., Ιδιωτική Συλλογή.

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Σπουδή, ελαιογραφία σε χαρτόνι, 29,5 χ 22 εκ., Συλλογή Αθανασίου και Ελισάβετ Γιαννούκου, Αθήνα

Η στροφή του ζωγράφου προς τα ηθογραφικά ελληνικά θέματα, ενώ ανιχνεύεται το 1877, ατονεί στη συνέχεια, καθώς τα οριενταλιστικά έργα χαρακτηρίζουν για χρόνια τις συμμετοχές του στο Salon του Παρισιού. Το 1885, επιστρέφοντας σε θέματα που είχε εμπνευσθεί από την Ελλάδα, εξέθεσε στο Salon το έργο «Χριστιανή Εστιάς»,  για το οποίο έλαβε τιμητική διάκριση (Mention Ηonorable), ενώ στο εξής, μέχρι το 1896 περίπου, τα ελληνικά θέματα αναμειγνύονται με αυτά της Ανατολής και της Παλαιστίνης.

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Σχέδιο από την εικονογράφηση του μυθιστορήματος Λουκής Λάρας του Δ. Βικέλα, σινική μελάνι και υδατόχρωμα σε χαρτί, 24,5 χ 30,5 εκ., Συλλογή Αθανασίου και Ελισάβετ Γιαννούκου, Αθήνα

Ο καλλιτέχνης, το καλοκαίρι του 1885, έμεινε για δύο περίπου μήνες  στην Ελλάδα, «επισκεπτόμενος τα Μέγαρα, Θήβας, την Αράχοβαν και άλλα καλλιγύναικα και αγνά τα ήθη μέρη της Στερεάς Ελλάδος, λαμβάνων εικόνας πιστάς ελληνικών φυσιογνωμιών και ενδυμασιών». Κατά την παραμονή του στα Μέγαρα κατηγορήθηκε για καταστροφή βυζαντινών τοιχογραφιών σε ναΐσκο, κατηγορία από την οποία απαλλάχθηκε μετά από αυτοψία του Εφόρου των Χριστιανικών Αρχαιοτήτων, Γ. Λαμπάκη. Στη συνέχεια επισκέφθηκε το Άγιον Όρος, όπου παρέμεινε περίπου δύο εβδομάδες για να μελετήσει τη βυζαντινή τέχνη και να παρατηρήσει τη ζωή των μοναχών. Οι καλλιτεχνικοί καρποί του ταξιδιού ήταν πλούσιοι και αποτέλεσαν σταθερή πηγή έμπνευσης για τον ζωγράφο κατά τα επόμενα χρόνια. Τις εντυπώσεις του από την παραμονή του στον Άθωνα δημοσίευσε αρκετά χρόνια αργότερα, το 1899,  σε έντυπο υπό τον τίτλο Στο Όρος Άθως. Αποσπάσματα από το ημερολόγιο ενός ζωγράφου.

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Σχέδιο από την εικονογράφηση του μυθιστορήματος Λουκής Λάρας του Δ. Βικέλα, σινική μελάνι και υδατόχρωμα σε χαρτί, 24,5 χ 30,5 εκ., Συλλογή Αθανασίου και Ελισάβετ Γιαννούκου, Αθήνα

Από το 1890 έως το 1904 ο Ράλλης διέμενε στο Κάιρο κατά τους χειμερινούς μήνες, γεγονός που τον οδήγησε, μαζί με άλλους καλλιτέχνες −κυρίως τον P. Philippoteaux−, στην ίδρυση και οργάνωση ετήσιας καλλιτεχνικής έκθεσης, του Salon du Caire. Η σημασία της ίδρυσης του Salon του Καΐρου και η εμπλοκή του καλλιτέχνη λαμβάνουν μεγαλύτερες διαστάσεις, καθώς η συμμετοχή γνωστών οριενταλιστών καλλιτεχνών διαφορετικών εθνικοτήτων στη διοργάνωση υπήρξε μεγάλη και διαρκής. Η συμμετοχή του στο Salon σταματά το 1906, δύο χρόνια μετά την αποχώρησή του από το Κάιρο (1904). Τα πολυάριθμα δημοσιεύματα που περιλαμβάνονται στο αρχείο του επιβεβαιώνουν τη συνεχή παρουσία του στην Αίγυπτο και αφορούν τον τόπο κατοικίας του στο Κάιρο, το εργαστήριό του, καθώς και τις ετήσιες εκθέσεις που διοργάνωνε, προσφέροντας πολυτιμότατες πληροφορίες σχετικά με τη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του, δεδομένης της πενίας του υλικού που υπάρχει σε σχέση με την καλλιτεχνική κίνηση της συγκεκριμένης εποχής στη χώρα.

Το 1892 κυκλοφόρησε η πρώτη ελληνική και γαλλική εικονογραφημένη έκδοση του Λουκή Λάρα, του Δ. Βικέλα, με σχέδια του Ράλλη που λιθογραφήθηκαν και με τη βοήθεια φωτογραφικής μεθόδου. Η επιδίωξη του συγγραφέα να καταστήσει το ανάγνωσμα ελκυστικότερο και να δώσει ώθηση στην ελληνική ζωγραφική είχε ως αποτέλεσμα να αναθέσει την εικονογράφηση στον ζωγράφο. Ο καλλιτέχνης, προκειμένου να εικονογραφήσει το έργο του Βικέλα με τη μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα ως προς τον χώρο και το τοπικό χρώμα, πραγματοποίησε ταξίδι στη Χίο πριν από τον Οκτώβριο του 1891, καθώς οι εικόνες σχεδιάστηκαν «[...] κατόπιν επιτοπίου μελέτης». Η απήχηση της εικονογραφημένης ελληνικής έκδοσης χαιρετήθηκε θερμά από τον ελληνικό Τύπο της εποχής.

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Σπουδή, ελαιογραφία σε χαρτόνι, 31 χ 32 εκ., Ιδιωτική Συλλογή.

Ο θάνατός του στη Λωζάννη τον Σεπτέμβριο του 1909 μετά από νοσηλεία στην κλινική Mont-Riant, σε ηλικία πενήντα επτά ετών, σταμάτησε την επιτυχημένη καλλιτεχνική πορεία του. Με τη διαθήκη του κληροδότησε στην Εθνική Πινακοθήκη των Αθηνών όλα τα έργα με ελληνικά θέματα που υπήρχαν στο εργαστήριό του την περίοδο του θανάτου του.

Τα έργα που κληροδότησε ο Ράλλης αποτέλεσαν, μαζί με άλλα Νεοελλήνων καλλιτεχνών, μέρος της αρχικής συλλογής της πρώτης Εθνικής Πινακοθήκης. Μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη η μητέρα του θέσπισε βραβείο στη μνήμη του, το οποίο δίνεται κατόπιν διαγωνισμού σε νέους Έλληνες καλλιτέχνες, φοιτητές της Σχολής Καλών Τεχνών. Η απήχηση των θεμάτων του στην Ελλάδα ήταν συνεχίστηκε και μετά τον θάνατό του. Το έργο του «Θυμίαμα (Το λιβάνι)» αναπαραστάθηκε το 1911 σε tableau-vivant, σε «καλλιτεχνικήν εσπερίδα» που δόθηκε στο Βασιλικό Θέατρο στην Αθήνα, ενώ έργα του εκτέθηκαν σε διάφορες εκθέσεις στην Ελλάδα. 

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Ο εσπερινός, ελαιογραφία σε ξύλο, 35 χ 27 εκ., Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, Αθήνα, κληροδότημα Θ. Ράλλη

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Γυναίκα σε εσωτερικό εκκλησίας (Η κανδήλα), ελαιογραφία σε καμβά, 35 χ 22 εκ., Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, Αθήνα κληροδότημα Θ. Ράλλη

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Το ιερό φίδι, ελαιογραφία σε καμβά, 41,4 χ 32,3 εκ., Ιδιωτική Συλλογή, Αθήνα. Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα, Θεσσαλονίκη

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Το εργαστήριο του καλλιτέχνη στο Παρίσι, 1880-1990, Φωτογραφία, The Frick Collection, NY

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Παραμονή εορτής, ελαιογραφία σε καμβά, Ιδιωτική συλλογή

Η λάγνα και ονειρική Ανατολή του Θεόδωρου Ράλλη Facebook Twitter
Μεγάλη Παρασκευή, ελαιογραφία σε καμβά, 66 χ 100 εκ., Ιδιωτική Συλλογή, Ελλάδα

Info:

Θεόδωρος Ράλλης. Με το βλέμμα στην Ανατολή
11/12/2014-22/02/2015

Επιμέλεια έκθεσης: Δρ Μίρκα Παλιούρα 

Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής τέχνης, 

Τα αποσπάσματα των κειμένων προέρχονται από τον κατάλογο της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη.

 

 

 

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ