Ο Ντελακρουά ταξιδεύει στην Ελλάδα μέσα από δυο έργα του πoυ έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Δύο σπουδές για σουλιώτικες φορεσιές, λάδι σε χαρτόνι, 43x46 εκ., Μουσείο Λούβρου RF 3639

Ο Ντελακρουά ταξιδεύει στην Ελλάδα μέσα από δύο έργα του πoυ έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη

0

Χωρίς αμφιβολία, ο Ντελακρουά (1798-1863) είναι ένας από τους πιο γνωστούς ζωγράφους στην Ελλάδα. Ένας από τους μεγάλους εκπροσώπους –ο κυριότερος ίσως καλλιτέχνης– του γαλλικού ρομαντισμού, άφησε ως πνευματική κληρονομιά περισσότερα από 9.000 έργα, από πίνακες μεγάλων διαστάσεων μέχρι σχέδια.

Εμπνεύστηκε από σημαντικά ιστορικά γεγονότα, όπως η Ελληνική Επανάσταση του 1821. Το 1824 παρουσίασε τη «Σφαγή της Χίου» με αφορμή το πραγματικό γεγονός της Επανάστασης και ο πίνακας αγοράστηκε από τη γαλλική κυβέρνηση για 6.000 νομίσματα. Το έργο του «H Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» βασίστηκε στην τρίτη πολιορκία του Μεσολογγίου και στον αγώνα των Ελλήνων το 1825. Ο Ντελακρουά αποτίνει φόρο τιμής στον φιλέλληνα ποιητή λόρδο Μπάιρον, ο οποίος πέθανε στο Μεσολόγγι το 1824, και ο πίνακας αρχικά εκτέθηκε με σκοπό την οικονομική ενίσχυση του ελληνικού αγώνα.

Ο Ντελακρουά δεν επισκέφτηκε ποτέ την Ελλάδα, αλλά το ορμητικό ύφος και τα θέματά του ταίριαζαν στην ανησυχία των Ευρωπαίων για όσα συνέβαιναν στη χώρα μας. Οι ειδήσεις που έφταναν στην Ευρώπη, η φαντασία του ζωγράφου και η ευαισθησία του απέναντι στον ελληνικό λαό καθόρισαν την ατμόσφαιρα των έργων του, μια προσφορά ανυπολόγιστη στον ελληνικό απελευθερωτικό αγώνα.

Ο Ντελακρουά δεν επισκέφτηκε ποτέ την Ελλάδα, αλλά το ορμητικό ύφος και τα θέματά του ταίριαζαν στην ανησυχία των Ευρωπαίων για όσα συνέβαιναν στη χώρα μας. Οι ειδήσεις που έφταναν στην Ευρώπη, η φαντασία του ζωγράφου και η ευαισθησία του απέναντι στον ελληνικό λαό καθόρισαν την ατμόσφαιρα των έργων του, μια προσφορά ανυπολόγιστη στον ελληνικό απελευθερωτικό αγώνα.

Δύο έργα του από τη συλλογή του Μουσείου του Λούβρου είχε προγραμματιστεί να συμπεριληφθούν στην έκθεση «1821 Πριν και Μετά» που διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη με τη σύμπραξη της Τράπεζας της Ελλάδος, της Εθνικής Τράπεζας και της Alpha Bank για τον εορτασμό της επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 και άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό με την επαναλειτουργία όλων των μουσείων στις 14 Μαΐου. Οι πρωτόγνωρες συνθήκες που επικρατούσαν μέχρι τότε στις μετακινήσεις είχαν καταστήσει αδύνατη την έγκαιρη μεταφορά αυτών των έργων.

Μέσα στο καλοκαίρι, και αφού η κίνηση ανθρώπων και έργων τέχνης είχε αποκατασταθεί, τα έργα του Ντελακρουά έφθασαν στην Ελλάδα, συνοδευόμενα από έναν επιμελητή του μουσείου, και πήραν τη θέση τους ανάμεσα σε άλλες δημιουργίες φιλελλήνων ρομαντικών ζωγράφων του δέκατου ένατου αιώνα, οι οποίοι συγκινήθηκαν από τον Αγώνα των Ελλήνων, εμπνεύστηκαν από αυτόν και τον στήριξαν με πολλούς τρόπους.

Τα έργα εκτίθενται στη δεύτερη ενότητα της έκθεσης, η οποία είναι αφιερωμένη στα γεγονότα και στους πρωταγωνιστές της Ελληνικής Επανάσταση. Πρόκειται για τα εξής: Δύο σπουδές για σουλιώτικες φορεσιές και Σπουδή για μαροκινές παντόφλες.

Ο Ντελακρουά ταξιδεύει στην Ελλάδα μέσα από δυο έργα του πoυ έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Σπουδή για μαροκινές παντόφλες, λάδι σε μουσαμά, 16,5x20,5 εκ., Μουσείο Λούβρου RF 1953_4

Πρόκειται για έργα μεγάλης ζωντάνιας, καμωμένα με σβέλτες και τολμηρές πινελιές. Δείχνουν την προσπάθεια του καλλιτέχνη να ζωντανέψει την κίνηση των φορεσιών και να μελετήσει το φως πάνω στις χρυσοκέντητες παντόφλες, πριν τα εντάξει σε κάποια μεγαλόπνοη σύνθεση.

Γιωργής Μαγγίνης
Ο Γιώργης Μαγγίνης

Ο Γιώργης Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, αφηγείται το ταξίδι των έργων από το Παρίσι στην Αθήνα: «Αυτά τα δύο έργα εντοπίστηκαν από την πρόεδρο του μουσείου Ειρήνη Γερουλάνου στην έκθεση για τον Ντελακρουά στο Παρίσι. Επιστρέφοντας, έφερε τον κατάλογο. Εμείς τότε σχεδιάζαμε την έκθεση και είδαμε πόσο ωραία ήταν αυτά τα έργα, έτσι αρχίσαμε να σχεδιάζουμε να φέρουμε κάποια από αυτά, όχι τα μεγάλα του Λούβρου, που είναι αμετακίνητα.

Το Μουσείο Μπενάκη έχει μια συνεργασία τα τελευταία χρόνια με το Λούβρο, είχαμε δανείσει και δυο έργα πρόσφατα στην έκθεση για τον Ελ Γκρέκο και μέσα στο πλαίσιο αυτών των συνεννοήσεων ζητήσαμε κάποιες σπουδές του Ντελακρουά, που είναι έξοχες. Όλα αυτά συνέβησαν προ πανδημίας.

Εμείς μέσα στην πανδημία είχαμε έτοιμη την έκθεση, μήνες πριν ανοίξει στο κοινό. Αυτά τα δύο έργα δεν μπορούσαν να φύγουν ασυνόδευτα από το Λούβρο, οι συνοδοί μάλιστα τα έχουν στην καμπίνα και όχι μαζί με τις αποσκευές, σε αυτές τις χαμηλές θερμοκρασίες.

Επίσης, όταν φτάνουν τέτοιας αξίας έργα στο μουσείο, ο συνοδός πρέπει να είναι παρών όταν αποσυσκευάζονται, την ώρα που κρεμιούνται ή τοποθετούνται σε προθήκες, οπότε θα βεβαιωθεί ότι οι κλιματιζόμενες συνθήκες είναι όπως πρέπει, μετά θα υπογράψει τα χαρτιά και όταν τελειώσει η έκθεση θα έρθει να τα πάρει πίσω. Αυτή είναι η διαδικασία. Επομένως, αυτό, λόγω των υγειονομικών περιορισμών, έπρεπε να γίνει μετά την άρση των μέτρων, μετά τις 14 Μαΐου.

Ο Ντελακρουά ταξιδεύει στην Ελλάδα μέσα από δυο έργα του πoυ έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Όταν φτάνουν τέτοιας αξίας έργα στο μουσείο, πρέπει να είναι παρών ο συνοδός για θα βεβαιωθεί ότι όλα είναι όπως πρέπει. Φωτό: Μουσείο Μπενάκη

Καταφέραμε να φτάσουν τα έργα μέσα στο καλοκαίρι. Μπήκαν στις θέσεις τους, στις θήκες που είχαν σχεδιαστεί γι' αυτά, και έτσι ολοκληρώθηκε η έκθεση.

Το ένα, το μεγαλύτερο, είναι δυο σπουδές στο ίδιο τελάρο για δυο φορεσιές ελληνικές, σουλιώτικες, που έχουν και έναν ρομαντισμό λόγω της αντιπαράθεσης των Σουλιωτών με τον Αλή πασά  και όλης αυτής της μυθολογίας που γοήτευε τους Δυτικούς. Ποζάρουν δύο μοντέλα, Γάλλοι, και έχουν πάρει και στάση σαν να χορεύουν, έτσι ώστε ο ζωγράφος να πιάσει την κίνηση και το πώς πέφτει το φως στη φουστανέλα και στα χρυσοκεντήματα, με γρήγορες και αδρές πινελιές.

678
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΤΕΥΧΟΣ ΤΗΣ LIFO «Μουσείο Μπενάκη – 1821 πριν και μετά»

Το άλλο έργο είναι λάδι σε χαρτί, από τα πιο όμορφα και ποθητά σχέδια, ένα ζευγάρι μαροκινές παντόφλες που απαντά συχνά σε αυτούς τους πίνακες τους οριενταλιστικούς. Ήταν μια συνήθεια να βγάζουν τα παπούτσια τους για να καθίσουν και δίπλα ήταν οι αφόρετες παντόφλες. Είναι μια εξαιρετικά όμορφη σπουδή πάνω στο φως, στην υφή των υλικών, του κεντητού δέρματος, του χρυσοκεντήματος, πιθανώς για να χρησιμοποιηθεί σε μια πιο μεγάλη σύνθεση.

Ο Ντελακρουά έχει κάνει πολλές σπουδές για ελληνικά θέματα που δείχνουν τη μεγάλη δεξιοτεχνία του αλλά και τον πολιτικό ρόλο που έπαιξε ως ρομαντικός καλλιτέχνης με τις επαναστατικές ιδέες που εξέφραζε μέσα από την τέχνη του, την ευαισθητοποίησή του ήδη από τις αρχές της Ελληνικής Επανάστασης και τη συμβολή του στον αγώνα των Ελλήνων».

Με έργα μεγάλης κλίμακας, όπως η «Σφαγή της Χίου», αλλά και μικρότερης, όπως τα δύο που ταξίδεψαν από το Παρίσι στην Αθήνα, ο Ευγένιος Ντελακρουά δεν κινητοποίησε μόνο την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη υπέρ της Επανάστασης αλλά παράλληλα εξασφάλισε για τις επόμενες γενιές την «οπτική μαρτυρία» των γεγονότων που διαδραματίστηκαν κατά τη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων.

Ο Ντελακρουά ταξιδεύει στην Ελλάδα μέσα από δυο έργα του πoυ έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Δύο σπουδές για σουλιώτικες φορεσιές, λάδι σε χαρτόνι, 43x46 εκ., Μουσείο Λούβρου RF 3639
Ο Ντελακρουά ταξιδεύει στην Ελλάδα μέσα από δυο έργα του πoυ έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Σπουδή για μαροκινές παντόφλες, λάδι σε μουσαμά, 16,5x20,5 εκ., Μουσείο Λούβρου RF 1953_4

«1821 Πριν και Μετά»

Μουσείο Μπενάκη - Πειραιώς 138

Μάρτιος 2021 - Νοέμβριος 2021

benaki.org

Η έκθεση «1821 Πριν και Μετά», ανανεωμένη με τις νέες αφίξεις, θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό έως τις 7 Νοεμβρίου του 2021.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ευγένιος Ντελακρουά: Ο ρομαντικός επαναστάτης που ύμνησε την Ελλάδα όσο λίγοι

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ευγένιος Ντελακρουά: «Ηγέτης μεταξύ των συγχρόνων του και κέντρισμα για τη δημιουργικότητα των καλλιτεχνών 50 χρόνια μετά τον θάνατό του»

Σαν σήμερα πέθανε ο Γάλλος ρομαντικός ζωγράφος που ύμνησε την Ελλάδα και την Επανάστασή της όσο λίγοι.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ