Ο Michael Landy στην Αθήνα του έχειν και του μη έχειν Facebook Twitter
Θεωρώ ότι καλύτερα απ' όλα με περιγράφει η τέχνη μου. Αλλά αφού θέλετε να με πιέσετε να χωρέσω μέσα σε μια μόνο λέξη, τότε αυτή μάλλον θα ήταν η λέξη «παράδοξος». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο Michael Landy στην Αθήνα του έχειν και του μη έχειν

0

Όταν κάποιος έχει τη φήμη ότι γεννήθηκε για να καταστρέφει, ξεκινώντας από τα ίδια του τα υπάρχοντα και φτάνοντας μέχρι το σημείο να εγκαταστήσει μηχάνημα που ροκανίζει πιστωτικές κάρτες σε εγκαίνια καταστήματος Louis Vuitton στο Λονδίνο, πιστεύεις πως όταν τον αντικρίσεις θα δεις την κορμοστασιά του Hulk ή, έστω, το αποφασισμένο βλέμμα του διάσημου χασάπη της Καλλιδρομίου, που κόβει κρέας υπό τους εκκωφαντικούς ήχους heavy metal μουσικής. Αλλά, τελικά, κάθε άλλο! Ο Michael Landy είναι λεπτός, διακριτικός, ευπροσήγορος, με μια γοητευτική συστολή σε κάθε κίνηση και λέξη του, πανέτοιμος να χαμογελάσει ζεστά κι ανέμελα. Είναι αυτό που θα λέγαμε ένας ήπιος άνθρωπος. Συγχρόνως, είναι ένας από τους πιο διακεκριμένους ΥΒΑ – ακρώνυμο που αναλύεται ως Young British Artists για να συνενώσει (αν αυτό ήταν ποτέ εφικτό) όλους εκείνους τους εικαστικούς καλλιτέχνες που, αρχής γενομένης το 1988 και με «άτυπο ηγούμενο» τον Damien Hirst, «έκαναν τη Βρετανία και πάλι σέξι», όπως το θέτει ο κ. Landy.


Το αστέρι του άρχισε να λάμπει πιο φωτεινό στο διεθνές εικαστικό στερέωμα από το 2001. Τότε που, αφού κατέγραψε οτιδήποτε υπήρχε στην κατοχή του σε μια λίστα που αριθμούσε τελικά 7.227 είδη, τα κατέστρεψε σε ένα εγκαταλελειμμένο πολυκατάστημα της μεγάλης λεωφόρου της κατανάλωσης, της Oxford Street, διασπείροντας έτσι στα πέρατα της γης ένα μήνυμα αντικαταναλωτισμού και αποποίησης του έχειν. Από το 2008 ο Michael Landy είναι μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών της Αγγλίας, αλλά παραμένει πάντα απλός και ψύχραιμος, ακόμη και ενώπιον εκείνων που πιστεύουν ότι η «καταστροφική του μανία δεν μπορεί να παραμείνει για πολύ καιρό αδρανής». Όπως τονίζει ο ίδιος: «Η δουλειά που θα παρουσιάζουμε από την Πέμπτη στη Διπλάρειο δεν είναι ένα τελειωμένο έργο αλλά ένα έργο εν τη γενέσει του, με απρόσμενη εξέλιξη. Θα παράγονται διαρκώς νέα κομμάτια που θα συμπληρώνουν αυτό το "παζλ" μέχρι και το τέλος του Μαΐου, οπότε η έκθεση θα κλείσει. Οι επισκέπτες, λοιπόν, θα μπαίνουν στο εργαστήριό μας και θα βλέπουν τα έργα να φτιάχνονται».

Για παράδειγμα, κάποιος μου είπε ότι υπάρχει στην Ελλάδα κόσμος που πιστεύει ότι ο πληθυσμός ψεκάζεται. Αυτό «φέρνει» στον πάγκο εργασίας μας την προδιάθεση να επιλέγει πάντα κάποιος τις θεωρίες συνωμοσίας. Φτιάξαμε, λοιπόν, ένα έργο σχετικά με αυτό.

— Όλα όσα φτιάχνετε είναι χειροποίητα. Αυτό είναι εντυπωσιακό!

Ναι! Είναι χειροποίητα και ο κόσμος που μας στέλνει υλικό για να το επεξεργαστούμε στο τέλος της έκθεσης θα πάρει το έργο που φτιάχτηκε βάσει αυτού που μας πρότεινε. Το δικό μας κύριο έργο θα είναι η αφήγηση που θα προκύψει από το μεγάλο εκείνο «γκρουπάζ» έργων που κατασκευάζεται, καθώς προσθέτουμε καθημερινά νέα κομμάτια στις αίθουσες. Αλλά και ο θεατής θα συνθέτει τη δική του αφήγηση μέσα από τα έργα του κολάζ που θα κεντρίζουν περισσότερο το ενδιαφέρον του.


— Πόσες φωτογραφίες λαμβάνετε κάθε μέρα από τον κόσμο;

Κατά μέσο όρο 20. Ελπίζω να λαμβάνω περισσότερες. Δεν φτιάχνουμε όμως 20 έργα κάθε μέρα. Ο ρυθμός παραγωγής μεταβάλλεται ανάλογα με το πόσα από τα υποβαλλόμενα γίνονται αποδεκτά, όπως επίσης και από το κατά πόσο είναι κοπιώδη και χρονοβόρα τα έργα που φτιάχνουμε. Επιπλέον, προσθέτουμε και έργα που δεν προέρχονται από το υλικό που μας στέλνει ο κόσμος. Γενικά, μας παίρνει αρκετό χρόνο η παραγωγή.

Ο Michael Landy στην Αθήνα του έχειν και του μη έχειν Facebook Twitter
BREAKING NEWS – ATHENS, Michael Landy, Workshop View © Photograph Stefanos Giannoulis, Courtesy NEON


— Φαίνεται, όμως, πως έχετε αρκετούς βοηθούς. Πόσοι είναι;

Οκτώ. Μερικοί από αυτούς αρχίζουν να εργάζονται στις 9 το πρωί και σταματούν στις 5 το απόγευμα. Η δεύτερη βάρδια ξεκινά στις 12 το μεσημέρι και δουλεύει μέχρι τις 8 το βράδυ. Εγώ είμαι συνήθως εδώ από τις 9 το πρωί μέχρι τις οκτώ το βράδυ.


— Ποια είναι η διαδικασία της δουλειάς σας;

Χρωματίζουμε με μπλε χρώμα το χαρτί ακουαρέλας που θα χρησιμοποιήσουμε. Στη συνέχεια καλύπτουμε το χρωματισμένο χαρτί με ένα είδος πάστας που θυμίζει ξηρό πηλό και είναι σχεδόν λευκού χρώματος. Έπειτα, αφαιρείται υλικό από την πάστα και προκύπτει το σχέδιο με τις γραμμές από μπλε χρώμα που αποκαλύπτονται. Είναι μια τεχνική που χρησιμοποιούσα πολύ όταν ήμουν 11 ετών. Με αυτό τον τρόπο η εργασία μας περιλαμβάνει και την «απαλοιφή», το σβήσιμο, της πληροφορίας, όπως αυτή προκύπτει από τα γεγονότα. Έχει κι αυτό μια ποιητική σημασία στον 24ωρο κύκλο των ειδήσεων μέσα στον οποίο ζούμε. Δεν προσθέτουμε όμως νόημα με αυτό που κάνουμε. Μόνο σβήνουμε την πληροφορία. Ο κύριος στόχος είναι να δημιουργήσω εγώ μια ιστορία, μια νέα αφήγηση για την κρίση. Μερικές φορές χρειάζεται απλώς να έρθει κάποιος που να είναι έξω από το πλαίσιο στο οποίο βρισκόμαστε, κάποιος που θα δει τα πράγματα από διαφορετική σκοπιά και με άλλη διάθεση. Και επειδή θα παρατηρεί από απόσταση και με άλλη διαύγεια, θα φωτίσει τη δική μας κατάσταση με άλλον τρόπο. Κανείς δεν ξέρει εξαρχής αν η άποψή του θα αποδειχτεί τελικά καλύτερη ή χειρότερη από τη δική μας. Σίγουρα όμως θα είναι διαφορετική. Και αυτήν τη θέση παρατήρησης προσπαθώ να καταλάβω μέσα από αυτό το πρότζεκτ. Για παράδειγμα, κάποιος μου είπε ότι υπάρχει στην Ελλάδα κόσμος που πιστεύει ότι ο πληθυσμός ψεκάζεται. Αυτό «φέρνει» στον πάγκο εργασίας μας την προδιάθεση να επιλέγει πάντα κάποιος τις θεωρίες συνωμοσίας. Φτιάξαμε, λοιπόν, ένα έργο σχετικά με αυτό. Ενώ εδώ [και δείχνει άλλο έργο] έχουμε ένα πουλάκι, έργο που σχετίζεται με το ότι εξαιτίας των πυρκαγιών που έκαψαν τα δάση γύρω από την Αθήνα άγρια πουλιά μετανάστευσαν προς το κέντρο και τώρα κατοικούν στα πάρκα της πόλης. Τα ερεθίσματά μας είναι πολλά και ποικίλα. Δείτε αυτό για παράδειγμα... [και δείχνει ένα έργο που αναπαριστά τα ανθρωπάκια από το λογότυπο του ΕΟΠΥΥ, που μοιάζουν με πλεϊμομπίλ πιασμένα χέρι-χέρι].


— Κι εδώ; Γιατί διαλέξατε τον Παναθηναϊκό και όχι τον Ολυμπιακό, που οι οπαδοί του είναι πολυπληθέστεροι;

Νομίζω ότι στο τέλος θα βάλουμε και λίγο Ολυμπιακό. Γενικά, εμπλουτίζουμε! Έχουμε ήδη την, πώς την είπαμε αυτή την άλλη;


— Ποια;

Αυτή με το δικέφαλο πουλί!


— Την ΑΕΚ;

Σωστά! Την ΑΕΚ. Τέλος πάντων, τον Παναθηναϊκό τον διάλεξα πρώτο, λόγω του ότι έχει σήμα το τριφύλλι. Επειδή είμαι Ιρλανδός στην καταγωγή και το εθνικό μας σύμβολο είναι ένα τριφύλλι, με τράβηξε λίγο περισσότερο κι έτσι σκέφτηκα να ξεκινήσω με Παναθηναϊκό. Θέλω να πω ότι είναι άλλο το κριτήριό μου, μη φανταστείτε ότι επιλέγω ομάδα ποδοσφαίρου.


— Υπάρχει κάτι που ανακαλύψατε για την Αθήνα χάρη σε αυτό το πρότζεκτ και το οποίο δεν περιμένατε ότι θα βρείτε μπροστά σας, εδώ;

Ίσως είναι λίγο νωρίς για να απαντήσω σ' αυτή την ερώτηση. Αυτήν τη στιγμή πιστεύω ότι όλα όσα θα μπορούσα να συμπεριλάβω στο φάσμα των εκπλήξεων που με ξάφνιασαν έχουν πιο πολύ να κάνουν με τον δικό μου προϊδεασμό για την κρίση και όχι με το τι μου προσφέρει η πόλη. Ελπίζω όμως ότι θα τα υπερβούμε όλα αυτά και θα ασχοληθούμε με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, την αληθινή τους ζωή.

Ο Michael Landy στην Αθήνα του έχειν και του μη έχειν Facebook Twitter
Ο κύριος στόχος είναι να δημιουργήσω εγώ μια ιστορία, μια νέα αφήγηση για την κρίση. Μερικές φορές χρειάζεται απλώς να έρθει κάποιος που να είναι έξω από το πλαίσιο στο οποίο βρισκόμαστε, κάποιος που θα δει τα πράγματα από διαφορετική σκοπιά και με άλλη διάθεση. Και επειδή θα παρατηρεί από απόσταση και με άλλη διαύγεια, θα φωτίσει τη δική μας κατάσταση με άλλον τρόπο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Και με τα ψέματά τους;

Ας πούμε λοιπόν ότι, ναι, θα ασχοληθούμε και με τα δύο. Αν και το βασικότερο απ' όλα είναι η απογοήτευση του κόσμου από την πολιτική και τους πολιτικούς. Κι αυτό είναι μια δύσκολη κατάσταση. Εννοώ το να καταλήγουν οι άνθρωποι να είναι συγκινητικοί, κυρίως επειδή έχουν γίνει ευάλωτοι, επειδή έχουν βυθιστεί σε μια λύπη ή επειδή εγκαταλείπουν τον εαυτό τους στη μοίρα του. Αυτό δεν είναι καλό...


— Έχετε διαλέξει ένα πολύ συγκεκριμένο μπλε για όλα αυτά τα έργα!

Ναι! Αυτό οφείλεται στο ότι σε αυτήν τη χώρα αντικρίζεις διαρκώς το μπλε της θάλασσας και το μπλε του ουρανού.


— Νομίζω όμως ότι το μπλε που επιλέξατε είναι διαφορετικό. Μοιάζει με ουλτραμαρίν!

Δεν είναι! Πρόκειται για μπλε του κοβαλτίου. Ήθελα να επιλέξω ένα χρώμα που να σχετίζεται με το μπλε της σημαίας σας.


— Είναι το μπλε της σημαίας μας, της εποχής που δημιουργήθηκε το ελληνικό κράτος.

Α! Ώστε είναι το μπλε της Επανάστασης; Δεν το γνώριζα αυτό! Πολύ χαίρομαι που θα πιστωθεί σ' εμένα η επιλογή αυτού του χρώματος.

— Γεννηθήκατε το 1963, άρα είστε παιδί της διαβόητης generation X. Πιστεύετε ότι αυτό είναι ένας λόγος για τον οποίο προτιμάτε τις αφηγήσεις στα έργα σας;

Δεν ξέρω να πω με βεβαιότητα ποιας γενιάς καλλιτέχνης είμαι! Σίγουρα, όμως, είμαι ένα παιδί που ενηλικιώθηκε την εποχή της Μάργκαρετ Θάτσερ. Τέλειωσα το σχολείο το 1979, όταν εκείνη έγινε πρωθυπουργός. Υπήρξα μάρτυρας όλων των γρήγορων –συχνά βίαιων– αλλαγών που έφερε η εποχή της. Είμαι μάλλον κι εγώ ένα προϊόν των ριζικών αλλαγών που επήλθαν στη Βρετανία κατά την τελευταία τριακονταετία. Αυτής της μετάβασης από την κοινωνία της παραγωγής βιομηχανικών ειδών στην κοινωνία της παραγωγής δραστηριοτήτων, ειδών απόλαυσης και αναψυχής.


— Ας επιστρέψουμε στο 1979...

Ναι, γιατί όχι! Φορούσα φανελάκι τότε.


— Αυτό δεν το αναφέρει η Βικιπέδια για σας! Αντ' αυτού, διατείνεται ότι γίνατε καλλιτέχνης επειδή σας ώθησε προς τα κει το γεγονός ότι το BBC επέλεξε να προβάλει σε τηλεοπτική εκπομπή του ένα έργο σας. Αληθεύει αυτό;

Δεν νομίζω. Δεν θα μπορούσα ποτέ να γίνω κάτι άλλο. Όλη μου τη ζωή ήμουν σίγουρος ότι θα γινόμουν καλλιτέχνης. Αν για κάποιον λόγο δεν συνέβαινε αυτό, δεν θα ήξερα τι να κάνω τον εαυτό μου. Εξάλλου, οι άλλοι στο σχολείο έλεγαν ότι ήμουν καλός στο σχέδιο. Κι όταν κάποιος λέει σε ένα παιδί ότι είναι καλό σε κάτι, τότε το πιθανότερο είναι ότι το παιδί θα ακολουθήσει αυτό το κάτι.

Ο Michael Landy στην Αθήνα του έχειν και του μη έχειν Facebook Twitter
Ο ρυθμός παραγωγής μεταβάλλεται ανάλογα με το πόσα από τα υποβαλλόμενα γίνονται αποδεκτά, όπως επίσης και από το κατά πόσο είναι κοπιώδη και χρονοβόρα τα έργα που φτιάχνουμε.


— Ήδη από τα πρώτα σας βήματα η δουλειά σας ήταν στενά συνδεδεμένη με αντικαταναλωτικά μηνύματα και την αποδέσμευση από το έχειν. Ωστόσο, τα ιδεώδη αυτού του τύπου κατάγονται από την εποχή του χιπισμού και τότε εσείς ήσασταν πολύ νέος –παιδί ακόμα– για να αποδεχτεί κάποιος ότι εκείνη η εποχή διαμόρφωσε τη σκέψη σας.

Πράγματι, ήμουν πολύ νέος τότε. Όμως, όταν έκανα το έργο «Break Down», το 2001, ο καταναλωτισμός δεν ήταν επερχόμενη απειλή αλλά κάτι που εκδηλωνόταν ήδη στις ζωές των ανθρώπων. Δεν περιοριζόταν στην απλή πράξη τού να ψωνίζεις. Ήταν πολύ πιο διαβρωτικός. Αποτελούσε το υπόβαθρο πάνω στο οποίο στηριζόταν ολόκληρη η κοινωνική ζωή. Και από τότε η κατάσταση αυτή μόνο χειροτερεύει, χωρίς κάποια εναλλακτική, κυρίως επειδή διαρκώς επινοούνται νέοι τρόποι και μέσα για να εξωθείται ο κόσμος στην κατανάλωση. Ο καταναλωτισμός είναι αναπόδραστο φαινόμενο, κατά κάποιον τρόπο.


— Πού οδεύουμε, κ. Landy;

Μα, προς τα εγκαίνια της έκθεσής μου στη Διπλάρειο. Την προσεχή Πέμπτη, 30 Μαρτίου, στις 19:00. Πέρα απ' αυτό, τι να πω; Ίσως να παραγίναμε πολλοί σ' αυτό τον πλανήτη. Δεν έχουμε παραγίνει πολλοί; Από πού ν' αρχίσεις όμως; Καταλαβαίνετε τι εννοώ: ο Ντόναλντ Τραμπ, για παράδειγμα, η κλιματική αλλαγή, που εκείνος πάλι την αμφισβητεί. Πραγματικά, δεν βγάζεις άκρη. Ως ανθρώπινα όντα, πάντως, έχουμε την ικανότητα να είμαστε αρκετά ευέλικτοι και εκείνο που σίγουρα θα έπρεπε να προσπαθήσουμε είναι να υπερασπιστούμε κάπως τον πλανήτη μας από την καταστροφή που του προκαλούμε.


— Και πώς θα μπορούσαμε να υπερασπιστούμε την κατάστασή μας ως ανθρώπινων όντων;

Μάλλον με το να θεμελιώνουμε συναισθηματικές γέφυρες με τους άλλους ακόμα κι όταν αυτοί δεν έχουν καμία σχέση με το πώς είμαστε εμείς. Όταν δεν έχουν το ίδιο χρώμα μ' εμάς κι όταν δεν προσεύχονται στον ίδιο Θεό. Το σωστό τεστ είναι να αξιολογούμε πώς εμείς αντιδρούμε όποτε αντιλαμβανόμαστε τον άλλο να βρίσκεται στην ανάγκη μας. Δεν καθίσαμε καθόλου όμως! Τα λέμε όλα όρθιοι!


— Μη στενοχωριέστε! Ήταν πραγματικά πολύ υποβλητικό το να στεκόμαστε τόση ώρα όρθιοι μπροστά σε αυτό το τεράστιο και παχουλό γερμανικό «όχι», αυτό το μπλε «ΝΕΙΝ» που ετοιμάσατε για την έκθεσή σας.

Θα έχει πολλά «όχι» αυτή η έκθεση και ελάχιστα «ναι». Μερικοί που το πρόσεξαν με ρώτησαν μήπως είναι κάποια αναφορά στο προπερσινό σας δημοψήφισμα, αλλά, για να είμαι ειλικρινής, δεν είχα κάνει καμία τέτοια σύνδεση προτού το επιλέξω.


— Κάποιος έχει πει για τη δουλειά σας γενικά ότι «περιέχει πολλή ειρωνεία, αλλά καθόλου κυνισμό». Θα συμφωνούσατε με αυτή την άποψη;

Οι Βρετανοί συνήθως χρησιμοποιούμε την ειρωνεία σε διάφορα επίπεδα και περιστάσεις. Όμως, πραγματικά, δεν θέλω να γίνομαι είρωνας. Πιστεύω ότι από πολλές, διαφορετικές μεταξύ τους σκοπιές φαίνομαι σαν παιδί. Ναι! Θα έλεγα ότι είμαι σαν παιδί και δεν νομίζω ότι είμαι κυνικός. Ή, τέλος πάντων, προσπαθώ να μην είμαι κυνικός. Βέβαια, όλοι μας έχουμε στιγμές που αποκλίνουμε από το κανονικό μας.


— Τότε, ποια μόνη λέξη πιστεύετε ότι σας περιγράφει καλύτερα;

Θεωρώ ότι καλύτερα απ' όλα με περιγράφει η τέχνη μου. Αλλά αφού θέλετε να με πιέσετε να χωρέσω μέσα σε μια μόνο λέξη, τότε αυτή μάλλον θα ήταν η λέξη «παράδοξος».

Ο Michael Landy στην Αθήνα του έχειν και του μη έχειν Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

ΕΓΚΑΙΝΙΑ | BREAKING NEWS – ATHENS
30/03/2017 19:00 - 23:00

Διπλάρειος Σχολή

Πλατεία Θεάτρου 3, Αθήνα

Είσοδος Ελεύθερη

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Πέμπτη – Κυριακή | 12.00 – 20.00

Δευτέρα – Τετάρτη | Κλειστά

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ

30 Μαρτίου – 11 Ιουνίου 2017

 

Ο Michael Landy είναι προσκεκλημένος του οργανισμού ΝΕΟΝ, που με αυτό το πρότζεκτ ξεκινά το πρόγραμμα των πολιτιστικών δράσεων του για το 2017.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ