O Γιώργος Χαδούλης εμπνέεται από την Ακρόπολη για τη νέα του έκθεση

Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης
0

Από το στούντιο του Γιώργου Χαδούλη στην Κηφισιά μπορεί κανείς να ατενίσει όλη την Αθήνα μέχρι τη θάλασσα. Ο χώρος είναι γεμάτος με σχέδια και έργα της Ακρόπολης, βασικό υλικό της έκθεσης με τίτλο «Acropolis Now», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Οκτωβρίου 2021 στην γκαλερί Σκουφά.

Δεν περιλαμβάνει μόνο έργα από ένα αγαπημένο οπτικό και νοητικό θέμα του αλλά και τη νέα κεραμική δουλειά του, εμπνευσμένη από τη φύση, τη μυθολογία και τις ανθρώπινες μορφές.

— Τι παρουσιάζεις σε αυτήν τη δουλειά και πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα;

Παρουσιάζω τοπία που περιλαμβάνουν την Ακρόπολη, έργα σε χαρτί, μελάνια, κάρβουνα και παστέλ λαδιού. Η ιδέα να απεικονίσω την Ακρόπολη δεν είναι ακριβώς δική μου. Ένας φίλος συλλέκτης έχει την Ακρόπολη από διάφορους ζωγράφους και μου ζήτησε να κάνω κι εγώ μία. Η πρώτη μου αντίδραση ήταν «άσ’ το».

Αλλά ο σπόρος είχε πέσει και υπάρχει και κάτι άλλο που συνέβη: το 2015 πέρασα μια υπαρξιακή κρίση που σχετιζόταν μ’ εμένα, τα παιδιά μου, το πού πάει αυτή η χώρα και άρχισα να ζωγραφίζω την Ακρόπολη σε μαυρόασπρα από μνήμης, από βίωμα, σε μια περίοδο που είχα φοβηθεί πολύ. Έψαχνα να βρω και τον τρόπο που αυτό θα αποκτούσε μια σημασία, γιατί εγώ δεν ζωγραφίζω έξω, δεν πηγαίνω απέναντι από την Ακρόπολη να σχεδιάσω.

Η Ακρόπολη, όπως θα δεις, υπάρχει μέσα σε αυτό το τοπίο που την περιβάλλει, και χάρη σε αυτό. Το περιβάλλον διαμορφώνει το ανθρώπινο έργο και αυτό με τη σειρά του τον τρόπο που το βλέπουμε. Όμως το ερέθισμα ήταν εσωτερικό, δεν ήταν η εικόνα ενός συμβόλου αλλά κάτι που με αφορούσε να γίνει εκείνη τη στιγμή.

Γιώργος Χαδούλης
Ο Γιώργος Χαδούλης. Φωτο: Τάκης Διαμαντόπουλος

— Η διαδικασία αυτή πόσο κράτησε;

Στην ουσία δεν έχει σταματήσει. Δούλευα παράλληλα με άλλες ενότητες έργων που με απασχολούν και αφορούν τον τόπο και τον άνθρωπο και νομίζω ότι ήρθε η ώρα να δώσω χώρο σε αυτό το θέμα και στις παραλλαγές του.

— Τι είναι για σένα η Ακρόπολη δηλαδή;

Μεγάλωσα στο κέντρο και θεωρώ ότι είμαι άνθρωπος της πόλης. Όταν ζεις στο κέντρο, βλέπεις την Ακρόπολη συνεχώς, μου έκανε την ίδια εντύπωση με τον Εθνικό Κήπο, όχι κάτι περισσότερο. Μεγαλώνοντας στο κέντρο είναι μέρος της ζωής σου, της καθημερινής εμπειρίας, θα παρατηρήσεις ότι όσοι μεγαλώνουν στα προάστια βλέπουν την Ακρόπολη αλλιώς.

Έχει, λοιπόν, σημασία το μέρος, το πού μεγάλωσες. Γιατί, όπως και να το κάνουμε, ζεις με την αρχαιότητα στην Ελλάδα και στο κέντρο είναι δίπλα σου, ορατή. Εγώ είμαι άνθρωπος του κέντρου. Δηλαδή, αν μου πεις να βγω, θα πάω στο κέντρο, εκεί όπου θα δω όλες τις φυλές, δεν μπορώ να είμαι σε ένα άλλο μέρος της πόλης με ένα είδος συγκεκριμένο ανθρώπων. Απλώς, κάποια στιγμή, όταν μεγαλώνεις, φτάνεις σε μια ηλικία που τα σκέφτεσαι όλα διαφορετικά, ας πούμε όταν είσαι στο εξωτερικό νιώθεις τι σημαίνει Αθήνα και πού ανήκεις, σου συμβαίνει, φεύγοντας, να σκεφτείς τι σημαίνει αυτός ο τόπος για σένα.

Μου προσάπτουν ότι δουλεύω γρήγορα ή ότι τα κάνω εύκολα. Δεν είναι εύκολα και δεν έχει να κάνει με την ταχύτητα. Δεν πιστεύω ότι η ζωγραφική είναι κέντημα και χρειάζεται να μετράμε εργατοώρες. Στην Ελλάδα μετρά αυτό, αλλά δεν το θαυμάζω, ούτε με συγκινεί υποχρεωτικά. Θαυμάζω κάτι αν έχει κάποιο νόημα και δεν είναι μόνο πεδίο στοχασμού. Η ζωγραφική είναι μια οπτική γλώσσα, το μάτι πρέπει να χαίρεται.

— Εσύ ήθελες να γίνεις ζωγράφος από μικρός;

Ο πατέρας μου είχε ένα πάθος με την κλασική μουσική, δούλευε στη ναυτιλία, γνώρισε τη μητέρα μου, που ήταν Γαλλίδα, και από την πλευρά της όλοι ζωγράφιζαν ‒ έκαναν άλλα επαγγέλματα, αλλά αγαπούσαν την τέχνη και αυτό ήταν κάτι έντονο στο σπίτι. Στα δεκαπέντε-δεκάξι, αντί να πάω διακοπές, καθόμουν και ζωγράφιζα, έκανα μουσική ‒ είχα και ένα συγκρότημα. Αλλά δεν ήθελα να κάθομαι να περιμένω τον μπασίστα και κατάλαβα, αν και ήμουν πολύ κοινωνικός, ότι το να είμαι μόνος μου ήταν κάτι πολύ σημαντικό. Η έννοια της μοναχικότητας που ανέπτυξα, ας πούμε, για τους συμμαθητές μου, που με ήξεραν ως πολύ εξωστρεφή τύπο, ήταν κάπως περίεργη.

Τότε είδα ένα ντοκιμαντέρ, θυμάμαι, με τον Πικάσο που ανεβοκατέβαινε μια σκάλα και ζωγράφιζε και είπα «εδώ είμαι, δεν υπάρχει άλλο», ο τρόπος που συνδεόταν το μυαλό με το χέρι είναι αυτό που για μένα συνιστά τη ζωγραφική, ένας κόσμος στον οποίον μπορείς να μπεις. Γι’ αυτό μου αρέσουν οι τοιχογραφίες. Παρόλο που δεν το έχω κάνει, στο κεφάλι μου η ζωγραφική είναι μια τοιχογραφία, σαν την εκκλησία, ένας κόσμος στον οποίο μπαίνεις και περιβάλλεσαι από αυτόν.

— Με τις σπουδές πώς συνέχισες;

Σπουδές έκανα κατευθείαν στην Beaux-Arts, ερωτεύτηκα το μέρος ‒το Παρίσι δεν μπορείς να μην το ερωτευτείς‒ με το που πήγα και στην αρχή ήμουν ακρατής. Δεν είχα άγχος, κατάλαβα ότι αυτό ήθελα να κάνω και αν με ρωτήσεις ποια είναι η ζωγραφική, θα σου πω η γαλλική, όλος ο δέκατος ένατος αιώνας, οι ιμπρεσιονιστές.

Το Παρίσι περιβάλλει τον ζωγράφο με έναν σεβασμό, αν πας στο Λονδίνο και πεις «είμαι ζωγράφος», δεν τρέχει τίποτα. Γι’ αυτό και το Παρίσι ανέπτυξε τόσο ετερόκλητα πράγματα, πολλές ζωγραφικές, και είναι ακόμα και τώρα ζωντανό, έχει παραμείνει το ίδιο, παρόλο που έχουν περάσει τόσα και τόσα.

Ούτε στην Ιταλία έχεις την ίδια αίσθηση, το Παρίσι είναι κατασκευασμένο για να «δείχνεται». Σαν να είναι μια ζωγραφική και η ίδια η πόλη. Όταν ήμουν εκεί ήταν μια ανοιχτή πόλη όπου μπορούσες να σουλατσάρεις μέρα-νύχτα σαν να είσαι στη Μεσόγειο.

Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης

— Σκέφτηκες να μείνεις ή ήθελες να επιστρέψεις;

Τελείωσα το 1992. Έκανα την πρώτη έκθεση στο Αγκάθι και άρχισα να βγάζω και χρήματα από την τέχνη μου. Ιδανικά ήθελα να πηγαινοέρχομαι στο Παρίσι, αλλά δεν γινόταν.

— Τα κεραμικά πώς ξεκίνησες να τα κάνεις;

Πάλι χάρη σε έναν φίλο μου, που ήθελε να του φτιάξω κάτι. Ήταν η εποχή που το Μαρούσι και οι βιοτεχνίες κεραμικής έκλειναν. Αλλά βρήκα ένα μέρος που μου φάνηκε ενδιαφέρον κι έτσι άρχισα να μαθαίνω. Σχεδίαζα τη φόρμα και βασικά με ενδιέφερε η ζωγραφική, να σκέφτομαι το υλικό και πώς θα την υποδεχτεί, κι έτσι ξεκίνησα από το 2000 να τα βάζω λίγο σκόρπια στις εκθέσεις μου.

Τα τελευταία δέκα χρόνια αυτά τα έργα που έκανα έγιναν της μόδας. Είναι χαρούμενα, αλλά, μη γελιόμαστε, στην Ελλάδα το χαρούμενο δεν εκτιμάται, θεωρείται ελαφρύ. Παρ’ όλα αυτά, κάποιος που τα κοιτάζει επιτρέπει στον εαυτό του να τα εκτιμήσει περισσότερο απ’ ό,τι αν ήταν ένα ζωγραφικό έργο, γιατί η ζωγραφική θεωρείται κάτι σοβαρό. Αυτό είναι από μόνο του ένα ωραίο πράγμα, το βλέπει και ως εφαρμογή. Δεν σου πει κάποιος «αυτό δεν έχει concept», «δεν έχει βάθος το θέμα». Στα έργα τέχνης το κοινό αγαπά μια συντηρητική ζωγραφική ή μια ζωγραφική που έχει ένα μήνυμα λιγότερο ή περισσότερο αφηρημένο.

Αυτή η ζωγραφική στην Ελλάδα δεν εκτιμάται, αλλά εγώ έχω καταφέρει να ζω από την τέχνη, αν και δεν είναι και πολύ της εποχής, από τη στιγμή που όλοι ασχολούνται με τα πιο conceptual έργα. Εμένα μου δίνει μεγάλη χαρά και είναι κι ένας τρόπος να προχωρήσω, χαίρομαι όταν τα φτιάχνω.

— Η κεραμική τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζεται κάπως διαφορετικά;

Νομίζω πως έχουν μπει πιο σοβαρά σε ένα λεξιλόγιο και νέοι καλλιτέχνες, έχουν μπει στην κεραμική. Διπλωματική στα κεραμικά δεν γινόταν δεκαπέντε και είκοσι χρόνια πριν. Ήταν υποτιμημένη τέχνη, παρά τα αριστουργήματα του Πικάσο, του Μιρό και του Μπαρσελό, Σήμερα βλέπεις γκαλερί σε όλον τον κόσμο να κάνουν εκθέσεις κεραμικής, χωρίς να λογίζεται ως κάτι πιο ευτελές, κι αυτό οφείλεται στο ότι το τοπίο είναι σαφώς πιο πολύχρωμο και ποικίλο.

Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης
Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης

— Αφηγείσαι μια ιστορία σε αυτά τα κεραμικά;

Δεν σκέφτομαι μια ιστορία και την απεικονίζω. Αρχίζω να φαντάζομαι σχήματα, γράφω πράγματα, ο καθένας κάνει τη δική του ιστορία, παίζω με τα σχήματα, δεν λέω «θα κάνω λουλούδια». Είναι τελείως αυτοσχεδιαστικά, αλλά, ούτως ή άλλως, δουλεύω με αυτόν τον τρόπο. Και φυσικά τα πήλινα καταστρέφονται, σπας, πετάς, δεν είναι όπως στη ζωγραφική, που κάνεις κάτι άλλο από πάνω.

Επίσης, έχει μια οικονομία αυτός ο τρόπος εργασίας, όπως όταν δουλεύεις με μελάνια ή σχέδια και όλα τα σημάδια φαίνονται. Εγώ δουλεύω με έναν τρόπο που πρέπει να είσαι πολύ συγκεντρωμένος, να παίρνεις γρήγορα αποφάσεις και να είσαι καθαρός, γιατί, διαφορετικά, αν αρχίσεις να ζωγραφίζεις, π.χ. σε ένα τελάρο χωρίς οικονομία, θα είναι μια τραγωδία. Η λάμψη των κεραμικών είναι η ιδέα αλλά και η καθαρότητα και η ακρίβεια της εκτέλεσης τα κάνει να λάμπουν, το να ξέρεις πώς θα τα κάνεις.

Η οικονομία αυτή που σου επιβάλλει η κεραμική σού υπαγορεύει και το να λες ένα πολύ καθαρό πράγμα με έναν πολύ καθαρό τρόπο, πολύ συγκεκριμένα, και αυτό σου δίνει λύσεις και στη ζωγραφική. Δηλαδή εκεί που με τα λάδια κάνεις μια πάστα, στην κεραμική, στα χρώματά της, χρησιμοποιείς τη χημεία για να κάνεις κάτι νέο και να έχεις ένα εφέ. Είναι η κουζίνα της δουλειάς αυτή, αλλά στο τέλος πρέπει ο άλλος να βλέπει το ωραίο, τον κόσμο τον νοιάζει να του αρέσει αυτό που βλέπει, το αποτέλεσμα μετρά.

Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
Ο Γιώργος Χαδούλης στο στούντιό του.

— Δουλεύεις γρήγορα, παράγεις πολλά έργα;

Μου προσάπτουν ότι δουλεύω γρήγορα ή ότι τα κάνω εύκολα. Δεν είναι εύκολα και δεν έχει να κάνει με την ταχύτητα. Δεν πιστεύω ότι η ζωγραφική είναι κέντημα και χρειάζεται να μετράμε εργατοώρες. Στην Ελλάδα μετρά αυτό, αλλά δεν το θαυμάζω, ούτε με συγκινεί υποχρεωτικά. Θαυμάζω κάτι αν έχει κάποιο νόημα και δεν είναι μόνο πεδίο στοχασμού.

Η ζωγραφική είναι μια οπτική γλώσσα, το μάτι πρέπει να χαίρεται. Αν σου πω μια ιστορία για να σε συγκινήσει ένα έργο, αυτό για μένα είναι πρόβλημα, είναι πολλή φιλολογία ‒ την έχουμε κι αυτή ανάγκη, όμως, όταν πάμε σε ένα μουσείο. Η ζωγραφική δεν πρέπει να έχει θέμα και βαρύγδουπο τίτλο, απλώς υπάρχει και δεν της είναι απαραίτητα όλα αυτά.

— Λες ότι η διαδικασία της ζωγραφικής μοιάζει με αυτήν της δημοκρατίας;

Εννοώ ότι το ενδιαφέρον στη δημοκρατία είναι πως αποτελεί ένα πολίτευμα που φτιάχνεται βάσει μιας συλλογικής διαδικασίας, είναι ένας τρόπος να ζούμε όλοι μαζί, για τον οποίο συναποφασίζουμε, τσακωνόμαστε ή συμφωνούμε. Αυτό που βρίσκω πολύ ενδιαφέρον είναι ότι το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας είναι πάντα ανοικτό, δεν ξέρουμε παρά τους κανόνες, όχι τι ακριβώς θα συμβεί, ακόμα και με τη διασφάλιση της συμμετοχής όσο το δυνατό περισσότερων ανθρώπων. Δεν ξέρεις πού θα σε πάει και δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία.

Σημασία έχει ότι είμαστε όλοι μαζί και μπορούμε να αλλάζουμε, ακόμα και τη δημοκρατία, που έχει πολλές πτυχές. Αυτό το βρίσκω τρομερά ενδιαφέρον και στη ζωγραφική, είναι κάτι ανοιχτό, που μπορεί να σε οδηγήσει σε νέους δρόμους. Γενικά και η ζωή είναι ενδιαφέρουσα έτσι, το να την ανακαλύπτεις, να ζυμώνεσαι μαζί της και να προχωράς.

Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης
Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης
Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης
Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης
Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης
Γιώργος Χαδούλης Facebook Twitter
©Γιώργος Χαδούλης

Γιώργος Χαδούλης | Acropolis Now

Διάρκεια έκθεσης: 16/9-16/10

Γκαλερί Σκουφά, Σκουφά 4, Κολωνάκι - 210 3603541 & 210 3643025

Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Τετ. 10:00-16:00, Τρ. & Πέμ. 10:00-21:00, Παρ. 10:00-20:00, Σάβ. 10:30-15:30

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Sealed Earth: Η εικαστική πλευρά της κεραμικής

Design / Sealed Earth: Η εικαστική πλευρά της κεραμικής

Στη σκιά της Ακρόπολης η Λουκία Θωμοπούλου έχει δημιουργήσει ένα στούντιο κεραμικής που στόχο έχει να την αναδείξει ως μια τέχνη ισότιμη με όσες παρουσιάζονται στις εγχώριες μπιενάλε, ενώ ετοιμάζει μια έκθεση-εμπειρία που λείπει από τον χώρο της δημιουργίας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O Sterling Ruby εισβάλλει με όλη του τη δύναμη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Εικαστικά / O Sterling Ruby εισβάλλει με όλη του τη δύναμη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Συνέντευξη

Ο διακεκριμένος Αμερικανός καλλιτέχνης παρουσιάζει μερικά από τα διάσημα κεραμικά του εντός της μόνιμης συλλογής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ενώ παράλληλα ξεκινά και μια νέα έκθεση έργων του στην γκαλερί Gagosian. Αποκλειστική συνέντευξη στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM