Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο

Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
O Sterling Ruby στο στούντιο περιστοιχισμένος από το πλήθος των υλικών με τα οποία εργάζεται
0

Ένας από τους πιο διάσημους Αμερικάνους σύγχρονους καλλιτέχνες, ο Στέρλινγκ Ρούμπι και τα περίφημα κεραμικά του φτάνουν τον Μάιο στο μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης για μια έκθεση που θα παρουσιαστεί τόσο σε ένα διάλογο με τα μόνιμα εκθέματα του μουσείου κυκλαδικής τέχνης όσο και στην πτέρυγα της Νεοφύτου Δούκα.

Ο πολυπαραγωγικός, ευρηματικός και ανήσυχος  49χρόνος Ρούμπι είναι γνωστός για την πολύπλευρη φύση της πρακτικής του, που περιλαμβάνει ζωγραφική, κεραμικά, κολάζ, βίντεο και φωτογραφία, υφάσματα, γλυπτά και εγκαταστάσεις.

Το σύμπαν του, φαινομενικά ακατανόητο ή ασύνδετο έχει ρίζες αυτοβιογραφικές, ιστορικές ή κοινωνιολογικές και ενσωματώνει μια διαρκή κατάσταση κατακερματισμού και σύνθεσης. Ο Ρούμπι δεν ιεραρχεί το έργο του, το ευτελές γίνεται πολύτιμο και οι αξίες αντιστρέφονται δραματικά με κάθε πειραματισμό να  τον οδηγεί σε έναν επόμενο πιο ριζοσπαστικό.

Στη δουλειά του το παραδοσιακό συνδέεται με το μη συμβατικό και με τρόπο που οδηγεί στην αφετηρία μιας πολύπλοκης και συνεκτικής καλλιτεχνικής στρατηγικής. Η ιδέα της, ενός μη ιεραρχικού σύμπαντος χωρίς σύνορα, αντικατοπτρίζει μια μεταβαλλόμενη κατάσταση συνεχούς αποδόμησης και επαναδιαμόρφωσης.

Στη δουλειά του το παραδοσιακό συνδέεται με το μη συμβατικό και με τρόπο που οδηγεί στην αφετηρία μιας πολύπλοκης και συνεκτικής καλλιτεχνικής στρατηγικής. Η ιδέα της, ενός μη ιεραρχικού σύμπαντος χωρίς σύνορα, αντικατοπτρίζει μια μεταβαλλόμενη κατάσταση συνεχούς αποδόμησης και επαναδιαμόρφωσης.

Η ποικιλία του έργου του είναι ευχάριστη, παιγνιώδης, ένα νεύμα στο θεατή να ανακαλύψει πίσω από υλικά, φόρμες και σχήματα, ιστορικές και σύγχρονες αφηγήσεις και να δομήσει ένα δικό του κόσμο. Κι αυτό, γιατί ο καλλιτέχνης κινείται ελεύθερα, πέρα από συμβάσεις για να κατασκευάσει τα μεγάλα έργα του, τεράστιους πίνακες, τεράστια γλυπτά, πειραματικά μεγάλα κεραμικά με τα έργα να εμφανίζονται άλλοτε καμουφλαρισμένα, γδαρμένα, βρώμικα ή πιτσιλισμένα.

Όταν το 2012 συνεργάστηκε με τον Ραφ Σίμονς για τη συλλογή του οίκου Ντιορ, τα ρούχα του ήταν πιτσιλισμένα με χρώματα ή περασμένα με αερογράφο. Τον περασμένο Ιανουάριο παρουσίασε την πρώτη δική του σειρά ρούχων. Είτε το πιστεύετε είτε όχι ο Στέρλινγκ ράβει για περισσότερα από 30 χρόνια οπότε δεν είναι αρχάριος, έγραφαν γι' αυτόν τα περιοδικά μόδας, όπως και το ότι η συλλογή του εξερευνά τη διασταύρωση της μόδας, της τέχνης και του πολιτισμού. Τα ρούχα του είναι σαν να βγαίνουν από πλάνα ενός βίντεο που τράβηξε σε ένα άδειο πάρκο paintball στη Νότια Καλιφόρνια.

Όσο για τα κεραμικά του, ο ίδιος θεωρεί το πηλό μνημειώδες υλικό και φυσικό συστατικό της τέχνης του, αφού το μέσο έχει μια μακρά παράδοση σε πολλούς πολιτισμούς, χρησιμοποιείται από καλλιτέχνες και τεχνίτες σε κάθε μεριά της γης για να δημιουργήσει τόσο καθαρά λειτουργικά αντικείμενα όσο και υψηλή τέχνη. Χωρίς θεωρητικούς περιορισμούς, ο πηλός επέτρεψε στον Ρούμπι να προσεγγίσει το υλικό αυθόρμητα και δημιουργήσει ένα σώμα εργασίας ελκυστικό και ανατρεπτικό.

Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby, 2020 Institute of Contemporary Art, Boston, MA, USA installation view

Τα κεραμικά του είναι θραύσματα του παρελθόντος που αναπλάθει σε ένα νέο παρόν. Ο ίδιος δεν πετάει τίποτα, κανένα από τα κομμάτια που έχουν σπάσει στο ψήσιμο, λέει «είμαι σαν αρουραίος», όλα στοιβάζονται σε κούτες με το στούντιό του να μετατρέπεται σε τόπο αρχειοθέτησης, με τη χρήση τους αργότερα να έχει τα χαρακτηριστικά μιας ανασκαφής.

Αυτά τα κομμάτια του παρελθόντος που έχουν ηλικία δέκα και δεκαπέντε ετών ανασύρονται και πλάθονται και ψήνονται ξανά και είναι όπως λέει και ο ίδιος ένας τρόπος διδακτικός που αφορά την επανάχρηση των υλικών, που εμπεριέχει και μια αρχαιολογική πτυχή, που αφορά τη γενεαλογία του υλικού αλλά και μια αποτυχία που έχει συμβεί και έρχεται ξανά σε πρώτο πλάνο.

Τα κεραμικά του Ρούμπι είναι υβριδικά, οικεία και ξένα ταυτόχρονα. Αποτυπώνουν τη χειροτεχνική διαδικασία, τα πλάθει, αφήνει ίχνη από τις παλάμες και τα δάχτυλά του, πρόκειται για μια απτική διαδικασία που θυμίζει τις παιδικές εξερευνήσεις των παιδιών με τα εύπλαστα υλικά. Σαν καμβάς, ο πηλός ανταποκρίνεται, καταγράφοντας, σαν μέσο, τις επιθετικές χειρονομίες του Ρούμπι, που διαγράφεται και κάτω από το έντονο γυάλωμα, το μαύρο, κίτρινο, μπλε, πράσινο ή έντονο κόκκινο-πορτοκαλί, όπως και όλος ο πειραματισμός του καλλιτέχνη που «σφραγίζεται» μέσα στο έργο τέχνης που τελικά βλέπουμε. Ο Ρούμπι γιορτάζει με τα κεραμικά του τις τεχνικές προκλήσεις του μέσου και την ίδια ώρα μέσω της παρουσίασής τους, εμφανίζει και τη διάλυσή τους.

Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby, 2020 Institute of Contemporary Art, Boston, MA, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby: Ceramics, 2018 Des Moines Art Center, Des Moines, IA, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby: Ceramics, 2018 Des Moines Art Center, Des Moines, IA, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby: Ceramics, 2018 Des Moines Art Center, Des Moines, IA, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby: Sculpture, 2019 Nasher Sculpture Center, Dallas, TX, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
SPECTRE, 2019 painted aluminum
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Basin Theology/SACRUM SACRAL, 2017 ceramic
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Basin Theology/SACRUM SACRAL, 2017 ceramic
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Οι Αθηναίοι / Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Γεννήθηκε στην Κρήτη το 1933 και ζει στην Αθήνα. Τα τελευταία πενήντα περίπου χρόνια δούλευε, αν όχι στο πιο όμορφο, τουλάχιστον σε ένα από τα ομορφότερα εργαστήρια κεραμικής της χώρας, που σχεδίασε για εκείνην ο Τάκης Ζενέτος. Σίγουρα είναι η πλέον αναγνωρισμένη προσωπικότητα του καιρού μας σε αυτόν τον κλάδο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμιστή Πάνου Βαλσαμάκη

Εικαστικά / Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμίστα Πάνου Βαλσαμάκη

Η Σοφία Βαλσαμάκη ανέλαβε το έργο της καταγραφής και ταξινόμησης του αρχείου του παππού της, που περιλαμβάνει από φύλλα αλληλογραφίας και κουτιά με φωτογραφίες μέχρι τα σχέδιά του, τα οποία, όπως είχε υπολογίσει ο ίδιος, φτάνουν τα 10.000.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ
pablo picasso ceramics

Εικαστικά / Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

Μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM