Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
1
Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Riddin in dorte's Stable

Ο Διονύσης Καβαλλιεράτος είναι από τους πιο σημαντικούς εικαστικούς της γενιάς του. Τολμηρός, χωρίς ταμπού, με εξαιρετικές ιδέες και τεχνική, με έργα απόλυτα σοβαρά, αλλά με ένα χιούμορ που είναι ξεκάθαρο, κάποιες φορές ειρωνικό, και με λεπτομέρειες που σε προδιαθέτουν για ανάλυση, να σκέψη και αντίδραση. Οι δημιουργίες του προκαλούν έντονα συναισθήματα, γι' αυτό και είναι εύκολο να παρεξηγηθούν, ειδικά όταν παντρεύει θέματα όπως η σεξουαλικότητα και η θρησκεία. Η συζήτηση έγινε με αφορμή τη νέα του έκθεση που ξεκινάει στις 11 του μήνα στην Bernier/Eliades, βιαστικά, την ώρα της πυρετώδους προετοιμασίας.


— Πες μου μερικά πράγματα για σένα. Πώς συστήνεσαι;
Συστήνομαι ως Διονύσης και άμα με ρωτάνε τι δουλειά κάνω, λέω γλύπτης.


— Ποιος ήταν ο λόγος που ξεκίνησες να ασχολείσαι με την τέχνη;
Εγώ μπάτσος ήθελα να γίνω, αλλά οι γονείς μου με πίεσαν να γίνω ζωγράφος.


— Ποιες ανάγκες σού ικανοποιούσε;
Ματαιοδοξία, εγωκεντρισμό, αυτισμό. Επίσης, ήθελα να κάνω τους άλλους να γελάνε, αλλά κατάντησα να γελάω μόνος με τα αστεία μου, και δεν με πειράζει καθόλου. Νομίζω ότι έχω ακόμα καιρό να γίνω τουλάχιστον δικτάτορας.

Δεν αυτολογοκρίνομαι αλλά φιλτράρω τις ιδέες μου. Δεν χρειάζεται να φτιάχνω όλες τις ηλιθιότητες που περνάνε απ' το μυαλό μου, υλοποιώ μόνο μερικές από αυτές.


— Τώρα εξακολουθείς να ασχολείσαι για τον ίδιο λόγο;
Ναι, για τους ίδιους λόγους, αλλά και για τα λεφτά.


— Υπάρχει κάποιο έργο που σου άλλαξε τη ζωή; Κάποιος καλλιτέχνης;

Πολλοί καλλιτέχνες μού αρέσουν, με έχουν συγκινήσει πολλά έργα, δεν μπορώ να πω όμως ότι μου άλλαξε τη ζωή κανένα. Τα βιώματά μας μάς αλλάζουν τη ζωή.


— Έχεις σκεφτεί ποτέ σε ποιους απευθύνεσαι όταν δημιουργείς;
Θα ήθελα το έργο μου να αρέσει σε όλο τον κόσμο, αλλά αφού αυτό είναι αδύνατο, τότε θα πρέπει να αρκεστώ μόνο σε αυτούς που αρέσουν σ' εμένα, ανθρώπους με χιούμορ ελπίζω. Οι υπόλοιποι μπορούνε να πάνε να...

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
It's a Man's Man's Man's universe, 2015 κεραμικό, ξύλο 60x 50x 50 εκ.


— Βάζεις όρια στην τέχνη σου; Έχεις αυτολογοκριθεί ποτέ;
Δεν αυτολογοκρίνομαι αλλά φιλτράρω τις ιδέες μου. Δεν χρειάζεται να φτιάχνω όλες τις ηλιθιότητες που περνάνε απ' το μυαλό μου, υλοποιώ μόνο μερικές από αυτές.


— Σε απασχολεί ποιος θα δει τα έργα σου, σε ποιον θα καταλήξουν;
Θέλω να αγγίζω χορδές στους ανθρώπους, ώστε να βγάλουνε νότες. Με ενδιαφέρει να δει το έργο μου και ο συλλέκτης (και να το αγοράσει φυσικά), με ενδιαφέρει να το δει και ο σκουπιδιάρης, να το καταλάβει και να του αρέσει.


— Πες μου κάποιον που έχει για σένα σήμερα τη στόφα του μεγάλου, όχι απαραίτητα καλλιτέχνη.
Ένας τέτοιος θα ήταν κάποιος που λέει την αλήθεια, που στέκεται στα πόδια του, που αναζητάει διαρκώς τον εαυτό του και κάνει αυτοκριτική, που ξεφεύγει κάποιες φορές με ζωώδη βία, που με τις πράξεις και τα λόγια του σε κάνει να θέλεις να γίνεις καλύτερος. Ξέρω μερικούς, αλλά δεν χρειάζεται να αναφέρω τα ονόματά τους, είναι φίλοι.


— Υπάρχει ασφαλής τρόπος στην τέχνη; 

Δηλαδή να ακολουθεί κάποιος την ήδη δοκιμασμένη δική του συνταγή;

— Τι ορίζεις ως συντηρητισμό; Γιατί γίναμε τόσο συντηρητική κοινωνία και γινόμαστε όλο και περισσότερο; 

Όλες οι κοινωνίες είναι συντηρητικές. Ο συντηρητισμός είναι συνδεδεμένος με την κάθε θρησκεία, το χρήμα και την εξουσία. Η ανάγκη διαφύλαξής τους τον διατηρεί.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Φιλόσοφοι που σχηματίζουν ανθρώπινη πυραμίδα, 2014 κεραμικό, μέταλλο 120x 160x 40 εκ.


— Πιστεύεις ότι ενδιαφέρει η τέχνη τον νεοέλληνα;


Δεν ξέρω, μακάρι! Αλλά γιατί πρέπει να απασχολεί η εικαστική τέχνη όλο τον κόσμο, ντε και καλά; Υπάρχουν πιο σημαντικά πράγματα, και υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα.


— Γιατί σε απασχόλησε τόσο η θρησκεία στα έργα σου;


Με απασχόλησε γιατί με ενδιαφέρει η ανθρώπινη βλακεία, κάποιες φορές το μεταφυσικό, τα παραμύθια κ.λπ...


— Και η σεξουαλικότητα;


Αααχ! Η σεξουαλικότητα είναι κινητήρια δύναμη στη ζωή και στην τέχνη. Και η υπονόμευσή της, επίσης.


— Γιατί πιστεύεις ότι ενόχλησαν τα συγκεκριμένα έργα σου που οδήγησαν στη μήνυση;
Γιατί αυτοί που ενοχλήθηκαν ήταν κάτι ανώμαλα ανθρωπάκια που τους υποστήριξαν και τα φοβισμένα ανώμαλα ανθρωπάρια του κόμματος των νεοναζί.


— Σου αρέσει να προκαλείς;
Όπως είπα, θέλω να επικοινωνώ με ανθρώπους που το θέλουν και εκείνοι. Όποιοι δεν τους αρέσει, δεν με ενδιαφέρουν.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Κιβωτός του Νώε, 2013 μολύβι σε χαρτί 100x 130 εκ. Φωτό: Boris Kirpotin


— Είναι σκοπός της τέχνης να προκαλεί;
Σκοπός της τέχνης είναι και να χαϊδεύει και να προκαλεί.


— Ποιος είναι ο πιο μεγάλος σου φόβος;
Η απόρριψη και τα φίδια.


— Πόσο μεγάλο όπλο είναι το χιούμορ;
Τριάντα πέντε πόντους, με το συμπάθιο.


— Πώς βλέπεις την τέχνη στη σημερινή Ελλάδα;
Μια χαρά.


— Εσκεμμένα έχουν τα έργα σου ελληνικότητα;
Δυστυχώς, γεννήθηκα και μεγάλωσα ως Έλληνας και δεν μπορώ να κάνω αλλιώς, είναι αργά πια.


— Τι σε εκνευρίζει γύρω σου;
Ο πλανήτης, απ' άκρη σ' άκρη, πάντα σκατά ήτανε, αλλά τώρα πάει προς το χειρότερο.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Μεθύστακας, 2015 κεραμικό ,γύψος 75x 50x 50 εκ.


— Τι ενοχλεί την αισθητική σου;
Που θα μπορούσαμε να είμαστε υπεράνθρωποι, μα παραμένουμε ανθρωπάκια και μας είναι αρκετό.


— Και τι σου δίνει χαρά;
Από ένα καλό σουβλάκι, μέχρι το να συγκινούμαι από μια μικρή ή μεγάλη πράξη ανθρωπιάς. Ο έρωτας δίνει χαρά, αλλά ντρέπομαι να το πω δημοσίως, άσ' τον απέξω, δεν είναι καιρός για έρωτες.


— Πιστεύεις ότι ένα έργο τέχνης μπορεί να αποκτήσει υπόσταση μέσα σε μια γκαλερί;

Φυσικά. Η γκαλερί, εκτός από μαγαζί, είναι ένα μέρος συνάντησης και ένας χώρος που δίνει δυνατότητα για έκφραση.


— Τι θα δούμε στην νέα έκθεσή σου στην Bernier/Eliades;


«Κομικοτραγικά» κεραμικά γλυπτά, μια τρομερή, εξαιρετικά πανέμορφη ξύλινη γλυπτάρα, και κάτι τεράστια τοπία που λειτουργούν ως ηθικολογικές παραβολές.

«Εκείνο που όλοι θέλουν, κανείς ποτέ δεν θα έχει»

Gallerie Bernier/Eliades

Επταχάλκου 11, Θησείο

11 Φεβρουαρίου-31 Μαρτίου

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ