Μπολτάνσκι στην Αθήνα

Μπολτάνσκι στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Για τον Μπολτάνσκι φαντάζομαι θα χυθεί πολύ μελάνι. Ανάμεσα στους ανθρώπους της τέχνης έχει εχθρούς και φίλους -ορκισμένους και από τις δυο μεριές- .

Για μένα που είμαι θεατής, οι εκθέσεις του λειτουργούν λυτρωτικά.

Διάβαζα τις προάλλες ένα κείμενο από μια ιστορικό τέχνης που τον περιέγραφε σχεδόν σαν απατεώνα. "Εκβιάζει το συναίσθημα του θεατή" έγραφε.

Μπορεί να το κάνει και αυτό, δεν αντιλέγω. Ομως πόσοι καλλιτέχνες μπορούν να το κάνουν αυτό με τόσο μεγάλη επιτυχία; Πόσοι εξαιτίας ακριβώς αυτού του "συναισθηματικού εκβιασμού" έχουν καθολική αποδοχή;

Και ας το πάμε και παραπέρα: γνωρίζει κανείς τις αληθινές προθέσεις, τις προθέσεις γενικώς ενός καλλιτέχνη, ενός ανθρώπου; και αν μπορεί και τις γνωρίζει ή τις αναγνωρίζει, πλιιιζ, ας μας πει το μηχανισμό να βγούμε και εμείς από το σκοτάδι.

  

Εγώ, όσο μεγαλώνω και καταλαβαίνω μάλλον λιγότερα, θεωρώ τον Μπολτάνσκι ως έναν από τους μεγαλύτερους εν ζωή καλλιτέχνες.

Τον Φεβρουάριο του 2010, όταν μπήκα στο παγωμένο Γκραν Παλέ, ένοιωσα όπως ακριβώς όταν μπήκα στο Νταχάου, στα 18 μου, στην πρώτη επίσκεψή μου στο Μόναχο, στην πρώτη μου επίσκεψη στη ζωή μου σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Τα ξύλινα παραπήγματα κοιτώνες των κρατούμενων δεν υπήρχαν. Στη θέση τους, υπήρχε μόνο το περίγραμμα.
Σαν τέτοια μου φάνηκαν τα ορθογώνια παραλληλόγραμμα πλαίσια του Μπολτάνσκι γεμάτα από μεταχειρισμένα πανωφόρια. Και στο βάθος, ο τύμβος με τα ρούχα, μου θύμισε αυτομάτως τον τύμβο μα τα μεταχειρισμένα παπούτσια στην είσοδο του στρατοπέδου.

Τότε δεν ήξερα ότι ο Μπολτάνσκι είναι εβραίος, δεν ήξερα καν ότι το Ολοκαύτωμα υπάρχει με ένα τρόπο σε όλα του τα έργα, σε ότι έχει σχέση με τη μνήμη.
Αλλά αυτή είναι μια λεπτομέρεια που δε με αφορά.
Σημασία έχει ότι το έργο του κινητοποιεί τη δική μου μνήμη και τις αισθητικές μου αναφορές. Κινητοποιεί και τις αισθήσεις μου σε παρόντα χρόνο. Πρόσωπα, βλέμματα, ατελείωτες λίστες από ονόματα αγνοουμένων, αναρίθμητες φωτογραφίες ανωνύμων, ανατυπωμένες σε βιβλία ή κρεμασμένες στον τοίχο και φωτισμένες με κεριά.

Η εικόνα του υπακούει στην εσωτερική μου αναγκαιότητα. Είναι η τέχνη που με αφορά.

Ο Μπολτάνσκι έρχεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Το έργο του τα "Βλέμματα" θα φτιαχτεί με βλέμματα Αθηναίων. Θα είναι ένα εικαστικό γεγονός μείζονος σημασίας. Θα διαρκέσει από το φθινόπωρο του 2013 μέχρι την άνοιξη του 2014.

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ