Μπάρμπαρα Χέπγουορθ: H πιο διάσημη γλύπτρια της μεταπολεμικής περιόδου και η σχέση της με τη φύση

Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Courtesy The Hepworth Wakefield
0

Θεωρείται η πιο διάσημη γλύπτρια της μεταπολεμικής περιόδου, μια καλλιτέχνις που αναμόρφωσε με το έργο της τη γλυπτική και την έννοια της φόρμας. Η συμβολή της στην τέχνη είναι ανεκτίμητη, τόσο για τις φιγούρες όσο και για τη σχέση τους με το φυσικό περιβάλλον.

Δεδομένης της οργανικής, εμπνευσμένης από τη φύση μορφής των γλυπτών της, η Χέπγουορθ ήταν μια επίμονη και σχολαστική κηπουρός καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής της. Το Hepworth Wakefield, το μουσείο τέχνης στο Yorkshire της Αγγλίας, το οποίο άνοιξε στις 21 Μαΐου 2011 και οφείλει το όνομά του στη Βρετανίδα γλύπτρια που γεννήθηκε και εκπαιδεύτηκε στην πόλη, μέχρι τις 2 Μαΐου φιλοξενεί στους κήπους του το ανοιξιάτικο φεστιβάλ, με μια σειρά εκδηλώσεων για να γνωρίσουν καλύτερα οι επισκέπτες τους ολάνθιστους κήπους και τις ποικιλίες των φυτών και των λουλουδιών που υπάρχουν.

Μάλιστα μπορούν να μάθουν πληροφορίες για τη ζωή της διάσημης γλύπτριας και τις προτιμήσεις της στα φυτά του κήπου, όπως και το ότι η ίδια η Χέπγουορθ επέλεξε να καλλιεργήσει μόνο μια ποικιλία νάρκισσου, τους λευκούς νάρκισσους thalia.

Η Χέπγουορθ ήταν η πρώτη που χάραξε τις τρυπημένες φιγούρες που είναι χαρακτηριστικές τόσο του δικού της έργου όσο και, αργότερα, του Χένρι Μουρ. Οι δυο τους θα ηγούνταν της πορείας προς τον μοντερνισμό στη γλυπτική.

Γεννημένη τον Ιανουάριο του 1903 στη Βρετανία η Χέπγουορθ έδειξε από νωρίς το ταλέντο της στις τέχνες και ήδη σε ηλικία 12 ετών ήταν κάτοχος αρκετών μουσικών βραβείων. Σπούδασε με υποτροφία στη Σχολή Τέχνης του Λιντς και στη συνέχεια κέρδισε μια ακόμα υποτροφία για να σπουδάσει στο Royal College of Art του Λονδίνου. Η τρίτη υποτροφία που κέρδισε την έστειλε για σπουδές στη Φλωρεντία. Εκεί έμαθε από τον Giovanni Ardini πώς να σκαλίζει το μάρμαρο. Στη Φλωρεντία αναπτύχθηκε και ο μεγάλος έρωτας της με τον επίσης γλύπτη John Skeaping με τον οποίο απέκτησαν ένα γιο.

Η Χέπγουορθ ήταν η πρώτη που χάραξε τις τρυπημένες φιγούρες που είναι χαρακτηριστικές τόσο του δικού της έργου όσο και, αργότερα, του Χένρι Μουρ. Οι δυο τους θα ηγούνταν της πορείας προς τον μοντερνισμό στη γλυπτική. Τα επόμενα χρόνια η Χέπγουορθ άρχισε να γίνεται ένα από τα πιο γνωστά ονόματα της γλυπτικής και επηρέασε με το έργο της πολλές καλλιτεχνικές κινήσεις που γεννήθηκαν τότε.

Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Η Χέπγουρθ στο στούντιό της | Courtesy The Hepworth Wakefield

Το 1950 έργα της εκτέθηκαν στο βρετανικό περίπτερο της Μπιενάλε της Βενετίας. Μετά τον χωρισμό της από τον δεύτερο άνδρα της, η Χέπγουορθ σταμάτησε να δουλεύει με την πέτρα και το ξύλο και ξεκίνησε να δημιουργεί έργα από χαλκό και πηλό. Παράλληλα, προς το τέλος της καριέρας της πειραματίστηκε και με τη λιθογραφία.

Η Μπάρμπαρα Χέπγουορθ αποφάσισε να έρθει στην Ελλάδα μετά τον θάνατο του γιου της Πολ, ο οποίος σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα το 1953. Η πρωτοπόρος Βρετανίδα γλύπτρια του μοντερνισμού ταξίδεψε στην Επίδαυρο και σε άλλα μέρη της χώρας που είναι συνδεδεμένα κυρίως με την αρχαία της κληρονομιά.

Η παρατεταμένη επίσκεψή της στην Ελλάδα επηρέασε βαθύτατα το έργο της. Εμπνευσμένη από το ταξίδι της αυτό δημιούργησε μια σειρά από γλυπτά, στα οποία έδωσε ονόματα αρχαίων ελληνικών τοποθεσιών. Εξέδωσε μια συλλογή με τις σημειώσεις που είχε κρατήσει στο μπλοκ σχεδίασης το οποίο χρησιμοποίησε στην Ελλάδα, ενώ μεγάλο μέρος της προσοχής της δόθηκε στα χρώματα, στις μορφές και στις εντυπώσεις που της άφησαν τα μέρη που επισκέφθηκε.

Η Μπάρμπαρα Χέπγουορθ βρήκε τον θάνατο στις 20 Μαΐου 1975, σε ηλικία 72 ετών, όταν ξέσπασε φωτιά στο στούντιό της.

Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Γλυπτό της Χέπγουρθ | Courtesy The Hepworth Wakefield
Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Οι κήποι στο Hepworth Wakefield | Courtesy The Hepworth Wakefield
Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Οι κήποι στο Hepworth Wakefield | Courtesy The Hepworth Wakefield
Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Οι κήποι στο Hepworth Wakefield | Courtesy The Hepworth Wakefield
Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Οι κήποι στο Hepworth Wakefield | Courtesy The Hepworth Wakefield
Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Τουλίπες στο Hepworth Wakefield | Courtesy The Hepworth Wakefield
Το φεστιβάλ των λουλουδιών στον κήπο της σπουδαίας γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ Facebook Twitter
Οι κήποι στο Hepworth Wakefield | Courtesy The Hepworth Wakefield
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά ή την ανακούφιση στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT