«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Structural 47, 2023, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως 120 x 120 x 10 εκατοστά

«Μονοπάτια Αναπνοής»: Μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία

0

Όσοι περνούν από τον σταθμό του ΗΣΑΠ στα Κάτω Πατήσια συναντούν το έργο «Φάρος» της Αντωνίας Παπατζανάκη, μια εξαιρετικά επιτυχημένη επέμβαση που έγινε στο σύνολο των σταθμών του Ηλεκτρικού. «Γνώρισα τη δουλειά της Αντωνίας Παπατζανάκη προ εικοσαετίας, γύρω στο 2004. Ο “Φάρος” της στον σταθμό με συντρόφευε καθημερινά και ήταν κυριολεκτικά ένας φάρος ελπίδας και φωτός σε μια μουντή γειτονιά της πόλης. Λίγα δημόσια γλυπτά της Αθήνας αλληλεπιδρούν τόσο αποτελεσματικά με τον περιβάλλοντα χώρο. Όπως ο “Φάρος”, έτσι και τα έργα που παρουσιάζει σήμερα στο ΚΑΜ συνδυάζουν το στιβαρό με το αέρινο, το συμπαγές με το διάφανο, το ανόργανο με το οργανικό, το γήινο με το ουράνιο, την τεχνολογία με τη χειρωναξία. Η Παπατζανάκη είναι μια δυναμική καλλιτέχνιδα με συγκροτημένη σκέψη και συνεκτικό έργο που αντέχει στον χρόνο. Εστιάζει σε αδιόρατες όψεις και πτυχές, φέρνοντας στο φως –και μέσω του φωτός, με βασικό εργαλείο το φως– εικόνες σπάνιας ομορφιάς (μιας “λειτουργικής ομορφιάς”, όπως λέει και η ίδια), οι οποίες, ενώ περνούν απαρατήρητες, είναι ζωτικής σημασίας για την ύπαρξή μας και την ποιότητα της ζωής μας», λέει ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής της έκθεσης «Breathlines» («Μονοπάτια Αναπνοής») της διακεκριμένης γλύπτριας, Χριστόφορος Μαρίνος, που γίνεται στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (ΚΑΜ) στα Χανιά, τόπο καταγωγής της Παπατζανάκη.

Με αυτήν προσεγγίζει το φλέγον ζήτημα της περιβαλλοντικής κρίσης, αναδεικνύοντας τον ζωτικό ρόλο των φυτών τόσο για την υγεία μας όσο και για τη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας του πλανήτη.

Περιλαμβάνει μια σειρά από ελαιογραφίες μικρής κλίμακας και φωτεινά γλυπτά της σειράς «Structural» («Δομικό»), μια εγκατάσταση με τίτλο «Vital Lace» («Ζωτική δαντέλα»), που αποτελείται από οκτώ μεγάλης κλίμακας επίτοιχα γλυπτά από ανοξείδωτο χάλυβα κομμένο με λέιζερ, πλεξιγκλάς και φως, καθώς και ένα βίντεο με τα ψηφιακά έργα της σειράς «Xylem». 

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πραγματικό θέμα της έκθεσης «Breathlines» είναι η αναγκαιότητα των φυτών, με τον ίδιο τρόπο που η τέχνη είναι αναγκαία για τη ζωή μας. Εδώ τα φυτά γίνονται τέχνη, μεταμορφώνονται σε έργα τέχνης, με σκοπό να διεκδικήσουν τη σπουδαιότητα της παρουσίας τους στον κόσμο. Προσφέροντας στους ανθρώπους οξυγόνο μέσω της φωτοσύνθεσης, εξασφαλίζοντας την αναπνοή μας, συμβάλλουν στη διατήρηση της ζωής και της οικολογικής ισορροπίας.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με τίτλο «Κλιματική κρίση: Τα χρόνια της αφόρητης ζέστης», το οποίο θα συντονίσει η δρ Θαλάσσιας Βιολογίας Νίνα Φραγκοπούλου.

Αντλώντας έμπνευση από τη βιολογία, η Αντωνία Παπατζανάκη δημιουργεί έργα που αναζητούν τα μονοπάτια της αναπνοής –τις κυτταρικές δομές και τη ροή οξυγόνου– από τα φυτά στους ανθρώπους. Οι ελαιογραφίες της σειράς «Structural» και η «Xylem» διερευνούν τα μοτίβα που βρίσκονται στα δομικά στοιχεία της φύσης. Οι εικόνες τους είναι εμπνευσμένες από τον τρόπο που φαίνονται οι εσωτερικές δομές που χρησιμοποιεί η φύση για να δημιουργήσει πολυπλοκότητα και ζωή μέσα από το μικροσκόπιο. Από την άλλη, τα φωτεινά γλυπτά «Vital Lace» και «Structural» χρησιμοποιούν αδιαφανή και ημιδιαφανή υλικά που επιτρέπουν τη διάχυση και τη μετάδοση του φωτός, υπογραμμίζοντας τον ρόλο του στην ύπαρξη της ζωής και δημιουργώντας μια δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ του έργου τέχνης και της αρχιτεκτονικής του περιβάλλοντός του.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Structural 44, 2022, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 120 x 120 x 10 εκ.

Όσοι είναι εξοικειωμένοι με την ιστορία της τέχνης γνωρίζουν ότι το βιβλίο «Ανάπτυξη και μορφή στο φυσικό κόσμο» («On Growth and Form», 1917) του Σκωτσέζου βιολόγου D'Arcy Wentworth Thompson επηρέασε βαθύτατα τον Richard Hamilton και γέννησε μία από τις πιο πρωτοποριακές μεταπολεμικές εκθέσεις, την περίφημη «Growth and Form», που πραγματοποιήθηκε στο ICA του Λονδίνου το 1951. «Ο Thompson μελέτησε τα σχήματα (patterns) και τις σωματικές δομές στα φυτά και τα ζώα, οι οποίες δεν είναι ορατές διά γυμνού οφθαλμού. Εστίασε στην ανατομική δομή των ιστών, των κυττάρων και των οργανισμών, στον τρόπο που σχηματίζεται η μορφή τους ("μορφογένεση"), χρησιμοποιώντας τη μικροσκοπική φωτογραφία και τις διαγραμματικές περιγραφές. Σύμφωνα με τη θεώρησή του, κάθε μορφή ζωής έχει τους δικούς της ρυθμούς και τις δικές της αναλογίες», γράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος. 

«Η Αντωνία Παπατζανάκη αντλεί έμπνευση από τη βιολογία και, όπως ο Hamilton, γοητεύεται από τη μικροσκοπική φωτογραφία, αξιοποιώντας τις δυνατότητές της. Κοιτάει στο εσωτερικό των φυτών και των δέντρων και είτε ζωγραφίζει την κρυφή τους όψη είτε την αναδεικνύει μέσω του φωτός, δημιουργώντας φωτεινά γλυπτά. Τα φυτά είναι συνυφασμένα με τη ζωή και την ύπαρξη και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που, όπως υποστηρίζει ο φιλόσοφος Emanuele Coccia, σε βοηθούν να κατανοήσεις τη θέση σου στον κόσμο. Ο απώτερος στόχος της Παπατζανάκη με την παρούσα έκθεση μοιάζει, λοιπόν, να είναι αυτός: μια απόπειρα να κατανοήσει (η ίδια) και να δείξει (στους άλλους) τι σημαίνει να ζεις στον φυσικό κόσμο. Με άλλα λόγια, η ανάδειξη της σημασίας των φυτών είναι –σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά– ένα οντολογικό ζήτημα που απασχολεί τους καλλιτέχνες που προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη. Μια τέτοια περίπτωση καλλιτέχνιδας είναι και η Παπατζανάκη.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πραγματικό θέμα της έκθεσης "Breathlines" είναι η αναγκαιότητα των φυτών, με τον ίδιο τρόπο που η τέχνη είναι αναγκαία για τη ζωή μας. Εδώ τα φυτά γίνονται τέχνη, μεταμορφώνονται σε έργα τέχνης, με σκοπό να διεκδικήσουν τη σπουδαιότητα της παρουσίας τους στον κόσμο: προσφέροντας στους ανθρώπους οξυγόνο μέσω της φωτοσύνθεσης, εξασφαλίζοντας την αναπνοή μας, συμβάλλουν στη διατήρηση της ζωής και της οικολογικής ισορροπίας. Αλλά τα "Μονοπάτια της αναπνοής" δεν αναφέρονται μόνο στο φλέγον ζήτημα της περιβαλλοντικής κρίσης, στον ρόλο και στη συμβολή των φυτών στην επιβίωσή μας σε έναν ταλαιπωρημένο πλανήτη. Την ίδια στιγμή, πίσω από το μήνυμα κινδύνου που στέλνει η καλλιτέχνις, οι θεατές έχουν την ευκαιρία της ενατένισης, της αισθητικής απόλαυσης ωραίων εικόνων που συνδιαλέγονται με την ιστορία της αφαιρετικής ζωγραφικής. Η Παπατζανάκη εστιάζει στην αδιόρατη όψη των φυτών και του ανθρώπινου σώματος, φέρνοντας στο φως –και με βασικό εργαλείο το φως– εικόνες μιας "λειτουργικής ομορφιάς"», όπως λέει και η ίδια, «οι οποίες, ενώ περνούν απαρατήρητες, είναι ζωτικής σημασίας για την ύπαρξή μας και την ποιότητα της ζωής μας». 

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Εγκατάσταση Structural 2, λάδι σε καμβά Αντωνία Παπατζανάκη, Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο

Γεφυρώνοντας τέχνη και επιστήμη, η Αντωνία Παπατζανάκη αναζητά τη βάση της ζωής, «εκεί όπου γίνεται το θαύμα». Αν και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, η δουλειά της είναι κατά βάση αισιόδοξη, όπως και η ματιά της. Η εμπειρία που προσφέρει η έκθεσή της στο ΚΑΜ είναι αναζωογονητική, αν όχι θεραπευτική. Αλλά για να κατανοήσεις μια τέτοια έκθεση, για να καταλάβεις τα φυτά και την αξία της αναπνοής, θα πρέπει να έχεις πρώτα αφομοιώσει τη μαγεία του κόσμου μας, το θαύμα της ύπαρξης.  Όπως ο ποιητής Octavio Paz, η Παπατζανάκη μας καλεί να κοιτάξουμε με ιδιαίτερη προσοχή το «Μέσα δέντρο» και να ακούσουμε σοβαρά τι έχει να μας πει: «Φύτρωσε ένα δέντρο μέσα στο κεφάλι μου./ Φύτρωσε ένα δέντρο μέσα./ Οι ρίζες του είναι φλέβες,/ τα κλαδιά του νεύρα,/ σκέψεις η μπλεγμένη του φυλλωσιά / Πιάνει φωτιά με τη ματιά σου,/ και τα φρούτα του τα σκιερά / είναι πορτοκάλια βαθυκόκκινα / και ρόδια φλογερά».  

Τα γλυπτά της Παπατζανάκη εκπέμπουν φως, το οποίο διαχέεται στον εκθεσιακό χώρο. Η σταθερή λάμψη του τεχνητού φωτός των έργων συνομιλεί με το κυμαινόμενο φυσικό φως, αλλάζοντας την αντίληψη τόσο των έργων όσο και του περιβάλλοντος χώρου μέσω της συνεχούς, μεταβαλλόμενης ροής του ηλιακού φωτός και των καιρικών συνθηκών. Μια έντονη εμπειρία που προκαλεί και τροφοδοτεί τη σκέψη περιμένει τους θεατές σε αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Vital Lace 7, 2020, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 60 x 200 x 10 εκ.
«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Vital Lace 8, 2020, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 60 x 200 x 10 εκ.

Η επιστημονική συζήτηση με τίτλο «Κλιματική κρίση: Τα χρόνια της αφόρητης ζέστης» θα πραγματοποιηθεί στον συνεδριακό χώρο του ΚΑΜ στις 14 Σεπτεμβρίου, 19:30-21:00 με τη συμμετοχή των ειδικών για το θέμα Γ. Φίλη (Πολυτεχνείο Κρήτης), Πέτρου Λυμπεράκη (Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης), Γιώργου Καραμπουρνιώτη (Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και Νίνας Φραγκοπούλου (Δρ Θαλάσσιας Βιολογίας). Μέσα από τις παρουσιάσεις και την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των ομιλητών και του κοινού θα κατανοήσουμε την κλιματική κρίση και τις επιπτώσεις της στον πλανήτη και στην Ελλάδα και θα ανταλλάξουμε ιδέες για την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης, θα καταλάβουμε τον ρόλο των φυτών στη ζωή και την κλιματική κρίση.

Η έκθεση πλαισιώνεται από εκδηλώσεις ανοιχτές στο κοινό και εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Κύτταρο & φως: Πηγή ζωής και έμπνευσης» που επιμελείται η Νίνα Φραγκοπούλου και συντονίζει η Άννα Νεμπαυλάκη, ειδική συνεργάτιδα του δημάρχου Χανίων σε θέματα παιδείας. Οι δραστηριότητες συμμετοχής του κοινού και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρέχουν ευκαιρίες για διάλογο και ενημέρωση πάνω στον κρίσιμο ρόλο που παίζουν τα φυτά στη διατήρηση της υγείας των οικοσυστημάτων, στην αναπνοή και στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ενώ στόχο έχουν να παρακινήσουν τους θεατές –ενήλικες και παιδιά– να αναλάβουν ενεργό ρόλο για την προστασία και την αποκατάσταση του τοπικού φυσικού περιβάλλοντος της πόλης. Για τον λόγο αυτόν θα μοιραστούν φυτά της τοπικής χλωρίδας από την καλλιτέχνιδα στους επισκέπτες, με τη δέσμευση να τα φροντίσουν για να αναπτυχθούν.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, εγκατάσταση Structural 3, λάδι σε καμβά. Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο
«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Εγκατάσταση Structural 1, λάδι σε καμβά. Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο

Λίγα λόγια για την Αντωνία Παπατζανάκη

Η Αντωνία Παπατζανάκη γεννήθηκε στα Χανιά της Κρήτης. Είναι μια διακεκριμένη, διεθνής Ελληνίδα καλλιτέχνις που ζει και εργάζεται στην Νέα Υόρκη. Είναι γνωστή για τα φωτεινά γλυπτά της που εξερευνούν τις υλικές ιδιότητες, τις μορφολογικές ποιότητες και τις εννοιολογικές περιπλοκές του φωτός. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, στην Hochschule für Angewandte Kunst στη Βιέννη και απέκτησε Master of Fine Arts στο Pratt Institute στη Νέα Υόρκη. Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις και έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς για τη δημιουργία γλυπτών σε δημόσιους χώρους.

Η Αντωνία Παπατζανάκη
Η Αντωνία Παπατζανάκη

Η φωτεινή εγκατάστασή της «Αγορά» εκτέθηκε στο Battery Park το 2000-2001 στο πλαίσιο του προγράμματος Temporary Public Art της Νέας Υόρκης. Υπαίθρια δημόσια έργα της είναι μόνιμα εγκατεστημένα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένου του γλυπτού «Φάρος» στην πλατεία του σταθμού μετρό στα Κάτω Πατήσια στην Αθήνα. Έχει εκθέσει ευρέως δουλειά της. Μεταξύ των πολλών ατομικών εκθέσεών της είναι οι εξής: «Απειροελάχιστοι Σχηματισμοί», Donopoulos International Fine Arts, Θεσσαλονίκη, 2024 / «Thank you for my breaths, επιλεγμένες ψηφιακές οθόνες στάσεων λεωφορείου», Μανχάταν, Νέα Υόρκη, 2021 / «Microscopies», Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, 2019 / «Cellular», Μουσείο Ηρακλειδών, Αθήνα, 2019 / «Φωτομετρίες», Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, 2018-2019 / «Stratifications», John Jay College for Criminal Justice, Νέα Υόρκη, 2016 / «Διαθλάσεις», Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου, Αθήνα 2013. Επίσης, έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη, στην Ασία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων των «Nutri Delicious Art» (Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα, 2023), «Art Dagao 1 - 2019» (Chengde, Κίνα, 2019-20), «Transplants: Greek Diaspora Artists» (John Jay College, Νέα Υόρκη, 2018), «Το εγχείρημα των Μουσών - Ένας διάλογος μεταξύ τέχνης και επιστήμης» (Το Σπίτι της Κύπρου - Πρεσβεία της Κύπρου, Αθήνα, 2017), «Το δικαίωμα να είσαι άνθρωπος» (Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης - Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη, 2017, μεταξύ άλλων. Έργα της βρίσκονται σε πολυάριθμες ιδιωτικές συλλογές, καθώς και σε αξιόλογα ιδρύματα, όπως στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Αθήνας, στο Μουσείο Βορρέ, στη Συλλογή της οικογένειας Κοπελούζου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας, στο Μουσείο Ηρακλείου και στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων.

Η έκθεση Μονοπάτια Αναπνοής της Αντωνίας Παπατζανάκη πραγματοποιείται στο Μεγάλο Αρσενάλι στα Χανιά. Διάρκεια έκθεσης: 7 Σεπτεμβρίου – 3 Οκτωβρίου 2024

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η  πολυσυλλεκτική Αrt Athina 2024 θα ενεργοποιήσει αθέατες γωνιές του Ζαππείου

Πολιτισμός / Η  πολυσυλλεκτική Αrt Athina 2024 θα ενεργοποιήσει αθέατες γωνιές του Ζαππείου

Μεγαλύτερη κατά μία ημέρα, με συμμετοχή 71 αιθουσών τέχνης από την Ελλάδα, 10 ακόμη χώρες και διευρυμένο παράλληλο πρόγραμμα η  Art Athina επιστρέφει από τις 19 έως τις 23 Σεπτεμβρίου.  
LIFO NEWSROOM
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Aγίοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Εικαστικά / Άγιοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Μυθικές φιγούρες, η νησιωτική ζωή και η μυστηριώδης ενέργεια της Πάτμου εμπνέουν το πολύχρωμο και βαθιά ρομαντικό έργο του 35χρονου Βρετανού καλλιτέχνη που αγαπά ιδιαίτερα τον Αλέκο Φασιανό και τον Γιάννη Τσαρούχη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ