Μήνυση στην Marina Abramovic από τον πρώην συνεργάτη και σύντροφό της, Ulay

Μήνυση στην Marina Abramovic από τον πρώην συνεργάτη και σύντροφό της, Ulay Facebook Twitter
Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στη θρυλική περφόρμανς του 2010, «The Artist is Present», στο MoMA
2

Μήνυση εναντίον της διεθνούς φήμης καλλιτέχνιδος, Μαρίνα Αμπράμοβιτς, καταθέτει ο πρώην συνεργάτης και σύντροφός της, Ουλάι, εξαιτίας διαφωνιών που έχουν προκύψει ανάμεσα στο πρώην ζευγάρι σχετικά με έργα που δημιούργησαν από κοινού.

Η Σέρβα καλλιτέχνις και ο Γερμανός πρώην σύντροφός της, το πραγματικό όνομα του οποίου είναι Frank Uwe Laysiepen, είχαν κοινή δημιουργική και προσωπική πορεία για πάνω από μια δεκαετία, κατά τη διάρκεια της οποίας δημιούργησαν μια σειρά από δουλειές στις οποίες εξερευνούσαν τη σχέση τους, πριν τον χωρισμό τους το 1988.

Η σχέση αυτή βρέθηκε εκ νέου στο επίκεντρο το 2010, κατά τη διάρκεια της διάσημης εγκατάστασης του MoMA στη Νέα Υόρκη, «The Artist is Present», στην οποία η Αμπράμοβιτς καθόταν σε μία καρέκλα για οκτώ ώρες καθημερινά και καλούσε τους επισκέπτες να καθίσουν απέναντί της και να την κοιτάξουν στα μάτια. Όταν ο Ουλάι βρέθηκε αναπάντεχα σε αυτή τη θέση, η Αμπράμοβιτς έβαλε τα κλάματα και άπλωσε τα χέρια της για να πιάσει τα δικά του. Το βίντεο αυτής της επαφής έχει πλέον εκατομμύρια views στο YouTube.

Η ανάμνηση αυτής της τρυφερής στιγμής μάλλον έχει εξαφανιστεί, ύστερα από την είδηση ότι ο Ουλάι καταθέτει αγωγή, ισχυριζόμενος ότι η Αμπράμοβιτς παραβίασε συμβόλαιο που είχαν υπογράψει το 1999, σχετικό με δουλειές που είχαν κάνει από κοινού. Σύμφωνα με τον ίδιο, η Αμπράμοβιτς έχει ζητήσει από διάφορες γκαλερί να την αναφέρουν ως τη μοναδική δημιουργό σε μια σειρά από κοινές δουλειές, απαίτηση που παραβαίνει τους όρους αυτού του συμβολαίου, ενώ δεν του έχει παράσχει τις ακριβείς αναφορές των πωλήσεων αυτών των έργων και τον έχει πληρώσει μόνο 4 φορές σε μια χρονική διάρκεια 16 χρόνων. 

«Δεν είναι απλώς μια πρώην συνεργάτις», δήλωσε ο Ουλάι στον Guardian. «Όλο το έργο μας έχει μείνει στην ιστορία. Πλέον βρίσκεται στην ύλη των σχολικών εγχειριδίων. Αλλά έχει εσκεμμένα παρερμηνεύσει κάποια πράγματα ή απλώς έχει αφήσει το όνομά μου απ' έξω». Ωστόσο ο δικηγόρος της Αμπράμοβιτς ανακοίνωσε ότι η πελάτισσά του διαφωνεί κάθετα με τους ισχυρισμούς του πρώην της: «[Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς] δεν θέλει να προβεί σε σχόλια, αλλά πρόκειται για λίβελο. Θεωρεί ότι αυτή η μήνυση είναι προσβλητική και αποσκοπεί στην καταστροφή της δημόσιας εικόνας της. Θα είναι πολύ σταθερή στις θέσεις της ενώπιον του δικαστηρίου και θα υπερασπιστεί τα δικαιώματα και τη φήμη της με κάθε τρόπο».

Μήνυση στην Marina Abramovic από τον πρώην συνεργάτη και σύντροφό της, Ulay Facebook Twitter
O Frank Uwe Laysiepen, γνωστός με το καλλιτεχνικό του όνομα Ουλάι

Όταν το ζευγάρι χώρισε το 1988, αποφάσισαν να σηματοδοτήσουν το τέλος της σχέσης τους, με ένα έργο που ονομαζόταν «The Lovers». Περπάτησαν και οι δύο 2.500 χιλιόμετρα, ξεκινώντας από τα δύο άκρα του Σινικού Τείχους στην Κίνα, πριν βρεθούν στη μέση της διαδρομής και αγκαλιαστούν για τελευταία φορά. Ο Ουλάι ισχυρίζεται ότι έπειτα πούλησε τη συμμετοχή του στο πρότζεκτ στην Αμπράμοβιτς, ώστε εκείνη να επιβλέψει την παραγωγή και την εκμετάλλευση υλικού, με τη μορφή βίντεο, φωτογραφιών και περφόρμανς, αλλά τελικά ο ίδιος έχει λάβει πολύ μικρότερα ποσά από εκείνα που του αναλογούν με βάση τα ποσοστά που είχαν συμφωνηθεί.

Η υπόθεση που περιλαμβάνει και άλλες διαφωνίες ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες, πρόκειται να εκδικαστεί αυτό τον μήνα στο Άμστερνταμ.

Διαβάστε τη συνέντευξη που είχε δώσει ο Ulay στο LIFO.gr EΔΩ

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ