Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης

Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
0
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Η Αγγλίδα καλλιτέχνις Navine G. Khan-Dossos επεμβαίνει με έναν πολύ ενδιαφέροντα τρόπο στους τοίχους του ωραίου καφέ, που πρόκειται να ξανανοίξει σύντομα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το καφέ του Μουσείου Μπενάκη Iσλαμικής Tέχνης, που παρέμενε κλειστό τα τελευταία πέντε χρόνια, διαθέτει μία από τις ωραιότερες θέες στην Αθήνα. Από τη βεράντα του μπορεί κανείς να δει το νεκροταφείο του Κεραμεικού, την Ακρόπολη, το βιομηχανικό Γκάζι. Η Αγγλίδα καλλιτέχνις Navine G. Khan-Dossos επεμβαίνει με έναν πολύ ενδιαφέροντα τρόπο στους τοίχους του ωραίου καφέ, που πρόκειται να ξανανοίξει σύντομα. Η νεαρή ζωγράφος φιλοτεχνεί μια τοιχογραφία με πηγή έμπνευσης τους φοίνικες της πόλης, την οποία ονομάζει «Imagine a palm tree». Όταν μπαίνεις στον χώρο, ξαφνιάζεσαι με το θέαμα που αντικρίζεις. Οι φοίνικες, τα έντονα χρώματα και τα όμορφα, φαινομενικά απλά σχήματα σου προκαλούν ένα αίσθημα ευφορίας. Στην πορεία μαθαίνεις ότι καθετί ζωγραφισμένο έχει ένα πιο βαθύ και σύνθετο νόημα. Η Navine έχει ξεκινήσει να ζωγραφίζει από τον Ιανουάριο και βρίσκεται εκεί καθημερινά. Όσο ζωγραφίζει, ο χώρος είναι ανοιχτός για το κοινό, ενώ το καφέ θα ανοίξει επίσημα στις 10 Απριλίου. «Το έργο έχει τον χαρακτήρα του δημόσιου» λέει η καλλιτέχνις. «Έχω κάνει πολύ όμορφες συζητήσεις και ο κόσμος πάντα φέρνει μια φρέσκια ματιά στο έργο, ειδικά τα παιδιά».

Για μένα, έχει μεγάλο ενδιαφέρον το να ζωγραφίζω με παραδοσιακά μέσα πράγματα που είναι σύγχρονα, τεχνολογικά, και κάνουν ένα σχόλιο πολιτικό.

Η Navine σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο Cambridge, με ειδικότητα στην οθωμανική τέχνη και αρχιτεκτονική. «Πάντα με ενδιέφερε η Αθήνα και συγκεκριμένα η περίοδος της οθωμανικής κυριαρχίας» λέει. «Πριν από έξι μήνες αποφασίσαμε με τον σύντροφό μου να έρθουμε να μείνουμε μόνιμα στην Ελλάδα. Είμαι από το Λονδίνο και έψαχνα να μείνω σε μια πόλη όπου δεν θα χρειαζόταν να ξοδεύω πολλά για την διαβίωση μου αλλά και μια πόλη που θα περνούσε μία περίοδο ραγδαίων αλλαγών. Έμαθα ότι στο μουσείο τρέχουν ένα πρόγραμμα στο οποίο συνεργάζονται με σύγχρονους καλλιτέχνες και αποφάσισα να μιλήσω με τους υπεύθυνους. Τότε μου ήρθε η ιδέα να δουλέψω με τους φοίνικες και την ιστορία τους. Το καφέ του μουσείου θα ήταν το ιδανικό μέρος. Ο φοίνικας είναι ένα δέντρο που συμβολίζει το μεσογειακό, το αφρικανικό και τη Μέση Ανατολή. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί μια χώρα ως μη ευρωπαϊκή. Η Αθήνα κάποτε ήταν γεμάτη φοινικόδεντρα. Τον 19ο αιώνα, όταν στην εξουσία ήταν ο βασιλιάς Όθωνας, διέταξε να κοπούν όλοι οι φοίνικες της πόλης, γιατί ήθελε να δώσει στην Αθήνα έναν πιο ευρωπαϊκό χαρακτήρα. Άκουσα κι άλλες ιστορίες βέβαια, ότι οι φοίνικες καταστράφηκαν κατά την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου γιατί δεν υπήρχαν τα μέσα για να τους συντηρήσουν. Οι ιστορικοί και οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα φοινικόδεντρα καταστράφηκαν σε διαφορετικές περιόδους. Το δέντρο έχει γίνει κατά κάποιον τρόπο ένα σύμβολο αστικού μύθου. Λίγο πριν γίνουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα, η κυβέρνηση αποφάσισε να φυτέψει χιλιάδες φοίνικες σε όλη την πόλη. Αυτήν τη φορά δεν ήταν σύμβολο της Ανατολής αλλά σύμβολο της πολυτέλειας. Όπως αυτοί που βλέπουμε στο Ντουμπάι ή στις Μπαχάμες. Τα συγκεκριμένα δέντρα ήταν κακής ποιότητας και έφεραν μαζί τους ένα κόκκινο έντομο, το οποίο άρχισε να τρώει τόσο τα δέντρα που φυτεύτηκαν όσο και αυτά που προϋπήρχαν. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν μία περίοδος που αποδείχθηκε προβληματική, αργότερα. Το "Imagine a palm tree" είναι μια τοιχογραφία για τα δέντρα αλλά ταυτόχρονα και ένα πολιτικό σχόλιο, για την Ελλάδα, για τη θέση της σε μια Ευρώπη που αλλάζει και για την πορεία της μέσα σε αυτήν. Η Ελλάδα γεωγραφικά βρίσκεται ανάμεσα στην Ευρώπη και στην Ανατολή και είναι πιο κοντά στην Ιερουσαλήμ απ' ό,τι στο Λονδίνο. Ακόμη και το ότι το έργο βρίσκεται στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης έχει το νόημά του».


Πέρα από τους φοίνικες, η τοιχογραφία της Navine περιέχει πολλά σύμβολα, τα οποία προέκυψαν από την έρευνα που έκανε πριν ξεκινήσει τη συνεργασία της με το μουσείο. Στην κορυφή έχει ζωγραφίσει το σύμβολο της CCTV κάμερας και πιο κάτω το σήμα του Wi-Fi και το σύμβολο του σήματος στο κινητό. Στο κάτω τμήμα της τοιχογραφίας βλέπεις το σήμα του μετρό και κάτω από αυτό υπάρχουν ζωγραφισμένα καλώδια όπως θα τα βλέπαμε αν τα κόβαμε. «Αν το σκεφτείς, αυτό που ζωγραφίζω είναι η Αθήνα» λέει. «Από πάνω έχεις τα δίκτυα και κάτω έχεις αυτό που συμβαίνει υπόγεια: το μετρό και οι καλωδιώσεις. Για μένα, έχει μεγάλο ενδιαφέρον το να ζωγραφίζω με παραδοσιακά μέσα πράγματα που είναι σύγχρονα, τεχνολογικά, και κάνουν ένα σχόλιο πολιτικό. Δημιουργείται μια αντίθεση που αφήνει πολλά περιθώρια ερμηνείας και προβληματισμού. Είναι ένα δώρο της οικονομικής κρίσης τα ανεκμετάλλευτα κτίρια και οι χώροι, γιατί δίνουν την δυνατότητα στους καλλιτέχνες να δουλεύουν για πολύ καιρό σε μεγάλα πρότζεκτ».

Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Info:
Τα εγκαίνια και η επίσημη παρουσίαση του έργου «Imagine a palm tree» θα γίνουν την Κυριακή 10 Απριλίου, 17:00-20:00 στο καφέ του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης (Ασωμάτων 22 & Διπύλου, Κεραμεικός)

 

Το άρθρο από την έντυπη έκδοση της LIFO

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ