Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης

Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
0
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Η Αγγλίδα καλλιτέχνις Navine G. Khan-Dossos επεμβαίνει με έναν πολύ ενδιαφέροντα τρόπο στους τοίχους του ωραίου καφέ, που πρόκειται να ξανανοίξει σύντομα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το καφέ του Μουσείου Μπενάκη Iσλαμικής Tέχνης, που παρέμενε κλειστό τα τελευταία πέντε χρόνια, διαθέτει μία από τις ωραιότερες θέες στην Αθήνα. Από τη βεράντα του μπορεί κανείς να δει το νεκροταφείο του Κεραμεικού, την Ακρόπολη, το βιομηχανικό Γκάζι. Η Αγγλίδα καλλιτέχνις Navine G. Khan-Dossos επεμβαίνει με έναν πολύ ενδιαφέροντα τρόπο στους τοίχους του ωραίου καφέ, που πρόκειται να ξανανοίξει σύντομα. Η νεαρή ζωγράφος φιλοτεχνεί μια τοιχογραφία με πηγή έμπνευσης τους φοίνικες της πόλης, την οποία ονομάζει «Imagine a palm tree». Όταν μπαίνεις στον χώρο, ξαφνιάζεσαι με το θέαμα που αντικρίζεις. Οι φοίνικες, τα έντονα χρώματα και τα όμορφα, φαινομενικά απλά σχήματα σου προκαλούν ένα αίσθημα ευφορίας. Στην πορεία μαθαίνεις ότι καθετί ζωγραφισμένο έχει ένα πιο βαθύ και σύνθετο νόημα. Η Navine έχει ξεκινήσει να ζωγραφίζει από τον Ιανουάριο και βρίσκεται εκεί καθημερινά. Όσο ζωγραφίζει, ο χώρος είναι ανοιχτός για το κοινό, ενώ το καφέ θα ανοίξει επίσημα στις 10 Απριλίου. «Το έργο έχει τον χαρακτήρα του δημόσιου» λέει η καλλιτέχνις. «Έχω κάνει πολύ όμορφες συζητήσεις και ο κόσμος πάντα φέρνει μια φρέσκια ματιά στο έργο, ειδικά τα παιδιά».

Για μένα, έχει μεγάλο ενδιαφέρον το να ζωγραφίζω με παραδοσιακά μέσα πράγματα που είναι σύγχρονα, τεχνολογικά, και κάνουν ένα σχόλιο πολιτικό.

Η Navine σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο Cambridge, με ειδικότητα στην οθωμανική τέχνη και αρχιτεκτονική. «Πάντα με ενδιέφερε η Αθήνα και συγκεκριμένα η περίοδος της οθωμανικής κυριαρχίας» λέει. «Πριν από έξι μήνες αποφασίσαμε με τον σύντροφό μου να έρθουμε να μείνουμε μόνιμα στην Ελλάδα. Είμαι από το Λονδίνο και έψαχνα να μείνω σε μια πόλη όπου δεν θα χρειαζόταν να ξοδεύω πολλά για την διαβίωση μου αλλά και μια πόλη που θα περνούσε μία περίοδο ραγδαίων αλλαγών. Έμαθα ότι στο μουσείο τρέχουν ένα πρόγραμμα στο οποίο συνεργάζονται με σύγχρονους καλλιτέχνες και αποφάσισα να μιλήσω με τους υπεύθυνους. Τότε μου ήρθε η ιδέα να δουλέψω με τους φοίνικες και την ιστορία τους. Το καφέ του μουσείου θα ήταν το ιδανικό μέρος. Ο φοίνικας είναι ένα δέντρο που συμβολίζει το μεσογειακό, το αφρικανικό και τη Μέση Ανατολή. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί μια χώρα ως μη ευρωπαϊκή. Η Αθήνα κάποτε ήταν γεμάτη φοινικόδεντρα. Τον 19ο αιώνα, όταν στην εξουσία ήταν ο βασιλιάς Όθωνας, διέταξε να κοπούν όλοι οι φοίνικες της πόλης, γιατί ήθελε να δώσει στην Αθήνα έναν πιο ευρωπαϊκό χαρακτήρα. Άκουσα κι άλλες ιστορίες βέβαια, ότι οι φοίνικες καταστράφηκαν κατά την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου γιατί δεν υπήρχαν τα μέσα για να τους συντηρήσουν. Οι ιστορικοί και οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα φοινικόδεντρα καταστράφηκαν σε διαφορετικές περιόδους. Το δέντρο έχει γίνει κατά κάποιον τρόπο ένα σύμβολο αστικού μύθου. Λίγο πριν γίνουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα, η κυβέρνηση αποφάσισε να φυτέψει χιλιάδες φοίνικες σε όλη την πόλη. Αυτήν τη φορά δεν ήταν σύμβολο της Ανατολής αλλά σύμβολο της πολυτέλειας. Όπως αυτοί που βλέπουμε στο Ντουμπάι ή στις Μπαχάμες. Τα συγκεκριμένα δέντρα ήταν κακής ποιότητας και έφεραν μαζί τους ένα κόκκινο έντομο, το οποίο άρχισε να τρώει τόσο τα δέντρα που φυτεύτηκαν όσο και αυτά που προϋπήρχαν. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν μία περίοδος που αποδείχθηκε προβληματική, αργότερα. Το "Imagine a palm tree" είναι μια τοιχογραφία για τα δέντρα αλλά ταυτόχρονα και ένα πολιτικό σχόλιο, για την Ελλάδα, για τη θέση της σε μια Ευρώπη που αλλάζει και για την πορεία της μέσα σε αυτήν. Η Ελλάδα γεωγραφικά βρίσκεται ανάμεσα στην Ευρώπη και στην Ανατολή και είναι πιο κοντά στην Ιερουσαλήμ απ' ό,τι στο Λονδίνο. Ακόμη και το ότι το έργο βρίσκεται στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης έχει το νόημά του».


Πέρα από τους φοίνικες, η τοιχογραφία της Navine περιέχει πολλά σύμβολα, τα οποία προέκυψαν από την έρευνα που έκανε πριν ξεκινήσει τη συνεργασία της με το μουσείο. Στην κορυφή έχει ζωγραφίσει το σύμβολο της CCTV κάμερας και πιο κάτω το σήμα του Wi-Fi και το σύμβολο του σήματος στο κινητό. Στο κάτω τμήμα της τοιχογραφίας βλέπεις το σήμα του μετρό και κάτω από αυτό υπάρχουν ζωγραφισμένα καλώδια όπως θα τα βλέπαμε αν τα κόβαμε. «Αν το σκεφτείς, αυτό που ζωγραφίζω είναι η Αθήνα» λέει. «Από πάνω έχεις τα δίκτυα και κάτω έχεις αυτό που συμβαίνει υπόγεια: το μετρό και οι καλωδιώσεις. Για μένα, έχει μεγάλο ενδιαφέρον το να ζωγραφίζω με παραδοσιακά μέσα πράγματα που είναι σύγχρονα, τεχνολογικά, και κάνουν ένα σχόλιο πολιτικό. Δημιουργείται μια αντίθεση που αφήνει πολλά περιθώρια ερμηνείας και προβληματισμού. Είναι ένα δώρο της οικονομικής κρίσης τα ανεκμετάλλευτα κτίρια και οι χώροι, γιατί δίνουν την δυνατότητα στους καλλιτέχνες να δουλεύουν για πολύ καιρό σε μεγάλα πρότζεκτ».

Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Μια αγγλίδα καλλιτέχνις ζωγραφισε τις πανέμορφες νέες τοιχογραφίες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Info:
Τα εγκαίνια και η επίσημη παρουσίαση του έργου «Imagine a palm tree» θα γίνουν την Κυριακή 10 Απριλίου, 17:00-20:00 στο καφέ του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης (Ασωμάτων 22 & Διπύλου, Κεραμεικός)

 

Το άρθρο από την έντυπη έκδοση της LIFO

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ