Με τον Πάνο Τσαγκάρη στο Lower East Side

Με τον Πάνο Τσαγκάρη στο Lower East Side Facebook Twitter
Προχώρησα και μελέτησα πολύ τη μασονία, την αρχαία Ελλάδα, την Αίγυπτο, μετά πήγα προς την Καμπάλα και τον ανατολικό μυστικισμό. Και το ένα έφερε το άλλο. Καθώς μελετούσα κι ερευνούσα γι’ αυτά τα θέματα, άρχισε να επηρεάζεται η τέχνη μου. Φωτό.: Σπύρος Ντάλιας
0

H αυτοπροσωπογραφία του είναι ένα κομμάτι χρυσόχαρτου μαζί με καθρέφτη, μια απροσδιόριστου σχήματος μάζα που μου θυμίζει τα κτίρια του Φρανκ Γκέρι. Τα έργα του βουτηγμένα μέχρι τη φτέρνα στους μυστικιστικούς συμβολισμούς, ισοσκελή τρίγωνα, επτάγωνα αστέρια, φράσεις όπως «For between the lights and the darkness we stand» και «In search of light», έκπτωτοι άγγελοι και δαίμονες, γεωμετρικά σχήματα, μια κατάβαση στα σκοτεινά (και ταυτόχρονα φωτεινά) καταγώγια της ανθρώπινης ύπαρξης. Ένας σπουδαίος μετά-new age καλλιτέχνης, που ζει τα τελευταία οκτώ χρόνια στη Νέα Υόρκη.

Ο Πάνος μένει στο Lower East Side, ίσως την τελευταία πραγματικά αυθεντικά καλλιτεχνική και ροκ εν ρολ γειτονιά του Μανχάταν (αν και το gentrification έχει φτάσει τελευταία και εδώ, απλώνοντας τα πλοκάμια του στα εμβληματικά στέκια της περιοχής - ήδη έχουν ανεγερθεί μερικά κυριλέ condos). Κατεβαίνουμε στο υπόγειο του Home Sweet Home, δίπλα από ένα μαγαζί με κατεβασμένα ρολά και μια αποκλειστικά κινέζικη επιγραφή (ένας θεός ξέρει τι πουλάει εδώ το πρωί). Μπροστά στην είσοδο ένας σωρός από μαύρες σακούλες σκουπιδιών. Ο πορτιέρης, ένα μαύρος πενηντάρης με τζόκεϊ που γράφει NY, τσεκάρει τις ταυτότητές μας μ’ έναν φακό. Δεξιά απ’ τις σκάλες μια προθήκη με ταριχευμένες νυφίτσες, μέσα, πάνω στο μπαρ, μια ταριχευμένη αλεπού μ’ ένα καπέλο στο κεφάλι. Ο DJ παίζει κάτι σαν nu disco με επιρροές από caribbean tribal. Τις Τετάρτες εδώ, σε αυτό το υπόγειο, κάνει πάρτι η δισκογραφική Wierd. Κλείνουν όλα τα φώτα, γεμίζουν τον χώρο με καπνούς και παίζουν dark new wave και post punk. Γίνεται χαμός. Ο Πάνος μου δείχνει την αλεπού και μου διηγείται μια ιστορία, από τότε τον κάλεσαν στο σπίτι του μεγαλύτερου συλλέκτη ταριχευμένων ζώων. «Δεν μπορείς να το διανοηθείς. Είχε ένα τεράστιο σπίτι, γεμάτο με κάθε είδους ταριχευμένα ζώα.

Δεν ξέρω πώς επιβιώνω εδώ, στη Νέα Υόρκη, αλλά μέσα από τη δουλειά μου βγάζω αυτήν τη μελαγχολία, αυτό το σκοτάδι. Την πρόκληση που σου παρέχει η πόλη, που είναι μία μητρόπολη και συ ζεις στο χάος της και ταυτόχρονα προσπαθείς να είσαι μοναχός και ισορροπημένος

Από ελέφαντες και καμηλοπαρδάλεις μέχρι πουλιά και ταράνδους». Ανεβαίνουμε στον πάνω όροφο, όπου βρίσκεται η γκαλερί Envoy Enterprises και ο καλλιτέχνης Matt Sims παρουσιάζει την έκθεση «The space in between»: δύο video art, το ένα προβάλλει μια προπόνηση αθλητών στίβου (με blurry εικόνα), το άλλο έναν οδηγό μέσα απ’ το καθρεφτάκι του αυτοκινήτου του. Στο πίσω μέρος, πίσω από μια βαριά κουρτίνα, είναι κρυμμένο το μπαρ Fig 19, με ξύλινο πάτωμα και μια προθήκη με ταριχευμένα πουλιά (πάλι!). Στα ηχεία παίζει σουίνγκ και ο Πάνος μου λέει ότι κάποτε εδώ γνώρισε τη Σαμάνθα του «Sex & the city». Η νέα μόδα στο Lower East είναι τα μπαρ που είναι κρυμμένα πίσω από σκοτεινές πόρτες χωρίς ταμπέλα ή κάτω από καταπακτές.

Για να μπεις στο περίφημο Please Don’t Tell, πρέπει να περάσεις αρχικά από ένα μπεργκεράδικο, ύστερα από έναν τηλεφωνικό θάλαμο που βρίσκεται εκεί, να πάρεις το 1 στο τηλέφωνο και να σου ανοίξει η μυστική πόρτα για τα καλύτερα κοκτέιλ της Νέας Υόρκης. Ο Πάνος ξέρει όλα τα μυστικά και μυστικιστικά μέρη της πόλης. «Στο Μπρονξ είχα γνωρίσει έναν αρχιερέα που στο υπόγειό του είχε έναν ναό, όπου είχα πάει κάνα δυο φορές να μου διαβάσει τη μοίρα. Πας κάτω, έχει ένα πιθάρι που λέγεται “κάντσα” που μέσα έχει διάφορα οστά νεκρού και από πάνω αλυσίδες και σπαθιά και σ’ ένα μικρό χαλάκι κάποια κοχύλια που τα κρατάς στα χέρια για μερικά λεπτά, ώστε να περάσει η ενέργεια από σένα στα κοχύλια και να σκεφτείς τι θέλεις να τον ρωτήσεις. Αυτός έρχεται σε επικοινωνία με το πνεύμα του νεκρού που είναι στο πιθάρι, πέφτει σε trance, ρίχνεις τα κοχύλια και ανάλογα με τον τρόπο που θα πέσουν, ο τύπος σου λέει κάποια πράγματα. Μου είπε τρελά πράγματα για την οικογένειά μου, τους παππούδες μου, πώς πέθαναν κ.λπ. Πράγματα που δεν θα μπορούσε να τα ξέρει. Μου είπε πως θα βγάλω χρήματα σύντομα και μετά από λίγο  καιρό είχα στην Καλφαγιάν την πρώτη μου έκθεση που πήγε πολύ καλά κι έβγαλα κάποια χρήματα».

Ο Πάνος, που έχει δείξει τη δουλειά του σε σημαντικά μουσεία, όπως το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Λειψία, αλλά και σε ατομικές εκθέσεις στο Μιλάνο, στην Ιταλία, στη Νέα Υόρκη και την Ελλάδα, σπούδασε καλές τέχνες και γραφιστική στο Βανκούβερ (« Ήθελα να πάω εκεί γιατί είχα κάποιους συγγενείς, αλλά κυρίως για να είμαι κοντά στο Σιάτλ που λάτρευα, λόγω της μουσικής που άκουγα τότε. Ξέρεις, Pearl Jam, Screaming Trees, Nirvana, Soundgarden») και εκεί ήταν που ανακάλυψε στη βιβλιοθήκη του θείου του μερικά μασονικά βιβλία και άρχισε ν’ αναζητάει μια άλλη αλήθεια. «Ο θείος μου, που έμενε στο Βανκούβερ, ήταν μασόνος, αλλά εγώ δεν το ήξερα. Όταν πέθανε, λίγους μήνες αφότου μετακόμισα εκεί, ανακάλυψα στη βιβλιοθήκη του κάποια βιβλία για μασονία, για αρχαιοαιγυπτιακά μυστήρια και άρχισα να την ψάχνω. Για τη μασονία είχα ακούσει τα χειρότερα. Ότι κυβερνούν τον κόσμο και τέτοιες μαλακίες. Και κόλλησα. Προχώρησα και μελέτησα πολύ τη μασονία, την αρχαία Ελλάδα, την Αίγυπτο, μετά πήγα προς την Καμπάλα και τον ανατολικό μυστικισμό. Και το ένα έφερε το άλλο. Καθώς μελετούσα κι ερευνούσα γι’ αυτά τα θέματα, άρχισε να επηρεάζεται η τέχνη μου. Και τώρα δεν μπορώ να ξεχωρίσω την τέχνη από τη ζωή μου και το ενδιαφέρον μου για τον μυστικισμό. Είναι όλα ένα». Τελευταία τα έργα του Πάνου Τσαγκάρη έχουν και πολιτικές προεκτάσεις - διαβάζει τις αμερικανικές εφημερίδες που σχεδόν καθημερινά έχουν ένα θέμα για την Ελλάδα και κρατάει αποκόμματα. «Συλλέγω εξώφυλλα εφημερίδων, κυρίως των “New York Times”, που έχουν ως κεντρικό θέμα φωτογραφίες από την Ελλάδα, είτε από τα επεισόδια, είτε απ’ οτιδήποτε.

Τα έχω συλλέξει κι έχω κάνει ορισμένα έργα, όπως ένα τρίπτυχο όπου έχω καλύψει τα κείμενα, εκτός από τον τίτλο και τις φωτογραφίες, με φύλλα χρυσού. Πρόκειται για ένα τρίπτυχο που έχει αναφορές στη μέθοδο που χρησιμοποιούσαν οι αλχημιστές για να μετατρέψουν το μολύβι σε χρυσάφι, και την παρομοιάζω με τη διαδικασία που ακολουθείται στην Ελλάδα.

Ένα ακόμη έργο που κάνω τώρα είναι με το εξώφυλλο της “Liberation”, που είχε τη λέξη ΧΑΟΣ. Είναι δώδεκα φωτοτυπίες με το εξώφυλλο αυτό. Το πρώτο κομμάτι είναι μία μαύρη φωτοτυπία και στα επόμενα σιγά σιγά φαίνεται το ΧΑΟΣ, ώσπου καταλήγει στο λευκό. Είναι ένα έργο που δείχνει τη διαδικασία που πρέπει να περάσει ο λαός και η χώρα. Αυτή την κάθαρση και τη διαδρομή από το σκότος στο φως. Η φωτοτυπία με ενδιαφέρει γιατί είναι καθημερινό, συνηθισμένο και άχρηστο υλικό. Συμβολίζει την υλική υπόσταση της ψυχής του ανθρώπου και τα σύμβολα και τα σχέδια που έχουν περάσει με χρυσό - το χρυσό συμβολίζει το θείο κομμάτι της ψυχής. Και αυτή η σειρά συμβολίζει ουσιαστικά την ένωση του θείου και του υλικού κομματιού της ψυχής».

Επόμενη στάση το Tropical Βar. Μια ιδιότυπη μείξη μεξικάνικου και κινέζικου εστιατορίου και μπαρ διακοσμημένου με πέτρα από polyfoam, ώστε να μοιάζει με σπήλαιο. Γύρω του περικοκλάδες από ένα πλαστικό δέντρο, στο βάθος τραπέζια μπιλιάρδου και εκκωφαντική r’n’b από τα ηχεία (ακούσαμε μέχρι και το «Love will tear us apart» σε ραπ εκδοχή). Θα μπορούσε να ήταν «κωλόμπαρο» στην ελληνική επαρχία ή ντισκοτέκ στο Φαληράκι της Ρόδου. Αν ήταν strip club, θα ήταν το Exotica και ο Ηλίας Κοτέας θα παρουσίαζε με αισθαντική φωνή κάθε τόσο τις κοπέλες.

«Δεν ξέρω πώς επιβιώνω εδώ, στη Νέα Υόρκη, αλλά μέσα από τη δουλειά μου βγάζω αυτήν τη μελαγχολία, αυτό το σκοτάδι. Την πρόκληση που σου παρέχει η πόλη, που είναι μία μητρόπολη και συ ζεις στο χάος της και ταυτόχρονα προσπαθείς να είσαι μοναχός και ισορροπημένος. Δεν ξέρω αν γίνεται. Εγώ, πάντως, προσπαθώ, μελετώντας, κάνοντας γιόγκα, διαλογισμό, πηγαίνοντας στις εκκλησίες και πίνοντας πολύ ουίσκι. Είναι μέρος της διαδικασίας»

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ