Με τον H.O.P.E. στον Άγνωστο Στρατιώτη

Με τον H.O.P.E. στον Άγνωστο Στρατιώτη Facebook Twitter
«Η έμπνευση για το έργο μου είναι ότι δεν μπορείς να κάνεις κάτι σύγχρονο, αν πρώτα δεν πας πίσω». Φωτ.: Photoharrie/ LIFO
0


ΣΤΟΝ ΑΓΝΩΣΤΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ βρίσκεται ακουμπισμένο ένα μοναδικό στεφάνι. Από πάνω μια επιγραφή λέει «μία κλίνη κενή φέρεται εστρωμένη των αφανών» και από κάτω διάφορες περιοχές-σημεία πεσόντων αγωνιστών (όπως Μόροβα, Κορυτσά, Μπούμπεσι, Καλπάκι κ.ά.).

Είναι Παρασκευή βράδυ κι επικρατεί μια υπέροχη γαλήνη, η νύχτα είναι κάπως τρυφερή και τα αυτοκίνητα που περνούν από τη Βασιλίσσης Αμαλίας δημιουργούν μια ράθυμη βουή, λες και ο χρόνος κάτω από το ελληνικό Κοινοβούλιο είναι σταματημένος. Στα σκαλιά της πλατείας σκέιτερ και νεοσλάκερ των Αθηνών πίνουν μπίρες και κάνουν περίτεχνες φιγούρες.

Ένας τύπος με κόκκινο τζόκεϊ έχει συνδέσει το PSP του σε έναν μικρό ενισχυτή και παίζει κάτι απροσδιόριστα vintage χιπ-χοπ. Wasted youth και deptocracy σε ένα πλάνο. Μια σειρήνα ακούγεται από κάπου μακριά. Ο H.O.P.E. βγάζει από την τσάντα του ένα καθρεφτάκι και προβάρει τη μάσκα του. Μοιάζει με μεταμοντέρνο τρομοκράτη. Οι τσολιάδες ακούνητοι, αγέλαστοι.

«Δεν μπορώ τα βιωματικά πράγματα. Τους ανθρώπους που γράφουν για τη ζωή τους, τους καλλιτέχνες που ζωγραφίζουν πράγματα που τους έχουν συμβεί, τους μουσικούς που γράφουν την ιστορία της ζωής τους. Εγώ είμαι στο άλλο άκρο».

Στεκόμαστε μπροστά τους, φορώντας και οι δύο τις μάσκες που έφτιαξε σε συνεργασία με την Ελευθερία Αράπογλου, aka Digitaria, αυτή την καταπληκτική νέα σχεδιάστρια μόδας που ενώνει τις κουκκίδες της μόδας μεταξύ Νέας Υόρκης, Τόκιο και Αθήνας. Ένα γκρουπ από πιτσιρίκια από κάποια χώρα της Ανατολικής Ευρώπης φτάνει στο σημείο για να βγάλει φωτογραφίες με τους ευζώνους. Ο H.O.P.E. αρπάζει μια ξανθομαλλούσα και τη σηκώνει στη αγκαλιά του. Οι καθηγητές που τους συνοδεύουν φρικάρουν.

Ο H.O.P.E. τούς εξηγεί ότι τα ρούχα και η στολή που φοράει είναι η παραδοσιακή ενδυμασία της Ελλάδας και τους καθησυχάζει. Ο H.O.P.E. σπούδασε Νομική. Την έβγαλε στα τέσσερα ακριβώς χρόνια. «Μετά κατάλαβα ότι κάτι δεν πάει καλά με τη ζωή μου. Ανοίγω καμιά φορά τη σιδερένια ντουλάπα που έχω στη βεράντα μου και βλέπω τα βιβλία του Συνταγματικού Δικαίου, της Ιστορίας του Δικαίου, της Πολιτικής Δικονομίας και αναρωτιέμαι τι έκανα εκεί». Είναι από αυτές τις στιγμές που η ζωή σου γυρνάει ανάποδα, που καταρρίπτεις τα δεδομένα, που αποφασίζεις να γυρίσεις το τιμόνι προς μια άλλη κατεύθυνση.

«Τότε άρχισα να τραβάω φωτογραφίες με μια ερασιτεχνική Nikon με φιλμ. Πήγαινα συνέχεια στο Ρόδον και προσπαθούσα να βρω τρόπους να μπω κρυφά στα καμαρίνια για να φωτογραφίσω τις μπάντες που έπαιζαν. Είχα φτάσει σε σημείο να κρυφτώ για πέντε ώρες στις τουαλέτες ώστε να πετύχω τον σκοπό μου». Αδρεναλίνη, θράσος, κλικ, κλικ.

Όταν το 2002 οι Godspeed You! Black Emperor ήρθαν για πρώτη φορά στο Ρόδον (σε εκείνο το πρωτοφανές, εκκωφαντικό sold out), ο H.O.P.E. έβαλε μπρος τη σημαντικότερη αποστολή του: να φωτογραφίσει το αγαπημένο του συγκρότημα στα παρασκήνια, δεδομένης της γνωστής άρνησης των μελών του για οποιουδήποτε είδους φωτογράφιση.

«Έφτιαξα ένα χαρτόνι που έγραφε H.O.P.E., κατάφερα και τρύπωσα στα καμαρίνια. Όταν συνάντησα τον Efrim Menuck, του ζήτησα να τον φωτογραφίσω και φυσικά αρχικά αρνήθηκε. Του είπα “θα κρατήσεις αυτό το χαρτόνι και θα σε τραβήξω”. Το έκανε. Έκτοτε, οι μοναδικές φωτογραφίες με φάτσα που υπάρχουν στο επίσημο σάιτ τους, τόσο του Efrim όσο και των υπόλοιπων μελών της μπάντας, είναι δικές μου». Και κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα. Η φιγούρα του Efrim με το χαρτόνι ανά χείρας γέμισε την Αθήνα ως ένα ιδιότυπο street art που ο H.O.P.E. κόλλησε με ατλακόλ σε όλη την πόλη.

«Ένιωθα σαν να πήγαινα την αγαπημένη μου μπάντα μια βόλτα σε όλη την Αθήνα», μου λέει τη στιγμή που καταφθάνουν δυο αστυνομικοί ύστερα από σήμα που δέχτηκαν ότι δυο κουκουλοφόροι (εγώ και ο H.O.P.E. ) βρίσκονται στον Άγνωστο Στρατιώτη.

— Τι κάνετε εδώ;

— Μια περφόρμανς για ένα περιοδικό.

— Θέλετε να σας μαζέψω και να σας πάω μέσα να μας τα πείτε εκεί αυτά;

— Δεν ενοχλήσαμε κανέναν...

— Δεν με νοιάζει. Σας τραβάνε οι κάμερες με τις κουκούλες.

— Μα τώρα μας τραβάνε οι κάμερες και δεν φοράμε κουκούλες...

Προσπερνάμε την αφελή εξουσιομανία της ελληνικής αστυνομίας και συνεχίζουμε την guerilla performance αυτό το βράδυ της Παρασκευής, μέχρι που ο ένας από τους δυο αστυνομικούς που μας προσέγγισαν επιστρέφει μόνος τους. «Παιδιά να ξέρετε ότι εγώ ασχολούμαι με την τέχνη κι εκτιμώ αυτό που κάνετε...».

Ο H.O.P.E. γελάει με αυτό το παιδικό του χαμόγελο και μου διηγείται την ιστορία της ζωής του, από τη δικηγορία στην τέχνη. Για την γκαλερί The Starter στη Δρέσδη που του πλήρωσε όλα τα έξοδα για έναν μήνα («έμενα σε ένα σπίτι απέναντι από μια μαύρη βομβαρδισμένη εκκλησία, που έβγαινα στο μπαλκόνι και έβλεπα παντού κοράκια) για να κάνει μια ατομική έκθεση εκεί, για τον μουσικό élansson από τη Χιλή που ανακάλυψε τα σχεδιά του στο MySpace και του πρότεινε να τραγουδήσει σε ένα του κομμάτι (που ύστερα κέρδισε το πρώτο βραβείο σε ένα τοπικό φεστιβάλ), για τον Oval, τον αγαπημένο του μουσικό που «συλλέγει τη μουσικότητα από τα όργανα που κατασκευάζει ο ίδιος», για το πρώτο του βιβλίο που το εξέδωσε στο Βέλγιο «επειδή μόνο εκεί μπορούσα να βρω το χαρτί 90 γραμμαρίων Cyclus Wide που έχει ελαφρά στοιχεία ανακύκλωσης και μια ελάχιστη διαφάνεια» και για το έργο με το οποίο συμμετέχει αυτή την περίοδο στην έκθεση «Σύγχρονη Ελληνίδα» στην γκαλερί The Hub στα Πετράλωνα. «Η έμπνευση για το έργο μου είναι ότι δεν μπορείς να κάνεις κάτι σύγχρονο, αν πρώτα δεν πας πίσω. Όσο πιο πίσω πας, τόσο πιο σύγχρονο είναι αυτό που κάνεις. Και αυτό είναι το φουτουριστικό της υπόθεσης».

Η νύχτα έχει αρχίσει και γίνεται βαριά, πηχτή. Ένα πανό ξεχασμένο από μια πορεία κρέμεται ακόμα πάνω από τα σκαλιά της πλατείας. Ο H.O.P.E. κλείνει τα μάτια και κάνει όνειρα. «Δεν μπορώ τα βιωματικά πράγματα. Τους ανθρώπους που γράφουν για τη ζωή τους, τους καλλιτέχνες που ζωγραφίζουν πράγματα που τους έχουν συμβεί, τους μουσικούς που γράφουν την ιστορία της ζωής τους. Εγώ είμαι στο άλλο άκρο. Λατρεύω τους ανθρώπους που μιλάνε για ταξίδια που δεν έχουν κάνει ποτέ. Λατρεύω τους ανθρώπους που μιλάνε για τον έρωτα και δεν τον έχουν ζήσει ποτέ. Λατρεύω τους ανθρώπους που έχουν ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο και στο διάστημα και ήταν απλώς στο σπίτι τους». Ο H.O.P.E. είναι καλλιτέχνης.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ