Με δυο άβαταρ στην πόλη

Με δυο άβαταρ στην πόλη Facebook Twitter
0

Είναι αρχή της εβδομάδας και βρισκόμαστε στην γκαλερί Bernier/Eliades, όπου στήνεται η έκθεσή τους, που ανοίγει σήμερα. Έχουν φτάσει το πρωί και τους περιμένω να κατεβούν στον κύριο χώρο, ύστερα από μια μικρή σιέστα! «Φύγαμε από το σπίτι μας τέσσερις το πρωί», είναι το πρώτο πράγμα που μου λένε, «αλλά λατρεύουμε τα ταξίδια» και έτσι σπάει ο πάγος. Είναι ντυμένοι στην τρίχα, με τα κουστούμια κουμπωμένα όσο πάει, και η συνάντηση μαζί τους στην αρχή προκαλεί δέος και μια «επισημότητα ιεροτελεστίας», η οποία, μέσα απ' την κουβέντα, ξεπερνιέται. Όχι λόγω χαζόλογων ευγενικών, αλλά πολύ περισσότερο λόγω των ακραίων, και ακριβέστατων βέβαια, σχολίων που κάνουν για τη σημερινή κοινωνία... πράγμα που έρχεται σε ευθεία αντιπαράθεση με την εμφάνισή τους και δημιουργεί ένα απ' τα πιο ενδιαφέροντα οξύμωρα που έχω συναντήσει ποτέ. Εξάλλου, εκεί στηρίζεται και όλη η δουλειά τους. Οι Gilbert και George δίνουν χρόνο στους ανθρώπους και στον εαυτό τους. Τους αρέσει ειλικρινά να μιλούν για τη δουλειά τους και όσο περνάει η ώρα και ζεσταίνονται, οι δύο σοβαροί άντρες-άβαταρ της κλασικής εργαζόμενης Αγγλίας μεταμορφώνονται σε ενθουσιώδη παιδιά, χωρίς καμία αλλαγή στην αμφίεση.

Στην γκαλερί τα έργα στήνονται και παντού ακούγεται ήχος από Black&Decker. «Screwing», μου λέει ο Gilbert μειδιώντας, «είναι η αγαπημένη ασχολία των αντρών». Και συνεχίζει: «Από το πρωί δεν έχουν σταματήσει!». Βγαίνουμε μια μικρή βόλτα στο Θησείο για φωτογράφιση. Η πρώτη στάση είναι στην είσοδο μιας ορθόδοξης εκκλησίας. Και αυτό είναι δικιά τους ιδέα. Δεν θα μπορούσε να ταιριάζει καλύτερα με την περσόνα τους και με τη δουλειά τους. Μοιάζει με φωτογραφία γάμου, φωνάζω, και ο George  συμπληρώνει: «Ναι, και παρακαλώ αυτή να είναι η λεζάντα: "O δεύτερος γάμος των Gilbert and George, σε μια εκκλησία στην Ελλάδα"». Λίγο αργότερα, περπατώντας μέσα σε ένα μικρό αλσύλιο για να φτάσουμε στην επόμενη στάση μας, μιλάμε για τους γάμους των ανθρώπων ιδίου φύλου. Μου εξηγούν πως παντρεύτηκαν με πολιτικό γάμο στην Αγγλία, τώρα που επιτράπηκε, και πως όλο αυτό έχει να κάνει απλά με πρακτικά και περιουσιακά θέματα ενός ζευγαριού. Εξαντλούμε το ζήτημα και κλείνουμε με την έκπληξή τους γι' αυτό που έγινε στην Τήλο. Τους γάμους που έγιναν και μετά ακυρώθηκαν απ' τις Αρχές. Τους φαίνεται εγκληματικό και απίστευτο, σχεδόν από τα πιο σοκαριστικά πράγματα που έχουν ακούσει. Η βόλτα συνεχίζεται προς τον σταθμό του Θησείου. Στις στάσεις που γίνονται, μία σε ένα περίπτερο, την οποία ζητούν οι ίδιοι προκειμένου να φωτογραφηθούν μπροστά του γιατί λατρεύουν τα περίπτερα, και αργότερα στο άγαλμα του Θησέα, μαζεύεται κόσμος! Κάποιοι Αλβανοί μετανάστες συζητούν μια ώρα μπροστά τους και μοιάζει να λένε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα, χωρίς να παύουν να τους κοιτούν επιτακτικά. Οι Gilbert και George θέλουν να μάθουν τι λένε, μα δεν καταλαβαινόμαστε. Αργότερα, πιο κάτω, κάποιοι φοιτητές της Καλών Τεχνών σταματούν ενθουσιασμένοι... «Δεν είναι δυνατόν να είναι πραγματικά οι Gilbert και George και να φωτογραφίζονται ανεβασμένοι εκεί πάνω, δίπλα στο άγαλμα του Θησέα, στα καλά των καθουμένων;» ρωτούν, και τους δίνω τις απαραίτητες εξηγήσεις.

Από τη δεκαετία του '60, όταν γνωρίστηκαν ως συμφοιτητές στο St Martin's, οι Gilbert Prosech και George Passmore αποφάσισαν να γίνουν ζωντανά γλυπτά. Από τότε δουλεύουν και ζουν μαζί, χωρίς να επαναπαύονται ποτέ στη δεδομένη επιτυχία. Η παραγωγή τους είναι μεγάλη και πάντα άριστης καλλιτεχνικής ποιότητας. Δεν πρόκειται για έργα μαζικής κατανάλωσης. Αν και αυτό που τους ενδιαφέρει, όπως λέει και ο Gilbert, είναι τα έργα τους να είναι μαζικής κατανόησης. Θέλουν και ο περαστικός που θα μπει στο μουσείο ή σε άλλο χώρο να αντιλαμβάνεται τι βλέπει. Ύστερα από μια τεράστια αναδρομική έκθεση στην Tate Modern, τη μεγαλύτερη έκθεση εν ζωή καλλιτέχνη σε αυτό τον χώρο, δούλεψαν για περίπου δύο χρόνια ασταμάτητα για το πρότζεκτ με τίτλο «Jack Freak Pictures», κομμάτι του οποίου παρουσιάζουν τώρα στην Αθήνα, και το οποίο συνολικά αποτελείται από 153 έργα.

Σημαίες, μετάλλια, χάρτες, σήματα δρόμου, graffiti και τα παραμορφωμένα πορτρέτα τους στην καινούργια δουλειά αναμοχλεύουν έννοιες όπως η θρησκεία, η ταυτότητα, το έθνος, η οικονομία, ο θάνατος, η σεξουαλικότητα. Το «Jack Freak Pictures», σχολιάζει ένας από τους πιο ενδιαφέροντες θεωρητικούς της αγγλικής ποπ, ο Michael Bracewell, «επικυρώνει και επιβεβαιώνει τη διαπρεπή θέση των Gilbert & George». Στη συζήτησή μας μου λένε πολλά πράγματα για τη δουλειά σε σχέση και με τις πολιτικές τους ανησυχίες. Για την επανα-ισχυροποίηση, όπως το βλέπουν οι ίδιοι, του χριστιανισμού, η οποία τους βρίσκει αντίθετους, για επανα- ισχυροποίηση της έννοιας του έθνους και της σημαίας ως συμβόλου, τουλάχιστον στην Αγγλία. Για την έννοια του freak συζητάμε τόσο πραγματικά όσο συμβολικά είναι τα «φρικιά» που βλέπεις όλο και περισσότερο στον σημερινό κόσμο. Επίσης και για την έννοια του διαφορετικού, που στην υπερβολή της εμπεριέχει ανθρώπους-φρικιά κλεισμένα μέσα σε ψηλούς τοίχους, μου εξηγεί ο George, για να μην τους βλέπουν οι υπόλοιποι. Είναι αλήθεια πως ο συνδυασμός των δύο εννοιών, «jack» και «freak», είναι πολύ αιχμηρός. Τους ρωτώ πώς τους φαίνεται η δουλειά νεότερων καλλιτεχνών και μου απαντούν: «Δεν βλέπουμε καθόλου σύγχρονη τέχνη. Μόνο κάνουμε. Παρατηρούμε όμως τη σύγχρονη κοινωνία».

Είναι και οι δύο κοντά στα εξήντα και ζουν εδώ και σαράντα περίπου χρόνια στο ίδιο σπίτι, στην Brick Lane του East End στο Λονδίνο. Όταν τους ρωτώ για τις τεράστιες αλλαγές της περιοχής, που εξελίχθηκε από φτωχή ινδική παροικία σε καλλιτεχνική και τώρα γιάπικη γειτονιά, μου απαντούν με το εξής:

«Δεν μας ενδιαφέρει να ασχολούμαστε και να σχολιάζουμε πράγματα ή καταστάσεις που δεν μπορούμε να αλλάξουμε. Προτιμάμε να διοχετεύουμε την ενέργειά μας σε πράγματα ή καταστάσεις που μπορούμε να αλλάξουμε! Ωραία είναι και τώρα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ