Με δυο άβαταρ στην πόλη

Με δυο άβαταρ στην πόλη Facebook Twitter
0

Είναι αρχή της εβδομάδας και βρισκόμαστε στην γκαλερί Bernier/Eliades, όπου στήνεται η έκθεσή τους, που ανοίγει σήμερα. Έχουν φτάσει το πρωί και τους περιμένω να κατεβούν στον κύριο χώρο, ύστερα από μια μικρή σιέστα! «Φύγαμε από το σπίτι μας τέσσερις το πρωί», είναι το πρώτο πράγμα που μου λένε, «αλλά λατρεύουμε τα ταξίδια» και έτσι σπάει ο πάγος. Είναι ντυμένοι στην τρίχα, με τα κουστούμια κουμπωμένα όσο πάει, και η συνάντηση μαζί τους στην αρχή προκαλεί δέος και μια «επισημότητα ιεροτελεστίας», η οποία, μέσα απ' την κουβέντα, ξεπερνιέται. Όχι λόγω χαζόλογων ευγενικών, αλλά πολύ περισσότερο λόγω των ακραίων, και ακριβέστατων βέβαια, σχολίων που κάνουν για τη σημερινή κοινωνία... πράγμα που έρχεται σε ευθεία αντιπαράθεση με την εμφάνισή τους και δημιουργεί ένα απ' τα πιο ενδιαφέροντα οξύμωρα που έχω συναντήσει ποτέ. Εξάλλου, εκεί στηρίζεται και όλη η δουλειά τους. Οι Gilbert και George δίνουν χρόνο στους ανθρώπους και στον εαυτό τους. Τους αρέσει ειλικρινά να μιλούν για τη δουλειά τους και όσο περνάει η ώρα και ζεσταίνονται, οι δύο σοβαροί άντρες-άβαταρ της κλασικής εργαζόμενης Αγγλίας μεταμορφώνονται σε ενθουσιώδη παιδιά, χωρίς καμία αλλαγή στην αμφίεση.

Στην γκαλερί τα έργα στήνονται και παντού ακούγεται ήχος από Black&Decker. «Screwing», μου λέει ο Gilbert μειδιώντας, «είναι η αγαπημένη ασχολία των αντρών». Και συνεχίζει: «Από το πρωί δεν έχουν σταματήσει!». Βγαίνουμε μια μικρή βόλτα στο Θησείο για φωτογράφιση. Η πρώτη στάση είναι στην είσοδο μιας ορθόδοξης εκκλησίας. Και αυτό είναι δικιά τους ιδέα. Δεν θα μπορούσε να ταιριάζει καλύτερα με την περσόνα τους και με τη δουλειά τους. Μοιάζει με φωτογραφία γάμου, φωνάζω, και ο George  συμπληρώνει: «Ναι, και παρακαλώ αυτή να είναι η λεζάντα: "O δεύτερος γάμος των Gilbert and George, σε μια εκκλησία στην Ελλάδα"». Λίγο αργότερα, περπατώντας μέσα σε ένα μικρό αλσύλιο για να φτάσουμε στην επόμενη στάση μας, μιλάμε για τους γάμους των ανθρώπων ιδίου φύλου. Μου εξηγούν πως παντρεύτηκαν με πολιτικό γάμο στην Αγγλία, τώρα που επιτράπηκε, και πως όλο αυτό έχει να κάνει απλά με πρακτικά και περιουσιακά θέματα ενός ζευγαριού. Εξαντλούμε το ζήτημα και κλείνουμε με την έκπληξή τους γι' αυτό που έγινε στην Τήλο. Τους γάμους που έγιναν και μετά ακυρώθηκαν απ' τις Αρχές. Τους φαίνεται εγκληματικό και απίστευτο, σχεδόν από τα πιο σοκαριστικά πράγματα που έχουν ακούσει. Η βόλτα συνεχίζεται προς τον σταθμό του Θησείου. Στις στάσεις που γίνονται, μία σε ένα περίπτερο, την οποία ζητούν οι ίδιοι προκειμένου να φωτογραφηθούν μπροστά του γιατί λατρεύουν τα περίπτερα, και αργότερα στο άγαλμα του Θησέα, μαζεύεται κόσμος! Κάποιοι Αλβανοί μετανάστες συζητούν μια ώρα μπροστά τους και μοιάζει να λένε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα, χωρίς να παύουν να τους κοιτούν επιτακτικά. Οι Gilbert και George θέλουν να μάθουν τι λένε, μα δεν καταλαβαινόμαστε. Αργότερα, πιο κάτω, κάποιοι φοιτητές της Καλών Τεχνών σταματούν ενθουσιασμένοι... «Δεν είναι δυνατόν να είναι πραγματικά οι Gilbert και George και να φωτογραφίζονται ανεβασμένοι εκεί πάνω, δίπλα στο άγαλμα του Θησέα, στα καλά των καθουμένων;» ρωτούν, και τους δίνω τις απαραίτητες εξηγήσεις.

Από τη δεκαετία του '60, όταν γνωρίστηκαν ως συμφοιτητές στο St Martin's, οι Gilbert Prosech και George Passmore αποφάσισαν να γίνουν ζωντανά γλυπτά. Από τότε δουλεύουν και ζουν μαζί, χωρίς να επαναπαύονται ποτέ στη δεδομένη επιτυχία. Η παραγωγή τους είναι μεγάλη και πάντα άριστης καλλιτεχνικής ποιότητας. Δεν πρόκειται για έργα μαζικής κατανάλωσης. Αν και αυτό που τους ενδιαφέρει, όπως λέει και ο Gilbert, είναι τα έργα τους να είναι μαζικής κατανόησης. Θέλουν και ο περαστικός που θα μπει στο μουσείο ή σε άλλο χώρο να αντιλαμβάνεται τι βλέπει. Ύστερα από μια τεράστια αναδρομική έκθεση στην Tate Modern, τη μεγαλύτερη έκθεση εν ζωή καλλιτέχνη σε αυτό τον χώρο, δούλεψαν για περίπου δύο χρόνια ασταμάτητα για το πρότζεκτ με τίτλο «Jack Freak Pictures», κομμάτι του οποίου παρουσιάζουν τώρα στην Αθήνα, και το οποίο συνολικά αποτελείται από 153 έργα.

Σημαίες, μετάλλια, χάρτες, σήματα δρόμου, graffiti και τα παραμορφωμένα πορτρέτα τους στην καινούργια δουλειά αναμοχλεύουν έννοιες όπως η θρησκεία, η ταυτότητα, το έθνος, η οικονομία, ο θάνατος, η σεξουαλικότητα. Το «Jack Freak Pictures», σχολιάζει ένας από τους πιο ενδιαφέροντες θεωρητικούς της αγγλικής ποπ, ο Michael Bracewell, «επικυρώνει και επιβεβαιώνει τη διαπρεπή θέση των Gilbert & George». Στη συζήτησή μας μου λένε πολλά πράγματα για τη δουλειά σε σχέση και με τις πολιτικές τους ανησυχίες. Για την επανα-ισχυροποίηση, όπως το βλέπουν οι ίδιοι, του χριστιανισμού, η οποία τους βρίσκει αντίθετους, για επανα- ισχυροποίηση της έννοιας του έθνους και της σημαίας ως συμβόλου, τουλάχιστον στην Αγγλία. Για την έννοια του freak συζητάμε τόσο πραγματικά όσο συμβολικά είναι τα «φρικιά» που βλέπεις όλο και περισσότερο στον σημερινό κόσμο. Επίσης και για την έννοια του διαφορετικού, που στην υπερβολή της εμπεριέχει ανθρώπους-φρικιά κλεισμένα μέσα σε ψηλούς τοίχους, μου εξηγεί ο George, για να μην τους βλέπουν οι υπόλοιποι. Είναι αλήθεια πως ο συνδυασμός των δύο εννοιών, «jack» και «freak», είναι πολύ αιχμηρός. Τους ρωτώ πώς τους φαίνεται η δουλειά νεότερων καλλιτεχνών και μου απαντούν: «Δεν βλέπουμε καθόλου σύγχρονη τέχνη. Μόνο κάνουμε. Παρατηρούμε όμως τη σύγχρονη κοινωνία».

Είναι και οι δύο κοντά στα εξήντα και ζουν εδώ και σαράντα περίπου χρόνια στο ίδιο σπίτι, στην Brick Lane του East End στο Λονδίνο. Όταν τους ρωτώ για τις τεράστιες αλλαγές της περιοχής, που εξελίχθηκε από φτωχή ινδική παροικία σε καλλιτεχνική και τώρα γιάπικη γειτονιά, μου απαντούν με το εξής:

«Δεν μας ενδιαφέρει να ασχολούμαστε και να σχολιάζουμε πράγματα ή καταστάσεις που δεν μπορούμε να αλλάξουμε. Προτιμάμε να διοχετεύουμε την ενέργειά μας σε πράγματα ή καταστάσεις που μπορούμε να αλλάξουμε! Ωραία είναι και τώρα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ