Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
0

Η καλλιτέχνης Shana Lutker στην νέα σειρά έργων της "Le "New" Monocle" ασχολείται με μεγάλους καυγάδες τους οποίους προκάλεσαν οι Υπερρεαλιστές στο Παρίσι στα μέσα της δεκαετίας του 1920. Έπειτα από έρευνα δημιουργεί σκηνικά και performances που βασίζονται στα περιστατικά αυτά και το φιλοσοφικό τους υπόβαθρο. Όταν το έργο ολοκληρωθεί θα αποτελείται από οκτώ κεφάλαια. Ως τα τώρα η Lutker έχει ολοκληρώσει τρία τα οποία εκτίθενται στο Hirshhorn Museum and Sculpture Garden.

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Εγκατάσταση της Shana Lutker "The Bearded Gas"

 

Το πρώτο αναπαριστά έναν τσακωμό που έλαβε χώρα στην τελευταία εκδήλωση Dada του Tristan Tzara το 1923, όταν ο André Breton επιτέθηκε στον Pierre de Massot με ένα μπαστούνι επειδή προσέβαλλε τον Picasso που παρίστατο επίσης. Το δεύτερο εμπνεύστηκε από μια φασαρία που προκλήθηκε το 1926 στην πρεμιέρα της παραγωγής του "Ρωμαίος και Ιουλιέτα" από τα Ballets Russes, παράσταση την οποία ο Breton θεωρούσε υπερβολικά εμπορική. Το τρίτο κεφάλαιο βασίζεται σε έναν καυγά που ξεκίνησαν οι Philippe Soupault και Robert Desnos όταν το 1925 διέκοψαν μια διάλεξη για την λογοτεχνία και τον "μέσο Γάλλο" διαμαρτυρόμενοι και προσβεβλημένοι από τον εν λόγω όρο.

 

Ο συνδυασμός διογκωμένων εγώ, ανταγωνισμού και αρσενικής υπερηφάνειας ποτισμένος με μεγάλες ποσότητες αλκοόλ, επιφέρει μια εγγενή θεατρικότητα στους καυγάδες αυτούς, όπως τους αποδίδει η Lutker, η οποία είναι συνάμα συναρπαστική και διασκεδαστική.

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Εγκατάσταση της Shana Lutker για το έργο "Le "NEW" Monocle, Chapters 1–3"

 

 Φυσικά οι Υπερρεαλιστές δεν ήταν οι μόνοι που είχαν την τάση να τσαμπουκαλεύονται. Όταν αναλογιζόμαστε τους δημιουργικούς ανθρώπους που ήταν διαβόητοι για τους καυγάδες στους οποίους έμπλεκαν συνήθως φέρνουμε στον νου μας συγγραφείς: Ernest Hemingway, Norman Mailer, Jack London. Ακόμα και στο project της Lutker, οι διαξιφισμοί των συγγραφέων είναι σαφώς περισσότεροι από εκείνους των εικαστικών. Παρότι οι εικαστικοί δεν είναι τόσο διαβόητοι για τις φασαρίες που προκαλούν, η αλήθεια είναι ότι έχουν πρωταγωνιστήσει σε αρκετά επεισόδια. Κι αν η Lutker έχει εστιάσει την έρευνα της στους τσακωμούς των Υπερρεαλιστών, η ιστορία της τέχνης είναι γεμάτη ξεκατινιάσματα και καυγάδες ζωγράφων όλων των ρευμάτων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν την βάση για μελλοντικά έργα της καλλιτέχνιδος.

Συλλέξαμε και σας παρουσιάζουμε κάποια αγαπημένα περιστατικά:

 

Φλωρεντία, γύρω στα 1490: Pietro Torrigiano εναντίον Μιχαήλ Αγγέλου

Ως έφηβος ο Torrigiano ήταν ο πιο ταλαντούχος νεαρός γλύπτης που εργαζόταν για τον Λορέντζο των Μεδίκων. Μετά όμως ήρθε ο κατά τρία έτη νεότερος Μιχαήλ Άγγελος και του έκλεψε την δόξα. Μια μέρα ενώ ο Μιχαήλ Άγγελος σχεδίαζε στο εργαστήριο, ο Torrigiano πήρε την εκδίκηση του δίνοντας μια μπουνιά στον νεαρό καλλιτέχνη και σπάζοντας του την μύτη. Φοβούμενος την οργή των Μεδίκων ο Torrigiano εγκατέλειψε την Φλωρεντία και κατέληξε στην Αγγλία, να εργάζεται για τον Ερρίκο Η'.

Νικητής: Ισοπαλία. Θεωρητικά στον καυγά κέρδισε ο Torrigiano αλλά εξαιτίας αυτούαναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Φλωρεντία στα μέσα της Αναγέννησης. Ο Μιχαήλ Άγγελος από την άλλη είχε μεν σπασμένη μύτη όλη του την ζωή αλλά αυτό δεν φάνηκε να επηρεάζει καθόλου το έργο του.

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Pietro Torrigiano, Κεφάλι ηλικιωμένου άνδρα

 

Ρώμη, 1606: Caravaggio εναντίον Νταβατζή

Είναι καλά τεκμηριωμένο ότι ο θερμόαιμος Caravaggio έμπλεκε συχνά σε καυγάδες, μάλιστα είχε σκοτώσει έναν νεαρό ονόματι Ranuccio Tomassoni. Άγνωστες παραμένουν οι συνθήκες υπό τις οποίες προκλήθηκε το επεισόδιο. Η πιο δημοφιλής θεωρία είναι ότι τσακώθηκαν σχετικά με στοιχήματα για ένα παιχνίδι τέννις. Άλλες θεωρίες συμπεριλαμβάνουν μια μονομαχία με μήλο της έριδος την σύζυγο του Tomassoni και/ή μια πόρνη που δούλευε για εκείνον και ότι πιθανά ο Caravaggio προσπάθησε να ευνουχίσει (κυριολεκτικά) τον Tomassoni.

Νικητής: Ο Caravaggio― ωστόσο ο κτηνώδης τρόπος ζωής του τον οδήγησε και στον πρώιμο θάνατο του στα 38, όταν δολοφονήθηκε από κάποιον που ήθελε να τον εκδικηθεί.

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Caravaggio, αυτοπροσωπογραφία ως Βάκχος

 

Λονδίνο, 1890: Jame McNeill Whistler εναντίον Απορημένου Συντάκτη

Ο Whistler ήταν γνωστός για το οτι δεν σήκωνε μύγα στο σπαθί του και συχνά έμπλεκε σε διαμάχες με οποιονδήποτε έκρινε τα έργα του. Είχε μάλιστα υποβάλλει και μήνυση κατά του John Ruskin για λίβελλο. Στις 7 Σεπτεμβρίου 1890, το φύλλο της San Francisco Call περιγράφει ένα "τελείως ντροπιαστικό και συναρπαστικό γρονθοκόπημα" μεταξύ του Whistler και του August Moore, συντάκτη του περιοδικού The Hawk. Οι δύο άνδρες συναντήθηκαν στο φουαγιέ του θεάτρου Dury Lane. Ο Whistler "κρατούσε ένα μπαστούνι τσαπουρνιάς και όταν είδε τον Moore σήκωσε το βαρύ μπαστούνι και έτρεξε προς τον συντάκτη, του οποίου το καπέλο διαλύθηκε με το πρώτο χτύπημα που έλαβε." Ακολούθησε καυγάς στον οποίο συμμετείχε και ο μάνατζερ του θεάτρου όπου έλαβε χώρα το επεισόδιο, και μερικοί φίλοι του Whistler. Ο Moore του κατάφερε τουλάχιστον μια γερή όταν "χτύπησε τον Whistler ανάμεσα στα μάτια, ρίχνωντας μια γροθιά απευθείας από τον ώμο, η οποία και έριξε τον συγγραφέα στο πάτωμα." Το άρθρο κλείνει ως εξής: "Ο Moore δεν μπορεί να εξηγήσει την συμπεριφορά του Whistler καθώς το Hawk δεν έχει δημοσιεύσει τίποτα για εκείνον εδώ και αρκετές εβδομάδες."

Νικητής: Ο Whistler. Αφού πέταξε έξω τον φιλόνικο ζωγράφο, ο μάνατζερ του θεάτρου επέστρεψε και συνέχισε να δέρνει τον κεραυνόπληκτο Moore. Φαίνεται ότι κανείς δεν αγαπά τους κριτικούς.

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία του Whistler

 

Πετρούπολη, 1915: Kazimir Malevich εναντίον Vladimir Tatlin

Οι Φουτουριστές (τόσο οι Ιταλοί όσο και οι Ρώσοι) είχαν την τάση να τσακώνονται με όσους διατύπωναν διαφορετική άποψη περί τέχνης και αισθητικής. Στα χρόνια που προηγήθηκαν της Ρωσικής Επανάστασης, οι Malevich και Tatlin βρέθηκαν σε αντίπαλα στρατόπεδα. Ενώ ο Malevich τασσόταν με την δημιουργικότητα και το φιλοσοφείν, ο Tatlin κήρυττε την τάξη και τον ρεαλισμό. Οι ανταγωνιστικές ιδέες των δύο καλλιτεχνών συγκρούστηκαν στην τελευταία έκθεση ζωγραφικής φουτουριστών 0.10, όπου ξεκίνησαν να πλακώνονται και όπως λέγεται καθυστέρησαν τα εγκαίνια της.

Νικητής: Ο Tatlin, έστω και εκ των υστέρων. Μετά την επανάσταση η ΕΣΣΔ επαίνεσε τις Κονστρουκτιβιστικές του ιδέες και απαγόρευση την αφαιρετική τέχνη την οποία τόσο αγαπούσε ο Malevich.

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία του Kazimir Malevich

 

Παρίσι, 1937: Η μητέρα των μαχών ανάμεσα στις ερωμένες του Picasso

Η Marie-Thérèse Walter υπήρξε ερωμένη και μοντέλο του Picasso για μία δεκαετία και είχε μόλις γεννήσει την κόρη τους, όταν έκανε την εμφάνιση της η φωτογράφος Dora Maar, απειλώντας να την αντικαταστήσει. Οι δύο γυναίκες είχαν ζητήσει από τον ζωγράφο να επιλέξει μεταξύ τους, κι εκείνος κάποια χρόνια αργότερα ενθυμούμενος την περίσταση είχε πει: "Ήμουν ικανοποιημένος με το πως είχαν τα πράγματα. Τους είπα ότι θα έπρεπε να δώσουν την μάχη τους. Κι άρχισαν να παλεύουν. Είναι μία από τις πιο αγαπημένες μου αναμνήσεις." Εντωμεταξύ ο Picasso επέστρεψε ήσυχος στο να ζωγραφίζει την "Guernica."

Νικητής: Ο Picasso. Θεωρητικά η Maar κέρδισε την μάχη αλλά αντικαταστάθηκε μερικά χρόνια αργότερα από μια νέα μούσα, ερωμένη και μοντέλο, την Françoise Gilot. Οπότε ο Picasso κερδίζει. Ο Picasso κερδίζει πάντα.

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Picasso, "Dora Maar au chat"

 

Νέα Υόρκη, 1961: Willem de Kooning εναντίον Clement Greenberg

Περήφανοι για την τραχιά αρρενωπότητα τους, οι εκπρόσωποι του αφαιρετικού εξπρεσσιονισμού δεν μπορούσαν να αντισταθούν σε έναν καλό τσαμπουκά και συχνά επιδίδονταν στο σπορ στα αγαπημένα τους στέκια Cedar Bar και Dillon's. Το φθινόπωρο του 1961, κατά την διάρκεια μια διάλεξης για τον Αφαιρετικό Εξπρεσσιονισμό, ο κριτικός Clement Greenberg (υπέρμαχος του Pollock, του αντίπαλου δέους του de Kooning) έκανε το σχόλιο ότι η τέχνη του de Kooning ήταν σαφώς καλύτερη πριν το 1950. Μερικούς μήνες αργότερα οι δύο άνδρες συναντήθηκαν στο Dillon's όπου μια αντιπαράθεση οδήγησε τον de Kooning να ρίξει μια γροθιά στο πρόσωπο του Greenberg. Ο Greenberg βέβαια τα αφηγήθηκε όλα αλλιώς.

Νικητής: Ο de Kooning, ο οποίος ποτέ δεν ανησύχησε για τυχόν προβλήματα που θα μπορούσαν να του προκαλέσουν οι συνεχείς καυγάδες του. Μάλιστα, νωρίτερα το 1961 σε ένα ρεπορτάζ για τις συνέπειες ενός άλλου τσαμπουκά στον οποίο συμμετείχε, οι New York Times δημοσίευσαν ένα άρθρο με τίτλο "Ο DeKooning (sic) κατηγορούμενος για καυγά σε μπαρ δηλώνει πολύ απασχολημένος ζωγραφίζοντας για να εμφανιστεί στο δικαστήριο."

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Willem de Kooning, Pink Angels

 

Νέα Υορκη, γύρω στα 1980: Julian Schnabel εναντίον Brice Marden

Οι καλλιτέχνες που ζούσαν στην Νέα Υόρκη την δεκαετία του 1980 συνέχισαν τις φασαριοζικες και μεθυσμένες παραδόσεις των αφαιρετικών εξπρεσσιονιστών. Στην αυτοβιογραφία του Schnabel που εκδόθηκε το 1987, ανακαλεί ένα περιστατικό όπου τσακώθηκε με τον Marden όταν προσπάθησε να βάλει στην θέση του τον υπερόπτη νεαρό καλλιτέχνη κι εκείνος τον αποκάλεσε "μαθητή."

Νικητής: Και οι δύο, μαζί με την πληθωριστική αγορά τέχνης. Οι Schnabel και Marden είναι δύο από τους πλουσιότερους εν ζωή καλλιτέχνες.

 

Μαχαιροβγάλτης Καραβάτζιο και άλλες ιστορίες καλλιτεχνικών καβγάδων Facebook Twitter
Brice Marden

 

Η έκθεση της Shana Lutker's "Le "NEW" Monocle, Chapters 1–3" εκτίθεται στο Hirshhorn Museum and Sculpture Garden στην Ουάσινγκτον μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου 2016.

 

Στοιχεία από το http://hyperallergic.com/

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ