ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μα, τι είναι αυτό το "Entartete Kunst" που συνεχώς γράφεται για τους «Σφήκες» της Κιτσοπούλου;

Μα, τι είναι επιτέλους αυτό το "Entartete Kunst" που συνεχώς γράφεται για τους «Σφήκες» της Κιτσοπουλου; Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα εγκαίνια της έκθεσης Entartete Kunst το 1937 στη Neue Galerie, Μάιος 2014.
0

ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΕΡΑΣΕ έκρυβε μια παράξενη πρωτιά για το ελληνικό Twitter – εκεί που συνήθως τρεντάρουν reality και τηλεοπτικές σειρές, πολιτικοί και πολιτική, θέματα και ανθυπο-θέματα της επικαιρότητας, βρέθηκαν οι «Σφήκες» (όχι του Αριστοφάνη) και η Λένα Κιτσοπούλου. Τις εντυπώσεις των εξοργισμένων (σ.σ.: είτε τους άρεσε η προσέγγιση της παράστασης είτε όχι, η οργή ήταν δεδομένη) συνόδευε και ο γερμανικός όρος “entartete kunst” που είχε χρόνια να ακουστεί στο ελληνικό έδαφος.

Παρ’ όλα αυτά, η Επίδαυρος σηκώνει τέτοιες συζητήσεις, κάποιοι γνώριζαν τον όρο και σοκαρίστηκαν, κάποιοι όχι και προσπέρασαν. Όλοι όσοι αγαπάνε βαθιά την Τέχνη πάθανε μικρα εγκεφαλικά από τις ακρότητες, τις ύβρεις, την ανθρωποφαγία που ακολούθησε της παράστασης. Εδώ, οι ακρότητες δεν είχαν καλλιτεχνικό υπόβαθρο και σίγουρα δεν άρμοζαν ούτε στην Κιτσοπούλου ούτε σε κανέναν άλλον δημιουργό.

Όμως, για τι ακριβώς μιλάμε, όταν μιλάμε για "entartete kunst";

Η “Entartete Kunst” (ή επί το ελληνικότερον «εκφυλισμένη Τέχνη») ήταν ένας υποτιμητικός όρος που υιοθετήθηκε από το ναζιστικό καθεστώς στη Γερμανία. Μια έκθεση με τίτλο "Entartete Kunst" εγκαινιάστηκε στο Μόναχο το 1937 και παρουσίαζε έργα που θεωρούνταν «προσβολή του γερμανικού αισθήματος». Για την ιστορία, η έκθεση περιόδευσε σε όλη τη χώρα και ο χαρακτηρισμός περί «εκφυλισμού» αφορούσε σχεδόν το σύνολο της γερμανικής μοντερνιστικής τέχνης, ενώ στο μεταξύ –εννοείται!– είχαν κατασχεθεί έργα διεθνώς αναγνωρισμένων καλλιτεχνών όπως ο Πικάσο.

Η “Entartete Kunst” (ή επί το ελληνικότερον «εκφυλισμένη Τέχνη») ήταν ένας υποτιμητικός όρος που υιοθετήθηκε από το ναζιστικό καθεστώς στη Γερμανία. Μια έκθεση με τίτλο "Entartete Kunst" εγκαινιάστηκε στο Μόναχο το 1937 και παρουσίαζε έργα που θεωρούνταν «προσβολή του γερμανικού αισθήματος».

Επίσης, για την ιστορία, το μοναδικό γνωστό αντίγραφο του πλήρους καταλόγου της Entartete Kunst που κατασχέθηκε από το ναζιστικό καθεστώς από δημόσια ιδρύματα της Γερμανίας, κυρίως κατά τη διάρκεια του 1937 και του 1938, το κατέχει το Victoria & Albert Museum.

Ο κατάλογος –με περισσότερα από 16.000 έργα τέχνης– συντάχθηκε από το Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda (Υπουργείο Διαφώτισης και Προπαγάνδας του Ράιχ) γύρω στα 1942.

Φαίνεται μάλιστα ότι ο κατάλογος συντάχθηκε ως τελική καταγραφή, αφού είχαν ολοκληρωθεί οι πωλήσεις και οι εκποιήσεις των κατασχεμένων έργων τέχνης το καλοκαίρι του 1941. Οι δύο δακτυλογραφημένοι τόμοι του καταλόγου παρέχουν κρίσιμες πληροφορίες σχετικά με την προέλευση, το ιστορικό των εκθέσεων και την τύχη κάθε έργου τέχνης.

Πώς να διαβάσετε την απογραφή Entartete Kunst

Η απογραφή αποτελείται από 482 σελίδες (συμπεριλαμβανομένων των κενών σελίδων και μιας σελίδας που λείπει), οι οποίες χωρίζονται σε δύο τόμους. Οι καταχωρίσεις είναι οργανωμένες αλφαβητικά με βάση την πόλη, το ίδρυμα και το όνομα του καλλιτέχνη. Ο τόμος 1 καλύπτει τις πόλεις Aachen έως Görlitz, ενώ ο τόμος 2 καλύπτει τις πόλεις Göttingen έως Zwickau.

Μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στους δύο τόμους της εκφυλισμένης Τέχης εδώ και εδώ

Μα, τι είναι επιτέλους αυτό το "Entartete Kunst" που συνεχώς γράφεται για τους «Σφήκες» της Κιτσοπουλου; Facebook Twitter
Η έκθεση «Εκφυλισμένη Τέχνη» στο Hofgarten του Μονάχου. Η έκθεση παρουσιάστηκε από τις 19 Ιουλίου έως τις 30 Νοεμβρίου 1937 και το κοινό της ήταν πολύ ενθουσιώδες.

Προέλευση της απογραφής

Ο κατάλογος έγινε δωρεά στην Εθνική Βιβλιοθήκη Τέχνης του V&A από την Elfriede Fischer, χήρα του Heinrich Robert (Harry) Fischer, το 1996. Αποτελεί μέρος της συλλογής Fischer της Εθνικής Βιβλιοθήκης Τέχνης.

Ο Harry Fischer προφανώς συνέλεξε το μεγαλύτερο μέρος ή το σύνολο του υλικού της συλλογής Fischer στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970, με σκοπό να το δωρίσει στο V&A. Αν και δεν είναι ακόμη γνωστό πώς, πότε και για ποιο σκοπό ο Fischer απέκτησε τον κατάλογο, φαίνεται ότι τον είχε στην κατοχή του τουλάχιστον από τα τέλη της δεκαετίας του 1960. Οι δύο τόμοι του καταλόγου φαίνεται να έχουν δεθεί (ή επαναδεθεί) περίπου την ίδια εποχή και φυλάσσονται σε ένα (ομολογουμένως ταιριαστό για το πολύτιμο αρχείο) σκούρο γκρι κουτί με τον τίτλο "Entartete Kunst" με χρυσή σφραγίδα στη ράχη.

Στο αντίγραφο του απολογισμού του V&A δεν υπάρχει επίσημη σελίδα τίτλου. Η πρώτη σελίδα του τόμου 1 περιλαμβάνει τον τίτλο Entartete Kunst, γραμμένο με κεφαλαία γράμματα και με τη λέξη "Entartete" σε εισαγωγικά. Ο τίτλος προστέθηκε μετά την πρώτη δημιουργία του εγγράφου και ενδέχεται να έχει γραφτεί από τον ίδιο τον Harry Fischer.

Μα, τι είναι επιτέλους αυτό το "Entartete Kunst" που συνεχώς γράφεται για τους «Σφήκες» της Κιτσοπουλου; Facebook Twitter
Σελίδα του "Entartete Kunst" - Φωτ.: Courtesy of V&A Museum

Άλλα γνωστά αντίγραφα

Είναι γνωστό ότι δύο άλλα αντίτυπα μιας παλαιότερης έκδοσης του τόμου 1 (A-G) «επέζησαν» του πολέμου και βρίσκονται σήμερα στα Γερμανικά Ομοσπονδιακά Αρχεία στο Βερολίνο (R55/20744, R55/20745). Και τα δύο αντίτυπα έχουν τον ίδιο χειρόγραφο τίτλο, με μαύρο μελάνι: Beschlagnahmte Werke/nach Museen geordnet (Κατασχεθέντα έργα, ταξινομημένα κατά μουσείο). Και τα δύο αντίτυπα περιέχουν επίσης τον ίδιο δακτυλογραφημένο κατάλογο έργων τέχνης, ταξινομημένο κατά πόλη, ίδρυμα και καλλιτέχνη. Ένα από τα έγγραφα του Βερολίνου (R55/20745) ήταν σαφώς το αντίγραφο εργασίας, καθώς περιλαμβάνει επίσης πρόσθετες χειρόγραφες πληροφορίες σχετικά με την τύχη μεμονωμένων έργων. Πολλές από τις καταχωρίσεις έχουν σημειωθεί με σύμβολα που δείχνουν ότι καταστράφηκαν, πουλήθηκαν ή ανταλλάχθηκαν. Αν και οι πληροφορίες ποικίλλουν σε λεπτομέρειες, φαίνεται πιθανό ότι ο κατάλογος του V&A δημιουργήθηκε από αυτόν τον προηγούμενο κατάλογο ή κάτι παρόμοιο. Πιθανώς υπήρχε επίσης ένας κύριος κατάλογος, με σειρά αριθμού απογραφής.

Μα, τι είναι επιτέλους αυτό το "Entartete Kunst" που συνεχώς γράφεται για τους «Σφήκες» της Κιτσοπουλου; Facebook Twitter
Εξώφυλλο του οδηγού της έκθεσης με γλυπτά του Otto Freundlich.

Περισσότερες πληροφορίες για την «εκφυλισμένη Τέχνη»

Το Freie Universität Berlin παρέχει μία από τις κύριες διαδικτυακές πηγές περαιτέρω πληροφοριών σχετικά με την "Entartete Kunst" και την τύχη των μεμονωμένων έργων τέχνης. Συγκεκριμένα, το Πανεπιστήμιο διατηρεί μια εκτεταμένη βάση δεδομένων που περιλαμβάνει καταχωρίσεις για πολλά από τα έργα τέχνης που περιλαμβάνονται στον κατάλογο που τηρεί το V&A. Είναι δυνατή η αναζήτηση έργων με βάση το όνομα του καλλιτέχνη, τον αριθμό απογραφής του Entartete Kunst, τον έμπορο κ.λπ.

Σε κάθε περίπτωση και πέρα από το θέμα του καταλόγου των «απαγορευμένων» –γιατί γι’ αυτό μιλάμε εδώ– αρμοδιότεροι για την ουσία της παράστασης της Κιτσοπούλου είναι άλλοι, και ας μιλήσουν εκείνοι γι’ αυτό!

Με στοιχεία από το V&A Museum 

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ