Κλαρίς Κλιφ: Η «μόδα» της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια πρωτοπόρο κεραμίστρια

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Η Κλιφ έκανε το χρώμα και την ομορφιά προσιτά σε όλους, με προϊόντα φθηνά και χαρούμενα, εμπνευσμένα από μοντερνιστές καλλιτέχνες.
0

Με τον κόσμο να αναζητά στη μετα-πανδημική περίοδο μια ήσυχη χειρωνακτική απασχόληση, η κεραμική έχει αποδειχθεί από τις πιο θεραπευτικές μεθόδους, και πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτή η δραστηριότητα, που έχει αναγνωριστεί ως ηρεμιστική σε στρεσογόνες στιγμές, θα γίνει τόσο δημοφιλής όσο και η μαγειρική τον καιρό της πανδημίας.

Έρευνα που έγινε στο Ηνωμένο βασίλειο έδειξε ότι μέσα σε έναν χρόνο έχουν διπλασιαστεί τα εργαστήρια και τα μαθήματα κεραμικής, ενώ η εκπομπή της βρετανικής τηλεόρασης «The Great Pottery Throw Down», κάτι σαν το «Great British Bake Off», προσελκύει μεγάλο κοινό.

Η ταινία «The Colour Room» με πρωταγωνίστρια τη Phoebe Dynevor του «Bridgerton» αφορά τη ζωή της κεραμίστριας Κλαρίς Κλιφ που έφερε το μοντερνιστικό στυλ στην καθημερινότητα με τον πιο προσιτό τρόπο. Το κορίτσι από εργατική οικογένεια του Staffordshire στάλθηκε να εργαστεί σε εργοστάσιο κεραμικής σε ηλικία μόλις 13 ετών, πριν γίνει μια από τις πιο σημαίνουσες κεραμίστριες της χώρας.

Η Κλιφ έσπασε κυριολεκτικά το καλούπι στη βιομηχανία αγγειοπλαστικής, φέρνοντας επανάσταση στον εργασιακό χώρο και δημιουργώντας τέχνη μέσα από τη μαζική παραγωγή, με πιάτα, κανάτες και τσαγιέρες που ήταν τόσο προσιτές όσο και πολύχρωμες. Η σκηνοθέτις της ταινίας, η Claire McCarthy, είπε ότι ο τίτλος της αντανακλά το καλλιτεχνικό επίτευγμα της Κλιφ να κάνει το χρώμα και την ομορφιά προσιτά σε όλους, με προϊόντα φθηνά και χαρούμενα, εμπνευσμένα από μοντερνιστές καλλιτέχνες.

Η Κλιφ έσπασε κυριολεκτικά το καλούπι στη βιομηχανία αγγειοπλαστικής, φέρνοντας επανάσταση στον εργασιακό χώρο και δημιουργώντας τέχνη μέσα από τη μαζική παραγωγή, με πιάτα, κανάτες και τσαγιέρες που ήταν τόσο προσιτές όσο και πολύχρωμες.

Η Κλαρίς Κλιφ γεννήθηκε το 1899 και ο πατέρας της εργαζόταν σε χυτήριο σιδήρου στο Tunstall. Η μητέρα της ξενόπλενε για να συμπληρώσει το οικογενειακό εισόδημα της πολυμελούς οικογένειας με τα εφτά παιδιά. Η Κλιφ πήγε στο δημοτικό και μετά το σχολείο επισκεπτόταν μια θεία της που ήταν ζωγράφος σε μια τοπική εταιρεία αγγειοπλαστικής, και έφτιαχνε επίσης μοντέλα από papier-mâché στο σχολείο.

Σε ηλικία 13 ετών, η Κλιφ άρχισε να εργάζεται στη βιομηχανία αγγειοπλαστικής. Η πρώτη της δουλειά ήταν να προσθέτει χρυσές γραμμές σε σκεύη με παραδοσιακό σχεδιασμό. Ταυτόχρονα άρχισε να σπουδάζει τέχνη και γλυπτική στη βραδινή σχολή Burslem School of Art.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

Ήταν μόνο 17 ετών όταν πήρε την απόφαση να δουλέψει στο εργοστάσιο του A.J. Wilkinson στο Newport, για να βελτιώσει την τεχνική της. Οι περισσότερες νεαρές γυναίκες στο Staffordshire Potteries ήταν με «μισθούς μαθητευομένων» και έκαναν συγκεκριμένες δουλειές για να συμπληρώνουν το εισόδημά τους.

Η Κλιφ ήταν φιλόδοξη και έμαθε να κάνει καλούπια, χρύσωμα, σκιαγράφηση, επισμάλτωση και εξασκήθηκε να κάνει σχέδια στο χέρι. Το 1920, ο εργοστασιάρχης Arthur Colley Austin Shorter την πρόσεξε, καλλιέργησε τις δεξιότητες και τις ιδέες της και την έστειλε στο Royal College of Art και στο Παρίσι. Η Κλιφ έγινε αργότερα, όταν χώρισε τη γυναίκα του, σύζυγός του.

Όταν ήταν 25 ετών είχε μια δεύτερη μαθητεία στο εργοστάσιο A. J. Wilkinson's. Εκεί συνεργάστηκε με τους σχεδιαστές John Butler και Fred Ridgway, σε συντηρητικά, βικτωριανού στυλ κεραμικά. Της δόθηκε δικό της εργαστήριο στο παρακείμενο Newport Pottery που είχε αγοράσει ο Shorter το 1920 και εκεί είχε τη δυνατότητα να διακοσμήσει μερικά από τα παλιά ελαττωματικά «glost» είδη με τα δικά της ελεύθερα σχέδια. Για αυτά χρησιμοποίησε χρώματα σμάλτου με βερνίκι, τα οποία της επέτρεψαν να δημιουργήσει μια πιο φωτεινή παλέτα.

Κάλυψε τις ατέλειες με απλά μοτίβα τριγώνων, σε στυλ που ονόμασε «Παράξενο». Τα παλαιότερα δείγματα είχαν απλώς ένα σημάδι ζωγραφισμένο στο χέρι, συνήθως σε χρώμα σκουριάς, «Bizarre by Clarice Cliff», μερικές φορές με «Newport Pottery» από κάτω.

Τα ατελή αυτά κομμάτια έγιναν αμέσως δημοφιλή. Συνδέθηκε με τη νεαρή ζωγράφο Γκλάντις Σκάρλετ και υπέγραφαν τα σκεύη ως «Hand painted Bizarre by Clarice Cliff, Newport Pottery England». Η λέξη Bizarre ήταν το όνομα-ομπρέλα για ολόκληρη τη σειρά μοτίβων της.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Ένα από τα πιο δημοφιλή σχέδια της Κλαρίς Κλίφ, το Crocus.

Τα νέα σχέδια που έκανε, όπως το βάζο Viking Boat, και τα μοντέρνας κατασκευής γωνιακά ή γεωμετρικά σκεύη της αργότερα ονομάστηκαν Art Deco. Αφηρημένα και κυβιστικά μοτίβα εμφανίστηκαν σε αυτά τα σχήματα, όπως το «Ravel» του 1929, το οποίο ήταν ένα αφηρημένο σχέδιο φύλλων και λουλουδιών.

Η Κλαρίς Κλιφ.
Η Κλαρίς Κλιφ. 

Η εικόνα δείχνει μια κωνική καφετιέρα, και μπολ ζάχαρης και κρέμας με τέσσερα τριγωνικά πόδια, μια άλλη από τις μάλλον παράξενες ιδέες της Κλιφ που αποδείχθηκαν δημοφιλείς στους πελάτες της δεκαετίας του 1930. Το επόμενο επιτυχημένο μοντέλο της ήταν το μοτίβο «Crocus» με λουλούδια κρόκου σε πορτοκαλί, μπλε και μοβ χρώμα, και πράσινα φύλλα ζωγραφισμένα ανάποδα, με λεπτές γραμμές ανάμεσα στα λουλούδια.

Η επιτυχία του «Crocus» οδήγησε την Κλαρίς να δημιουργήσει μια ομάδα από είκοσι νεαρές γυναίκες που ζωγράφιζαν τον «κρόκο» επί πεντέμισι ημέρες την εβδομάδα, για μεγάλο μέρος της δεκαετίας του 1930. Ο «κρόκος» ήταν ασυνήθιστος, καθώς ζωγραφιζόταν τόσο σε επιτραπέζια σκεύη, σε σκεύη τσαγιού και καφέ, όσο και σε «φανταστικά», καινοτόμα είδη που κατασκευάζονταν κυρίως ως είδη δώρου. Η Κλιφ, ακόμα και όταν είχε αποσυρθεί, ζωγράφιζε κατά παραγγελία τον «κρόκο» μέχρι το 1968.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Βάζα από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

Μέχρι το 1929, η ομάδα διακοσμητών της Κλιφ είχε εξελιχθεί σε μια ομάδα περίπου 70 νεαρών ζωγράφων, κυρίως γυναικών, που τις αποκαλούσαν «Bizarre girls» αλλά και τεσσάρων αγοριών – που ζωγράφιζαν τα σκεύη υπό τη έπίβλεψή της. Πολλοί από αυτούς τους εργάτες εντοπίστηκαν στις δεκαετίες του 1980 και του 1990 και ξεπερνούσαν τους 100 συνολικά.

Το εργοστάσιο παρήγαγε μια σειρά από μικρά έγχρωμα έντυπα φυλλάδια (πολύ ασυνήθιστα για αυτήν την εποχή) τα οποία μπορούσαν να σταλούν ταχυδρομικά και η Κλιφ ήταν αυτή που οργάνωσε ταχυδρομικές παραγγελίες προϊόντων που είχαν μεγάλη αποδοχή κυρίως από τις νοικοκυρές. Οι παραγγελίες ήταν τόσο πολλές που υπήρχε υπάλληλος με μοναδικό αντικείμενο να στέλνει τα διαφημιστικά φυλλάδια σε χιλιάδες νοικοκυριά.

Το 1930, η Κλιφ διορίστηκε Καλλιτεχνική Διευθύντρια στη Newport Pottery και την A. J. Wilkinson, τα δύο παρακείμενα εργοστάσια που παρήγαγαν τα προϊόντα της. Ήταν η περίοδος της οικονομικής ύφεσης και η Κλιφ άρχισε να σχεδιάζει «παράξενα είδη» για να τραβήξουν την προσοχή των αγοραστών. Έβλεπε designers και έργα τέχνης και τα μετέφερε στα κεραμικά της αντικείμενα, καινοτόμα βάζα, κύπελλα και «φανταχτερά» αντικείμενα.

Οι σειρές προϊόντων επεκτείνονταν σε όλα τα κεραμικά, από βάζα για αλεύρι μέχρι βάζα για μπισκότα και όσα μπορούσε να έχει μια σύγχρονη κουζίνα της εποχής.

Παρά την ύφεση, τα εμπορεύματα συνέχισαν να πωλούνται σε υψηλές τιμές για την εποχή τους. Τα παράξενα και φανταστικά προϊόντα της πωλήθηκαν σε όλη τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νότια Αφρική, αλλά όχι στην ηπειρωτική Ευρώπη. Στη Βρετανία πολλά κορυφαία καταστήματα του Λονδίνου, όπως τα Harrods και τα Selfridges πωλούσαν τα είδη της.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Βάζο από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

Πρωτοπόρος στο μάρκετινγκ, η Κλιφ επινόησε πολλές μεθόδους: επιδείξεις ζωγραφικής σε καταστήματα και προσκλήσεις σε διασημότητες της εποχής προκειμένου να διαφημίσουν τα προϊόντα της. Όσοι δεν τη θεωρούσαν καλλιτέχνιδα πήραν πληρωμένη απάντηση με μια από τις διάσημες φράσεις της: «Το να διασκεδάζω λίγο στη δουλειά μου δεν με κάνει λιγότερο καλλιτέχνη, και οι άνθρωποι που εκτιμούν τις πραγματικά όμορφες και πρωτότυπες δημιουργίες στην κεραμική δεν φοβούνται μη πιαστούν κορόιδα».

Η Κλιφ έγινε καλλιτεχνική διευθύντρια σε ένα μεγάλο έργο που περιλάμβανε σχεδόν 30 καλλιτέχνες της εποχής για να προωθήσουν το καλό σχέδιο σε επιτραπέζια σκεύη. Τα πήλινα των «Artists in Industry» παρήχθησαν υπό την επιμέλειά της και πήραν μέρος καλλιτέχνες όπως ο Duncan Grant, ο Paul Nash, η Barbara Hepworth, η Vanessa Bell και η Dame Laura Knight.

Η φήμη και η επιτυχία της Κλαρίς Κλιφ στη δεκαετία του 1930 δεν είχε προηγούμενο, με εκατοντάδες δημοσιεύματα, σε μια εποχή που δεν υπήρχε ο όρος «γυναίκα καριέρας». Η ίδια ήταν πολύ ντροπαλή, απέφευγε τη δημοσιότητα και υπάρχουν ελάχιστες φωτογραφίες της. Το 1940 παντρεύτηκε τελικά τον έρωτα της ζωής της, τον Colley Shorter, μετά τον θάνατο της συζύγου του και στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που επιτρεπόταν μόνο η απλή λευκή κεραμική, συγκέντρωσε τα δημιουργικά της ταλέντα στην κηπουρική και στον τεράστιο, τεσσάρων στρεμμάτων κήπο της.

Οι μέρες του ‘30 ήταν πια πολύ πίσω της. Δεν μπορούσε να συλλάβει ξανά νέες ιδέες και οι επιστολές σε φίλους της μαρτυρούν ότι περιστασιακά νοσταλγούσε τα «παράξενα» χρόνια, όταν δημιουργούσε τα απίθανα σχέδιά της.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Μια σειρά κεραμικών της Κλιφ από τη συλλογή του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

Ο θάνατος του Colley Shorter το 1963 οδήγησε την Κλιφ να πουλήσει το εργοστάσιο στο Midwinter το 1964 και να απομονωθεί. Όταν τον Δεκέμβριο του 1971 πραγματοποιήθηκε η πρώτη έκθεση κεραμικής «Clarice Cliff» στο Μπράιτον, η Κλιφ απρόθυμα έδωσε σχόλια για τον κατάλογο, αν και αρνήθηκε την πρόσκληση να πάει στα εγκαίνια. Έναν χρόνο αργότερα, πέθανε στο σπίτι της, το Chetwynd House.

Το 1982 δημιουργήθηκε το Clarice Cliff Collectors Club και προώθησε την κεραμίστρια και το έργο της σε όλο τον κόσμο. Ο ιδρυτής του είχε κάνει έκκληση στην εφημερίδα «Staffordshire Evening Sentinel» σε όσους είχαν εργαστεί με την Κλιφ, ζητώντας τους να επικοινωνήσουν μαζί του, και χάρηκε όταν βρήκε 28 πρώην εργάτριες.

Εξακολουθούσαν να αποκαλούν τους εαυτούς τους τα «παράξενα κορίτσια» ακόμη και στα μέσα της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές της δεκαετίας του 1980, και ενθουσιάστηκαν με το ενδιαφέρον για τα κεραμικά που είχαν ζωγραφίσει στο χέρι 50 χρόνια νωρίτερα.

Σήμερα συλλέκτες κεραμικών σε όλο τον κόσμο αναζητούν τα κεραμικά της Κλαρίς Κλιφ που είναι περιζήτητα. Το όνομά της υπάρχει σε σειρές και  αναπαραγωγές των περιζήτητων κομματιών της δεκαετίας του 1930 που έχουν παραχθεί σε μικρούς αριθμούς και προορίζονται μόνο για συλλέκτες.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Ζαρντινιέρα από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Μια σειρά κεραμικών από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Σερβίτσιο τσαγιού της Κλαρίς Κλιφ από τη συλλογή του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Μια σειρά κεραμικών της Κλιφ από τη συλλογή του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Σειρά κεραμικών της Κλιφ της δεκαετίας του 30.
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Διακοσμητικά αντικείμενα από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Βάζα από τη συλλογή κεραμικών από τη συλλογή κεραμικώ Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Πιάτα τοίχου από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

The Colour Room | Official Trailer

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Οι Αθηναίοι / Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Γεννήθηκε στην Κρήτη το 1933 και ζει στην Αθήνα. Τα τελευταία πενήντα περίπου χρόνια δούλευε, αν όχι στο πιο όμορφο, τουλάχιστον σε ένα από τα ομορφότερα εργαστήρια κεραμικής της χώρας, που σχεδίασε για εκείνην ο Τάκης Ζενέτος. Σίγουρα είναι η πλέον αναγνωρισμένη προσωπικότητα του καιρού μας σε αυτόν τον κλάδο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Sealed Earth: Η εικαστική πλευρά της κεραμικής

Design / Sealed Earth: Η εικαστική πλευρά της κεραμικής

Στη σκιά της Ακρόπολης η Λουκία Θωμοπούλου έχει δημιουργήσει ένα στούντιο κεραμικής που στόχο έχει να την αναδείξει ως μια τέχνη ισότιμη με όσες παρουσιάζονται στις εγχώριες μπιενάλε, ενώ ετοιμάζει μια έκθεση-εμπειρία που λείπει από τον χώρο της δημιουργίας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμιστή Πάνου Βαλσαμάκη

Εικαστικά / Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμίστα Πάνου Βαλσαμάκη

Η Σοφία Βαλσαμάκη ανέλαβε το έργο της καταγραφής και ταξινόμησης του αρχείου του παππού της, που περιλαμβάνει από φύλλα αλληλογραφίας και κουτιά με φωτογραφίες μέχρι τα σχέδιά του, τα οποία, όπως είχε υπολογίσει ο ίδιος, φτάνουν τα 10.000.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ
Κεραμική, η νέα γιόγκα

Αθήνα / Κεραμική, η νέα γιόγκα

Όλο και περισσότεροι Αθηναίοι ασχολούνται με την κεραμική, αναφέροντας τις αγχολυτικές ιδιότητες της επαφής με τον πηλό και την ικανοποίηση της δημιουργίας ενός αντικειμένου με τα ίδια τους τα χέρια ως το απόλυτο αντίδοτο στη δύσκολη καθημερινότητα.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
pablo picasso ceramics

Εικαστικά / Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

Μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ