Κλάες Όλντενμπουργκ: Αποχαιρετισμός σε έναν γίγαντα της ποπ αρτ

Κλάες Όλντενμπουργκ: Αποχαιρετισμός σε έναν γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Ο Όλντενμπεργκ με το γλυπτό του "Giant Three-Way Plug" (1970) στο Oberlin College κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης. © Claes Oldenburg, Φωτο: Paula Cooper Gallery, Νέα Υόρκη/Allen Memorial Art Museum, Oberlin College.
0

Πριν από έναν χρόνο η γκαλερί Pace στη Νέα Υόρκη οργάνωσε μια έκθεση φόρο τιμής στον Κλάες Όλντενμπουργκ και στη σύζυγό του και συνδημιουργό των έργων του, Κούσι βαν Μπρούγκεν, με την οποία αποτέλεσαν επί σειρά ετών ένα από τα πιο δυναμικά ζευγάρια της σύγχρονης τέχνης.

Η Κούσι βαν Μπρούγκεν, που πέθανε το 2009 σε ηλικία 66 ετών, υπήρξε ισότιμα το άλλο του μισό στη δημιουργία έργων που κυρίως καταλάμβαναν τον δημόσιο χώρο, σε μια πολύ προκλητική συνομιλία με το κοινό, που περιλάμβανε εκτεταμένη μελέτη, πολλή φαντασία και την επιρροή της ποπ κουλτούρας.

Ο Κλάες Όλντενμπουργκ γεννήθηκε το 1929 στη Στοκχόλμη. Ο πατέρας του ήταν διπλωμάτης και η μητέρα του τραγουδίστρια της όπερας. Η οικογένεια έζησε στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Νορβηγία πριν εγκατασταθεί στο Σικάγο το 1936, αλλά ο Όλντενμπουργκ γεννήθηκε στη Σουηδία σύμφωνα με την επιθυμία της εγκύου μητέρας του.

Ο Όλντενμπουργκ σπούδασε λογοτεχνία και ιστορία τέχνης στο Πανεπιστήμιο Yale από το 1946 έως το 1950, πριν φοιτήσει στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο από το 1952 έως το 1954. Ο μικρότερος αδελφός του, Ρίτσαρντ Όλντενμπουργκ, υπήρξε σημαντικό πρόσωπο στον κόσμο της τέχνης και για περισσότερα από 20 χρόνια διευθυντής του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη.

Ο Όλντενμπουργκ απέδιδε την καθημερινότητα με μαλακά υλικά αρχικά, αλλά στη συνέχεια αυτά αντικαταστάθηκαν από σκληρά για να μείνουν στον χρόνο και τον εξωτερικό χώρο. Εντελώς ευτελή πράγματα –μανταλάκια ρούχων, οδοντόβουρτσες, ηλεκτρικά βύσματα, σφραγίδες από καουτσούκ– μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για δημιουργίες σε ατσάλι και σμάλτο πολυουρεθάνης και σε τεράστια μεγέθυνση.

Στα μέσα της δεκαετίας του 50 η Νέα Υόρκη χόρευε στον ρυθμό των αφηρημένων εξπρεσιονιστών, αλλά ο Όλντενμπουργκ, όπως και πολλοί νέοι τότε καλλιτέχνες, ξεκίνησε την καριέρα του φτιάχνοντας αυτό που αποκαλούσε «πινελιές», αλλά σύντομα τις εγκατέλειψε για τα χάπενινγκ - αυτοσχέδιες παραστάσεις που διοργάνωσε η δική του εταιρεία, Ray Gun Theater. Από αυτές προέκυψε μια σειρά έργων εγκατάστασης, τα μέρη των οποίων δεν ήταν απλώς αφηρημένα αλλά έντονα κυριολεκτικά.

Τον Δεκέμβριο του 1961 εγκαινίασε το Store, ένα μηνιαίο «περιβάλλον», το οποίο στεγαζόταν σε ένα νοικιασμένο κατάστημα στο Lower East Side και ήταν εφοδιασμένο με γλυπτά από καταναλωτικά αγαθά, συμπεριλαμβανομένων ειδών ένδυσης και τροφίμων.

Από το 1956 που μετακόμισε στη Νέα Υόρκη ανήκε στον καλλιτεχνικό κύκλο των Allan Kaprow, George Segal και Robert Whitman. Ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες της ποπ αρτ σκηνής ενώ το 1967 δημιούργησε ένα σκανδαλώδες για την εποχή του έργο αντι-μνημείο, το Placid Civic Monument, πίσω από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, με έναν λάκκο που έσκαψε σαν τάφο, ένα σχόλιο για τον πόλεμο του Βιετνάμ που αποτελεί ιστορικό παράδειγμα της έννοιας του αντι-μνημείου.

Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Ο Όλντενμπεργκ και η βαν Μπρούγκεν φωτογραφίζονται μπροστά στο γλυπτό τους με τίτλο «Μπουκάλι με σημειώσεις» το 1993. Φωτο: Simon Calgie/Mirrorpix/Getty Images

Ο Όλντενμπουργκ απέδιδε την καθημερινότητα με μαλακά υλικά αρχικά, αλλά στη συνέχεια αυτά αντικαταστάθηκαν από σκληρά για να μείνουν στον χρόνο και τον εξωτερικό χώρο. Εντελώς ευτελή πράγματα –μανταλάκια ρούχων, οδοντόβουρτσες, ηλεκτρικά βύσματα, σφραγίδες από καουτσούκ– μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για δημιουργίες σε ατσάλι και σμάλτο πολυουρεθάνης και σε τεράστια μεγέθυνση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο γιγαντιαίος μαλακός ανεμιστήρας που κυριάρχησε στο περίπτερο των ΗΠΑ στην Expo 67 στο Μόντρεαλ. Τα μεταγενέστερα έργα του, όπως το πολυαγαπημένο γιγαντιαίο έργο από αλουμίνιο και ανοξείδωτο ατσάλι «Spoonbridge and Cherry» (1985-88) στον κήπο γλυπτών του Walker Art Center στη Μινεάπολη, κατασκευάστηκαν για να διαρκέσουν.

Ως παιδί, ο Όλντενμπουργκ είχε επινοήσει ένα φανταστικό βασίλειο που ονομαζόταν Neubern, στο οποίο κυβερνούσε. «Ζωγράφισα τα πάντα που υπήρχαν εκεί, όλα τα σπίτια και όλα τα αυτοκίνητα και όλους τους ανθρώπους. Είχαμε ακόμη και ναυτικό και αεροπορία!», θυμόταν αργότερα, προσθέτοντας: «Περνούσα πολύ χρόνο ζωγραφίζοντας».

Ένα μέρος της γοητείας έργων όπως το «Spoonbridge» και το «Cherry» είναι η ικανότητά τους, σαν την Αλίκη στη Χώρα των θαυμάτων, να συρρικνώνουν τον θεατή, θυμίζοντάς του την παιδική του ηλικία.

Αν και βαθιά πνευματικό, το έργο του Όλντενμπουργκ έχει μια τρυφερότητα που το καθιστά δημοφιλές με έναν τρόπο που η ποπ αρτ στο σύνολό της δεν είναι.

Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Cupid's Span στο πάρκο Rincon στο Embarcadero, Σαν Φρανσίσκο.

Με την Κούσι βαν Μπρούγκεν συναντήθηκε το 1971, όταν εκείνη ήταν νέα επιμελήτρια στο Μουσείο Stedelijk στο Άμστερνταμ και αυτός μια ανατρεπτική και εξέχουσα δύναμη της ποπ αρτ. Παντρεύτηκαν έξι χρόνια αργότερα και η βαν Μπρούγκεν, που ήταν κριτικός τέχνης, έφερε στο πεδίο της καλλιτεχνικής συνομιλίας τους την πνευματική αυστηρότητα ενός κριτικού σε συνδυασμό με τις ποιητικές ευαισθησίες ενός καλλιτέχνη.

Το ζευγάρι επιχείρησε με πολλά έργα του να αμβλύνει ή να συνενώσει τα όρια της αρχιτεκτονικής και της δημόσιας γλυπτικής. Μάλιστα η συνεργασία με τον φίλο τους αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι μας κληροδότησε το περίφημο Binoculars Building που χτίστηκε το 1991 για το διαφημιστικό γραφείο Chiat / Day του Λος Άντζελες, με το κτίριο να είναι ένα τεράστιο ζευγάρι κιάλια.

Αντίθετα με πολλές άλλες γυναίκες συνδημιουργούς έργων, η Κούσι βαν Μπρούγκεν κυριολεκτικά έλαμψε δημιουργικά από τότε που γνώρισε και άρχισε να συνεργάζεται με τον Κλάες Όλντενμπουργκ, μέσα σε ένα εργοστάσιο της ποπ άρτ που έστησαν οι δυο καλλιτέχνες για να αναπτύξουν τις μνημειακές δημιουργίες τους. 

Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Το γλυπτό Spoonbridge and Cherry των Κλάες Όλντενμπουργκ και Κούσι βαν Μπρούγκεν στο Minneapolis Sculpture Garden.

Το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους ήταν πάντα άμεσα αναγνωρίσιμο, ειδικά στα δημόσια έργα τέχνης που συνδημιούργησαν, και πολλές φορές αμφιλεγόμενο. Ακόμα και οι επικριτές τους δεν παρέλειπαν να σημειώσουν ότι τα έργα τους είχαν έναν χαρακτήρα πρωτογενή, ευφάνταστο και αλησμόνητο.

Η δουλειά τους είναι μια μεγέθυνση της καθημερινότητας με τρόπο άλλοτε ειρωνικό, άλλοτε σαρκαστικό, πάντα με χιούμορ.

Η βαν Μπρούγκεν πέθανε το 2009. Ο Όλντενμπουργκ συνέχισε να ζει και να εργάζεται στο πενταώροφο πρώην εργοστάσιο Propellor στο δυτικό Σόχο, που είχε αγοράσει το 1971. Ακόμα και μετά το θάνατο της βαν Μπρούγκεν, τα έργα του έφεραν την υπογραφή και των δυο.

Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Σπίρτα, Βαρκελώνη, Ισπανία.
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Σουγιάς, 2008. © Claes Oldenburg and Coosje van Bruggen.
 Facebook Twitter
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Μπλε φτυάρι στο Rockefeller Center, Νέα Υόρκη.
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Μπουκάλι με σημειώσεις στο Middlesbrough Institute of Modern Art, Αγγλία. Φωτο: Robert Smith/Alamy
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Μεγάλη Σκούπα στο Denver Art Museum, Κολοράντο.
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Το Κτίριο με τα Κιάλια. Μια συνεργασία μεταξύ του Φρανκ Γκέρι και του Κλάες Όλντενμπουργκ. Φωτο: Stephen McLaren
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Χωνάκι παγωτό στο εμπορικό κέντρο Neumarkt Galerie, Γερμανία Φωτο: Joern Sackermann/Alamy
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Σφραγίδα, Cleveland, Οχάιο. Φωτο: George Rose/Getty Images
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Ο Κλάες Όλντενμπουργκ με τον ιδρυτή της Pace Gallery, Arne Glimcher το 2021.
Κλάες Όλντενμπουργ: Αποχαιρετισμός σε ένα γίγαντα της ποπ αρτ Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ