Απεργία την Πρωτομαγιά

Κι αν ο αγέρας φυσά, δεν μας δροσίζει...

Κι αν ο αγέρας φυσά, δεν μας δροσίζει... Facebook Twitter
Το έργο «The Magnificent Capital» 2007 του Θοδωρή Προδρομίδη, συμμετοχή στη Biennale Θεσσαλονίκης.
0

Είναι παράξενο, αλλά ένα από τα πιο πετυχημένα φεστιβάλ τέχνης και δημιουργίας στα οποία έχω παραστεί στη ζωή μου, ένας από τους λόγους που ενδιαφέρθηκα ακόμη περισσότερο για τη σύγχρονη κουλτούρα, είναι η πρώτη biennale νέων της Μεσογείου, που έγινε στη Θεσσαλονίκη το 1986. Ήταν η πρώτη φορά που άνοιξαν όλα τα παρατημένα ως τότε μουσουλμανικά μνημεία που ρήμαζαν, το Βασιλικό Θέατρο και μαζί οι αποθήκες του κλειστού προς το κοινό εμπορικού λιμανιού, για να δεχτούν μουσικά gigs, εικαστικές εκθέσεις, εκθέσεις κόμικς και αρχιτεκτονικής, λογοτεχνικές και θεατρικές βραδιές από ντόπιους και ξένους νέους δημιουργούς, όλα μαζί κάτω από την ίδια στέγη, χωρίς διαφοροποιήσεις ανάλογα με το εκφραστικό μέσο ή μεταξύ υψηλής και χαμηλής τέχνης, γεγονότα τα οποία συνήθως απορρέουν από ανάγκη ελέγχου, επίδειξης δύναμης και εξουσίας. Θυμάμαι τότε (σε αντίθεση με την τωρινή biennale καταξιωμένων καλλιτεχνών) το λιμάνι γεμάτο κόσμο. Η τέχνη συνέβαινε μέσα και έξω από τους χώρους. Εξαπλωνόταν πέρα από τα ίδια τα έργα και τις μουσικές συναυλίες σε συζητήσεις ανάμεσα στο «κοινό», που υπόσχονταν καινούργιες συνεργασίες και αναπάντεχες εξελίξεις. Η ενέργεια ήταν απίθανη. Τώρα οι αποθήκες του λιμανιού είναι επίσημα ανοιχτές και φιλοξενούν ένα μουσείο φωτογραφίας και ένα κέντρο σύγχρονης τέχνης και κινηματογραφικές αίθουσες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Και ενώ όλοι αυτοί οι μεμονωμένοι οργανισμοί (μαζί με αρκετούς άλλους στην πόλη) λειτουργούν πολύ ικανοποιητικά, η ενέργεια δεν είναι πια η ίδια. Η τέχνη δεν απλώνεται πια σε συζητήσεις στους διαδρόμους, γιατί απλά σπάνια συναντάς συνεπισκέπτες. Αν θέλεις οπωσδήποτε να μιλήσεις σε κάποιον άνθρωπο, τότε μπορείς να πας στο κυριολεκτικά διπλανό Kitchen Bar, που σφύζει από κόσμο και όπου πιθανότατα να συναντήσεις κάποιον-α φίλο-η από τα παλιά που δεν θα ξέρει καν ότι πίνει το ποτό του ανάμεσα σε δύο μουσεία. Και να αναρωτιέσαι, γιατί;

Διαβάζω σε μια θεσσαλονικιώτικη εφημερίδα έναν δημοσιογράφο που λέει «ας σοβαρευτούμε. Δεν μπορούν να συγκρίνονται οι επισκέψεις στις αίθουσες εκθέσεων με τους 3.000 λογαριασμούς που “κόβονται” σε παρακείμενη κουζίνα. Έλεος πια».

Γιατί όχι; Διαφωνώ κάθετα. Ίσως η πολλή σοβαρότητα που σε αυτή την πόλη (την πόλη μου επίσης) μοιάζει να είναι συνυφασμένη με υπέρμετρο συντηρητισμό, ξενοφοβία, «εθνολατρία», επαρχιώτικη τοπολαγνεία και δεν ξέρω τι άλλο, να έχει δαμάσει την τόλμη των νέων δημιουργών και διανοούμενων και να έχει στρέψει το ενδιαφέρον του κοινού σε ό,τι απομένει ακόμη αυθεντικά απολαυστικό, ένα γλυκό από τον Χατζή, έναν φραπέ στην παλιά παραλία… Είμαι από αυτούς που πιστεύουν στο «γενικό» και όχι μόνο εξειδικευμένο κοινό της τέχνης. Πιστεύω στη νεανική κουλτούρα, στη ρήξη των στεγανών ανάμεσα σε διαφορετικού τύπου και μέσου σύγχρονες εκφράσεις, στη μαζική κινητοποίηση που μπορεί να δημιουργήσουν τα ερεθίσματα της σύγχρονης τέχνης.

Ποιο κοινό όμως μας ενδιαφέρει; Αυτό του πολιτικού μικρόκοσμου συνυφασμένου με το κάθε ίδρυμα; Αυτό των επισήμων της μικρής μας πόλης; Ή το γενικό κοινό, αυτοί οι «ανώνυμοι» που κάθονται από το πρωί ως το βράδυ στα παραλιακά καφέ μην έχοντας πολλές εναλλακτικές πια και οι οποίοι θα μπορούσαν να ενεργοποιήσουν ξανά την πόλη μας; Μέσα από ένα μεγάλο γενικό νεανικό κοινό ίσως δώσουμε ένα στίγμα. Ίσως και να ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε τις συνθήκες με ιδιωτική πρωτοβουλία, όρεξη και πάθος, αν όχι μέσα τότε γύρω από όλες αυτές τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες και ευκαιρίες για τη σύγχρονη τέχνη που προσφέρει η Θεσσαλονίκη, έτσι ώστε το υπάρχον καλλιτεχνικό δυναμικό να αποσυμφορήσει κάπως το μπαρ Residents (μέρος που παρουσιάζει την πιο ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική και νεανική ενέργεια στην πόλη). Και επιπλέον το εν δυνάμει (καλλιτεχνικό) κοινό να βρει παράλληλες δραστηριότητες παρακείμενες στις ταβέρνες που συχνάζει. Αφού έχουν υπάρξει διαφορετικά δείγματα από το τοπικό κοινό, έστω και αυτό του 1986, γιατί τα ρίχνουμε πάντα σε αυτό και όχι για μια φορά στην καλλιτεχνική στρατηγική υποδομή της πόλης, η οποία ίσως να ήρθε η ώρα να ταρακουνηθεί από μια πιο ομαδοποιημένη ιδιωτική πρωτοβουλία που έχει αρχίζει πια να κοχλάζει;

0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ