Κι αν ο αγέρας φυσά, δεν μας δροσίζει...

Κι αν ο αγέρας φυσά, δεν μας δροσίζει... Facebook Twitter
Το έργο «The Magnificent Capital» 2007 του Θοδωρή Προδρομίδη, συμμετοχή στη Biennale Θεσσαλονίκης.
0

Είναι παράξενο, αλλά ένα από τα πιο πετυχημένα φεστιβάλ τέχνης και δημιουργίας στα οποία έχω παραστεί στη ζωή μου, ένας από τους λόγους που ενδιαφέρθηκα ακόμη περισσότερο για τη σύγχρονη κουλτούρα, είναι η πρώτη biennale νέων της Μεσογείου, που έγινε στη Θεσσαλονίκη το 1986. Ήταν η πρώτη φορά που άνοιξαν όλα τα παρατημένα ως τότε μουσουλμανικά μνημεία που ρήμαζαν, το Βασιλικό Θέατρο και μαζί οι αποθήκες του κλειστού προς το κοινό εμπορικού λιμανιού, για να δεχτούν μουσικά gigs, εικαστικές εκθέσεις, εκθέσεις κόμικς και αρχιτεκτονικής, λογοτεχνικές και θεατρικές βραδιές από ντόπιους και ξένους νέους δημιουργούς, όλα μαζί κάτω από την ίδια στέγη, χωρίς διαφοροποιήσεις ανάλογα με το εκφραστικό μέσο ή μεταξύ υψηλής και χαμηλής τέχνης, γεγονότα τα οποία συνήθως απορρέουν από ανάγκη ελέγχου, επίδειξης δύναμης και εξουσίας. Θυμάμαι τότε (σε αντίθεση με την τωρινή biennale καταξιωμένων καλλιτεχνών) το λιμάνι γεμάτο κόσμο. Η τέχνη συνέβαινε μέσα και έξω από τους χώρους. Εξαπλωνόταν πέρα από τα ίδια τα έργα και τις μουσικές συναυλίες σε συζητήσεις ανάμεσα στο «κοινό», που υπόσχονταν καινούργιες συνεργασίες και αναπάντεχες εξελίξεις. Η ενέργεια ήταν απίθανη. Τώρα οι αποθήκες του λιμανιού είναι επίσημα ανοιχτές και φιλοξενούν ένα μουσείο φωτογραφίας και ένα κέντρο σύγχρονης τέχνης και κινηματογραφικές αίθουσες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Και ενώ όλοι αυτοί οι μεμονωμένοι οργανισμοί (μαζί με αρκετούς άλλους στην πόλη) λειτουργούν πολύ ικανοποιητικά, η ενέργεια δεν είναι πια η ίδια. Η τέχνη δεν απλώνεται πια σε συζητήσεις στους διαδρόμους, γιατί απλά σπάνια συναντάς συνεπισκέπτες. Αν θέλεις οπωσδήποτε να μιλήσεις σε κάποιον άνθρωπο, τότε μπορείς να πας στο κυριολεκτικά διπλανό Kitchen Bar, που σφύζει από κόσμο και όπου πιθανότατα να συναντήσεις κάποιον-α φίλο-η από τα παλιά που δεν θα ξέρει καν ότι πίνει το ποτό του ανάμεσα σε δύο μουσεία. Και να αναρωτιέσαι, γιατί;

Διαβάζω σε μια θεσσαλονικιώτικη εφημερίδα έναν δημοσιογράφο που λέει «ας σοβαρευτούμε. Δεν μπορούν να συγκρίνονται οι επισκέψεις στις αίθουσες εκθέσεων με τους 3.000 λογαριασμούς που “κόβονται” σε παρακείμενη κουζίνα. Έλεος πια».

Γιατί όχι; Διαφωνώ κάθετα. Ίσως η πολλή σοβαρότητα που σε αυτή την πόλη (την πόλη μου επίσης) μοιάζει να είναι συνυφασμένη με υπέρμετρο συντηρητισμό, ξενοφοβία, «εθνολατρία», επαρχιώτικη τοπολαγνεία και δεν ξέρω τι άλλο, να έχει δαμάσει την τόλμη των νέων δημιουργών και διανοούμενων και να έχει στρέψει το ενδιαφέρον του κοινού σε ό,τι απομένει ακόμη αυθεντικά απολαυστικό, ένα γλυκό από τον Χατζή, έναν φραπέ στην παλιά παραλία… Είμαι από αυτούς που πιστεύουν στο «γενικό» και όχι μόνο εξειδικευμένο κοινό της τέχνης. Πιστεύω στη νεανική κουλτούρα, στη ρήξη των στεγανών ανάμεσα σε διαφορετικού τύπου και μέσου σύγχρονες εκφράσεις, στη μαζική κινητοποίηση που μπορεί να δημιουργήσουν τα ερεθίσματα της σύγχρονης τέχνης.

Ποιο κοινό όμως μας ενδιαφέρει; Αυτό του πολιτικού μικρόκοσμου συνυφασμένου με το κάθε ίδρυμα; Αυτό των επισήμων της μικρής μας πόλης; Ή το γενικό κοινό, αυτοί οι «ανώνυμοι» που κάθονται από το πρωί ως το βράδυ στα παραλιακά καφέ μην έχοντας πολλές εναλλακτικές πια και οι οποίοι θα μπορούσαν να ενεργοποιήσουν ξανά την πόλη μας; Μέσα από ένα μεγάλο γενικό νεανικό κοινό ίσως δώσουμε ένα στίγμα. Ίσως και να ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε τις συνθήκες με ιδιωτική πρωτοβουλία, όρεξη και πάθος, αν όχι μέσα τότε γύρω από όλες αυτές τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες και ευκαιρίες για τη σύγχρονη τέχνη που προσφέρει η Θεσσαλονίκη, έτσι ώστε το υπάρχον καλλιτεχνικό δυναμικό να αποσυμφορήσει κάπως το μπαρ Residents (μέρος που παρουσιάζει την πιο ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική και νεανική ενέργεια στην πόλη). Και επιπλέον το εν δυνάμει (καλλιτεχνικό) κοινό να βρει παράλληλες δραστηριότητες παρακείμενες στις ταβέρνες που συχνάζει. Αφού έχουν υπάρξει διαφορετικά δείγματα από το τοπικό κοινό, έστω και αυτό του 1986, γιατί τα ρίχνουμε πάντα σε αυτό και όχι για μια φορά στην καλλιτεχνική στρατηγική υποδομή της πόλης, η οποία ίσως να ήρθε η ώρα να ταρακουνηθεί από μια πιο ομαδοποιημένη ιδιωτική πρωτοβουλία που έχει αρχίζει πια να κοχλάζει;

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ