The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
0

Μια μαγευτική έκθεση που εκτείνεται σε τρεις ορόφους και είναι αφιερωμένη στους συλλέκτες και τις συλλογές τους παρουσιάζεται στο New Museum, στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης. Με τίτλο «The Keeper», η έκθεση περιλαμβάνει εκατοντάδες χιλιάδες μικρά, κυρίως, αντικείμενα και εικόνες, που συγκεντρώθηκαν, επιλέχθηκαν και καταγράφηκαν από περίπου τριάντα καλλιτέχνες-φύλακες (keepers) κατά τη διάρκεια του 20ου, αλλά και του 21ου αιώνα. Είναι αφιερωμένη στην πράξη της διατήρησης αντικειμένων, έργων τέχνης, και εικόνων, καθώς και στα πάθη που εμπνέουν αυτό το εγχείρημα. Ο προβληματισμός σχετικά με την ώθηση να σώσει κανείς τόσο το πιο πολύτιμο αντικείμενο, όσο και το φαινομενικά άνευ αξίας, συγκεντρώνει μια ποικιλία από φανταστικά μουσεία, προσωπικές συλλογές και ασυνήθιστες συναθροίσεις, αποκαλύπτοντας την αφοσίωση με την οποία καλλιτέχνες, συλλέκτες και μελετητές έχουν δημιουργήσει καταφύγια για τις απειλούμενες εικόνες και έργα τέχνης.

Πολλές φορές οι άνθρωποι θέλουν να περιβάλλονται από αντικείμενα ως αντιστάθμισμα σε στερήσεις του παρελθόντος ή εξαιτίας του φόβου για τυχόν ανεκπλήρωτες μελλοντικές ανάγκες. Με αυτόν τον τρόπο αισθάνονται προστατευμένοι και πιο δυνατοί απέναντι στις ανησυχίες τους.


Μέσα από μια σειρά μελετών και πορτρέτων που εκτείνεται στον εικοστό αιώνα, η έκθεση αφηγείται τις ιστορίες των διαφόρων ατόμων μέσα από τα αντικείμενα που επέλεξαν να διαφυλάξουν, εκθέτοντας τα ποικίλα κίνητρα που τους ενέπνευσαν να αποκτήσουν τόσο σπουδαία όσο και απλά πράγματα, καταναλώνοντας χρόνο, ενέργεια και χρήματα. Τι είναι αυτό όμως που κάνει τους ανθρώπους να συγκεντρώνουν αντικείμενα; Όταν πρόκειται για βιβλιοθήκες και μουσεία, σίγουρα μιλάμε για πολύτιμες υπηρεσίες που προσφέρονται και αφορούν όλους μας, ποιο μπορεί όμως να είναι το κίνητρο ενός ιδιώτη που συλλέγει όλο και περισσότερα αντικείμενα; Οι πιο κυνικοί θα θεωρήσουν ότι πρόκειται για αποτέλεσμα της παγκόσμιας καταναλωτικής κουλτούρας και για μια προσπάθεια να ταυτίσουμε το «έχειν» με το «είναι» -δε μπορεί όμως να συμβαίνει μόνο αυτό.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Zofia Rydet, Zapis socjologiczny [Sociological Record], 1978–90. © Zofia Augustyńska-Martyniak. Courtesy Fundacja Sztuk Wizualnych and Zofia Rydet Foundation


Πολλές φορές οι άνθρωποι θέλουν να περιβάλλονται από αντικείμενα ως αντιστάθμισμα σε στερήσεις του παρελθόντος ή εξαιτίας του φόβου για τυχόν ανεκπλήρωτες μελλοντικές ανάγκες. Με αυτόν τον τρόπο αισθάνονται προστατευμένοι και πιο δυνατοί απέναντι στις ανησυχίες τους. Ως απαντήσεις σε απώλειες, ως προσωπικές καταγραφές, υποκειμενικές αναζητήσεις και αρχεία για το μέλλον, οι ασυνήθιστες συλλογές και τα προσωπικά μουσεία που παρουσιάζονται στο New Museum κυμαίνονται από εκπληκτικά μαξιμαλιστικές προσπάθειες μέχρι περιορισμένες αλλά με επείγοντα χαρακτήρα. Μερικά από τα αντικείμενα είναι custom-made, άλλα βρέθηκαν από τους συλλέκτες και συγκεντρώθηκαν. Συχνά μικρά αντικείμενα συγχωνεύονται για να δημιουργήσουν μεγαλύτερα ή εγκαταστάσεις, που, ενδεχομένως, εξακολουθούν να αυξάνονται.


Το επίκεντρο της έκθεσης είναι το έργο της Γερμανίδας Ydessa Hendeles, «Partners» (ή «Teddy Bear»). Πρόκειται για μια τεράστια έκθεση μέσα στην έκθεση που αποτελείται από πάνω από 3.000 κορνιζαρισμένες φωτογραφίες, από οικογενειακά άλμπουμ, ανθρώπων που ποζάρουν με αρκουδάκια, αλλά και από μερικές βιτρίνες που περιέχουν αρκουδάκια-αντίκες. Το έργο της Hendeles καθορίζει το αρκουδάκι ως μεταφορά για την παρηγορητική δύναμη των έργων τέχνης και των εικόνων και υπογραμμίζει τη συμβιωτική σχέση που συνδέει τους ανθρώπους με τα αντικείμενα που αγαπούν. Η Hendeles ως καλλιτέχνης, επιμελήτρια και συλλέκτης έχει οργανώσει τις φωτογραφίες της έτσι ώστε να τονίσει κάποιες από τις κοινωνικές χρήσεις του παιχνιδιού: πολιτική μασκότ, έμβλημα της κοινωνικής τάξης, ενσάρκωση της εμπορικής επιτυχίας, προστάτης της παιδικής αθωότητας, παρηγοριά των ενηλίκων σε ένα σκληρό σύμπαν. Αξίζει, επίσης, να σημειώσουμε ότι η καλλιτέχνης είναι παιδί επιζώντων του Ολοκαυτώματος που έχασαν τα πάντα στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Το επίκεντρο της έκθεσης είναι το έργο της Γερμανίδας Ydessa Hendeles, «Partners» (ή «Teddy Bear»). Πρόκειται για μια τεράστια έκθεση μέσα στην έκθεση που αποτελείται από πάνω από 3.000 κορνιζαρισμένες φωτογραφίες, από οικογενειακά άλμπουμ, ανθρώπων που ποζάρουν με αρκουδάκια αλλά και από μερικές βιτρίνες που περιέχουν αρκουδάκια-αντίκες.


Μέσα από κάποιες από τις συλλογές που παρουσιάζει - όπως μια επιλογή από αρχαία αντικείμενα από το Εθνικό Μουσείο της Βηρυτού, λιωμένα από τη φωτιά κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου του Λιβάνου -, η έκθεση δίνει έμφαση σε εικόνες και αντικείμενα που μιλούν για κάποιο ιστορικό τραύμα ή δραματικά γεγονότα, αναδεικνύοντας τις συλλογές ως ένα μέσο για να διατηρηθεί η ιστορική μνήμη. Μυστικές προσπάθειες για να σωθούν ή να προστατευθούν αντικείμενα, συχνά και υπό την απειλή μεγάλου κινδύνου, μαρτυρούν μία ακούραστη πίστη στη δύναμη που έχουν οι εικόνες να θεραπεύουν και να ανακουφίζουν, καθώς και την επιθυμία των συλλεκτών να τιμήσουν αυτό που επιβιώνει παρά τις συνέπειες της βίας ή του χρόνου. «Ο Φύλακας» παρουσιάζει τις σύνθετες ζωές των εικόνων και των αντικειμένων που έχουν διαφύγει ένα τραγικό τέλος, παράλληλα με τις υπαρξιακές περιπέτειες των ατόμων που οδηγούνται από ακατανόητες -για εμάς- πράξεις εικονοφιλίας.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
To 'Teddy Bear Black,' ήταν ένα από τα πολλά αρκουδάκια που δόθηκαν σε παιδιά προς τιμήν της μνήμης της βύθισης του Τιτανικού. Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Ed Atkins, The Trick Brain, 2013 (still). HD video, 5.1 surround sound, color; 16:16 min. Courtesy the artist; Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin; and Cabinet Gallery, London.
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Zofia Rydet, Zapis socjologiczny [Sociological Record], 1978–90. © Zofia Augustyńska-Martyniak. Courtesy Fundacja Sztuk Wizualnych and Zofia Rydet Foundation
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Oliver Croy and Oliver Elser, The 387 Houses of Peter Fritz (1916 –1992), Insurance Clerk from Vienna, 1993–2008 (detail). Selection of 126 mixed-medium models, dimensions variable. © Wien Museum and Peter Cox. Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Η Hendeles ως καλλιτέχνης, επιμελήτρια και συλλέκτης έχει οργανώσει τις φωτογραφίες της έτσι ώστε να τονίσει κάποιες από τις κοινωνικές χρήσεις του παιχνιδιού...
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Ένας χρυσός δίσκος του Έλβις Πρίσλεϊ είναι μέρος της έκθεσης ‘The Keeper.’ Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Τα μικροσκοπικά γλυπτά του Yuji Agematsu's είναι κατασκευασμένα από πράγματα που έχει βρει στους δρόμους της πόλης. Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Συλλογή από στυλό
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Aurélien Froment, Théâtre de poche [Pocket Theater], 2007 (still). HD video, sound, color; 12:27 min. Courtesy Marcelle Alix, Paris and Motive Gallery, Brussels. Photo: Aurélien Mole
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

"Ο πολιτισμός στην Ελλάδα υπήρξε για καιρό υπόθεση ανθρώπων που έφτιαχναν καραβάκια..."

Εικαστικά / "Ο πολιτισμός στην Ελλάδα υπήρξε για καιρό υπόθεση ανθρώπων που έφτιαχναν καραβάκια..."

Ο Jonas Staal και η Ηλιάνα Φωκιανάκη μιλούν για το προφητικό project τους "After Europe" και εξηγούν γιατί η πανευρωπαϊκή κρίση, όχι απλώς επηρέασε, αλλά μετασχημάτισε την Τέχνη
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM