The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
0

Μια μαγευτική έκθεση που εκτείνεται σε τρεις ορόφους και είναι αφιερωμένη στους συλλέκτες και τις συλλογές τους παρουσιάζεται στο New Museum, στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης. Με τίτλο «The Keeper», η έκθεση περιλαμβάνει εκατοντάδες χιλιάδες μικρά, κυρίως, αντικείμενα και εικόνες, που συγκεντρώθηκαν, επιλέχθηκαν και καταγράφηκαν από περίπου τριάντα καλλιτέχνες-φύλακες (keepers) κατά τη διάρκεια του 20ου, αλλά και του 21ου αιώνα. Είναι αφιερωμένη στην πράξη της διατήρησης αντικειμένων, έργων τέχνης, και εικόνων, καθώς και στα πάθη που εμπνέουν αυτό το εγχείρημα. Ο προβληματισμός σχετικά με την ώθηση να σώσει κανείς τόσο το πιο πολύτιμο αντικείμενο, όσο και το φαινομενικά άνευ αξίας, συγκεντρώνει μια ποικιλία από φανταστικά μουσεία, προσωπικές συλλογές και ασυνήθιστες συναθροίσεις, αποκαλύπτοντας την αφοσίωση με την οποία καλλιτέχνες, συλλέκτες και μελετητές έχουν δημιουργήσει καταφύγια για τις απειλούμενες εικόνες και έργα τέχνης.

Πολλές φορές οι άνθρωποι θέλουν να περιβάλλονται από αντικείμενα ως αντιστάθμισμα σε στερήσεις του παρελθόντος ή εξαιτίας του φόβου για τυχόν ανεκπλήρωτες μελλοντικές ανάγκες. Με αυτόν τον τρόπο αισθάνονται προστατευμένοι και πιο δυνατοί απέναντι στις ανησυχίες τους.


Μέσα από μια σειρά μελετών και πορτρέτων που εκτείνεται στον εικοστό αιώνα, η έκθεση αφηγείται τις ιστορίες των διαφόρων ατόμων μέσα από τα αντικείμενα που επέλεξαν να διαφυλάξουν, εκθέτοντας τα ποικίλα κίνητρα που τους ενέπνευσαν να αποκτήσουν τόσο σπουδαία όσο και απλά πράγματα, καταναλώνοντας χρόνο, ενέργεια και χρήματα. Τι είναι αυτό όμως που κάνει τους ανθρώπους να συγκεντρώνουν αντικείμενα; Όταν πρόκειται για βιβλιοθήκες και μουσεία, σίγουρα μιλάμε για πολύτιμες υπηρεσίες που προσφέρονται και αφορούν όλους μας, ποιο μπορεί όμως να είναι το κίνητρο ενός ιδιώτη που συλλέγει όλο και περισσότερα αντικείμενα; Οι πιο κυνικοί θα θεωρήσουν ότι πρόκειται για αποτέλεσμα της παγκόσμιας καταναλωτικής κουλτούρας και για μια προσπάθεια να ταυτίσουμε το «έχειν» με το «είναι» -δε μπορεί όμως να συμβαίνει μόνο αυτό.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Zofia Rydet, Zapis socjologiczny [Sociological Record], 1978–90. © Zofia Augustyńska-Martyniak. Courtesy Fundacja Sztuk Wizualnych and Zofia Rydet Foundation


Πολλές φορές οι άνθρωποι θέλουν να περιβάλλονται από αντικείμενα ως αντιστάθμισμα σε στερήσεις του παρελθόντος ή εξαιτίας του φόβου για τυχόν ανεκπλήρωτες μελλοντικές ανάγκες. Με αυτόν τον τρόπο αισθάνονται προστατευμένοι και πιο δυνατοί απέναντι στις ανησυχίες τους. Ως απαντήσεις σε απώλειες, ως προσωπικές καταγραφές, υποκειμενικές αναζητήσεις και αρχεία για το μέλλον, οι ασυνήθιστες συλλογές και τα προσωπικά μουσεία που παρουσιάζονται στο New Museum κυμαίνονται από εκπληκτικά μαξιμαλιστικές προσπάθειες μέχρι περιορισμένες αλλά με επείγοντα χαρακτήρα. Μερικά από τα αντικείμενα είναι custom-made, άλλα βρέθηκαν από τους συλλέκτες και συγκεντρώθηκαν. Συχνά μικρά αντικείμενα συγχωνεύονται για να δημιουργήσουν μεγαλύτερα ή εγκαταστάσεις, που, ενδεχομένως, εξακολουθούν να αυξάνονται.


Το επίκεντρο της έκθεσης είναι το έργο της Γερμανίδας Ydessa Hendeles, «Partners» (ή «Teddy Bear»). Πρόκειται για μια τεράστια έκθεση μέσα στην έκθεση που αποτελείται από πάνω από 3.000 κορνιζαρισμένες φωτογραφίες, από οικογενειακά άλμπουμ, ανθρώπων που ποζάρουν με αρκουδάκια, αλλά και από μερικές βιτρίνες που περιέχουν αρκουδάκια-αντίκες. Το έργο της Hendeles καθορίζει το αρκουδάκι ως μεταφορά για την παρηγορητική δύναμη των έργων τέχνης και των εικόνων και υπογραμμίζει τη συμβιωτική σχέση που συνδέει τους ανθρώπους με τα αντικείμενα που αγαπούν. Η Hendeles ως καλλιτέχνης, επιμελήτρια και συλλέκτης έχει οργανώσει τις φωτογραφίες της έτσι ώστε να τονίσει κάποιες από τις κοινωνικές χρήσεις του παιχνιδιού: πολιτική μασκότ, έμβλημα της κοινωνικής τάξης, ενσάρκωση της εμπορικής επιτυχίας, προστάτης της παιδικής αθωότητας, παρηγοριά των ενηλίκων σε ένα σκληρό σύμπαν. Αξίζει, επίσης, να σημειώσουμε ότι η καλλιτέχνης είναι παιδί επιζώντων του Ολοκαυτώματος που έχασαν τα πάντα στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Το επίκεντρο της έκθεσης είναι το έργο της Γερμανίδας Ydessa Hendeles, «Partners» (ή «Teddy Bear»). Πρόκειται για μια τεράστια έκθεση μέσα στην έκθεση που αποτελείται από πάνω από 3.000 κορνιζαρισμένες φωτογραφίες, από οικογενειακά άλμπουμ, ανθρώπων που ποζάρουν με αρκουδάκια αλλά και από μερικές βιτρίνες που περιέχουν αρκουδάκια-αντίκες.


Μέσα από κάποιες από τις συλλογές που παρουσιάζει - όπως μια επιλογή από αρχαία αντικείμενα από το Εθνικό Μουσείο της Βηρυτού, λιωμένα από τη φωτιά κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου του Λιβάνου -, η έκθεση δίνει έμφαση σε εικόνες και αντικείμενα που μιλούν για κάποιο ιστορικό τραύμα ή δραματικά γεγονότα, αναδεικνύοντας τις συλλογές ως ένα μέσο για να διατηρηθεί η ιστορική μνήμη. Μυστικές προσπάθειες για να σωθούν ή να προστατευθούν αντικείμενα, συχνά και υπό την απειλή μεγάλου κινδύνου, μαρτυρούν μία ακούραστη πίστη στη δύναμη που έχουν οι εικόνες να θεραπεύουν και να ανακουφίζουν, καθώς και την επιθυμία των συλλεκτών να τιμήσουν αυτό που επιβιώνει παρά τις συνέπειες της βίας ή του χρόνου. «Ο Φύλακας» παρουσιάζει τις σύνθετες ζωές των εικόνων και των αντικειμένων που έχουν διαφύγει ένα τραγικό τέλος, παράλληλα με τις υπαρξιακές περιπέτειες των ατόμων που οδηγούνται από ακατανόητες -για εμάς- πράξεις εικονοφιλίας.

The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
To 'Teddy Bear Black,' ήταν ένα από τα πολλά αρκουδάκια που δόθηκαν σε παιδιά προς τιμήν της μνήμης της βύθισης του Τιτανικού. Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Ed Atkins, The Trick Brain, 2013 (still). HD video, 5.1 surround sound, color; 16:16 min. Courtesy the artist; Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin; and Cabinet Gallery, London.
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Zofia Rydet, Zapis socjologiczny [Sociological Record], 1978–90. © Zofia Augustyńska-Martyniak. Courtesy Fundacja Sztuk Wizualnych and Zofia Rydet Foundation
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Oliver Croy and Oliver Elser, The 387 Houses of Peter Fritz (1916 –1992), Insurance Clerk from Vienna, 1993–2008 (detail). Selection of 126 mixed-medium models, dimensions variable. © Wien Museum and Peter Cox. Φωτο: Tal Yaron
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Η Hendeles ως καλλιτέχνης, επιμελήτρια και συλλέκτης έχει οργανώσει τις φωτογραφίες της έτσι ώστε να τονίσει κάποιες από τις κοινωνικές χρήσεις του παιχνιδιού...
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Ένας χρυσός δίσκος του Έλβις Πρίσλεϊ είναι μέρος της έκθεσης ‘The Keeper.’ Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Τα μικροσκοπικά γλυπτά του Yuji Agematsu's είναι κατασκευασμένα από πράγματα που έχει βρει στους δρόμους της πόλης. Φωτο: Steve Remich/ The Wall Street Journal
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Συλλογή από στυλό
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Aurélien Froment, Théâtre de poche [Pocket Theater], 2007 (still). HD video, sound, color; 12:27 min. Courtesy Marcelle Alix, Paris and Motive Gallery, Brussels. Photo: Aurélien Mole
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
The Keeper: Μια έκθεση - αφιέρωμα στους συντηρητές αναμνήσεων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

"Ο πολιτισμός στην Ελλάδα υπήρξε για καιρό υπόθεση ανθρώπων που έφτιαχναν καραβάκια..."

Εικαστικά / "Ο πολιτισμός στην Ελλάδα υπήρξε για καιρό υπόθεση ανθρώπων που έφτιαχναν καραβάκια..."

Ο Jonas Staal και η Ηλιάνα Φωκιανάκη μιλούν για το προφητικό project τους "After Europe" και εξηγούν γιατί η πανευρωπαϊκή κρίση, όχι απλώς επηρέασε, αλλά μετασχημάτισε την Τέχνη
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ