Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
Portrait of an Artist (Pool With Two Figures) - Έργο του 1972... Φωτό: Jenni Carter / Art Gallery of New South Wales
0

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
O νεαρός Hockney στο Λονδίνο του 1966... Φωτό: Jane Bown

 

Μία από τις μεγαλύτερες αναδρομικές εκθέσεις που έχουν οργανωθεί ποτέ για καλλιτέχνη ετοιμάζει το Μουσείο Tate προς τιμήν ενός από τους πιο επιδραστικούς και δημοφιλείς της σύγχρονης τέχνης, του David Hockney.

Λεπτομέρειες για τη συγκεκριμένη έκθεση, που θα καλύπτει 6 δεκαετίες από τη δουλειά του Hockney αναμένονται να ανακοινωθούν εντός της ημέρας, ωστόσο είναι δεδομένο ότι το γεγονός θα λάβει χώρα στο Λονδίνο μέσα στο 2017 και αφού πρώτα ταξιδέψει στο Pompidou στο Παρίσι και στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Του χρόνου, ο Hockney γίνεται 80 ετών και αυτή η αναδρομική θα είναι σαν μία μεγάλη καλλιτεχνική γιορτή για όσα έχει προσφέρει στην τέχνη. Όπως εξήγησε, ο επιμελητής της έκθεσης Chris Stephens, τα έργα τα οποία θα εκτεθούν, οι υπεύθυνοι της Tate τα έχουν συναποφασίσει με τον καλλιτέχνη, ενώ αναμένονται και εκπλήξεις για δημιουργήματα του, για τα οποία ζήτησε χρόνο να αποφασίσει, αν θα περιληφθούν σε αυτή τη γιορτή.

«Πολλά από αυτά τα έργα μου φαίνονται τώρα πια σαν παλιοί φίλοι», είπε ο Hockney, ο οποίος, λόγω της έκθεσης, ήρθε ξανά σε επαφή με έργα που είχε δημιουργήσει χρόνια πίσω. «Με αυτή την έκθεση, νομίζω, ρίχνουμε μια καλή ματιά σε μια ολόκληρη ζωή και ελπίζω το κοινό να την απολαύσει, να δει πως οι ρίζες παλιάς, αλλά και νέας μου δουλειάς αναπτύχθηκαν και διαμορφώθηκαν μέσα στα χρόνια», είπε ο 79χρονος καλλιτέχνης.

Στην έκθεση, που πλέον αναμένεται με αγωνία από τους λάτρεις της δουλειάς του Hockney, θα δοθεί έμφαση και στα περίφημα ομοφυλόφιλα σχέδια, που το «χρυσό αγόρι» της σύγχρονης τέχνης δημιούργησε την περίοδο 1960 – 1961. Επίσης, θα εκτεθούν προσωπογραφίες της οικογένειας, στενών φίλων και του ίδιου του Hockney, αλλά και η καταγραφή της ερωτικής σχέσης του καλλιτέχνη με τη θεματογραφία της πισίνας και νεαρών που κολυμπούν σε αυτή.

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
"Woldgate Woods", τοπιογραφία του Hockney του 2006.... Φωτό: Richard Schmidt

Βέβαια, πέρα από το προφανές, δηλαδή έναν φόρο τιμής στον καλλιτέχνη, υπάρχει λόγος που η Tate διοργανώνει και επωμίζεται την ευθύνη αυτής της τεράστιας αναδρομικής. Πέρα από το ότι υπήρξε ο χώρος για μία δραστική αλλαγή στη ζωή ενός καλλιτέχνη και πέρα από το ότι στην Tate ανήκουν δύο από τα πιο διάσημα έργα του Hockney – το Bigger Splash και το Mr and Mrs Clark and Percy – το Μουσείο με τη συγκεκριμένη έκθεση, ενδεχομένως «λιαίνει» και μια παλιά διαφορά.

Γιατί, οι σχέσεις της Tate με τον Hockney δεν ήταν πάντα ρόδινες. Δοκιμάστηκαν σκληρά στα τέλη της δεκαετίας του 70', όταν το Μουσείο – και ο διευθυντής του Norman Reid – αρνήθηκε να αγοράσει, ακόμη και σε τιμή ευκαιρίας, ένα πορτρέτο του Gregory Evans να βουτά στην πισίνα. Τη δουλειά αυτή, που απέρριψε η Tate, τελικά την απέκτησε η συλλογή Bradford, θεωρώντας την πραγματικό κόσμημα.

Σύμφωνα με τον βιογράφο του ζωγράφου, χαράκτη και σκηνογράφου, η αντίδραση του Μουσείου εκείνη την εποχή είχε αναγκάσει τον Hockney να ερευνήσει πολύ προσεκτικά την πολιτική εξαγορών του Tate και με λύπη του να ανακαλύψει μία σοβαρή προκατάληψη εναντίον της αφηρημένης τέχνης.

«Πήγα να τον συναντήσω», θυμάται ο Hockney, «και του είπα ότι είναι ένα παθητικό σκατό. Του το είπα κατάμουτρα και το ευχαριστήθηκα απίστευτα».

Αυτά, όμως, ανήκουν στο παρελθόν. Η Tate ετοιμάζεται για τη μεγαλύτερη έκθεση του Hockney, η οποία θα περιλαμβάνει περισσότερα από 160 έργα του, από εκείνους τις πελώριες ζωγραφικές απεικονίσεις των 5 μέτρων, μέχρι τα μικρά πειράματα που ο καλλιτέχνης έχει κάνει μέσω του iPad του.

Και αν μη τι άλλο, αυτός είναι και ο καλύτερος τρόπος για να ζητήσει – έστω και αναδρομικά – συγνώμη σε έναν καλλιτέχνη, το έργο του οποίου κάποτε δεν εκτίμησε σωστά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ