Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr

Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Την «περιπλάνηση» της αφήγησης συνοδεύουν εκατοντάδες μικρά και μεγάλα έργα τέχνης, ξυλόγλυπτα, εργαλεία, ζωγραφιές, μικρογλυπτά και μαζί διάφορα έγγραφα, βιβλία, φωτογραφίες, επιστολές, ενθύμια, προσωπικά αντικείμενα και διάφορα άλλα κομμάτια της ζωής των γονιών της... Φωτό: Ιωάννας Νικολαρεΐζη
0


 

Υπάρχουν φαμίλιες κακές, ψυχρές κι ανάποδες, σωστά σκορποχώρια, υπάρχουν πάλι άλλες που αναπτύσσουν βαθιές σχέσεις κατανόησης, συνεργασίας κι αλληλοπεριχώρησης. Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι Παπακωνσταντίνου: ο Θοδωρής και η Λίτσα, ένα αγαπημένο, δεμένο ανδρόγυνο που ανακάλυψε στην τέχνη τη συνταγή της ευτυχίας σαν το στρίμωξαν δοκιμασίες και ανάγκες, μαζί κι ο «καρπός» του έρωτά τους, η 71χρονη σήμερα Λήδα που έμελλε να εξελιχθεί σε μια σπουδαία αβάν γκαρντ εικαστικό με πλούσιο βιογραφικό και διεθνή αναγνώριση. Ξεκίνησε σπουδάζοντας γραφιστική και καλές τέχνες στην Αθήνα αλλά «ωρίμασε» πνευματικά και καλλιτεχνικά στο Λονδίνο, διακρινόμενη ήδη από τα τέλη της δεκαετίας όχι μόνο στην τέχνη της περφόρμανς που την έκανε ευρύτερα γνωστή αλλά επίσης στις εγκαταστάσεις, τη ζωγραφική, το βίντεο, το φιλμ και τη γλυπτική. Σήμερα, ένα χρόνο μετά τη συμμετοχή της στην Art Athina και το αφιέρωμα στο έργο της στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, επιστρέφει με μια ιδιαίτερη έκθεση-εγκατάσταση, μια υπόθεση «οικογενειακή».


Η τοποθεσία εξαίσια, οι συνθήκες στον πρότυπο πολυχώρο Φουγάρο ιδανικές, το πρότζεκτ της αειθαλούς, κοσμοπολίτισσας, αεικίνητης Λήδας, εντυπωσιακό: μέσα στα 300 τ.μ της γκαλερί έχει ξετυλίξει ως άλλη Αριάδνη από τοίχο σε τοίχο τα νήματα της κοινής πορεία των τριών τους μέσα στα χρόνια, με σημείο εκκίνησης τη γέννηση του πατέρα της το 1913. Είναι το πρώτο νήμα, το κόκκινο – το δεύτερο, το μπλε ξεκινά με τη γέννηση της μητέρας της (1922), το τρίτο, το κίτρινο με τη δική της. Ακολουθώντας τους μίτους βρίσκεις ανά διαστήματα καρφιτσωμένα και σημειωμένα χειρόγραφα με μολύβι 103 μικρά και μεγάλα γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις που καθόρισαν όχι μόνο εκείνους αλλά και την Ελλάδα του 20ού αιώνα. Ξεχωρίζει το μυθιστορηματικό στόρι του πατέρα της, πλωτάρχη που πολέμησε στον Β' Παγκόσμιο, γλίτωσε από τη βύθιση του αντιτορπιλικού Ύδρα (1941), συμμετείχε στην Κατοχή σε αντιστασιακή οργάνωση για να διωχθεί, να φυλακιστεί και παραλίγο να εκτελεστεί μεταπολεμικά «λόγω φρονημάτων» - εντέλει η ελληνική δημοκρατία τον παρασημοφόρησε το 1986.

"Ήταν βέβαια μεγάλη τύχη να βρεθώ στο Λονδίνο σε μια εποχή που συνέβαιναν τόσα τολμηρά και πρωτοποριακά πράγματα. Το καλό επίσης ήταν ότι, τόσο από καλλιτεχνική κατεύθυνση όσο κι από ιδιοσυγκρασία, τις Συμπληγάδες της «ελληνικότητας» - ένα πυροτέχνημα που πετιέται κάθε τόσο - δεν τις πέρασα ποτέ".


Την «περιπλάνηση» της αφήγησης συνοδεύουν εκατοντάδες μικρά και μεγάλα έργα τέχνης, ξυλόγλυπτα, εργαλεία, ζωγραφιές, μικρογλυπτά και μαζί διάφορα έγγραφα, βιβλία, φωτογραφίες, επιστολές, ενθύμια, προσωπικά αντικείμενα και διάφορα άλλα κομμάτια της ζωής των γονιών της – θησαυρός ολόκληρος διαλεγμένος και τοποθετημένος με σχέδιο μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια - σε έναν δημιουργικό διάλογο με παλιότερα και νεότερα έργα της ίδιας (κατασκευές, μικροεγκαταστάσεις, προβολές κ.ά.), αποτυπώνοντας με δεξιοτεχνία, ευαισθησία κι ευγνωμοσύνη τις σχέσεις, επιδράσεις κι επιρροές που διαμόρφωσαν τελικά και την ίδια ως καλλιτέχνη και άνθρωπο.


Το περασμένο Σάββατο έτυχε να βρεθώ στα εγκαίνια που προσέλκυσαν πολλούς φιλότεχνους και μέσα στον «χαμό» κατάφερα να ξεκλέψω λίγο από το χρόνο της, πάντα πολύτιμο σε μια δουλειά σε διαρκή εξέλιξη που «μόνο της όριο είναι ο θάνατος», καθώς λέει.

Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Το σπίτι μας ήταν γεμάτο βιβλία, τέχνη, λογοτεχνία, φιλοσοφία, ποίηση... Φωτό: Στρατής Κουίνης

— Πώς θυμάστε τους γονείς σας;

Ο Θοδωρής κι η Λίτσα υπήρξαν άνθρωποι συντροφικοί, ελεύθεροι και δημιουργικοί όχι μόνο στα εύκολα αλλά και στα πολλά δύσκολα που πέρασαν. Στάθηκαν για μένα σημεία αναφοράς όχι μόνο στην τέχνη αλλά και στη ζωή μου ολόκληρη. Τεσσάρων χρονών παιδάκι στη Σαλαμίνα θυμάμαι να με έχει αγκαλιά του ο πατέρας μου με το ένα χέρι και να μου αφηγείται καθώς σκάλιζε ή κρατούσε κάποιο εργαλείο με το άλλο ιστορίες διάφορες, την Ιλιάδα, την Οδύσσεια... Το σπίτι μας ήταν γεμάτο βιβλία, τέχνη, λογοτεχνία, φιλοσοφία, ποίηση, ενώ παίρναμε τακτικά τη βενζίνα να βγούμε στο Πέραμα κι από κει Αθήνα για να επισκεφθούμε την Ακρόπολη, το λόφο του Φιλοπάππου, το Αρχαιολογικό Μουσείο κι άλλα καλλιτεχνικά και ιστορικά αξιοθέατα, είχαμε δε ιδιαίτερη αδυναμία στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας που στεγαζόταν τότε στο Πανεπιστήμιο... Επιπλέον, εκείνη την εποχή συνέβαινε να γίνονται οι παιδικοί εμβολιασμοί στο υπόγειο της ΑΣΚΤ, στο εργαστήριο μαρμαροτεχνικής όπου, για να ξεχάσουμε τα μικρά τον φόβο της βελόνας, χαζεύαμε τα προπλάσματα και τα αγάλματα ένα γύρω... Χρόνια αργότερα ξαναβρέθηκα ως φοιτήτρια πια στον χώρο αυτό και τα αναθυμόμουν όλα αυτά χαμογελώντας!


— Μεγαλώσατε οπότε, τρόπον τινά, «μέσα στην τέχνη».

Ήταν από εκείνα τα ευτυχήματα που αναπάντεχα μπορεί να προκύψουν μέσα από ατυχίες. Γιατί και την απόφαση των δικών μου να γίνουν χειροτέχνες, η ανάγκη την έφερε – ο Παγκόσμιος Πόλεμος που είχε προηγηθεί και ο εμφύλιος που τον ακολούθησε στην Ελλάδα, οπότε ο πατέρας μου που πολεμούσε τέσσερα χρόνια τον εχθρό στη θάλασσα διώχθηκε και φυλακίστηκε, είχαν αναποδογυρίσει τις ζωές τους κι έπρεπε να τις ξαναστήσουν από την αρχή... Πράγμα που ωστόσο κατάφεραν με κόπο, υπομονή, επιμονή και, το κυριότερο, με τη χαρά της ανακάλυψης και της δημιουργίας, δίχως μιζέριες και γκρίνιες. Εγκαταστάθηκαν στις Σπέτσες, έκαναν όνομα και πρόκοψαν...

Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Στρατής Κουίνης
Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Στρατής Κουίνης


—Συγκρούσεις δεν είχατε μαζί τους ούτε στην εφηβεία σας; Δεν υπήρξε «χάσμα γενεών»;

Όχι, ποτέ δεν θυμάμαι να είχαμε κόντρες κι αντιδικίες, επικρατούσε ένα πνεύμα υπεύθυνο και κριτικό μεν, μέγιστης αλληλοσυναίνεσης κι αλληλοκατανόησης δε. Ξύλο; Ούτε για αστείο, απαγορευόταν διά ροπάλου στο σπίτι μας! Μεγάλωσα μαθημένη να αναλαμβάνω απόλυτα την ευθύνη της ύπαρξής μου, να διεκδικώ τα δικαιώματά μου χωρίς ταυτόχρονα να παραγνωρίζω τις υποχρεώσεις μου, κάτι που έβρισκα ορθό και δίκαιο . Η ίδια η έννοια της δικαιοσύνης με είχε, ξέρετε, απασχολήσει πολύ ήδη από παιδί, όταν ο πατέρας μου πέρασε Στρατοδικείο το '48 στη λεγόμενη δίκη (μια δίκη-παρωδία, βέβαια) του Ναυτικού - γλίτωσε τελευταία στιγμή το εκτελεστικό απόσπασμα και παρέμεινε έγκλειστος μέχρι το '56... Ναι, διατηρούσαμε μια σχεδόν παράδοξα αρμονική σχέση, ακόμα κι οι ρόλοι μας δεν ήταν αυστηρά καθορισμένοι, μπορεί να εναλλάσσονταν και να διασταυρώνονταν όπως συμβαίνει και στην έκθεση. Αυτή την υπευθυνότητα, ανεξαρτησία κι ελευθεροφροσύνη προσπάθησα να εμφυσήσω και στην οικογένεια που εγώ ύστερα δημιούργησα - κρίνοντας από τον γιο και τις εγγονές μου, μπορώ να πω ότι σε μεγάλο βαθμό τα κατάφερα!».


— Πόσο καιρό απαίτησε η προετοιμασίας της έκθεσης-εγκατάστασης και πώς αποφασίσατε να εκθέσετε στο Φουγάρο στο Ναύπλιο;

Το στήσιμο χρειάστηκε ένα δεκαπενθήμερο, είναι όμως ένα έργο που το επεξεργαζόμουν μια τριετία τώρα. Στο Φουγάρο βρέθηκα ύστερα από πρόσκληση της ιδιοκτήτριας και καλής φίλης Φλωρίκας Κυριακοπούλου, η οποία γνώριζε τους γονείς μου από τότε που ζούσαμε στις Σπέτσες. Εκείνη μάλιστα προσέδωσε στο έργο έναν αυτοβιογραφικό χαρακτήρα που αρχικά δεν είχα πρόθεση να δώσω. Επιπλέον, οι συνθήκες για να εργαστώ και να εκθέσω εδώ ήταν ιδανικές.

Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Mέσα στα 300 τ.μ της γκαλερί έχει ξετυλίξει ως άλλη Αριάδνη από τοίχο σε τοίχο τα νήματα της κοινής πορεία των τριών τους μέσα στα χρόνια, με σημείο εκκίνησης τη γέννηση του πατέρα της το 1913... Φωτό: Ιωάννας Νικολαρεΐζη
Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η δική μας τριάδα συνίστατο στο σχήμα Πατήρ-Μήτηρ-Κόρη, με τους ρόλους αυτούς να αναδιαμορφώνονται και να επανατίθενται διαρκώς, όπως προανέφερα... Φωτό: Στρατής Κουίνης

— Ήσασταν από τους πρώτους Έλληνες καλλιτέχνες που στράφηκαν στην περφόρμανς.

Ναι με είχε συναρπάσει γιατί τη δεκαετία του '60 ειδικά όταν πρωτοξεκίνησα ήταν ένας χώρος καινούργιος, βατός, αντισυμβατικός, αδέσμευτος που εξέφραζε καλύτερα τις μεγάλες πολιτικές, πολιτιστικές και κοινωνικές τομές της εποχής. Ήταν βέβαια μεγάλη τύχη να βρεθώ στο Λονδίνο σε μια εποχή που συνέβαιναν τόσα τολμηρά και πρωτοποριακά πράγματα. Το καλό επίσης ήταν ότι, τόσο από καλλιτεχνική κατεύθυνση όσο κι από ιδιοσυγκρασία, τις Συμπληγάδες της «ελληνικότητας» - ένα πυροτέχνημα που πετιέται κάθε τόσο - δεν τις πέρασα ποτέ.


— Η «ελληνικότητα» τέθηκε κι από πολλούς εξ όσων ζητούσαν την παραίτηση του Γιαν Φαμπρ από το Ελληνικό Φεστιβάλ...

Θα προτιμούσα να μην σχολιάσω όλο αυτό που έγινε με τον Φαμπρ. Για την ελληνικότητα, μόλις σας είπα.


— Ακολουθώντας πάντως κανείς το νήμα της πορείας των τριών σας μέσα σε ένα διάστημα 103 χρόνων, κάνει ταυτόχρονα μια «μίνι» περιήγηση στην ελληνική ιστορία το ίδιο διάστημα.

Αυτό είναι κάτι που προέκυψε στην πορεία, δίχως να το έχω εξαρχής σχεδιάσει αλλά μήπως η ζωή καθενός μας δεν στοιχειοθετεί μια «μίνι» ιστορία του κόσμου; Υπάρχει επίσης ένας αναστοχασμός σε όλο αυτό. Φανταστείτε ότι μέχρι τελευταία στιγμή ξανάγραφα και ξανάσβηνα γεγονότα και περιστατικά του βίου των τριών Παπακωνσταντίνου, παραλείποντας πράγματα που τότε μου είχαν φανεί σπουδαία χωρίς εντέλει να είναι και προσθέτοντας άλλα που αποδείχτηκαν σημαντικότερα από όσο πίστευα. Ένα ξεδιάλεγμα που αποδείχθηκε ζόρικη δουλειά – δεν ήταν μόνο ο κόπος αλλά κι οι αμέτρητες αναμνήσεις που ξυπνούσε.

Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ξεχωρίζει το μυθιστορηματικό στόρι του πατέρα της, πλωτάρχη που πολέμησε στον Β' Παγκόσμιο... Φωτό: Στρατής Κουίνης
Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Το στήσιμο χρειάστηκε ένα δεκαπενθήμερο, είναι όμως ένα έργο που το επεξεργαζόμουν μια τριετία τώρα... Φωτό: Στρατής Κουίνης


— Ενδιαφέρον είναι το ίδιο το τριαδικό σχήμα που έχετε υιοθετήσει στην αφήγηση.

Η δική μας τριάδα συνίστατο στο σχήμα Πατήρ-Μήτηρ-Κόρη, με τους ρόλους αυτούς να αναδιαμορφώνονται και να επανατίθενται διαρκώς, όπως προανέφερα. Υπάρχουν βέβαια και κάποια όρια απόλυτα σε αυτές τις σχέσεις, τα παιδιά παύουν να είναι κάποτε παιδιά αλλά οι γονείς παραμένουν γονείς για πάντα, κάτι που κι εγώ διαπίστωσα στην πράξη σαν έγινα μητέρα και γιαγιά. Είναι ένας δρόμος με πολλές δυσκολίες κι ευθύνες, σου δίνει όμως γι' αντάλλαγμα πολλές χαρές.


— Συνεχίζετε την καλλιτεχνική παράδοση στην οικογένεια;

Κατά μία έννοια, ναι. Ο γιος μου ο Λουκάς βέβαια σπούδασε θαλάσσια βιολογία ενώ επαγγελματικά ασχολήθηκε με τα ποδήλατα όπως έκανε κάποτε κι ο πατέρας, ένεκα μάλλον το DNA – να πω εδώ ότι όλοι οι Παπακωνσταντίνου υπήρξαμε δεινοί ποδηλάτες! -, έχει όμως συνεργαστεί μαζί μου ως κάμεραμαν σε βιντεοπαραγωγές. Μήπως το να μαστορεύεις ποδήλατα δεν είναι κι αυτή μια τέχνη; Η αλήθεια είναι ότι ως οικογένεια παρουσιάζουμε μεγάλη βιοποικιλότητα και μας αρέσει να καταγινόμαστε με πολλά, ο παππούς Θανάσης φαντασθείτε ήταν καθηγητής Φυσικής και Αστρονομίας αλλά επίσης μέλος της Εταιρίας Ψυχικών Ερευνών του Άγγελου Τανάγρα, εκτός από τα φυσικά τον ενδιέφεραν και τα παραψυχολογικά φαινόμενα.

Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φανταστείτε ότι μέχρι τελευταία στιγμή ξανάγραφα και ξανάσβηνα γεγονότα και περιστατικά του βίου των τριών Παπακωνσταντίνου, παραλείποντας πράγματα που τότε μου είχαν φανεί σπουδαία χωρίς εντέλει να είναι και προσθέτοντας άλλα που αποδείχτηκαν σημαντικότερα από όσο πίστευα... Φωτό: Ιωάννας Νικολαρεΐζη


— Εσείς είχατε ποτέ μεταφυσικές αναζητήσεις;

Εκείνο που με απασχόλησε περισσότερο και καλλιτεχνικά ήταν η σχέση Εκκλησίας-κράτους, η υπόθεση της πρακτικής εφαρμογής μιας ιδέας όπως είναι η θρησκεία. Η δική μου σχέση μαζί της δεν θα έλεγα ότι είναι η καλύτερη, λατρεύω όμως τη βυζαντινή εκκλησιαστική αρχιτεκτονική και το ορθόδοξο τελετουργικό, εκεί μάλιστα ανιχνεύω περισσότερο τις καλλιτεχνικές μου ρίζες παρά στο τελετουργικό της αρχαίας τραγωδίας και του θεάτρου γενικότερα.


— Η περφόρμανς δεν είναι ένα είδος θεάτρου;

Ναι και όχι – η περφόρμανς ενέχει βέβαια κάποια στοιχεία από το θέατρο, είναι λάθος όμως να λειτουργεί σαν μια παράσταση θεατρική γιατί είναι καταρχήν μία εικαστική τέχνη, όπως άλλωστε κι ο χορός. Πάντως όχι, περφόρμανς δεν κάνω στην συγκεκριμένη έκθεση, την αφήνω για τους επισκέπτες!

Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Στρατής Κουίνης


— Τις εξελίξεις στη σύγχρονη τέχνη τις παρακολουθείτε;

Δεν παρακολουθώ τίποτε «καθ' έξιν», έχω όμως τις κεραίες της περιέργειας μου διαρκώς τεντωμένες και διαπιστώνω ότι ακόμα κι αν δεν τα «κυνηγάς», τα σημαντικά πράγματα φτάνουν εντέλει στον προορισμό τους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.


— Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για το κατά πόσο οι άνθρωποι του πνεύματος κι οι καλλιτέχνες θα έπρεπε να παρεμβαίνουν περισσότερο στη δημόσια σφαίρα αντί να «σιωπούν».

Α, μα πρόκειται για μια καταπληκτική μετάθεση ευθύνης εμπρός στο αναπάντεχο παρόν. Καθόμαστε μακαρίως και περιμένουμε κάποιον σπουδαίο να έρθει να μας πει μια φοβερή σοφία που τάχα θα μας λυτρώσει. Όμως το ζητούμενο είναι ακριβώς το αντίθετο, να τολμήσει να αναλάβει θαρραλέα καθένας μας τις ευθύνες που του αναλογούν κι αντίστοιχα να πράξει, ατομικά και συλλογικά.

Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Ιωάννας Νικολαρεΐζη
Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Στρατής Κουίνης
Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Στρατής Κουίνης
Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Ιωάννας Νικολαρεΐζη
Η «Οικογενειακή υπόθεση» της Λήδας Παπακωνσταντίνου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Στρατής Κουίνης

Info:

«3 Παπακωνσταντίνου, Θοδωρής, Λίτσα, Λήδα», πολυχώρος Φουγάρο, λ. Ασκληπιού 98 Ναύπλιο τηλ. 27520 47300, [email protected]., διάρκεια έως 15/5

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ