ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter

Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε

0

Tο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης στη Βιέννη φιλοξενεί μέχρι τις 13 Ιανουαρίου 2019 την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στον σπουδαιότερο Ολλανδό ζωγράφο του 16ου αιώνα, τον Πίτερ Μπρέγκελ (ή Μπρίγκελ) τον πρεσβύτερο, με αφορμή την συμπλήρωση 450 χρόνων από τον θάνατό του.

Ο Μπρέγκελ γεννήθηκε πιθανότατα το 1526 στην Μπρέντα και καθώς ζωγράφοι έγιναν αργότερα και οι γιοι του Γιαν και Πίτερ ο νεότερος, ο ίδιος είναι γνωστός με το προσωνύμιο «ο πρεσβύτερος».

Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ο Πίτερ Μπρέγκελ ο πρεσβύτερος ήταν ήδη ανάμεσα στους πιο περιζήτητους καλλιτέχνες της εποχής του, με τα έργα του να πωλούνται σε εξαιρετικά υψηλές τιμές. Μόνο περίπου σαράντα έργα ζωγραφικής και εξήντα χαρακτικά είναι συνολικά τα έργα του που έχουν σωθεί μέχρι σήμερα.

Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ο Πίτερ Μπρέγκελ ο πρεσβύτερος ήταν ήδη ανάμεσα στους πιο περιζήτητους καλλιτέχνες της εποχής του, με τα έργα του να πωλούνται σε εξαιρετικά υψηλές τιμές. Μόνο περίπου σαράντα έργα ζωγραφικής και εξήντα χαρακτικά είναι συνολικά τα έργα του που έχουν σωθεί μέχρι σήμερα.

Οι δώδεκα πίνακες που διαθέτει το Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης είναι μακράν η μεγαλύτερη συλλογή έργων του ζωγράφου στον κόσμο, γεγονός που οφείλεται στο ότι οι Αψβούργοι ήδη από τον 16ο αιώνα εκτιμούσαν την εξαιρετική ποιότητα των έργων του και προσπάθησαν να αποκτήσουν αυτούς τους διάσημους πίνακες ζωγραφικής.

Ο Μπρέγκελ έφερε την επανάσταση στην τοπιογραφία και οι συνθέσεις του συνεχίζουν να προκαλούν ποικίλες και αμφιλεγόμενες ερμηνείες. Το βάθος και το πλάτος του εικονογραφικού του κόσμου και η παρατηρητικότητά του, που διαφαίνεται στις απεικονίσεις της καθημερινής ζωής, εξακολουθούν να γοητεύουν όλους όσοι αντικρίζουν τα έργα του.

Μουσεία και συλλέκτες κατατάσσουν τα έργα του Μπρέγκελ μεταξύ των πιο πολύτιμων και εύθραυστων αποκτημάτων τους και τα περισσότερα από αυτά που παρουσιάζονται στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης δεν έχουν δανειστεί ποτέ στο παρελθόν για μια έκθεση. Με τη συγκέντρωση πάνω από 90 έργων του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου, η έκθεση στη Βιέννη επιτυγχάνει για πρώτη φορά μια ολοκληρωμένη επισκόπηση του έργου του.

Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Haymaking, 1565 © The Lobkowicz Collections

Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 30 πίνακες ζωγραφικής -δηλαδή τα τρία τέταρτα των υφιστάμενων ζωγραφικών έργων- και σχεδόν τα μισά από τα συντηρημένα σχέδια και χαρακτικά, προσφέροντας στους επισκέπτες μια μοναδική ευκαιρία να βυθιστούν στον εικαστικό κόσμο του καλλιτέχνη, να μελετήσουν την εξέλιξη και τη μέθοδο εργασίας του και να γνωρίσουν το εικονογραφικό του χιούμορ και τις μοναδικές αφηγηματικές του δυνάμεις.

Ανάμεσα στα έργα που θα εκτεθούν είναι «Ο Πύργος της Βαβέλ» από το Museum Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ, «Οι δυο μαϊμούδες» από το Staatliche Museen zu Berlin στο Βερολίνο, «Ο θρίαμβος του θανάτου» από το Πράδο στη Μαδρίτη, η «Ναυμαχία στον κόλπο της Νάπολης» από την Galleria Doria Pamphilij στη Ρώμη, «Dulle Griet» (Η μανιασμένη Ρίτα), από το Museum Mayer van de Berg στην Αμβέρσα και η «Η προσκύνηση των Μάγων» από την Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο.

Τα έργα του Μπρέγκελ παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά αλλά και σύμφωνα με το θέμα τους, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να μελετήσουν και να εκτιμήσουν την εξέλιξη του ύφους του και την εντυπωσιακή ποικιλία του έργου του.

Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - Dulle Griet, 1563 © Museum Mayer van den Bergh

Ο Πίτερ Μπρέγκελ ο πρεσβύτερος είναι ο πρώτος Φλαμανδός που εισήγαγε το ηθογραφικό στοιχείο στο έργο του, καθώς οι σύγχρονοί του ασχολούνταν πρωτίστως με θρησκευτικά θέματα και δευτερευόντως με τη ζωή της αριστοκρατίας. Ο ζωγράφος εξειδικεύτηκε σε τοπία «κατοικημένα» από αγρότες, κάνοντας τους μελετητές να τον χαρακτηρίσουν «Μπρέγκελ των χωρικών» και «αγρότη».

Θεωρείται από τους σπουδαιότερους τοπιογράφους, ενώ για πολλούς είναι ο πρώτος Δυτικός ζωγράφος που είχε ως αυτοσκοπό τη δημιουργία του τοπίου και δεν το χρησιμοποιούσε ως «φόντο» στην αφήγηση μιας ιστορίας. Χάρη στον Μπρέγκελ και στη γήινη, αισθησιακή και ζωντανή απεικόνιση των τελετουργιών της ζωής στο χωριό έχουμε μια σημαντική πηγή πληροφοριών για την εξαφανισμένη, πλέον, λαϊκή κουλτούρα του 16ου αιώνα.

Οι πίνακές του είναι πνευματώδεις και διαθέτουν κωμική δύναμη, γεγονός που έκανε τους συμπατριώτες του να τον αποκαλούν «αστείο» και «κωμικό», θα ήταν όμως σφάλμα να παραβλέψουμε την οξεία κοινωνική κριτική και διαμαρτυρία που αποπνέουν, καθώς και την απεικόνιση της πραγματικότητας με ανθρωπισμό και σκέψη. Στα έργα του Μπρέγκελ οι παραδόσεις και τα τοπικά έθιμα είναι πρόφαση για σάτιρα, κάποιες φορές σκληρή, παρ' ότι ο ζωγράφος αντιμετωπίζει τους χωρικούς του με καλοσύνη.

Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - Two Monkeys, 1562 © Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie / Christoph Schmidt
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - View of the Bay of Naples, 1563? © Rome, Galleria Doria Pamphilj
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Suicide of Saul, 1562 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Battle between Carnival and Lent, 1559 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - Children’s Games, 1560 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - Christ Carrying the Cross, 1564 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Tower of Babel, 1563 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Tower of Babel, μετά το 1563? © Museum Boijmans Van Beuningen, Photograph: Studio Tromp, Rotterdam
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Triumph of Death, μετά το 1562 © Museo Nacional del Prado
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Return of the Herd, 1565 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Peasant Wedding, 1567 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - Peasant Dance, 1568 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Gloomy Day, 1565 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - Hunters in the Snow, 1565 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Conversion of Saul, 1567 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Birdnester, 1568 © KHM-Museumsverband
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Adoration of the Kings, 1564 © The National Gallery, London 2018
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Painter and the Connoisseur, 1566 © The Albertina Museum Vienna
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Beekeepers, 1568 © Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu Berlin
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter van der Heyden after Pieter Bruegel the Elder - Big Fish Eat Little Fish, 1557 © Albertina, Wien
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Temptation of Saint Anthony, 1556 © Ashmolean Museum, University of Oxford
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - View of the Ripa Grande in Rome, 1555/56 © Devonshire Collection, Chatsworth
Η μεγαλύτερη αναδρομική που έγινε ποτέ με έργα του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου μόλις ξεκίνησε Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder - The Adoration of the Magi in the Snow, 1563 © Collection Oskar Reinhart ʻAm Römerholzʼ, Winterthur

Info

Bruegel

Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης, Βιέννη

Διάρκεια έκθεσης: 2 Οκτωβρίου 2018 - 13 Ιανουαρίου 2019 

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT