Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Trompe l'oeil, νεκρή φύση, 1664, λάδι σε καμβά. Και σε αυτόν τον πίνακα νεκρής φύσης ο ζωγράφος ενσωματώνει το τιμητικό χρυσό μετάλλιο που του απένειμε ο αυτοκράτωρ Φερδινάδνος Γ' για τις ζωγραφικές του υπηρεσίες.
0

Στην συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου ανήκει ένα υπέροχο και σπάνιο έργο τέχνης που μπορεί να θεωρηθεί ο προάγγελος των 3D απεικονίσεων, το οπτικό Κουτί με Απόψεις του Εσωτερικού ενός Ολλανδικού Σπιτιού του Σάμουελ Φαν Χούγκστρατεν.

Παιδί μιας οικογένειας Μεννονιτών με μακρά καλλιτεχνική παράδοση, ο φαν Χούγκστρατεν υπήρξε πολυτάλαντος, καθώς καταπιάστηκε όχι μόνο με την ζωγραφική αλλά και την ποίηση και την συγγραφή, πολυταξιδεμένος, μαθητής του Ρέμπραντ, και σχεδόν εμμονικός με τα θέματα της προοπτικής και της οφθαλμαπάτης. Επίσης ήταν ένας εξαιρετικά φιλόδοξος άνθρωπος που φρόντιζε μέσω των συναναστροφών -και φυσικά του γάμου του- να καλλιεργήσει έναν κοινωνικό κύκλο όπου οι σημαντικοί και κυρίως λίαν ευκατάστατοι αστοί και ευγενείς θα είχαν πάντα θέση και οι παραγγελίες τους για προσωπογραφίες και άλλου είδους ζωγραφικά έργα θα είχαν ως αποδέκτη τον ίδιο.

Γεννηθείς στο Ντόρντρεχτ το 1627, έζησε εκεί και πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής και χαρακτικής από τον πατέρα του. Όταν εκείνος πέθανε αποφάσισε να εγκαταλείψει την μικρή κωμόπολη για να εγκατασταθεί στο Άμστερνταμ και να μαθητεύσει στο ατελιέ του αξεπέραστου Ολλανδού ζωγράφου και ικανού δασκάλου Ρέμπραντ. Η θητεία του εκεί άφησε ένα ισχυρότατο αποτύπωμα στον φαν Χούγκστρατεν, εμφανές εξάλλου στα παλαιότερα σωζόμενα έργα του.

Παρότι πολλοί θεωρούν τον φαν Χούγκστρατεν καλύτερο ποιητή παρά ζωγράφο, ο σύγχρονος φιλότεχνος δεν μπορεί παρά να θαυμάσει την εντυπωσιακή μαεστρία με την οποία κατασκεύαζε τα peepshows του, ή αλλιώς τα "κουτιά προοπτικής."


Η τεχνοτροπία και τα θέματα που επιλέγει για τους πίνακες, τα χαρακτικά, και τα σχέδια της πρώιμης περιόδου του, θυμίζουν τόσο πολύ τα έργα του Ρέμπραντ ώστε κατά το παρελθόν κάποια να έχουν αποδοθεί λανθασμένα στον δάσκαλο αντί για τον μαθητή. Επίσης στο ατελιέ του Ρέμπραντ συνέπεσε με τον Κάρελ Φαμπρίτιους, ο οποίος εικάζεται πως τον επηρέασε στα θέματα οπτικής και προοπτικής.

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Το Κουτί με Απόψεις του Εσωτερικού ενός Ολλανδικού Σπιτιού του Σάμουελ Φαν Χούγκστρατεν (περ. 1655 - 1660, λάδι και αυγό σε ξύλο), όπως εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

Η φιλαυτία του Ολλανδού ζωγράφου εκφράζεται από πολύ νωρίς στις προσωπογραφίες που φιλοτεχνεί και η φιλοδοξία του αντικατοπρίζεται στις συχνές μετεγκαταστάσεις σε αναζήτηση σπουδαίων πατρώνων. Το 1648 επιστρέφει για λίγο στη γενέτειρα του, την οποία σύντομα εγκαταλείπει ξανά το 1651 για να μεταβεί στην Βιέννη. Η σπάνια δεξιοτεχνία του στις συνθέσεις trompe l'oeil και η ικανότητα του στις νεκρές φύσεις είναι ο λόγος που κέρδισε την εκτίμηση του αυτοκράτορα Φερδινάνδου Γ' και μαζί μία θέση στην αυλή του.

Κοιτάζοντας μία νεκρή φύση του, ο αυτοκράτορας αναφώνησε "Αυτός είναι ο πρώτος ζωγράφος που με εξαπάτησε!" Η "τιμωρία" του φαν Χούγκστρατεν γι' αυτό ήταν η κατάσχεση του πίνακα. Σε αντάλλαγμα ο Φερδινάνδος Γ' του χάρισε ένα τιμητικό χρυσό μετάλλιο που αποτέλεσε πηγή μεγάλης υπερηφάνειας για τον ζωγράφο που την ενσωμάτωσε σε πολλούς πίνακες του.

Ο φαν Χούγκστρατεν ταξίδεψε επίσης επί μακρόν στην Ιταλία, επισκεπτόμενος την Ρώμη και τη Νάπολη, στη Γερμανία και αργότερα στο Λονδίνο όπου έμεινε και εργάστηκε για τέσσερα χρόνια περίπου από το 1662 έως το 1666. Και εκεί οι παραγγελιοδότες του ανήκαν στην ελίτ της χώρας. Μετά το Λονδίνο σειρά είχε η Χάγη όπου έζησε εργαζόμενος για πέντε περίπου χρόνια πριν επιστρέψει οριστικά στο Ντόρντρεχτ το 1673 εργαζόμενος πάνω στην πραγματεία του για την ζωγραφική "Εισαγωγή στην Υψηλή Σχολή της Τέχνης της Ζωγραφικής".

Το τελικό του έργο εκδόθηκε το 1678, την χρονιά του θανάτου του και αποτελεί μεταξύ άλλων και μια σημαντική και αρκετά αξιόπιστη καταγραφή των απόψεων του Ρέμπραντ περί ζωγραφικής, ενώ στις σελίδες του ο φαν Χούγκστρατεν δεν φείδεται επικρίσεων για τον υπερβολικό νατουραλισμό του Ρέμπραντ. 

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Το ανάπτυγμα μας βοηθά να αντιληφθούμε πως δημιορυγείται η ψευδαίσθηση της τρισδιάστατης εικόνας με την χρήση τόσο της συμβατικής προοπτικής όσο και της αναμορφικής προοπτικής.
 

Παρότι πολλοί θεωρούν τον φαν Χούγκστρατεν καλύτερο ποιητή παρά ζωγράφο, ο σύγχρονος φιλότεχνος δεν μπορεί παρά να θαυμάσει την εντυπωσιακή μαεστρία με την οποία κατασκεύαζε τα peepshows του, ή αλλιώς τα "κουτιά προοπτικής."

Στην κατηγορία αυτή ανήκει και το Κουτί με Απόψεις του Εσωτερικού ενός Ολλανδικού Σπιτιού που φιλοτέχνησε κάπου μεταξύ 1655 και 1660. Πρόκειται για ένα κουτί διαστάσεων 58 x 88 x 60.5 εκ., διακοσμημένο τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, και τοποθετημένο σε μία ψηλή βάση. Το εσωτερικό του κουτιού είναι ζωγραφισμένο στις τρεις πλευρές και το επάνω και κάτω μέρος ενώ η έκτη πλευρά είναι ανοιχτή. Ιδανικά η πλευρά αυτή φωτιζόταν είτε από φυσική πηγή φωτός, είτε από κερί ενώ υπάρχουν δύο τρύπες στις βραχείες πλευρές του για να κοιτάζει κανείς μέσα την απεικόνιση του ολλανδικού σπιτιού της εποχής εκείνης που μοιάζει σχεδόν ζωντανή.

Το εσωτερικό φαίνεται σχεδόν μεγαλύτερο από το κουτί που το περιέχει χάρη στην ιδιαίτερη τεχνική του φαν Χούγκστρατεν όπου εντός της κάθε εικόνας περικλείονται φευγαλέες εικόνες άλλων δωματίων μέσα από παράθυρα και πόρτες. Το μεγαλύτερο μέρος της ζωγραφιάς είναι απεικονισμένη με την συμβατική προοπτική, αλλά υπάρχουν και λεπτομέρειες που αλληλεπιδρούν με τις επιφάνειες του κουτιού, όπως για παράδειγμα ο σκυλάκος (αγαπημένη προσθήκη του ζωγράφου στα ζωγραφικά του έργα, όπως και οι γάτες) που φαίνεται να ξεπετάγεται καθώς ο μισός είναι ζωγραφισμένος κανονικά στον "τοίχο" του δωματίου, ενώ το κάτω μέρος και τα πόδια του είναι ζωγραφισμένα στο πάτωμα, σε αναμορφική προοπτική. Η ορθή γωνία δημιουργεί αυτή την ψευδαίσθηση, την οποία εκμεταλλεύεται ο καλλιτέχνης πολλές φορές. 

 

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Άποψη του εσωτερικού του σπιτιού με το αναμορφικά ζωγραφισμένο σκυλάκι στο προσκήνιο.

Στο ανάπτυγμα του κουτιού εμφανίζεται επίσης κι ένα παράξενο κόκκινο ορθογώνιο στο δάπεδο, με ένα μικρό λευκό ορθογώνιο επάνω του που εύκολα το περνάει κανείς για χαλί αλλά αν κοιτάξει από τις οπές φαίνεται ξαφνικά σαν τραπέζι με έναν λευκό φάκελο επάνω του, του οποίου ο παραλήπτης μάλιστα είναι ο ίδιος ο φαν Χούγκστρατεν, κάτι που μας οδηγεί στην σκέψη ότι ίσως έχει απαθανατίσει το εσωτερικό του σπιτιού του.

Ίσως μάλιστα η γυναίκα που φαίνεται ξαπλωμένη σε κάποιο από τα δωμάτια στο βάθος να είναι η σύζυγος του ζωγράφου, άποψη που στηρίζεται και η επιλογή να ζωγραφίσει τόσο τον δικό του θυρεό όσο και της οικογενείας της.

 

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Γηραιός άνδρας στο παράθυρο, 1653, λάδι σε καμβά, Kunsthistorisches Museum Wien.

Οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται για να επιτύχει κανείς αυτό το αποτέλεσμα είναι αρκετές αλλά μάλλον ο φαν Χούγκστρατεν χρησιμοποίησε μία έντονη πηγή φωτός και τοποθετώντας μικρογραφίες αντικειμένων αντέγραψε τις προβεβλημένες σκιές τους, οι οποίες αντιστοιχούν στην αναμορφική εικόνα τους όπως πρέπει να σχεδιαστεί στις άλλες τρεις πλευρές του κουτιού ώστε να ξεγελαστεί το μάτι μας. Δεδομένου ότι κατά πάσα πιθανότητα το εσωτερικό του κουτιού απεικονίζει την εστία του καλλιτέχνη, εξίσου σημαντικές είναι και οι εξωτερικές απεικονίσεις που φαίνεται να αποτελούν αλληγορικές αναφορές στην ζωή του και να αποκαλύπτουν την επιθυμία του για χρήματα, φήμη και δόξα και αντιστοιχούν στα κεφάλαια της πραγματείας που ολοκλήρωσε λίγο πριν τον θάνατο του.

Η επιμήκης πλευρά όπου εμφανίζεται ένα χερουβείμ κρατώντας το κέρας της Αμάλθειας παρουσιάζει την αγάπη για τον πλούτο ως κινητήριο δύναμη που ωθεί τον καλλιτέχνη να δημιουργήσει. Η αγάπη για την τέχνη και την δόξα εικονίζονται στις βραχείες πλευρές του κουτιού ενώ η επάνω πλευρά του καλύπτεται από μια εύκολη να αναγνωστεί αλληγορία για την σωματική έλξη: η Αφροδίτη και ο Έρως είναι ξαπλωμένοι και ζωγραφισμένοι αναμορφικά. Αυτή η επιλογή του φαν Χουγκστράτεν ίσως να ήταν εκτός από τεχνικό κόλπο και μία δήλωση του για το πάθος και τον έρωτα, μιας και η οπτική του ανθρώπου αλλοιώνεται όταν τον αγγίξουν τα βέλη του φτερωτού θεού και κατακλυστεί από επιθυμία.

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Προοπτική άποψη γυναίκας που διαβάζει επιστολή, 1670, λάδι σε καμβά, Mauritshuis.
Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Η Αναιμική Γυναίκα, 1660-1678, λάδι σε καμβά, Rijksmuseum.

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ