Η Μάρτα Μινούχιν θα χτίσει έναν Παρθενώνα σε πραγματικό μέγεθος με απαγορευμένα βιβλία Facebook Twitter
Ο πολύς κόσμος τείνει να σε απορρίπτει ακριβώς επειδή δεν κατανοεί τους κανόνες που φτιάχνει κάποιος «αλλιώτικος». Ακόμα περισσότερο αν πρόκειται για το οικείο σου περιβάλλον. Όμως είναι οι εξαιρέσεις που κάνουν παντού και πάντα τη διαφορά, ωθώντας την ανθρωπότητα λίγο παραπέρα.

Η Μάρτα Μινούχιν θα χτίσει έναν Παρθενώνα σε πραγματικό μέγεθος με απαγορευμένα βιβλία

0

Αν και τακτική επισκέπτρια της χώρας μας, δεν θα μπορέσει δυστυχώς να παρευρεθεί αυτοπροσώπως στην εκδήλωση που θα εστιάσει στο έργο της καθώς και στο φαινόμενο της λογοκρισίας σήμερα, στο πλαίσιο της Documenta14. Με αφορμή, ωστόσο, αφενός αυτό το γεγονός και αφετέρου την ανέγερση του πολυσυζητημένου Παρθενώνα των Βιβλίων τον προσεχή Ιούνιο στο Κάσελ, ενός ακριβούς αντιγράφου του πραγματικού, κατασκευασμένου εξ ολοκλήρου με βιβλία που είχαν κάποτε, για κάποιον λόγο, απαγορευτεί –«θα εντυπωσιαστείτε, ψάχνοντας, από τον αριθμό τους αλλά και από τις αιτίες που τα κατέστησαν απαγορευμένα», καθώς λέει η ίδια στο σχετικό βίντεο-κάλεσμα, αναζήτησα τη θρυλική δημιουργό που συγκαταλέγεται στις αντιπροσωπευτικότερες μορφές της εφήμερης, της εννοιολογικής αλλά και της ψυχεδελικής τέχνης. Όχι άδικα ο «Economist» θεωρεί τον Παρθενώνα των Βιβλίων ένα από τα σπουδαιότερα και πλέον αναμενόμενα καλλιτεχνικά έργα του 2017.


Γνήσιο τέκνο των '60s και προσωπική φίλη του Άντι Γουόρχολ, η 75χρονη σήμερα Μάρτα παραμένει αειθαλής, δραστήρια, απολαυστική και ιδιαίτερα κοινωνική, εξακολουθώντας πάντοτε να λέει τα πράγματα με το όνομά τους. Ξεκινήσαμε με τον Παρθενώνα και τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, περάσαμε στη δεκαετία του '60 και στα κληροδοτήματά της στην τέχνη και στην κουλτούρα γενικότερα, εστιάσαμε στα αγαπημένα της αναγνώσματα, στο καλλιτεχνικό της στίγμα, στο μειονέκτημα αλλά και στο προνόμιο του να διαφέρεις, συζητήσαμε για το πώς ένα δημιούργημα εφήμερο μπορεί εντούτοις να παραμένει «ζωντανό», για τη σχέση της με τις ουσίες αλλά και την ενημέρωση, της οποίας είναι πραγματικό... τζάνκι, το βραβείο Βελάσκεθ που της απονεμήθηκε πρόσφατα, για την ευτυχία, την περηφάνια, την προκατάληψη καθώς και τις αρχές που πρέπει να διακρίνουν έναν νέο καλλιτέχνη.


Χρειάζονται τουλάχιστον 100.000 βιβλία προκειμένου να υλοποιηθεί ο εν λόγω Παρθενώνας, βιβλία που θα προμηθεύσει το ίδιο το κοινό σε Γερμανία και Ελλάδα. Όσοι ευαισθητοποιηθείτε στο κάλεσμα της Μάρτα, είτε επαγγελματίες είτε ιδιώτες, μπορείτε να προσκομίσετε ή να αποστείλετε υλικό στην ΑΣΚΤ (Πολυτεχνείο, αίθουσα Πρεβελάκη), στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (πάρκο Ελευθερίας), στο Δημαρχείο της Αθήνας καθώς και στις εκδόσεις Μεταίχμιο και Ψυχογιός, που μαζί με τις εκδόσεις Πατάκη, Καστανιώτη και Άγρα ήταν οι πρώτες που ανταποκρίθηκαν. Υπόψη ότι η εγκατάσταση θα δεσπόζει έξω από το Fridericianum, την «καρδιά» της Documenta, που μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στέγαζε την Κρατική Βιβλιοθήκη της Έσσης, έξω από την οποία τον Μάιο του 1933 οι ναζί έκαψαν περίπου 2.000 «αντιγερμανικά» βιβλία, ενώ το 1941 έγινε στόχος συμμαχικών βομβαρδιστικών, με αποτέλεσμα τα σχεδόν 350.000 βιβλία που στέγαζε να γίνουν παρανάλωμα του πυρός.

Νιώθω περήφανη που κατάφερα να παραμείνω επαναστάτρια και ασυμβίβαστη μέσα στα χρόνια και αν κάτι εξακολουθεί να με ενοχλεί αφόρητα, είναι η προκατάληψη.

— Πώς εμπνευστήκατε τον Παρθενώνα των Βιβλίων; Τι σημαίνει για σας ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός, αντιπροσωπευτικότερο σύμβολο του οποίου είναι ο Παρθενώνας της Ακρόπολης;

Με ενδιαφέρει ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας επειδή είναι η βάση του δυτικού. Όλοι από εκεί προήλθαμε, κακά τα ψέματα. Εκείνο που με εντυπωσιάζει στους αρχαίους Έλληνες είναι οι ερευνητικές επιδόσεις τους στις ιδέες, στις σκέψεις, καθώς επίσης και ο τρόπος που οργάνωναν τις δημοκρατίες τους. Ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης, ο Ηράκλειτος και άλλοι πρόσφεραν διαφορετικά συστήματα σκέψης, μέσω των οποίων μπορούν να οργανωθούν και να συστηματοποιηθούν όλες οι σημερινές δυτικές αξίες.

Η Μάρτα Μινούχιν θα χτίσει έναν Παρθενώνα σε πραγματικό μέγεθος με απαγορευμένα βιβλία Facebook Twitter
Marta Minujin, El Partenon de libros (Ο Παρθενώνας των βιβλίων, 1983), εγκατάσταση, Avenida 9 de Julio, Buenos Aires. Φωτό: Marta Minujin Archive


— Διαβάζετε συχνά βιβλία; Ποια θα ξεχωρίζατε;

Α, ήμουν πάντα βιβλιόφιλη! Οι Κοσμικές Ψηφίδες του Ηράκλειτου, τα Μεταφυσικά του Αριστοτέλη και η Πολιτεία του Πλάτωνα είναι από τα αγαπημένα μου αναγνώσματα. Από τα πιο σύγχρονα ξεχωρίζω τη Ναυτία του Σαρτρ, την Ποιητική του Χώρου του Γκαστόν Μπασελάρ, όλο το συγγραφικό έργο του Χέρμπερτ Μαρκούζε και του Νόαμ Τσόμσκι, από τον δεύτερο ειδικά το Γλώσσα και Νους.


— Ποιες ήταν οι αντιδράσεις στο Κάσελ πέρσι τον Οκτώβριο, όταν οριοθετήσατε τον Παρθενώνα των Βιβλίων;

Υπέροχες, όλοι είχαν ενθουσιαστεί. Κάτοικοι της πόλης, ακόμα και ο δήμαρχος, με βοήθησαν να οριοθετήσω τον χώρο με κόκκινο σκοινί και να ενταφιάσω στην κεντρική πλατεία Friedrichsplatz, όπου πρόκειται να ανεγερθεί, έναν κατάλογο με τα έργα μου μαζί με το Έρως και Πολιτισμός του Μαρκούζε, εν είδει θεμέλιου λίθου. Μακάρι να υπάρξει και στην Αθήνα η ίδια ανταπόκριση για τη συλλογή και αποστολή απαγορευμένων βιβλίων!

 
— Πόσο οικεία σάς είναι η σημερινή Ελλάδα; Έχετε καθόλου υπόψη σας σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες;

Έχω επισκεφθεί αρκετές φορές την Ελλάδα στο παρελθόν. Πάντοτε με μάγευε η σιωπή που βασιλεύει σε αυτήν τη χώρα, παρά την όχληση των τόσων τουριστών. Μπορείς σχεδόν να αισθανθείς το σκεπτικό που υπάρχει ακόμα στο εσωτερικό μνημείων όπως ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο, ο Ναός του Ολυμπίου Διός, η Αγορά. Το να περιπλανιέσαι εντός τους είναι ευλογία ψυχής, ιδιαίτερα λόγω του μεγαλείου που ενέχει η σύλληψή τους. Όσον αφορά το ερώτημα για τους καλλιτέχνες, γνωρίζω αρκετά και εκτιμώ τη δουλειά του Takis, του Γιάννη Κουνέλλη και της (Ελληνοαμερικανίδας) Georgia Lale.


— Πώς αναμειχθήκατε στην Documenta 14 και ποια η γνώμη σας γι' αυτήν τη διοργάνωση;

Με προσκάλεσαν να συμμετάσχω πέρσι τον Ιανουάριο και ήταν για μένα μια ευχάριστη έκπληξη, εφόσον τη θεωρώ τη σημαντικότερη έκθεση τέχνης στον κόσμο, εκτός εμπορικών κυκλωμάτων και με ρηξικέλευθη θεματολογία. Το concept της φετινής Documenta «Μαθαίνοντας από την Αθήνα» είναι φανταστικό, εστιάζει στο αποκορύφωμα της δυτικής σκέψης αλλά και του πειραματισμού. Μου ζήτησαν να παρουσιάσω κάτι ανάλογο με το έργο που έστησα το 1983 στο Μπουένος Άιρες, χρησιμοποιώντας τριάντα χιλιάδες βιβλία, τα οποία είχε απαγορεύσει η δική μας δικτατορία.


— Αναφέρεστε, προφανώς, στον Παρθενώνα των Απαγορευμένων Βιβλίων. Πώς, αλήθεια, σχετίζεται αυτό το έργο με τη Βαβέλ των Βιβλίων που υψώσατε το 2011 πάλι στην πρωτεύουσα της Αργεντινής αλλά και με τον Παρθενώνα των Βιβλίων που πρόκειται να ανεγερθεί στο Κάσελ;

Το συνδετικό τους υλικό είναι βέβαια τα βιβλία, αυτά τα οχήματα της σκέψης. Δημοκρατία και λογοκρισία είναι έννοιες ασυμβίβαστες. Η Βαβέλ των Βιβλίων υλοποιήθηκε χάρη σε βιβλία που στάλθηκαν απ' όλο τον κόσμο, σε πολλές διαφορετικές γλώσσες, με ποικίλη θεματολογία – ποίηση, φιλοσοφία, λογοτεχνία, ιστορία, γεωγραφία, τέχνη... Ήταν ένα έργο που συνένωσε πολλές κουλτούρες, οι οποίες ενοποιήθηκαν μέσω της γλώσσας. Όταν η Βαβέλ αποσυναρμολογήθηκε, τα βιβλία κατέληξαν σε βιβλιοθήκες για μετανάστες.

Η Μάρτα Μινούχιν θα χτίσει έναν Παρθενώνα σε πραγματικό μέγεθος με απαγορευμένα βιβλία Facebook Twitter
H documenta 14 στη διεθνή έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης, Μarta Μinujin, Αdam Szymczyk. Φωτο: Μathias Völzke


— Πώς όμως και γιατί αφοσιωθήκατε στην τέχνη;

Υπήρξα καλλιτέχνις από τη μέρα που γεννήθηκα. Απλώς με κάποιον τρόπο γνώριζα εξαρχής ότι αυτή είναι η κλίση και ο προορισμός μου. Το μεγαλύτερό μου «είδωλο» υπήρξε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ. Η μανία του να δημιουργεί, η ακούραστη επιμονή και το πείσμα του στη δουλειά του μέχρι τον θάνατό του.


— Είχατε πει κάποτε ότι προτού γίνετε διάσημη, όλοι στην πατρίδα σας έλεγαν ότι είστε τρελή – θυμίζει το ελληνικό «κανείς προφήτης στον τόπο του». Ισχύει, πιστεύετε, αυτό;

Πιστεύω ότι όταν νιώθεις διαφορετικός οφείλεις να δημιουργείς τη δική σου γλώσσα, τις δικές σου δράσεις. Ο πολύς κόσμος τείνει να σε απορρίπτει ακριβώς επειδή δεν κατανοεί τους κανόνες που φτιάχνει κάποιος «αλλιώτικος». Ακόμα περισσότερο αν πρόκειται για το οικείο σου περιβάλλον. Όμως είναι οι εξαιρέσεις που κάνουν παντού και πάντα τη διαφορά, ωθώντας την ανθρωπότητα λίγο παραπέρα.


— Είστε λάτρης της εφήμερης τέχνης. Διακηρύσσετε ότι ένας καλλιτέχνης οφείλει να καταστρέφει το έργο του μόλις το ολοκληρώσει και να κρατά αποστάσεις από το εμπόριο της τέχνης. Δεν είναι όμως η τέχνη ένας τρόπος να προσεγγίσει κανείς την αιωνιότητα;

Η εφήμερη τέχνη εδράζεται στην ιδέα ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι να παραμείνει ένα αξιόλογο καλλιτεχνικό έργο στη συλλογική μνήμη – η ανάμνησή του είναι εξίσου ισχυρή με τη θέασή του σε πραγματικό χρόνο. Το δεύτερο δεν είναι καν απαραίτητο – ανακαλώντας κάτι στη μνήμη σου, αυτόματα το καθιστάς υπαρκτό. Κάνω έργα σε μαζική κλίμακα επειδή ο κόσμος μπορεί να συμμετάσχει στη δημιουργία τους. Παράδειγμα, ο Οβελίσκος του Γλυκόψωμου (El Obelisco de Pan Dulce, 1979), αντίγραφο του πραγματικού που υπάρχει στη λεωφόρο Avenida: έχει αποτυπωθεί ήδη στη συλλογική μνήμη, δεν χρειάζεται πια να υπάρχει στην υλική του διάσταση, δεν ήταν άλλωστε καν εφικτό να διατηρηθεί το γλυκόψωμο, το οποίο κατέληξε στο κοινό. Γενικά, τα περισσότερα έργα μου προορίζονται για το κοινό, που τα αποτελειώνει, με εξαίρεση κάποια ψυχεδελικά έργα και γλυπτά που διατηρώ.

 
— «Το δελτίο ειδήσεων είναι η μουσική μου», διάβασα κάπου να λέτε. Ακούγεται παράξενο ακόμα και για έναν δημοσιογράφο!

Όντας πολίτης του κόσμου, θέλω να είμαι διαρκώς ενήμερη για οτιδήποτε συμβαίνει εκεί έξω, έτσι οι ειδήσεις με εμπνέουν περισσότερο από τη μουσική. Αυτό συμβαίνει επειδή η μουσική με κατευθύνει προς έναν συγκεκριμένο δημιουργό, ενώ τα νέα δημιουργούνται απ' όλους και ανήκουν σε όλους, είναι παγκόσμια.


— Ανήκετε στη γενιά του '60. Τι εκτιμάτε ότι έκανε τόσο σημαντική εκείνη τη δεκαετία;

Άνοιξαν πράγματι τότε οι «Θύρες της Ενόρασης»; Τι αποκάλυψαν; Τη δεκαετία εκείνη άνοιξαν διάπλατα όλες οι θύρες κι αυτή ακριβώς ήταν η ιδιαίτερη προσφορά της! Αυτό συνέβη σε όλους τους τομείς, στις ιδέες, στις αντιλήψεις, στα δικαιώματα, στις δράσεις, στον τρόπο ζωής, στις τέχνες, στα εικαστικά: η video art, η τέχνη του σώματος, η εννοιολογική τέχνη, η μινιμαλιστική, η pop art, ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός, οι εγκαταστάσεις, οι περφόρμανς, τα χάπενινγκ, η ζωγραφική δράσης, το site specific, όλα τούτα τα «ανακαλύψαμε» στα '60s και πολλοί νέοι δημιουργοί εξακολουθούν να εμπνέονται από μας.


— H γνωριμία σας με τον Άντι Γουόρχολ; Τι εκτιμήσατε περισσότερο σ' εκείνον;

Ο Άντι ήταν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πρόσωπα που συνάντησα στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του '60. Είχε βαθιά αίσθηση του χιούμορ και ήταν ένας χαρακτήρας ήσυχος, χαμηλών τόνων, αλλά ταυτόχρονα πολύ δημιουργικός. Έκανε ταινίες, πίνακες, φωτογραφίες, ημερολόγια – και τι δεν έκανε. Μέχρι κι ένα γλυπτό από κουτιά απορρυπαντικού (Brillo, 1964). Σκεπτόταν διαφορετικά από τους άλλους καλλιτέχνες και εξακολουθεί να είναι απολύτως σύγχρονος. Όταν του ξεπλήρωσα συμβολικά το χρέος της Αργεντινής σε καλαμπόκι (1985), εκείνος έπιασε το νόημα αμέσως, ακριβώς επειδή διέθετε εξαιρετικό χιούμορ. Κάτι αντίστοιχο σκέφτομαι, μάλιστα, να κάνω και για την Ελλάδα τον Απρίλιο, να αποπειραθώ να αποπληρώσω το χρέος της σε ελιές!

Η Μάρτα Μινούχιν θα χτίσει έναν Παρθενώνα σε πραγματικό μέγεθος με απαγορευμένα βιβλία Facebook Twitter
Η Μάρτα Μινούχιν με τον Άντι Γουόρχολ.


— Ως νέα, ανήσυχη και δραστήρια δημιουργός την ψυχεδελική εποχή, χρησιμοποιήσατε ποτέ ουσίες και τι εμπειρίες αποκομίσατε από αυτές; Θα συμφωνούσατε με την ελεύθερη χρήση τους;

Βεβαίως και θα συμφωνούσα – κάθε ενήλικας οφείλει να είναι ελεύθερος να αποφασίσει υπεύθυνα αν και ποιες ουσίες θα καταναλώσει. Για μένα, η χρήση ψυχεδελικών υπήρξε μια πραγματικά αποκαλυπτική εμπειρία. Μου διεύρυναν τη συνείδηση, μου καλλιέργησαν μια ιδιαίτερη κατανόηση για τους ανθρώπους και τα πράγματα, μια ενσυναίσθηση τρόπον τινά.

 

— Ποια από τις μέχρι τώρα δουλειές σας θεωρείτε σημαντικότερη και γιατί; Σας «λείπει» κάποια;

Όχι, δεν νοσταλγώ καμία, θεωρώ ωστόσο ότι το Άγαλμα της Ελευθερίας που πέφτει καλυμμένο με χάμπουργκερ ήταν μία από τις σημαντικότερες παραγωγές μου ως τώρα. Ξεχωρίζω ακόμα τον «Φλεγόμενο Carlos Gardel» (1981), το «Communication with Land» και τον «Οβελίσκο».


— Σας απονεμήθηκε πέρσι στη Μαδρίτη το βραβείο Βελάσκεθ. Τι σημαίνει για σας αυτή η διάκριση;

Την αγάπησα γιατί αποτελεί μια συνολική αναγνώριση της μέχρι τώρα καλλιτεχνικής μου καριέρας, η οποία ήταν ανέκαθεν ρέμπελη, στον αντίποδα του καλλιτεχνικού κατεστημένου. Είπαν πως μου το απένειμαν για το σλόγκαν μου «τα πάντα είναι τέχνη», για το ότι υπήρξα πρωτοπόρος στις νέες καλλιτεχνικές κατευθύνσεις, υπερβαίνοντας τα θεσμικά πλαίσια στην τέχνη και στα νέα μέσα. Η αντικουλτούρα που πρεσβεύω και τα πολιτικά μου σχόλια σε καιρούς αρκετά δύσκολους συνδέονται, είπαν, με την τρέχουσα διεθνή συγκυρία, ενώ το ότι «αποαγιοποίησα» δημοφιλείς μύθους και ενεργοποίησα πραγματικούς κοινωνικούς δεσμούς με κατέστησε πρόδρομο των εφήμερων καλλιτεχνικών πρακτικών.


— Πώς θα ορίζατε την ενίοτε παρεξηγημένη εννοιολογική τέχνη; Παραμένει επίκαιρη;

Πιστεύω, αγαπητέ, ότι όλη η τέχνη είναι εννοιολογική, όμως η παρουσίασή της και η εμβάθυνση σε αυτήν εξαρτάται από το ταλέντο και τον τρόπο εργασίας του εκάστοτε δημιουργού.

Η Μάρτα Μινούχιν θα χτίσει έναν Παρθενώνα σε πραγματικό μέγεθος με απαγορευμένα βιβλία Facebook Twitter
Marta Minujin, El Partenon de libros (Ο Παρθενώνας των βιβλίων, 1983), εγκατάσταση, Avenida 9 de Julio, Buenos Aires. Φωτό: Marta Minujin Archive
Η Μάρτα Μινούχιν θα χτίσει έναν Παρθενώνα σε πραγματικό μέγεθος με απαγορευμένα βιβλία Facebook Twitter
Marta Minujin, El Partenon de libros (Ο Παρθενώνας των βιβλίων, 1983), εγκατάσταση, Avenida 9 de Julio, Buenos Aires. Φωτό: Marta Minujin Archive


— Αλλά τι είναι, τελικά, για σας η τέχνη; Δημιουργία, διέξοδος, ταξίδι, τρόπος έκφρασης, θρησκεία, παιχνίδι;

Για μένα είναι, καταρχάς, ένας καλός λόγος για να ζω. Κάτι που μπορεί να αντιληφθεί μόνο όποιος καταφέρνει να κατανοήσει έναν καλλιτέχνη. Η τέχνη υπερβαίνει κάθε επάγγελμα και δεξιότητα, είναι ένα καθήκον που απαιτεί απόλυτη αφοσίωση.


— Καταφέρατε, αλήθεια, να ευτυχήσετε; Και είναι, άραγε, η ευτυχία ο προορισμός μας ή κάτι παραπέρα;

Νομίζω ότι η ευτυχία είναι η υψηλότερη προσδοκία κάθε ανθρώπου και αναπληρώνει τον ρόλο του Θεού. Η μεγαλύτερη προσδοκία μου είναι ότι η ειρήνη θα θριαμβεύσει στο τέλος και ο σκοτεινότερος φόβος μου ότι δεν θα τα καταφέρει.


— Για ποιο πράγμα είστε περισσότερο περήφανη και τι εξακολουθεί να σας ενοχλεί;

Νιώθω περήφανη που κατάφερα να παραμείνω επαναστάτρια και ασυμβίβαστη μέσα στα χρόνια και αν κάτι εξακολουθεί να με ενοχλεί αφόρητα, είναι η προκατάληψη. Γι' αυτό και πάντα συμβουλεύω τους νέους καλλιτέχνες να παραμένουν αυθεντικοί και να εστιάζουν στο μέσα τους, δίχως να επηρεάζονται από τα έργα ή τις απόψεις των άλλων.

Η Μάρτα Μινούχιν θα χτίσει έναν Παρθενώνα σε πραγματικό μέγεθος με απαγορευμένα βιβλία Facebook Twitter
Όντας πολίτης του κόσμου, θέλω να είμαι διαρκώς ενήμερη για οτιδήποτε συμβαίνει εκεί έξω, έτσι οι ειδήσεις με εμπνέουν περισσότερο από τη μουσική. Αυτό συμβαίνει επειδή η μουσική με κατευθύνει προς έναν συγκεκριμένο δημιουργό, ενώ τα νέα δημιουργούνται απ' όλους και ανήκουν σε όλους, είναι παγκόσμια.

Info:

Τον επόμενο μήνα προγραμματίζεται εκδήλωση στο Κέντρο Τεχνών του πάρκου Ελευθερίας. Εκεί ο επιμελητής της Documenta 14 Pierre Bal-Blanc θα παρουσιάσει το έργο «Ο Παρθενώνας των βιβλίων», ενώ συγγραφείς και εκδότες θα αναφερθούν στο φαινόμενο της λογοκρισίας σήμερα.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT