H σημαντική, πολύπλευρη τέχνη της Miranda July Facebook Twitter
Η πρωτοποριακή καλλιτέχνης Miranda July. Φωτογραφία: Angelo Pennetta, Styling της Hannes Hetta

H σημαντική, πολύπλευρη τέχνη της Miranda July

1

Η αξιοθαύμαστη ευρύτητα του έργου της Miranda July, είτε όταν σχεδιάζει αντικείμενα, είτε όταν αναπτύσσει apps, είτε όταν σκηνοθετεί ταινίες και γράφει βιβλία, γεφυρώνει απρόσκοπτα το κενό ανάμεσα στην τέχνη και στη ζωή. Από εκείνες τις μέρες του Πόρτλαντ το 1990, όταν πρωτοξεκίνησε ερχόμενη σε επαφή με την περιθωριακή φεμινιστική σκηνή των Riot Grrrl, η July έχει καταφέρει να υπονομεύσει τις καθημερινές συναναστροφές και τα καθημερινά σενάρια που οι άνθρωποι θεωρούν δεδομένα χρησιμοποιώντας τα ως έμπνευση στο πολυποίκιλο έργο της. Κατά τη διάρκεια της καριέρας της δοκίμασε τον εαυτό της με παραδειγματική αυτοπεποίθηση σε διάφορους τομείς –από την παρασταστική τέχνη ως τη συγγραφή λογοτεχνημάτων– αγκαλιάζοντας χωρίς ίχνος δισταγμού το ρίσκο που είναι απαραίτητο να πάρεις όταν βαδίζεις σε ανοίκειους καλλιτεχνικούς δρόμους.

 

Σήμερα η July υποστηρίζει σθεναρά νεότερες γυναίκες –καλλιτέχνες και συγγραφείς– όπως τη Lorde και την Tavi Gevinson, οι οποίες, όπως και η ίδια, ανοίγουν νέες προοπτικές με το έργο τους. Η κοινή νοητή γραμμή που διατρέχει τα έργα της, ακόμη κι αν φαινομενικά μοιάζουν ξένα μεταξύ τους, είναι το πόσο συχνά, ύστερα από μια προσεκτική ματιά, ανακαλύπτεις σε αυτά κάτι μεγαλειώδες. Πρόκειται για μια καλλιτέχνιδα που δεν σταματά ποτέ να διερευνά σε βάθος τον κόσμο και τους ανθρώπους που βρίσκονται δίπλα της.

 

H σημαντική, πολύπλευρη τέχνη της Miranda July Facebook Twitter
Η Miranda July σε σκηνή από την ταινία της Me and You and Everyone We Know.

Χαρακτηριστικά

Το εντυπωσιακό όραμα της July μεταφέρεται πρωτίστως στην ενδυματολογική της ταυτότητα. Το σήμα κατατεθέν της, οι μπούκλες της, συνοδεύονται πάντα από ντύσιμο που έχει κάτι αναζωογονητικά ανατρεπτικό – πουκάμισο με γιακά και γραβάτα, έντονες ροζ κάλτσες ή δερμάτινο παντελόνι με γόβες στιλέτο. Στις επίσημες εισβολές της στον κόσμο της μόδας οι εμφανίσεις της δημιουργούσαν έκπληξη αλλά ήταν πάντα ευχάριστες. Πριν από μερικά χρόνια, για παράδειγμα, συνεργάστηκε με την indie εταιρεία δερμάτινων ειδών Welcome Companions για τη δημιουργία της τσάντας Miranda. Η κομψότατη Miranda θύμιζε κουτί πρώτων βοηθειών και συνοδευόταν από ένα μυστηριώδες USB flash drive και ένα αμύγδαλο. Η July ήταν εξίσου ευρηματική όταν πριν από έναν χρόνο συνεργάστηκε με την εταιρεία Heart Heart Heart (της Βραζιλιάνας σχεδιάστριας Iracema Trevisan) για τη δημιουργία φουλαριών με μηνύματα σαν μικρά ερωτικά σημειώματα. Π.χ.: «Ό,τι είπα στο τηλεφώνημά μας ήταν ψέμα. Μου λείπεις τρομερά και κανένας Γιαπωνέζος πρώην skateboarder δεν ζει μαζί μου. Εντάξει, υπήρξε, αλλά το πράγμα δεν λειτούργησε».

 

Το γεγονός πως βρισκόταν εσκεμμένα στο περιθώριο τη βοήθησε πολύ τα χρόνια που ακολούθησαν, καθώς διαμόρφωσε ένα δικό της πλαίσιο για τη δουλειά της που δεν ταίριαζε απαραιτήτως σε προηγούμενα καλούπια, ειδικά σε αυτά που σχετίζονταν με τη γυναικεία δημιουργικότητα.

 

Εδώ και καιρό το ντύσιμο στο όριο της κοινωνικής αποδοχής έχει γίνει χαρακτηριστικό του προσωπικού της στιλ. Όπως είπε στο New York Magazine το 2014, όταν ρωτήθηκε για την εμφάνισή της τη δεκαετία του '90 (με κολάν πάνω από τα παπούτσια και πούδρα στα μαλλιά σε στιλ Μαρίας Αντουανέτας), «το σημαντικό είναι να υπάρχεις και να ντύνεσαι με έναν τρόπο ώστε κανένας να μην μπορεί να καταλάβει ποιο είναι το σημείο αναφοράς σου όταν σε βλέπει· έτσι θα αισθάνεται τόσο αποπροσανατολισμένος, ώστε το μόνο πράγμα με το οποίο θα μπορούσε να σε συγκρίνει θα είναι αποκλειστικά ο εαυτός σου». Το γεγονός πως βρισκόταν εσκεμμένα στο περιθώριο τη βοήθησε πολύ τα χρόνια που ακολούθησαν, καθώς διαμόρφωσε ένα δικό της πλαίσιο για τη δουλειά της που δεν ταίριαζε απαραιτήτως σε προηγούμενα καλούπια, ειδικά σε αυτά που σχετίζονταν με τη γυναικεία δημιουργικότητα.

 

Γόνιμες στιγμές

Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του '90 η July εγκλιματίστηκε πλήρως στη βορειοδυτική μουσική σκηνή των ΗΠΑ ως μέλος της μπάντας The Need. Παράλληλα, συμμετείχε σε συγκροτήματα του Riot Grrrl, όπως τους Sleater Kinney, ενώ ταυτόχρονα, όποτε της δινόταν η ευκαιρία, πασπάλιζε το ραδιόφωνο με τα μικρά δράματά της και τα ηχητικά κολάζ της τα οποία κυκλοφόρησαν από τη δισκογραφική εταιρεία Kill Rock Stars. Ωστόσο, έπρεπε να φτάσει το 2005 και να προβληθεί η μεγάλου μήκους ταινία της Me and You and Everyone We Know –ένα όμορφα επεξεργασμένο πορτρέτο ανθρώπων που αναζητούν την αγάπη– για να αρχίσουν οι κριτικοί να προσέχουν αυτή την ταλαντούχα παρατηρήτρια της ανθρώπινης ιδιοσυγκρασίας. Η αναγνώριση που κέρδισε από την ταινία της της έδωσε την ευκαιρία να διερευνήσει με καινούρια μέσα τα πρωταρχικά θέματα που την απασχολούσαν: τη μοναξιά, την αγάπη, την ευαισθησία, την ανθρώπινη αγωνία για επικοινωνία.


Ένα ξεχωριστό πρότζεκτ της, από το 2013, το WE THINK ALONE, απέκτησε μορφή μέσα από emails που αντάλλασσαν με οικείους τους η Kirsten Dunst, η Kate και η Laura Mulleavy, η Lena Dunham και πολλοί άλλοι και το οποίο τελικά βρήκε αναγνώστες σε 170 χώρες. Ακολούθησε το SOMEBODY, ένα iOS app που έφτιαξε το 2014 σε συνεργασία με τη Women's Tales (μια σειρά ταινιών μικρού μήκους της Miu Miu), το οποίο έδινε τη δυνατότητα στους χρήστες να στέλνουν προσωπικά –και κυριολεκτικά αυτοπροσώπως– μηνύματα σε φίλους και αγαπημένους με το πάτημα ενός κουμπιού. Πρόσφατα το τολμηρό ντεμπούτο της στον χώρο της λογοτεχνίας, με το The First Bad Man, σε συνδυασμό με τις περφόρμανς που παρουσίαζε, όπως την περσινή New Society, όπου προσκαλούσε μέλη του κοινού να τη συνοδεύσουν στη θεμελίωση ενός είδους ουτοπίας, βοήθησαν πολύ να καθιερωθεί ως καλλιτέχνις.
 

H σημαντική, πολύπλευρη τέχνη της Miranda July Facebook Twitter
Το SOMEBODY είναι ένα iOS app που δημιούργησε για τη Miu Miu το 2014

Η July είναι πρωτοπόρος. Από την αρχή της καριέρας της έχει εστιάσει την ενέργειά της στην προσωπική ανάπτυξη, στον κοινωνικό έλεγχο και στη δημιουργία προβοκατόρικης τέχνης. Εκείνοι που την κρίνουν εύκολα θεωρώντας τη ελάχιστα παραπάνω από ερασιτέχνη (ή, ακόμα χειρότερα, «ιδιόμορφη») δεν έχουν καταλάβει καθόλου τον λόγο ύπαρξής της. Όμως, η July είναι εξαιρετικά τολμηρή στην προσέγγισή της όσον αφορά τη δημιουργική διαδικασία, καλώντας όποιον έρχεται σε επαφή με τη δουλειά της –σε οποιαδήποτε φόρμα– να αναρωτηθεί: Γιατί να τελειοποιούμε μια φόρμα και να εφησυχάζουμε όταν μπορούμε να προκαλούμε τον εαυτό μας να βρει μια νέα μέθοδο αυτοέκφρασης, περισσότερο ακριβή ή πιο ενδιαφέρουσα;

 

Άλλωστε, και μόνο για το γεγονός ότι η July ενθαρρύνει τις γυναίκες σε οποιονδήποτε τομέα κι αν εισχωρήσουν είναι μια γυναίκα που αξίζει την προσοχή μας.

Επιμέλεια: Μάρω Θωμά

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ